Gå til innhold

Frykter at kjæresten min ikke har følelser for meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎05‎.‎08‎.‎2018 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg veldig anderledes og rar i miljøet hans. Folk er hyggelige, men jeg kjenner på litt kulturforskjell. Er ikke 100 prosent sikker på om det er han eller kulturforskjell, men det virker som om det er litt kulturforskjell ute å går.  Han er religiøs, og tilhører en annen religion sier han. Han sier at hans religion er veldig anderledes enn hva jeg er døpt inn i. Jeg er ikke religiøs men er døpt. Han bor i et slags  kollektiv sammen med ganske mange mennesker fra hjemlandet.  Og de lever sammen som en tett familie. Han ønsker ikke å bruke prevensjon. Vet ikke om det har med religionen å gjøre. Jeg har aldri skrevet et innlegg om moren hans.  

 

Anonymkode: 01505...417

Du er forelsket, du vil være med han, ha barn med han og er redd for at han skal gjøre det slutt. Derfor vil det ikke nytte at jeg for eksempel skriver at " her er det maaaaaange skjær i sjøen" men jeg kan gjøre et forsøk så får du lese det som du vil:

Jeg har selv vært med en fra en annen kultur en gang , i flere år over- jeg har venner som også har det eller er det .

Det kan være en utfordring å vite hva som faktisk er kultur og hva som er personen selv- dette brukte vi begge laaang tid på å forstå. Vi var ikke perfekte ( og det ble jo slutt til slutt også ) men vi bestemte oss for å snakke om det. Vi snakket om at vi var fra forskjellige kulturer og vi ble enige om at vi kunne spørre hverandre " er dette deg eller er det også kulturelt"

Han var religiøs- men ikke noe mer enn en "vanlig norsk kristen som går i kirka innimellom og som ber innimellom. Vi snakket masse om dette var et problem for noen av oss ( at jeg ikke var og han var) vi snakket om hva det ville si dersom vi fikk barn osv.

Han kom også fra et machosamfunn- men han var selv ikke det- han var veldig huslig, likte å være med barn, laget mat, og var ikke glad i festing med gutta- han var veldig atypisk for mann å være fra den kulturen- men sammen med de venner fra den kulturen så turde han ikke å vise helt hvordan han var med meg- det snakket vi om. Vi ble enige i at i noen settinger så fkk han være "mann" men det var i settinger som involverte matlaging når gjester  som ikke var nære venner uansett var på besøk osv. Selv visste vi hvor  vi stod begge to.

Vi visste vi aldri kom til å flytte feks til hans hjemland- for da ville det være vanskeligere å opprettholde forholdet vårt slik det var her i NOrge- da "måtte " han ha blitt mer macho osv.

Hvorfor skriver jeg alt dette? Jo fordi jeg personlig syntes det var helt avgjørende og viktig for meg at vi SNAKKET sammen OM at vi var forskjellige med forskjellig bakgrunn.

Det sies at "tokulturelle forhold" er en ekstra utfordring nettopp fordi man er suikker på hva som er kulturelle utrykk eller ikke. Og samtidig er det jo forskjellier innad i hver familie, vennekret,s, nabolag, by osv- så det ER viktig å snakke om det. SÆRLIG dersom man planlegger barn!!  Da burde man absolutt snakke om barneoppdragelse ( det bør man uansett ), om religion, forhold til familie, hvilken rolle skal han ha/du ha osv.

 

Jeg blir bekymret for dine vegne når jeg leser det du skriver fordi det for meg fremstår som dere ikke har noe kommunikasjon rundt den store elefanten i rommet " Dere har forskjellig bakgrunn". Jeg personlig synes det er viktig å føle meg trygg i et forhold, og vil forstå mest mulig av hva min partner eller jeg føler, tenker og hvorfor.

 

Jeg håper derfor på dine vegne at du greier å ta opp dette med han type " Både du og jeg vet at v er forskjellige som personer ( fordi vi er to forskjellige mennesker), men også kultur, religion, språk ( kanskje) osv- det er derfor viktig for meg at vi snakker om ting rundt dette så det ikke oppstår misfroståelser eller en av oss plutselig føler seg utrygge eller usikre på noe fordi vi ikke tør å stille hverandre spørsmål rundt dette.

En annen ting: Dette med prevansjon: Det er din kropp, ditt liv, og du har rett til å vite hvorfor han ikke ønsker å bruke prevansjon- uavhengig om du vil ha barn med han eller ikke.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...