Gå til innhold

Dysthymi vs alexithymia vs depresjonstester = ??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skjønner ikke helt hvordan depresjonstestene er ment å fungere for personer som lider av dysthymi og/eller har alexitymia

Dysthymi betyr at du føler deg dritt hele tiden

Alexithymia betyr at en ikke kan presisere og seperere følelsene, det er bare en suppe, og en vet smaken men ikke bestanddelene (altså du kan føle deg dritt men ikke helt peke på hvorfor)

Ok så la oss måle om du er deprimert da, frøken. Har du følt a b c d ? Nei (alexithymia). Har du følt  e f g h mer de siste dagene enn dagene før?Nei (dysthymi)

Gratulerer, du er 100% ikke deprimert. Lykke til videre med livet. Jamen, jeg føler meg deprimert da jeg svarte ærlig men resultatet ble feil... ?? Testen sier at du ikke er deprimert så da er du ikke deprimert :) 


For å gjøre forvirrelsen enda større, googlet alexithymia og depresjon, jeg tenkte ok folk med alexitymia må jo være mindre deprimerte enn andre, sånn på papiret/juridisk sett, men viser seg at det er motsatt? Folk som IKKE kan forklare hvor mye av forskjellige ille følelser de har, er mer deprimerte. Hvordan er dette mulig, gitt testenes utforming, hva er det jeg misforstår her ??
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3071987/

Uansett, dette blir for dumt, skjerpings psykiatere og psykologer og andre, dysthymi er ikke så uvanlig, hvorfor ikke lage en test for oss/hvis testen finnes allerede gi oss testen, isteden for svada vås og hets ? Dette virker amatørmessigt ?

Kjør debatt ?

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilke tester er det som brukes for dystimi og alksitymi da? Hvilke spørsmål er det som stilles?

Anonymkode: a33a4...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke tester er det som brukes for dystimi og alksitymi da? Hvilke spørsmål er det som stilles?

Anonymkode: a33a4...6bf

Alexitymia tror jeg ikke de tester eller bruker, men dysthymi bruker de de vanlige BDI for psykologer/psykiatere, MADR for fastleger (tror jeg). Men ser ikke hvordan folk kan mene at de testene egner seg for dysthymi (men jeg er ingen ekspert, bare stiller spørsmål)

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ALtså, de bruker samme test, som for vanlig depresjon, for å måle dysthymi, det stusser jeg over, siden de er jo motsatte. depresjon handler om å føle at ting er mye mer ille nå enn før, dysthymi er at ting er ille alltid. Da burde det vært 2 forskjellige tester, ikke samme, mener jeg (?)

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alexitymia tror jeg ikke de tester eller bruker, men dysthymi bruker de de vanlige BDI for psykologer/psykiatere, MADR for fastleger (tror jeg). Men ser ikke hvordan folk kan mene at de testene egner seg for dysthymi (men jeg er ingen ekspert, bare stiller spørsmål)

Anonymkode: b58de...aa9

Ok. Skjønner. Jeg er forsåvidt enig med deg. 

Anonymkode: a33a4...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok ingen test for dystymi, jeg bke diagnosert etter flere samtaler med psykolog. Jeg ble henvist pga depresjon, men etter flerr samtaler, og etter at ingen tester viste jeg var deprimert endte diagnosen opp med dystymi da det passet bedre. Man kan derimot ga dobbel depresjon, det er da depresjon i tillegg til dystemien.

Dystemi heter jo på andre språk high functioning depression. Eller nedstemt sinnsleie. Har man en god psykolog skal de kunne plukke opp dette uten en test. Akkurat som at man burde plukke opp depresjon og annet uten tester. De er til for å spisse sykdommen.

 

Anonymkode: 63ec4...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alexitymia tror jeg ikke de tester eller bruker, men dysthymi bruker de de vanlige BDI for psykologer/psykiatere, MADR for fastleger (tror jeg). Men ser ikke hvordan folk kan mene at de testene egner seg for dysthymi (men jeg er ingen ekspert, bare stiller spørsmål)

Anonymkode: b58de...aa9

Men disse testene har flere spørsmål  enn det som går på følelser? Eks. søvn, grubling, gråt, selvmordstanker,  initiativ.

Har man dysthtmi hvis kun følesesliv er påvirket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Villanda skrev:

Men disse testene har flere spørsmål  enn det som går på følelser? Eks. søvn, grubling, gråt, selvmordstanker,  initiativ.

Jo det er noen en kan svare på selv med dystymi, men det blir betraktelig færre, for å bruke beck depression index som jeg tror er mest vanlig hos psykologer/psykiatere :

http://nevro.legehandboka.no/imagevault/publishedmedia/qehlbzlq1l5siiy9h4cr/48548-2-bdi.pdf

spørsmål 4, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 21 spør i forhold til tidligere / endring siste dager. Med konstant dysthymi vil du få 0 eller lav scor her med dysthymi, selv om du har plagene, ettersom de er varige og ikke nye.

det er 12 av 21 spørsmål som "forsvinner" men scoren analyseres tilsvarende 21 spørsmål, da vil du selvsagt fremstå veldig mye friskere/mindre deprimert, enn om tilstanden oppstod plutselig, selv med samme lidelsestrykk

 

For min del så er det 12 spørsmål bortgår pga dystymi, 9 spørsmål bortgår/blir redusert pga alexymia :D  Mest u-deprimerte person ever! Whoo hooo :D . Skulle ønske det stemte, desverre er dette meget misvisende for min del, men, tydeligvis andre som føler testen er god sikkert noe jeg misforstår ;) 

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å gi et fornuftig svar da jeg så overskriften, men da jeg leste det første innlegget og språkbruken der, skjønte jeg at det ville falle på stengrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, kupton skrev:

Hadde egentlig tenkt å gi et fornuftig svar da jeg så overskriften, men da jeg leste det første innlegget og språkbruken der, skjønte jeg at det ville falle på stengrunn.

Kommer opp på google da, selv om TS er en tosk (imho) kan det hjelpe andre eventuelt om du ombestemmer deg :D 

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, Villanda skrev:

Men disse testene har flere spørsmål  enn det som går på følelser? Eks. søvn, grubling, gråt, selvmordstanker,  initiativ.

Har man dysthtmi hvis kun følesesliv er påvirket?

Noe som gjorde at jeg havnet på dystemi og ikke depresjon var at jeg alltid var sliten, alltid trøtt,dårlig selvtillit og dårlig konsentrasjon.

Anonymkode: 63ec4...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er noen en kan svare på selv med dystymi, men det blir betraktelig færre, for å bruke beck depression index som jeg tror er mest vanlig hos psykologer/psykiatere :

http://nevro.legehandboka.no/imagevault/publishedmedia/qehlbzlq1l5siiy9h4cr/48548-2-bdi.pdf

spørsmål 4, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 21 spør i forhold til tidligere / endring siste dager. Med konstant dysthymi vil du få 0 eller lav scor her med dysthymi, selv om du har plagene, ettersom de er varige og ikke nye.

det er 12 av 21 spørsmål som "forsvinner" men scoren analyseres tilsvarende 21 spørsmål, da vil du selvsagt fremstå veldig mye friskere/mindre deprimert, enn om tilstanden oppstod plutselig, selv med samme lidelsestrykk

 

For min del så er det 12 spørsmål bortgår pga dystymi, 9 spørsmål bortgår/blir redusert pga alexymia :D  Mest u-deprimerte person ever! Whoo hooo :D . Skulle ønske det stemte, desverre er dette meget misvisende for min del, men, tydeligvis andre som føler testen er god sikkert noe jeg misforstår ;) 

Anonymkode: b58de...aa9

Kommer vel an på hvordan man tolker "enn før" og lignende uttrykk? Kan man ikke sammenligne med slik det var før endringen kom, og samtidig ta utgangspunkt i siste tre dager eller uke (husker ikke), vurdere slik det er nå mot før den udiagnostiserte dystymien  oppstod? Eller er jeg på bærtur? Kupton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, kupton skrev:

Hadde egentlig tenkt å gi et fornuftig svar da jeg så overskriften, men da jeg leste det første innlegget og språkbruken der, skjønte jeg at det ville falle på stengrunn.

Kom til å tenke på noe litt i samme gate, da tenker jeg ikke på dystymi spesielt, men depresjon generelt, når det gjelder Cornells. Der står det spesifisert på noen (Eller alle? Har vært ute av spillet litt fir lenge nå)  av spørsmålene  at man ikke skal skåre hvis det aktuelle har vart over tid/oppstått gradvis (husker ikke ordlyden nøyaktig her heller). Da kan det jo godt være at symptomer skyldes noe annet, f.e. årsaken til at akkurat denne testen blir brukt. Men hva om personen egentlig har gått med en depresjon over tid, som man ikke har vært obs. på? Synes det kan være vanskelig å vite hvordan skåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En må skille mellom diagnostiske intervju som brukes i diagnostiseringen og ratingscales som brukes for å sette et mål på diagnosens alvorlighet etter at diagnosen er stilt. Av de siste må en skille mellom de som behandler bruker og rater  (eks MADRS)og selvutfyllingsskalaer (eks BDI/Beck). Den siste er heller ikke særlig god til å måle faktisk dybde, men er enkel og fin til å måle endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hvordan depresjonstestene er ment å fungere for personer som lider av dysthymi og/eller har alexitymia

Dysthymi betyr at du føler deg dritt hele tiden

Alexithymia betyr at en ikke kan presisere og seperere følelsene, det er bare en suppe, og en vet smaken men ikke bestanddelene (altså du kan føle deg dritt men ikke helt peke på hvorfor)

Ok så la oss måle om du er deprimert da, frøken. Har du følt a b c d ? Nei (alexithymia). Har du følt  e f g h mer de siste dagene enn dagene før?Nei (dysthymi)

Gratulerer, du er 100% ikke deprimert. Lykke til videre med livet. Jamen, jeg føler meg deprimert da jeg svarte ærlig men resultatet ble feil... ?? Testen sier at du ikke er deprimert så da er du ikke deprimert :) 


For å gjøre forvirrelsen enda større, googlet alexithymia og depresjon, jeg tenkte ok folk med alexitymia må jo være mindre deprimerte enn andre, sånn på papiret/juridisk sett, men viser seg at det er motsatt? Folk som IKKE kan forklare hvor mye av forskjellige ille følelser de har, er mer deprimerte. Hvordan er dette mulig, gitt testenes utforming, hva er det jeg misforstår her ??
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3071987/

Uansett, dette blir for dumt, skjerpings psykiatere og psykologer og andre, dysthymi er ikke så uvanlig, hvorfor ikke lage en test for oss/hvis testen finnes allerede gi oss testen, isteden for svada vås og hets ? Dette virker amatørmessigt ?

Kjør debatt ?

Anonymkode: b58de...aa9

Hadde aldri hørt om Aleksitymi, men lurer på om jeg kan ha det. Det stemmer ganske bra. Fant også «Aspergers syndrom er også forbundet med uttalt aleksitymi». Uten at det spiller noen rolle, det er ikke noe hjelp å få uansett. Bortsett fra piller en blir mongo-zombie av. Ikke mye til debatt dette da. Hvem vet, samma faen kan det være. For et miserabelt møkka-liv.

Anonymkode: f3766...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok tror ikke jeg fikk noe intervju mulig hans stilte et par spørsmål før jeg ble sendt hjem med skjema for å fylle ut med de score greiene, men jeg var der for en annen sykdom som jeg fikk diagnose på da, så fokus ble kanskje splittet (vi snakker 2 besøk, totalt for dette samt en alvorlig psykisk lidelse jeg fikk diagnose på). Jeg nevnte dystymi og sa at jeg følte at de spørsmålene han stilte ble feil, men jeg visste ikke om alexmythia på det tidspunktet, så derfor nevnte jeg ikke det, og han stilte ingen spørsmål som kunne avdekke det. Vet ikke om det var en feil eller ikke, skjønner at du synes jeg er krass og aggressiv mot preofesjonen og at du synes det er urettferdig, men pasienter vet ikke hva som er standard eller ikke vi deler vår erfaring på godt og vondt og antar det er normalt og kommer med kritikk basert på det. Jeg sitter ikke på andre side av bordet og vet alt, jeg ante ikke hva alexmythia var jeg trodde følelse forvirring var relatert til autismen min eller noe annet. Pasientene vet jo ingenting og kan ikke sørge for at alt kommer frem, ting du ikke vet vet du ikke og kan ikke nevne for behandler, da burde slikt blitt spurt om eventuelt dersom en pasient sier han føler seg ganske deprimert (muntlig) og testene gir helt 100% u-deprimert så lite deprimert som det er teoretisk mulig å bli mindre deprimert enn friske folk, da burde eksperten undersøke hvor er mis-matchen mellom opplevd situasjon og test-resultat, synes jeg. Men nå har jeg googlet selv og gjort meg opp inntrykk selv, jeg er uansett ikke den mest deprimerte så sikkert greit at jeg ikke får diagnosen i det hele tatt så en kan prioritere værre/mer alvorlige tilfeller med resursene det er sikkert lurt, men føler det var dårlig gjort av ekspertisen, og da blir jeg litt smågretten, om dette er standard eller et uhell/uheldig situasjon/ikke praksis eller ikke vet ikke jeg. Jeg deler bare det jeg har opplevd, og kommer med kritikk av dette. ;) 

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri hørt om Aleksitymi, men lurer på om jeg kan ha det. Det stemmer ganske bra. Fant også «Aspergers syndrom er også forbundet med uttalt aleksitymi». Uten at det spiller noen rolle, det er ikke noe hjelp å få uansett. Bortsett fra piller en blir mongo-zombie av. Ikke mye til debatt dette da. Hvem vet, samma faen kan det være. For et miserabelt møkka-liv.

Anonymkode: f3766...a3e

Oi det var rart, kan være det da men om det er vanlig burede jo eksperten vært obs på det da siden den andre diagnosen.

Enda et "bevis" på at du er meg? :ph34r: Nei, ja, er lite en får gjort ut over å lufte frustrasjon over situasjonen online, men det hjelper vel lite det også :P 

Lurte meg til en slik AD-pakke før som du vet (selv uten diagnose :P ) var ikke noe for meg med de bivirkningene jeg opplevde, men virker være mye flaks med fordeler/ule ) per per person og per merke, rare saker. jaja

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alexitymia tror jeg ikke de tester eller bruker, men dysthymi bruker de de vanlige BDI for psykologer/psykiatere, MADR for fastleger (tror jeg). Men ser ikke hvordan folk kan mene at de testene egner seg for dysthymi (men jeg er ingen ekspert, bare stiller spørsmål)

Anonymkode: b58de...aa9

Nei, du er ikke ekspert - du er på viddene.

Alexitymi er ikke en diagnose. Det er et symptom. BDI er ikke et diagnostisk instrument. Det er heller ikke MADRS.

En må også vurdere komorbide (samtidige) lidelser. Tar en f.eks MADRS på en person med eupf kan en lett får en meget høy skåre ute at vedkommende har en depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi det var rart, kan være det da men om det er vanlig burede jo eksperten vært obs på det da siden den andre diagnosen.

Overrasker meg ikke. Er ikke så veldig imponert over kunnskapene i legestanden.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enda et "bevis" på at du er meg? :ph34r: 

Kan det være noe 'plot'? :ph34r:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ja, er lite en får gjort ut over å lufte frustrasjon over situasjonen online, men det hjelper vel lite det også :P 

Hjelper alltid å klage og syte litt. ^_^

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurte meg til en slik AD-pakke før som du vet (selv uten diagnose :P ) var ikke noe for meg med de bivirkningene jeg opplevde, men virker være mye flaks med fordeler/ule ) per per person og per merke, rare saker. jaja

Anonymkode: b58de...aa9

Da tror jeg man må prøve noen andre remedier.

Anonymkode: f3766...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, kupton skrev:

Nei, du er ikke ekspert 

Det må jeg si meg enig i, har bare googlet litt forskjellige ting relatert til mine problemer og forsøkt finne ut av ting på egen hånd, siden jeg opplever lite hjelp/forståelse fra ekspertisen IRL, hva ellers skulle jeg gjort? :P  

30 minutter siden, kupton skrev:

Alexitymi er ikke en diagnose. Det er et symptom.

Har aldri sagt at det er en diagnose, så vet ikke hva denne kritikken er rettet mot

30 minutter siden, kupton skrev:

BDI er ikke et diagnostisk instrument. Det er heller ikke MADRS.

Vel dette blir litt ordspill her spør du meg. For å få en diagnose satt, må du ha en viss alvorlighetsgrad på symptomene, ellers setter en ikke diagnoser. En kaster ikke rundt seg diagnoser i psykiatrien, av åpenbare grunner :P . En test som viser alvorlighetsgrad, vil dermed, ihvertfall indirekte, bli et diagnostisk verktøy, på en måte. I mitt ekstreme eksempel jeg brukte, har vi en person som har 0 f.eks i MADRS, og dersom en etter å ha vurdert komorbide lidelser etc finner ut at det ikke er noen interaksjon at dette 0 i MADRS virkelig samsvarer med faktisk alvorlighetsgrad av depresjon, 0 alvorlighetsgrad..., vil en selvfølgelig ikke sette diagnosen depresjon eller gi behandling for dette, det sier seg selv... Uansett hva du eventuelt trodde på forhånd som gjorde at du ba pasienten ta testen.

34 minutter siden, kupton skrev:

En må også vurdere komorbide (samtidige) lidelser. Tar en f.eks MADRS på en person med eupf kan en lett får en meget høy skåre ute at vedkommende har en depresjon. 

Ja lidelser, og en del andre ting, bør en ta hensyn til. Vet ikke hvorfor du ikke brukte alexytmi som eksempel, siden det var litt tema her, om det var tilfeldig eller henger sammen med at det ikke er en lidelse som du nevnte og dermed kanskje ikke bør tas hensyn til i betydelig grad, skal ikke tolke det du ikke sier, men det er jeg potensielt eventuelt uenig i, men det du sier er jeg helt enig i ihvertfall, og det virker fornuftig.

 

34 minutter siden, kupton skrev:

viddene.

Fant ikke noen vidder, egentlig, mulig jeg har hatt litt uflaks med behandler som hadde litt hastverk og ikke undersøkte grundig nok komorbide lidelser og jeg (mis?)tolket slik hastverk som standard praksis hos ekspertene, det beklager jeg i så fall om det er tilfelle, men mistenker at det er ganske så vanlig...

Men en tur på viddene IRL vil nok hjelpe mot depresjon tror jeg, ihvertfall om en har turfølge. Det er nok den mest relevante forbindelsen til denne tråden. Hehe ;)  

God tur folkens 😎

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...