Gå til innhold

Sykepleieren på akuttmottaket på sykehuset sa noe grusomt til meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sykepleieren på akuttmottaket på sykehuset sa noe grusomt til meg. Hun sa til meg "nå kaster jeg bort tiden min på deg som jeg kunne ha brukt på andre pasienter som faktisk betyr noe og fortjener det". Jeg hadde våknet etter en overdose der jeg var bevisstløs og var på vei til å rømme fra avdelingen. Var det greit av henne å si dette? Burde jeg klage til sykehuset slik at hennes avdelingsleder på avdelingen hun jobber på kan gi henne beskjed om at jeg ble såret av at hun sa dette til meg og at jeg ikke synes at det var en grei ting av henne å si til meg i den sårbare situasjonen som jeg var i?

Anonymkode: 94722...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleieren på akuttmottaket på sykehuset sa noe grusomt til meg. Hun sa til meg "nå kaster jeg bort tiden min på deg som jeg kunne ha brukt på andre pasienter som faktisk betyr noe og fortjener det". Jeg hadde våknet etter en overdose der jeg var bevisstløs og var på vei til å rømme fra avdelingen. Var det greit av henne å si dette? Burde jeg klage til sykehuset slik at hennes avdelingsleder på avdelingen hun jobber på kan gi henne beskjed om at jeg ble såret av at hun sa dette til meg og at jeg ikke synes at det var en grei ting av henne å si til meg i den sårbare situasjonen som jeg var i?

Anonymkode: 94722...382

Sykepleieren burde ikke ha sagt det hun gjorde, hun burde ha holdt munn om det hun følte. Men du har heller ikke moralsk frikort mht. hvor mye styr du lager på de steder de forsøker å hjelpe deg. Jeg synes du skal mobilisere kreftene dine på å få kontroll over din egen utagering i istedenfor å være opptatt av hva andre har sagt og gjort i de kaotiske situasjonene du skaper. 

Jeg skjønner du har det vondt, men det gir deg fortsatt ikke rett til uhemmet utagering. 

Anonymkode: 4eef8...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleieren på akuttmottaket på sykehuset sa noe grusomt til meg. Hun sa til meg "nå kaster jeg bort tiden min på deg som jeg kunne ha brukt på andre pasienter som faktisk betyr noe og fortjener det". Jeg hadde våknet etter en overdose der jeg var bevisstløs og var på vei til å rømme fra avdelingen. Var det greit av henne å si dette? Burde jeg klage til sykehuset slik at hennes avdelingsleder på avdelingen hun jobber på kan gi henne beskjed om at jeg ble såret av at hun sa dette til meg og at jeg ikke synes at det var en grei ting av henne å si til meg i den sårbare situasjonen som jeg var i?

Anonymkode: 94722...382

Kommentaren fra pleieren var utvilsomt over streken, men jeg tviler på at du får noe utbytte av å grunne videre på dette og evt. rapportere. Det må da være bedre å forsøke å legge det bak deg og heller fokusere på hvordan du skal få det bedre fremover.

 

(med forbehold om at jeg ikke har kompetanse på området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med de over.

Du bør konsentrere deg om hvordan du kan få det bedre, bruk kreftene dine på det istedenfor.

Det vil alltid være noen som kommer med sleivspark. Hev deg over det og så går du videre. Skjønner at du ikke har det bra nå, men ting kan snu. Du trenger folk som kan hjelpe deg, men det er du som må gjøre hovedjobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Det sykepleieren sa var helt klart uprofesjonelt og lite empatisk. Rus- og psykiatripasienter møttes desverre noen ganger på en dårlig måte i somatikken. Når man jobber på et akuttmottak kan man oppleve en del fæle og hjerteskjærende ting folk uforskyldt blir utsatt for. Da kan det nok noen ganger være vanskelig å forstå og ha nok empati med de som har det så vanskelig psykisk at de selv velger å påføre seg skader. Det er imidlertid bare en forklaring og ingen unnskyldning. Hvis du klager på dette vil det være en berettiget klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var over streken synes jeg og jeg hadde klaget. Om ikke for min del så iallefall for at andre skal slippe slikt. Sykepleieren får nok bare litt tilsnakk, men er ofte tilstrekkelig for at det ikke skjer igjen. Samtidig hadde jeg tatt i mot hjelpen jeg ble tilbudt istedenfor å f.eks ta overdoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, emilie321 skrev:

Er helt enig med de over.

Du bør konsentrere deg om hvordan du kan få det bedre, bruk kreftene dine på det istedenfor.

Det vil alltid være noen som kommer med sleivspark. Hev deg over det og så går du videre. Skjønner at du ikke har det bra nå, men ting kan snu. Du trenger folk som kan hjelpe deg, men det er du som må gjøre hovedjobben.

Det skal jeg gjøre. Men er det ikke litt viktig å sende inn en klage til sykehuset slik at hun ikke sier det samme til noen andre pasienter også? Det er jo en veldig sårende og vond kommentar å få og jeg tenker at for mange kan en slik kommentar være den siste lille dråpen de trenger for å prøve å ta selvmord på nytt?

Anonymkode: 94722...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Dette var over streken ja. Synes det var dårlig sagt av sykepleieren. 

Enig.

Anonymkode: 94722...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, motorPrøysen skrev:

Det sykepleieren sa var helt klart uprofesjonelt og lite empatisk. Rus- og psykiatripasienter møttes desverre noen ganger på en dårlig måte i somatikken. Når man jobber på et akuttmottak kan man oppleve en del fæle og hjerteskjærende ting folk uforskyldt blir utsatt for. Da kan det nok noen ganger være vanskelig å forstå og ha nok empati med de som har det så vanskelig psykisk at de selv velger å påføre seg skader. Det er imidlertid bare en forklaring og ingen unnskyldning. Hvis du klager på dette vil det være en berettiget klage. 

Sant.

Anonymkode: 94722...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, aa-k-j skrev:

Det var over streken synes jeg og jeg hadde klaget. Om ikke for min del så iallefall for at andre skal slippe slikt. Sykepleieren får nok bare litt tilsnakk, men er ofte tilstrekkelig for at det ikke skjer igjen. Samtidig hadde jeg tatt i mot hjelpen jeg ble tilbudt istedenfor å f.eks ta overdoser. 

Ja, jeg tar i mot all den hjelpen som jeg blir tilbudt her på avdelingen og jeg er helt ærlig med behandlere og de andre ansatte på avdelingen om hva jeg føler og tenker akkurat nå.

Men hva tenker dere, burde jeg klage eller ikke? Og hva ville dere gjort om dere var i min situasjon akkurat nå?

Anonymkode: 94722...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tar i mot all den hjelpen som jeg blir tilbudt her på avdelingen og jeg er helt ærlig med behandlere og de andre ansatte på avdelingen om hva jeg føler og tenker akkurat nå.

Men hva tenker dere, burde jeg klage eller ikke? Og hva ville dere gjort om dere var i min situasjon akkurat nå?

Anonymkode: 94722...382

Jeg hadde ikke klagd, selv om sykepleieren ikke burde ha sagt det vedkommende gjorde. Jeg klager kun når jeg mener det er en god grunn til at det skal brukes tid på klagebehandling etc., og etter min mening er ikke dette en så alvorlig hendelse. 

Anonymkode: 4eef8...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg og ble møtt av en slik sykepleier når jeg skulle pumpes etter å tatt en pilleeske på styrten. Det var for å komme fri fra ett forferdelig sykehjem.

Jasså (navnet mitt) ville ha litt oppmerksomhet i dag da, sa han spydig. Og var genrelt nedlatende og sur. Jeg klaget ikke, men ditt eksempel var jo enda grovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke klagd, selv om sykepleieren ikke burde ha sagt det vedkommende gjorde. Jeg klager kun når jeg mener det er en god grunn til at det skal brukes tid på klagebehandling etc., og etter min mening er ikke dette en så alvorlig hendelse. 

Anonymkode: 4eef8...306

Ok.

Anonymkode: 94722...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg og ble møtt av en slik sykepleier når jeg skulle pumpes etter å tatt en pilleeske på styrten. Det var for å komme fri fra ett forferdelig sykehjem.

Jasså (navnet mitt) ville ha litt oppmerksomhet i dag da, sa han spydig. Og var genrelt nedlatende og sur. Jeg klaget ikke, men ditt eksempel var jo enda grovere.

Leit å høre. 

Anonymkode: 94722...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleieren på akuttmottaket på sykehuset sa noe grusomt til meg. Hun sa til meg "nå kaster jeg bort tiden min på deg som jeg kunne ha brukt på andre pasienter som faktisk betyr noe og fortjener det". Jeg hadde våknet etter en overdose der jeg var bevisstløs og var på vei til å rømme fra avdelingen. Var det greit av henne å si dette? Burde jeg klage til sykehuset slik at hennes avdelingsleder på avdelingen hun jobber på kan gi henne beskjed om at jeg ble såret av at hun sa dette til meg og at jeg ikke synes at det var en grei ting av henne å si til meg i den sårbare situasjonen som jeg var i?

Anonymkode: 94722...382

Helt klart upassende og langt over streken, men samtidig kommer det litt an på om dette har skjedd før. Var det første gangen du gjorde det var det fullstendig malplassert av sykepleieren, var det 10  gangen derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg gjøre. Men er det ikke litt viktig å sende inn en klage til sykehuset slik at hun ikke sier det samme til noen andre pasienter også? Det er jo en veldig sårende og vond kommentar å få og jeg tenker at for mange kan en slik kommentar være den siste lille dråpen de trenger for å prøve å ta selvmord på nytt?

Anonymkode: 94722...382

Jeg ville ikke gjort det, rett og slett fordi det er vanskelig å komme noe vei med det. Har lett for å bli ord mot ord. Jeg vet, av erfaring. Har en gang klaget til fylkeslegen på en hel avdeling + en lege. Den gangen sleipet legen seg unna, men avdelingen fikk en tilsynsak på seg. Det var ikke morsomt å stå i det (men nødvendig) og det var mye styr. Jeg gjorde det den gangen både for meg selv og for at andre ikke skulle oppleve det jeg hadde gjort.. Nå hadde jeg bevis mot avdelingen, men ikke mot legen. Der ble det ord mot ord. 

Så hadde jeg vært deg så hadde jeg latt det gå. Sett på det som en dårlig erfaring og så gått videre.

Håper det går bedre med deg idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ta det opp med lederen på avd. Da vil lederen være obs på denne pleieren og ta en prat med vedkommende. Dette skal en sykepleier absolutt ikke si. Selvfølgelig er en pleier også et menneske og det kan glippe når det blir for mye. Men hvis denne pleieren har en nedlatende holdning til en spesiell pasientgruppe bør hen gå i seg selv litt. Det får sjelden alvorlige konsekvenser men gjør avd oppmerksom på å forhindre at det skjer igjen. 

Anonymkode: 0df27...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vinner man på å klage på noe sånt? Erstatning er utelukket og personalsamtalen vedkommende må eller ikke må ta, kommer du aldri til å få delta på. 

Man får si fra direkte at utsagn er upassende.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege sa noe av det samme til meg. Det var første og foreløpig eneste gangen jeg har vert på legevakten pga noe psykisk. Det var ett panikkanfall som ikke gikk over og en pårørende ble redd og ringte etter hjelp. Den gangen visste jeg ikke hva som skjedde med kroppen, bare at det skjedde ofte. Mao visste jeg ikke at det var psykisk. Sykepleier på legevakten konferere med lege og bestilte ambulanse. Når jeg kom p legevakten var anfallet over før legen kom. Hun kom rett inn døra, spurte ikke om noe, og sa «jeg hadde viktigere ting å gjøre enn å snakke med sånne som deg, du dør ikke.» 

Jeg klage ikke på hendelsen men ser i ettertid at jeg burde gjort det. Årsaken til det er at dersom jeg hadde fått informasjon om at det var panikkanfall kunne jeg tatt grep og sluppet å bli langtidssykmeldt senere og ende opp uten jobb pga jeg ikke fikk hjelp tidlig nok.

Anonymkode: 2204a...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...