Gå til innhold

Kjære alle gutteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjære alle gutteforeldre.
Hva lærer dere guttene deres om det motsatte kjønn egentlig?. Hvordan omtaler dere kvinner ?. Snakker dere om respekt, trygghet og trofasthet? Eller dreier det seg bare om å huske kondom, å ha det gøy og å nyte friheten så lenge som mulig ? Jeg er mor til fem døtre og forundrer meg stadig over kjærestene de kommer hjem med . 

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære alle gutteforeldre.
Hva lærer dere guttene deres om det motsatte kjønn egentlig?. Hvordan omtaler dere kvinner ?. Snakker dere om respekt, trygghet og trofasthet? Eller dreier det seg bare om å huske kondom, å ha det gøy og å nyte friheten så lenge som mulig ? Jeg er mor til fem døtre og forundrer meg stadig over kjærestene de kommer hjem med . 

Anonymkode: e4e29...886

Hva med å snu på spørsmålet; hva har dine døtre lært om selvrespekt og grenser, som velger slike gutter? 

Anonymkode: 46ca8...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ofte til et punkt da det foreldrene sier, har begrenset effekt.

Jeg mener ikke at ungdommen (uansett kjønn) ikke får med seg en del verdier hjemmefra - og som forhåpentligvis vil være med å prege dem når de etter hvert blir helt voksne.  Men de årene hormonene raser som verst, er i mange tilfeller foreldrenes meninger, holdninger og formaninger den mest utdaterte, ubrukelige kunnskapen i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det siste jeg sa til sønnen etter å ha vært der en tur på besøk var dette :

Tenk deg at du er på byen og du har lyst til å ta med ei dame hjem og hun ser denne doen 😷💀 Denne doen er et meget dårlig sjekketriks. Det kan jeg love deg og du vil ikke se noe mer til den dama i hvert fall. 

Klar tale i fra meg 😀

Svaret jeg fikk var dette : Ha ha ha, du skulle sett doen til Lars ( kameraten ) du. Den er mye verre enn min. 

Når sønnen vasker leiligheten er han så stolt at han må fortelle det til mora si. 

Det har hendt at jeg har fått melding som lyder slik : I dag har jeg ryddet og vasket leiligheten. TIL OG MED dassen. 😌    

Bortsett fra dette synes jeg sønnen min er både snill, grei og respektfull mot andre. Jeg er ikke så bekymret for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å snu på spørsmålet; hva har dine døtre lært om selvrespekt og grenser, som velger slike gutter? 

Anonymkode: 46ca8...5ea

MYE. Og vet ikke hva du legger i ordet SLIKE gutter. Jeg snakker om helt vanlige gutter i dagens samfunn. Hva lærer de om forhold og jenter hjemme? Har man den gode praten eller er det media og kompiser som setter standarden.  Hadde regnet med at gutteforelde ville gå i forsvare og ha piggene ut men ikke regnet med en så giftig kommentar. Dette er på er meget lavt nivå. 

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det siste jeg sa til sønnen etter å ha vært der en tur på besøk var dette :

Tenk deg at du er på byen og du har lyst til å ta med ei dame hjem og hun ser denne doen 😷💀 Denne doen er et meget dårlig sjekketriks. Det kan jeg love deg og du vil ikke se noe mer til den dama i hvert fall. 

Klar tale i fra meg 😀

Svaret jeg fikk var dette : Ha ha ha, du skulle sett doen til Lars ( kameraten ) du. Den er mye verre enn min. 

Når sønnen vasker leiligheten er han så stolt at han må fortelle det til mora si. 

Det har hendt at jeg har fått melding som lyder slik : I dag har jeg ryddet og vasket leiligheten. TIL OG MED dassen. 😌    

Bortsett fra dette synes jeg sønnen min er både snill, grei og respektfull mot andre. Jeg er ikke så bekymret for det. 

Høres ut som du har god dialog med din sønn. Bra jobba 😊

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MYE. Og vet ikke hva du legger i ordet SLIKE gutter. Jeg snakker om helt vanlige gutter i dagens samfunn. Hva lærer de om forhold og jenter hjemme? Har man den gode praten eller er det media og kompiser som setter standarden.  

Tror verdiene man viser i dagliglivet, blant annet i kommunikasjon mellom foreldre, har vel så mye å si som "den gode praten". Svært få store gutter ønsker dessuten å diskutere forhold og jenter hjemme med sine foreldre, de er mer mottakelige for faktainformasjon. Tror gutter og jenter er litt ulike der (jada, det finnes masse unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, laban skrev:

Det kommer ofte til et punkt da det foreldrene sier, har begrenset effekt.

Jeg mener ikke at ungdommen (uansett kjønn) ikke får med seg en del verdier hjemmefra - og som forhåpentligvis vil være med å prege dem når de etter hvert blir helt voksne.  Men de årene hormonene raser som verst, er i mange tilfeller foreldrenes meninger, holdninger og formaninger den mest utdaterte, ubrukelige kunnskapen i verden.

Jeg mener absolutt at begge kjønn skal lære noe hjemme. ( det er jo en selvfølge). Det som kanskje er vanskelig for gutter å forstå er hvor forskjellig jenter er fra gutter og omvendt. Har hatt noen gode samtaler med kjærestene til jentene mine. Om følelser og kommunikasjon osv.Forhold er ikke alltid så enkelt. Det handler ikke bare om å ha det greit i senga. 

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt noen gode samtaler med kjærestene til jentene mine.

Jeg tror det man får høre av en annen enn foreldrene - enten det er en eldre venn, en trener, storebroren til en kompis, en lærer man har god kjemi med eller en annen - ofte har større gjennomslagskraft enn det mor og far gnåler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener absolutt at begge kjønn skal lære noe hjemme. ( det er jo en selvfølge). Det som kanskje er vanskelig for gutter å forstå er hvor forskjellig jenter er fra gutter og omvendt. Har hatt noen gode samtaler med kjærestene til jentene mine. Om følelser og kommunikasjon osv.Forhold er ikke alltid så enkelt. Det handler ikke bare om å ha det greit i senga. 

Anonymkode: e4e29...886

Du snakker med kjærestene til døtrene dine om følelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Xtra skrev:

Tror verdiene man viser i dagliglivet, blant annet i kommunikasjon mellom foreldre, har vel så mye å si som "den gode praten". Svært få store gutter ønsker dessuten å diskutere forhold og jenter hjemme med sine foreldre, de er mer mottakelige for faktainformasjon. Tror gutter og jenter er litt ulike der (jada, det finnes masse unntak).

Helt enig . Tror det man viser i dagliglivet er viktigst. Jeg spurte en av kjærestene til den ene datteren min hvorfor han hele tiden « kverulerer» og kritiserer datteren min for små ubetydelige ting. Han ble litt « paff» og svarte : «Jeg vet jeg gjør det men sånn gjør pappa med mamma hele tiden også.». Der var ikke vondt ment. 

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Du snakker med kjærestene til døtrene dine om følelser ?

Ja. Men mest på generelt grunnlag uten å gå over grensene for privatlivet deres. Ofte er datteren også med i samtalen. Det overrasker meg hvor intressert gutter kan være i å snakke om slike ting. Jeg er ikke belærende eller dømmende mot de. Forhold er ofte kompliserte greier og vi voksne har måtte lære mye den vanskelige veien. Det kan ikke skade å snakke om forhold. 

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, laban skrev:

Jeg tror det man får høre av en annen enn foreldrene - enten det er en eldre venn, en trener, storebroren til en kompis, en lærer man har god kjemi med eller en annen - ofte har større gjennomslagskraft enn det mor og far gnåler om.

Helt sikkert. Har derfor feks latt mine yngre jenter snakke med storesøstre eller andre også. Har vært bevisst på at de har hatt andre å snakke med når jeg selv kom til kort. Det er en ærlig sak. 😊

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjære alle gutteforeldre.
Hva lærer dere guttene deres om det motsatte kjønn egentlig?. Hvordan omtaler dere kvinner ?. Snakker dere om respekt, trygghet og trofasthet? Eller dreier det seg bare om å huske kondom, å ha det gøy og å nyte friheten så lenge som mulig ? Jeg er mor til fem døtre og forundrer meg stadig over kjærestene de kommer hjem med . 

Anonymkode: e4e29...886

Kan du nevne eksempler på hvordan kjærestene til jentene dine oppfører seg? Hva slags oppførsel er det du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

(...)Har hatt noen gode samtaler med kjærestene til jentene mine. Om følelser og kommunikasjon osv.Forhold er ikke alltid så enkelt. Det handler ikke bare om å ha det greit i senga. 

Anonymkode: e4e29...886

Diskuterer du virkelig dette med kjærestene til døtrene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Gargamel skrev:

Diskuterer du virkelig dette med kjærestene til døtrene dine?

Jeg diskutere ikke sex hvis det er det du lurer på. Har vel svart på dette lenger oppe i tråen. 😊

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg diskutere ikke sex hvis det er det du lurer på. Har vel svart på dette lenger oppe i tråen. 😊

Anonymkode: e4e29...886

Nei, det lurer jeg ikke på.

Jeg ville følt at det var laaaangt over grensen om min mor skulle tatt en dyp samtale med min kone, og sagt at hun ikke måtte kverulere eller kritisere meg for bagateller.

Men det er bare meg. Døtrene dine og kjærestene er nok mer tolerante enn meg.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, det lurer jeg ikke på.

Jeg ville følt at det var laaaangt over grensen om min mor skulle tatt en dyp samtale med min kone, og sagt at hun ikke måtte kverulere eller kritisere meg for bagateller.

Men det er bare meg. Døtrene dine og kjærestene er nok mer tolerante enn meg.

Det er så mange nyanser her og lett å dra feile slutninger. For det første er jeg ikke et svigermonster som blander meg for mye inn i privatlivets fred. Jeg ønsker at alle kjærester skal føle seg godtatt og velkommen. Her er det snakk om ungdommer i sine første seriøse forhold. Der jeg ser at de krangler en del eller jenta blir såret og lei seg pga prioriteringer og ordbruk fra  gutten sin side. Da har ofte gutten vært helt uforstående til jentas reaksjon og tatt det opp selv. De kommer gjerne til meg å klager eller jeg er tilstede når de diskuterer/ krangler. Da har det ført til slike samtaler som jeg referere til. Jeg planlegger sjelden samtaler med ungdom, men er bare til stede og klar når de er klar på en måte.  Jeg er også bevisst på at jenter ofte er mer komplisert enn gutter følelsesmessig. Jeg har like ofte samtaler der jeg forsvarer kjærestene ( kanskje fordi jentene mine noen ganger forventer for mye av de og også trenger å forstå gutter )  Egentlig snakker vi mest generelt om dette med forhold og kommunikasjon. De to eldste jentene mine er  samboere og har etablerte forhold. Der er jeg bare en hyggelig besøkende som gir råd bare hvis jeg blir spurt . Det kommer til et punkt der man må ordne opp selv. Heldigvis 😊

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2018 at 11:59 AM, AnonymBruker said:

Kjære alle gutteforeldre.
Hva lærer dere guttene deres om det motsatte kjønn egentlig?. Hvordan omtaler dere kvinner ?. Snakker dere om respekt, trygghet og trofasthet? Eller dreier det seg bare om å huske kondom, å ha det gøy og å nyte friheten så lenge som mulig ? Jeg er mor til fem døtre og forundrer meg stadig over kjærestene de kommer hjem med . 

Anonymkode: e4e29...886

Jeg tror nok at dere jenteforeldre har mer enn nok å snakke med deres døtre om altså. Jeg tror nok du må feie for din egen dør, før andres. Jenter er fine utenpå, men jaggu meg er det mye stygt innvendig der også, mye falskhet og fanteri. Guttene vet du stort sett hvor du har, de er mer rett frem, jentene er mer slu og hyggelig til du snur ryggen til dem, da hviskes og tiskes det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mrxx skrev:

Jeg tror nok at dere jenteforeldre har mer enn nok å snakke med deres døtre om altså. Jeg tror nok du må feie for din egen dør, før andres. Jenter er fine utenpå, men jaggu meg er det mye stygt innvendig der også, mye falskhet og fanteri. Guttene vet du stort sett hvor du har, de er mer rett frem, jentene er mer slu og hyggelig til du snur ryggen til dem, da hviskes og tiskes det. 

Dette er et typisk eksempel på å svare med følelsene. Du antar dessuten at jeg har motvilje mot gutter noe som ikke stemmer. Jeg har feks et meget godt forhold til mine fire brødre. Dessuten dømmer du situasjonen uten å vite hvordan jeg, mine døttre og kjærestene deres er. Det blir dessverre ingen god dialog når du svarer slik. Jeg har allerede sagt at jeg snakker mye med mine egene jenter og vet godt at de er mer kompliserte. Tror egentlig at man generellt snakker mer med jenter om følelser og forhold. Lurer derfor på om gutteforeldre også snakker om dette med guttene.

Anonymkode: e4e29...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...