Gå til innhold

Hvis dette er norges fremtid er jeg alvorlig bekymret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg er overhodet ikke bekymret for den generasjonen. De er mye bedre enn vi var. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke. Alt er ikke helt bare for noen i dag tenker jeg. "Det blåser en vind overalt "som de gamle ofte sa.

Anonymkode: be379...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå skal vi ikke glemme at hver eneste generasjon har begynt seg for russen. Kua må ikke glemme at den har vært kalv.

Anonymkode: 30bb7...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke de skarpeste knivene i skuffen tror jeg. Kan det være en innstilling av Paradise Hotell?

Anonymkode: 316ea...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Som ung har man lett for å " følge strømmen" tror jeg og vår tid er kanskje ikke så full av motforestillinger uten at jeg forstår hva denne russefeiringa skal være godt for. Før var det jo også noen som tok bilde av seg selv i studententer-lue. De ble leger osv senere tror jeg. I grunnen glad jeg for syk. Så mange var jo ikke av de utvalgte ,også av de jeg vokste opp med. Her var rikelig grobunn for konflikter. Men det finnes heldigvis mange veier til Rom for de fleste. Men alt dette er i ettertankens lys.

Alt er nok ikke helt greit i dag heller tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Problemene kan bare bli for store for alle mener jeg.Men vi håper jo alle at alt går bare godt med alle dagens unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan spørre seg selv hva vi bruker vår velstandsøkning til. Har vel aldri vært det rette for noen generasjoner tror jeg.

Anonymkode: be379...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

En fattig trøst er kanskje at alt er jo ofte ikke som man tror da. Politi og ungdom har jo" barket sammen" før og man har jo klart til store kostnader for alle å funnet frem til fredelige løsninger kanskje etter altfor lang tid og kostnader for alle som arbeider med dette hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ting kan koste for mye også som de sa på radio  og kanskje er det nettopp dem som er lett å utnytte som reiser. Dette er trist. Kanskje ungdommen på alle trinn  burde ta opp i egne studentorgan på skolene hva de ønsker russegmfeiringen skal ha av innhold og reformere hele greia mer i tråd med vår tid uten at all morro  forsvinner ut med badevannet. Om det går an etter alt hva virker som har skjedd. Bare kjempe trist både for unge og foreldre. Og det har visst vært slik i mange år. Har hørt tidligere også på radio at sjømannsmisjonen har hjulpet mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Maggie55 skrev:

Ting kan koste for mye også som de sa på radio og kanskje er det nettopp dem som er lett å utnytte som reiser.

Akkurat det tror jeg ikke du skal være bekymret for. Det er ikke blåøyde, uerfarne ungdommer som plutselig havner på disse party-øyene. Selvfølgelig er det en risiko for at de kan bli utnyttet eller komme i vanskeligheter, men de er ingen spesielt sårbar gruppe i utgangspunktet.

1 time siden, Maggie55 skrev:

Kanskje ungdommen på alle trinn burde ta opp i egne studentorgan på skolene hva de ønsker russefeiringen skal ha av innhold og reformere hele greia mer i tråd med vår tid uten at all moro forsvinner ut med badevannet.

Dette er ikke så knyttet til den enkelte skole lenger, slik det var i vår tid. Russebuss-gjengene kan godt bestå av ungdom som går på forskjellige skoler, men vanligvis fra omtrent samme strøk, f.eks. nabo-bydeler i Oslo. Skolene og deres organer har ingen verdens ting med disse turene å gjøre, det er tradisjoner som har utviklet seg etter hvert som russefeiringen har blitt mer - eh - intens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Like fullt kunne vel demokratisk valgte studentorgan legge inn anbefaliinger for hva russetid skal inneholde. Kanskje disse studiene ville bli mer attraktive hos flere. Alt var ikke særlig bra i vår tid heller som jeg husker. Men vår tid nå er veldig spesiell som jeg opplever.Det er sjelden noe som har gjort meg mere vondt å høre om enn hva som har vært om dette. Man kan jo bare tenke seg hva for lidelse og sorg mange er rammet av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russen har vel stort sett bestandig vært den verste noensinne, det var også vi ;) 

 

Når det er sagt tror jeg ikke det er aktuelt at mine reiser på slike turer året før de er russ, om spørsmålet skulle komme opp. Har også flere venner med kommende russ som ikke flikk lov til å være med på årets tur. Sønnen til min venninne sa i ettertid at han var glad han ikke fikk lov til å dra, det var jo ganske voksent :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er sjelden noe som har gjort meg mere vondt å høre om enn hva som har vært om dette. Man kan jo bare tenke seg hva for lidelse og sorg mange er rammet av nå.

Det er fortsatt utagerende fyllefesting vi snakker om, ikke jordskjelv eller noe sånt? De kommer nok over det - kanskje lærer de noe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men visste de hva "de gikk inn i" da de ble på festen?

Det varierer nok litt, men de visste nok noe om hva slags opplegg de var med på.  Men noen av disse omtalte episodene gikk nok litt lenger enn de "vanlige". De færreste kan vite / forutse om det blir slåsskamp og om politiet i så fall vil gripe inn.

Poenget mitt er at dette ikke er noen spesielt sårbar gruppe som er ofre for utnyttelse, at det ikke har noe med skolene å gjøre - og at det er helt frivillig å helle i seg brennevin til man blir ute av stand til å gå sin vei om det trengs.   

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Bare synd ungdom ikke har noe annet å bruke sin verdifulle tid på. Ikke så overbevist om de har forstått hva de gikk inn på nei. En annen ting er at russefeiring kanskje bare er noe som bør ses nærmere på av ungdommen selv. Kanskje bare en gammel og " overlevert ordning" fra tidligere tider nåtidas ungdom bør fylle på sin måte og ikke drikke seg fra sans og samling helt utmreflektert som tidligere tiders ungdom har gjort og kanskje skryttbom i mangel av positive erfaringer.  Er der ungdom som ikke snakker med annen ungdom  i våre dager hvor media er full av bilder av ungdom som jo går i spissen for friluftsliv og myke verdier og kamp mot plast og all forurensning. Enkelte ting er veldig rart synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maggie55 skrev:

Kanskje bare en gammel og "overlevert ordning" fra tidligere tider nåtidas ungdom bør fylle på sin måte og ikke drikke seg fra sans og samling helt ureflektert som tidligere tiders ungdom har gjort og kanskje skrytt om i mangel av positive erfaringer.

Det er jo ikke russetid i sommerferien, russetradisjonene blir brukt som påskudd for å organisere turer som kun har fyll og fest som formål, lenge før de . Skal man legge skyld på noen andre enn ungdommene selv, får det bli turarrangørene som tar noe av den.

"Dagens ungdom" hadde alle muligheter for å omdefinere russetiden da den ble flyttet til perioden før eksamen, hvis de ønsket det. Dette begynner riktignok å bli ganske mange år siden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men har noen av dem opplevet å fåb et  jobbtilbud i livet. Har inntrykk av at mye ungdom bare er en stor usynlig kø som har fått fagre løfter som vi en gang også fikk. Heng ved og tenk på pensjonen. Hvor langt kom vi? 

Ser bare selv nå om dagen. Arvet sengen etter min mor som var liten og nett av figur. Den holdt til slutt på å knekke sammen av tyngden av mitt legeme Skal reparere den men må finne noen bord som er egnet.. Mitt skarve poeng er at man ofte ikke ser skogen for bare trær kanskje fordi man står så midt oppe i kaos i sitt indre kanskje. Man ser ikke varsellampene blinke før det er for sent ofte tror jeg. Ofte vonde tanker som er mye mer vanlige enn man tror tror jeg. Mye mange ikke tør snakke om tror jeg. Kanskje er de tankene " nødvendige" å gå gjennom for å få en tilnærmet " normal utvikling" som person blant andre i hverdagen som jo ofte er de beste dagene. Alt er ikke så lett å forstå. Hvordan kan så unge mennesker ta seg råd til å være involvert i en russebuss overhodet eller at så unge mennesker kan ta seg råd til bil? Det er veldig mye rart i dag synes jeg. Bare farlige miljøer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...