Gå til innhold

Åpent forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner dere noen som har et velfungerende åpent forhold i samlivet? Altså at det er åpenhet for å ha andre seksuelle partnere enn kjæresten/samboeren/ektefellen? Hvordan hadde du reagert dersom en venninne fortalte at hun hadde det slik? Eller en voksen sønn eller datter? Eller en kollega? Hvis hun/han ba om råd, hva ville du ha sagt?

Hva er de største negative sidene ved en slik samlivsform? Og hva er de største positive sidene?

Anonymkode: 7feb1...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dere noen som har et velfungerende åpent forhold i samlivet? Altså at det er åpenhet for å ha andre seksuelle partnere enn kjæresten/samboeren/ektefellen? Hvordan hadde du reagert dersom en venninne fortalte at hun hadde det slik? Eller en voksen sønn eller datter? Eller en kollega? Hvis hun/han ba om råd, hva ville du ha sagt?

Hva er de største negative sidene ved en slik samlivsform? Og hva er de største positive sidene?

Anonymkode: 7feb1...943

Har ingen erfaring med åpne forhold, for meg hadde det ikke vært aktuelt. Om noen hadde spurt meg om råd hadde nok mitt råd vært at vedkommende burde lytte meget godt til sine egne følelser rundt dette før h*n gikk inn i et slikt forhold og at det er lov til å endre mening underveis. Man må selvfølgelig diskutere dette grundig med partneren først, hva gjør man dersom den ene faller for en annen f.eks.? Og er det lov å si at "nei, dette er ikke noe for meg allikevel, jeg vil at vi skal kutte ut dette!" og hvem bestemmer om man skal fortsette eller ikke? Mye å ta stilling til i forkant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.7.2018 den 9.04, Lillemus skrev:

Har ingen erfaring med åpne forhold, for meg hadde det ikke vært aktuelt. Om noen hadde spurt meg om råd hadde nok mitt råd vært at vedkommende burde lytte meget godt til sine egne følelser rundt dette før h*n gikk inn i et slikt forhold og at det er lov til å endre mening underveis. Man må selvfølgelig diskutere dette grundig med partneren først, hva gjør man dersom den ene faller for en annen f.eks.? Og er det lov å si at "nei, dette er ikke noe for meg allikevel, jeg vil at vi skal kutte ut dette!" og hvem bestemmer om man skal fortsette eller ikke? Mye å ta stilling til i forkant også.

Hva med moral? Er det grunn til å tenke at personer som lever slik har en lavere moral enn andre? 

Hvis en forutsetter at dette er voksne mennesker uten barn, er det greit å være åpen om at en lever slik, eller kan det få negative konsekvenser i ulike sammenhenger, som f.eks jobb, studier, fritidsaktiviteter, familiære sammenkomster etc?

Ville du ha sett på det som en likeverdig livsstil som din egen, altså akseptert det helt og fullt dersom det gjaldt f.eks din søster, din far eller din sønn/datter? Eller hadde du syntes det var flaut?

Anonymkode: 7feb1...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med moral? Er det grunn til å tenke at personer som lever slik har en lavere moral enn andre? 

Hvis en forutsetter at dette er voksne mennesker uten barn, er det greit å være åpen om at en lever slik, eller kan det få negative konsekvenser i ulike sammenhenger, som f.eks jobb, studier, fritidsaktiviteter, familiære sammenkomster etc?

Ville du ha sett på det som en likeverdig livsstil som din egen, altså akseptert det helt og fullt dersom det gjaldt f.eks din søster, din far eller din sønn/datter? Eller hadde du syntes det var flaut?

Anonymkode: 7feb1...943

Min moral er vel ikke mer verdt enn moralen til de som lever i åpne (likeverdige) forhold. :) Nei, jeg tror ikke jeg hadde syntes det var flaut om noen av mine nære og kjære levde slik, det passer bare ikke for meg. Det er vel ikke helt vanlig å være kjempeåpen om det, det er vel de færreste som forteller alle om sin legning og sitt forhold? Er ikke det litt privat? Jeg hadde syntes det var like pinlig om en kollega la ut om hva h*n og partneren hadde gjort intimt i helga som om en med åpent forhold hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig stor fare for at tryggheten og nærheten i forholdet ditt vil bli skadet. At det kan føles spennende og fristende i perioder men livet  er skiftende. Er forhold er så mye mer enn sex og sex innbærer en følelsesmessig tilknytning til den andre parten uansett hva man måtte tro. Når du snakker om moral tenker jeg at du vet hva som regnes for moralsk riktig. Kanskje du fisker etter bekreftelse på at dette er helt greit og rett. Hva andre måtte mene er vel ikke det viktigste her og det er lett å skylde på at andre dømmer. Ofte er det vår egen samvittighet og følese av at noe ikke er helt rett  som plager mest.  

Anonymkode: 14f59...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På ‎21‎.‎07‎.‎2018 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Kjenner dere noen som har et velfungerende åpent forhold i samlivet? Altså at det er åpenhet for å ha andre seksuelle partnere enn kjæresten/samboeren/ektefellen? Hvordan hadde du reagert dersom en venninne fortalte at hun hadde det slik? Eller en voksen sønn eller datter? Eller en kollega? Hvis hun/han ba om råd, hva ville du ha sagt?

Hva er de største negative sidene ved en slik samlivsform? Og hva er de største positive sidene?

Anonymkode: 7feb1...943

Jeg er glad for at vi lever i en tid hvor folk kan gjøre som de vil.

Åpent forhold ville ikke vært noe for meg. De største negative sidene er at:

- Man ikke har det unike som binder to mennesker sammen i et forhold. Jeg tror det gjør forholdet mer skjørt.

- Jeg ville lurt på hvorfor hun følte behov for flere. Hva som ikke var bra nok med meg.

- Hva om det bare var hun fikk seg noen andre?

- Opplevelsen av å bli sammenlignet med andre. Se partneren med andre som er mye kjekkere og mer sexy enn meg= dårlig selvtillit.

- Fare for sykdommer

Positive sider:

- Får prøvd ut andre damer og kanskje gjøre ting som partneren ikke vil.

Jeg er godt fornøyd med kona og det vi har, og er glad til for at det er én som vil ha meg. For min del er de negative sidene mye større enn de positive.

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er forskjell på å ha ett åpent avklart forhold. En å være utro bak noens rygg. Jeg kjenner ei, promiskuøs til det ekstreme alltid bak den stakkaren som hun har ett lengre forhold med sin rygg.

Anonymkode: d3495...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv aldri vært i slikt forhold- dersom noen hadde spurt meg til råds hadde jeg blitt bekymret  først ( ja fordommer) men det er på bkgrunn av at jeg kjenner til et par som har forsøkt dette og forholdet deres ble ALDRI det samme igjen etterpå... på den negative siden. Jeg ville kanskje forsøkt å stille personen som ønsket råd litt åpne spørsmål som : hvorfor ttrenger du min mening? Hva har du SELV tenkt som positivit og negativt, hva er grunnen til at du ønsker et åpent forhold, har dere begge helt 100 % ønsket dette osv.

Så ville jeg tenkt at , nei, jeg tror det er ytterst få som takler dette i lengden- og uten at jeg kan linke til kilder har ljeg lest om at det visstnok er forsket på slikt der resultatet som regel har vært av negativ resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt et åpent forhold. Jeg er mulig gammeldags, men det intime tilhører noe man kun deler med sin partner (den man elsker) , ifølge mitt syn. Noe annet er uaktuellt for meg. Å ha sex er å elske og vise kjærlighet til partneren ifølge mitt syn. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, alle sammen. Jeg burde ha presisert at jeg snakker om et forhold der begge to er enige om å ha det åpent, at ønsket kommer fra begge. Jeg selv kunne ikke ha tenkt meg et slikt forhold, men jeg har snakket med et par som praktiserer det slik. De har snakket mye om det, har regler de må overholde, og er enige om at det er de to som er sammen og som er glad i hverandre. Jeg fikk mye å tenke på. Spennende å lære mer om hvordan andre tenker og lever.

Anonymkode: 7feb1...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2018 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Kjenner dere noen som har et velfungerende åpent forhold i samlivet? 

Nei. 

Jeg kjenner noen som selv har vært utro eller opplevd at partneren har vært det, og til og med det har vært starten på slutten viser det seg. Jeg tror lite på å kombinere et godt intimt forhold og knulling med andre, selv om «samlivseksperten» innimellom sier det motsatte. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 21.7.2018 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Kjenner dere noen som har et velfungerende åpent forhold i samlivet? Altså at det er åpenhet for å ha andre seksuelle partnere enn kjæresten/samboeren/ektefellen? Hvordan hadde du reagert dersom en venninne fortalte at hun hadde det slik? Eller en voksen sønn eller datter? Eller en kollega? Hvis hun/han ba om råd, hva ville du ha sagt?

Hva er de største negative sidene ved en slik samlivsform? Og hva er de største positive sidene?

Anonymkode: 7feb1...943

Min venninne var i et åpent forhold i mange år. De har nå nesten voksne barn. 

Jeg synes ikke det virket som noe kjærlig forhold mellom dem. Mer likegyldig.  I hvert fall ikke fra min venninnes side. Nå vil hun også gå ut av forholdet, men benekter at det har noe med det åpne forholdet å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 3.8.2018 den 16.22, Nicklusheletida skrev:

Min venninne var i et åpent forhold i mange år. De har nå nesten voksne barn. 

Jeg synes ikke det virket som noe kjærlig forhold mellom dem. Mer likegyldig.  I hvert fall ikke fra min venninnes side. Nå vil hun også gå ut av forholdet, men benekter at det har noe med det åpne forholdet å gjøre. 

Jeg tror at de som har åpent forhold ikke er helt fornøyde med hveandre. 

Anonymkode: d3ef9...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...