Gå til innhold

Dysthymi vs alexithymia vs depresjonstester = ??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er nok også noen pasienter en ønsker å kvitte seg med fortere enn andre, det spiller nok også litt rolle for hva som skjer tror jeg, kan lett se for meg at jeg er i den kategorien :ph34r: Autoritetspoersoner misliker folk som ikke respekterer deres autoritet og er mistroerske til dem, tror jeg.

Ser forøvrig at det kan fremstå som at jeg snakket spesifikt om dystymi det var litt uheldig, sikkert derfor det ble mye styr :P Men føler det går i samme bås som alexytmi, det påvirker "alvorlighetsgraden" på depresjonen uten at det virker veies opp for noe sted, etter min erfaring, men, jaja, det foregår sikkert mye bak kulissene hvor en ordner alt slikt, vi får nok bare stole på ekspertisen tror jeg, det får være konklusisjonen, de har full kontroll på sakene, får vi tro

Vi for holde oss til, å jobbe med oss selv, så får ekspertene ordne resten ;) 

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok også noen pasienter en ønsker å kvitte seg med fortere enn andre, det spiller nok også litt rolle for hva som skjer tror jeg, kan lett se for meg at jeg er i den kategorien :ph34r: Autoritetspoersoner misliker folk som ikke respekterer deres autoritet og er mistroerske til dem, tror jeg.

Ser forøvrig at det kan fremstå som at jeg snakket spesifikt om dystymi det var litt uheldig, sikkert derfor det ble mye styr :P Men føler det går i samme bås som alexytmi, det påvirker "alvorlighetsgraden" på depresjonen uten at det virker veies opp for noe sted, etter min erfaring, men, jaja, det foregår sikkert mye bak kulissene hvor en ordner alt slikt, vi får nok bare stole på ekspertisen tror jeg, det får være konklusisjonen, de har full kontroll på sakene, får vi tro

Vi for holde oss til, å jobbe med oss selv, så får ekspertene ordne resten ;) 

Anonymkode: b58de...aa9

Jobbe med seg selv, det er det man må, men ingen vet hvordan man gjør det, det er et mysterium, kan en kanskje våge si.

Anonymkode: f3766...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men som sagt, jeg fikk dystemi uten så mye som en test, så at de brukes er nok mest fordi man mistenker depresjon. Og jeg har vært deprimert før, men dystemi og depresjon oppleves jo som to helt forskjellige ting.

Anonymkode: 63ec4...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror slike tester er laget gjennom dyrestudider  på samme måte som sminke osv. Det er ikke så lett alt sammen med disse dyra.

Anonymkode: 53a72...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror slike tester er laget gjennom dyrestudider  på samme måte som sminke osv. Det er ikke så lett alt sammen med disse dyra.

Anonymkode: 53a72...a5e

Av alt tullballeri jeg har sett på DOL, tror jeg denne tar kaka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Av alt tullballeri jeg har sett på DOL, tror jeg denne tar kaka 🙂

Er vel sjukdom som gjer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er dårlig gjort å gjøre narr av syke folk.

Anonymkode: f3766...a3e

Er IKKE enig i teorien om dyrestudier, men helt enig i at det er dårlig gjort å gjøre narr av syke folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.8.2018 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Jo det er noen en kan svare på selv med dystymi, men det blir betraktelig færre, for å bruke beck depression index som jeg tror er mest vanlig hos psykologer/psykiatere :

http://nevro.legehandboka.no/imagevault/publishedmedia/qehlbzlq1l5siiy9h4cr/48548-2-bdi.pdf

spørsmål 4, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 21 spør i forhold til tidligere / endring siste dager. Med konstant dysthymi vil du få 0 eller lav scor her med dysthymi, selv om du har plagene, ettersom de er varige og ikke nye.

det er 12 av 21 spørsmål som "forsvinner" men scoren analyseres tilsvarende 21 spørsmål, da vil du selvsagt fremstå veldig mye friskere/mindre deprimert, enn om tilstanden oppstod plutselig, selv med samme lidelsestrykk

 

For min del så er det 12 spørsmål bortgår pga dystymi, 9 spørsmål bortgår/blir redusert pga alexymia :D  Mest u-deprimerte person ever! Whoo hooo :D . Skulle ønske det stemte, desverre er dette meget misvisende for min del, men, tydeligvis andre som føler testen er god sikkert noe jeg misforstår ;) 

Anonymkode: b58de...aa9

Interessant. Oppleves det at testen fungerer og gir folk riktig diagnose?

Anonymkode: a33a4...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Oppleves det at testen fungerer og gir folk riktig diagnose?

Anonymkode: a33a4...6bf

I snitt er testen god og valid på gruppenivå, altså den tester "noe" ganske bra, og tester det "noe" ganske likt som andre liknende tester, og det "noe" vurderes som å ha høy samsvar med det en kaller for depresjon, statistisk sett

At en test er veldig god fører til at en stoler veldig mye på den og det kan gå litt fort i svingene. Men testen er ikke 100%, og det er ting som kan påvirke resultatet, da må en være obs og menneskelige vurderinger må komme inn, som jo egentlig er det som skal være avgjørende

 

Menenskelige vurderinger er problematisk og det viser seg at hvilken psykiater du går til, i megets tor grad avgjør hvilken diagnose du får. Jeg vet at en viss person sikkert vil bruse inn her med den karekteristiske "du må ha kompetent behandler" frasen :P men personlig kjøper jeg ikke helt den diagnosekriteriene er ofte diffuse er uklare og alle mennesker tar subjektive vurderinger forskjellig sånn er mennesker vi ser ting forskjellig, alle sammen av oss, og det vil påvirke resultatene av våre vurderinger, bare se på politikk for eksmepel, vi er i forskjellige verdener,  alle sammen, og å stole på menneskers subjektive vurderinger som" fasit" for virkeligheten, nei, vi har alle forskjellige "fasiter" mentalt, uansett hvor mye vi forsøker "enes"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2602523

 

 

Konklusjon: testen er god for de fleste, men det hjelper ikke det lille mindretallet som den ikke er god for. Men tydeligvis mener folk den er "god nok" og at en kan la resten av problemene løses av "menneskelige vurderinger". Og da får en nesten bare være enige i å være uenige tror jeg :) 

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

RDC er vel litt gammelt og irrelevant idag kanskje (aner ikke hvor store forskjeller det er på de forskjellige variantene jeg), søkte på icd-10 isteden for da kom dette opp

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1600-0447.1995.tb09792.x

. Interrater reliability, calculated by kappa statistics, was found to be between 0.74 and 0.91 on 2‐character categories and between 0.64 and 0.90 on 3‐character categories except schizotypal disorder (F21). On the 4‐character categories, the agreement in the affective states between raters was lower.

Så er en god del tilfeldigheter fortsatt, selv om det virker som de forsøkte løse problemet med subjektivitet med å fjerne rommetf or subjektivitet og ha mer klare definerte grenser (tester). Merkelig, kanskje klare definerte grenser (som kan testes) trumfer subjektive menneskelige vurderinger da, kanskje det er fremtiden og pasienten sin mistanke er rett. Ikke vet jeg. Vi får se hva som skjer om 100 år, vi får se.

Anonymkode: b58de...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig en diskuterer her? En må ikke blande snørr og bart.

Psykologiske tester er en ting. Utviklet for ulike formål, og skal kun brukes av sertifisert personell - les psykologer med spesialkompetanse. Eks MMPI, WAIS ..

Diagnostiske intervjuer: Laget for å stille diagnoser. Skal kun brukes av personell spesielt kvalifisert for dette. Eks SCID, MINI, SPIFA...

Ratingscales: Laget for å måle graden av sykdom. Kan igjen deles i de som skal gjøres av kvalifisert/spesialopplært personell som PANSS, MADRS .. og de som er laget for selvutfylling som HADS og BDI.

Så vil det vanligvis være en sammenheng mellom tidsbruk og presisjon/kvalitet. Et SCID-intervju er bedre enn MINI og SPIFA, men er urealistisk (og unødvendig) å gjennomføre på alle pasienter i en vanlig poliklinikk. På samme måte er MADRS bedre enn BDI, men for mange formål er BDI bra nok - f.eks. for å påvise om det er en endring i depresjonen fra en uke til den neste.

Så vil det finnes kombinasjoner av tilstander og verktøy som ikke er gode. Her er en ved det TS tar opp. Psykosomatiske pasienter og personer med Asperger er eksempel på personer som ofte har alexitymi. Hos disse er det lite hensiktsmessig å bruke skalaer der følelser i stor grad skal beskrives. Det er for å vurdere slikt at en bruker folk med utdannelse og ikke legfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...