Gå til innhold

Jeg er så redd for å miste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at jeg føler meg "ekkel" siden at han vil ha så sjelden sex. Det er kanskje ikke så rart at jeg føler meg usikker... slik som @Gargamel sier . det er jo normalt å føle problemer med å ta intiativ dersom noen hele tiden avviser en på det sexuelle plan. Så det er nok ikke bare manglende intiativ fra meg det skyldes. For jeg tar jo intiativ til å ha sex.. men så sier han: nei stopp, og skylder på at han er for sliten til det. Det skjer ganske mye. Men kan jo være at han er sliten... jeg vet ikke... eller så kan det ha med annet å gjøre, men jeg føler meg jo litt avvist av det. 

 

Anonymkode: bff6c...4cf

Skjønner godt at du føler deg usikker og lite attraktiv når han ikke vil ha sex, selv om det er lite som tyder på at dette har noe med deg personlig å gjøre.

Og at å sprute er for å lage barn. Jaja.

Kanskje han føler at han gjør noe "galt" ved å ha sex med deg selv om dere er i et forhold. Ikke vet jeg, men det kan ikke være enkelt å takle.

Jeg forstår deg likevel slik, at du er villig til å leve med sjelden sex hvis bare han er glad i deg og ikke dumper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Babette skrev:

Skjønner godt at du føler deg usikker og lite attraktiv når han ikke vil ha sex, selv om det er lite som tyder på at dette har noe med deg personlig å gjøre.

Og at å sprute er for å lage barn. Jaja.

Kanskje han føler at han gjør noe "galt" ved å ha sex med deg selv om dere er i et forhold. Ikke vet jeg, men det kan ikke være enkelt å takle.

Jeg forstår deg likevel slik, at du er villig til å leve med sjelden sex hvis bare han er glad i deg og ikke dumper deg.

Det er faktisk sant. Jeg er villig til å leve med sjelden sex så lenge han er glad i meg. Kjærlighet betyr mest for meg. Men jeg blir usikker av hva alt kommer av. Er det pga religion? Er det pga kultur? Er det av andre årsaker? . Men jeg blir plent avvist når jeg kommer innpå å spørre om religionen, og da blir det vanskelig ja. 

Er lei meg for dette. For jeg vet ikke hvor jeg har forholdet mitt. Han skrev i morges at han elsker meg, men jeg vet ikke hva jeg skal tro og tenke. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Babette skrev:

Skjønner godt at du føler deg usikker og lite attraktiv når han ikke vil ha sex, selv om det er lite som tyder på at dette har noe med deg personlig å gjøre.

Og at å sprute er for å lage barn. Jaja.

Kanskje han føler at han gjør noe "galt" ved å ha sex med deg selv om dere er i et forhold. Ikke vet jeg, men det kan ikke være enkelt å takle.

Jeg forstår deg likevel slik, at du er villig til å leve med sjelden sex hvis bare han er glad i deg og ikke dumper deg.

Han sier at han blir sliten av sex. Derfor kan han ikke ha sex. Men jeg vet ikke om den forklaringen er bra nok? Blir menn lett sliten av sex? 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han sier at han blir sliten av sex. Derfor kan han ikke ha sex. Men jeg vet ikke om den forklaringen er bra nok? Blir menn lett sliten av sex? 

Anonymkode: bff6c...4cf

Sliten av sex? Nei, det har jeg aldri opplevd. Og han er frisk og ved god helse?

Nå skal det sies at jeg stort sett har holdt meg med mannfolk av typen øl, fotball og rett til sengs, med et fordomsfritt og livsbejaende forhold til sex, helt uten religiøse innslag (eller det er ikke helt sant, jeg har også vært i bingen med et par grekere og franskmenn som var katolikker, og de var minst like lidenskapelige som nordmenn. Ikke merket jeg noe til manglende respekt selv om dette var løse forbindelser, heller. Nå høres det ut som om jeg lå med alle på en gang, men slik var det ikke, haha.)

Det er greit å være forelsket, men pass på at  forelskelsen ikke gjør deg ukritisk og naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Babette skrev:

Sliten av sex? Nei, det har jeg aldri opplevd. Og han er frisk og ved god helse?

Nå skal det sies at jeg stort sett har holdt meg med mannfolk av typen øl, fotball og rett til sengs, med et fordomsfritt og livsbejaende forhold til sex, helt uten religiøse innslag (eller det er ikke helt sant, jeg har også vært i bingen med et par grekere og franskmenn som var katolikker, og de var minst like lidenskapelige som nordmenn. Ikke merket jeg noe til manglende respekt selv om dette var løse forbindelser, heller. Nå høres det ut som om jeg lå med alle på en gang, men slik var det ikke, haha.)

Det er greit å være forelsket, men pass på at  forelskelsen ikke gjør deg ukritisk og naiv.

Jeg klarte noe jeg aldri trodde at jeg ville klare. Jeg ble veldig forelsket. Men jeg må som du sier: passe på at jeg ikke blir naiv. Og spørsmålet er : hvorfor sier han at han er for sliten til å ha sex støtt og stadig? . 

I går følte jeg at han så ulykkelig og trist ut i øynene. Så i dag har jeg gått rundt med mange tanker... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til kontakten med han lenger. Jeg er forelsket og veldig glad i han, men spørsmålet er om han er en rederlig type som jeg kan stole på eller om dette er av religiøse årsaker eller hva... Ikke lett å vite. 

Hvordan ville dere løst denne situasjonen? 

Jeg skrev sist til han, og ser om han skriver noe i løpet av dagen...Jeg er alltid redd for at han skal forsvinne, og at han skal forsvinne rett i "armene" på en annen uten å ha gjort det slutt først... Jeg blir ganske usikker av dette. Og det er ikke sunt. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke å gå rundt å unnskylde situasjonen, og lage det om til at det må være av religiøse årsaker, .. når jeg ikke vet. Det som jeg må forholde meg til er om dette er greit eller ikke. Og om hvordan jeg selv skal ta tak i situasjonen. Om jeg ta opp en samtale om det, eller om jeg skal gå, eller om jeg skal akseptere det. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte noe jeg aldri trodde at jeg ville klare. Jeg ble veldig forelsket. Men jeg må som du sier: passe på at jeg ikke blir naiv. Og spørsmålet er : hvorfor sier han at han er for sliten til å ha sex støtt og stadig? . 

I går følte jeg at han så ulykkelig og trist ut i øynene. Så i dag har jeg gått rundt med mange tanker... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til kontakten med han lenger. Jeg er forelsket og veldig glad i han, men spørsmålet er om han er en rederlig type som jeg kan stole på eller om dette er av religiøse årsaker eller hva... Ikke lett å vite. 

Hvordan ville dere løst denne situasjonen? 

Jeg skrev sist til han, og ser om han skriver noe i løpet av dagen...Jeg er alltid redd for at han skal forsvinne, og at han skal forsvinne rett i "armene" på en annen uten å ha gjort det slutt først... Jeg blir ganske usikker av dette. Og det er ikke sunt. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Jeg søkte litt på nettet nå, og fant dette: http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/ekteskap :

Seksualiteten og ekteskapet

Kirken innprenter kyskhet for alle sine lemmer. Innenfor ekteskapet innebærer en «kysk innstilling» at man ikke «bruker» eller utnytter hverandre, men tvert imot søker hverandre i ekte kjærlighet og gjensidig oppofrelse.17 18 19 Utenfor ekteskapet innebærer kyskhet dessuten seksuell avholdenhet, siden den «ubetingede hengivelse» ikke er tilstede. Den ubetingede hengivelse og kjærlighet søker ikke å «stenge Gud ute» og stiller derfor ikke opp noen unaturlige hindringer for at unnfangelse av barn skal skje i henhold til naturens orden. Man søker å la dette skje i en fullstendig åpenhet, både åndelig, mental og fysisk, i forhold til ektefellen. Dette krever ubetinget ærlighet og dessuten ansvarlighet: klar vilje til å ta ansvar og konsekvenser av sine handlinger. Bruk av kunstig prevensjon signaliserer en engstelse i forhold til livet i form av en frykt for eller mangel på vilje til å ta de naturlige konsekvenser av samleie, en "preventiv mentalitet".

Hvis han er blant de katolikkene som følger dette, så kan det kanskje forklare hans tilbakeholdenhet når det gjelder sex, både fra begynnelsen i datingfasen, men også nå. Dere er jo ikke gift. Det kan også forklare hvorfor han ikke vil bruke prevensjon - han mener at alt skal skje etter naturens og Guds vilje. Spiral er nok mer ulovlig enn kondomer - altså at det er flere katolikker som bruker kondomer heller enn spiral (fordi det da ikke skjer noen befruktning)

Spørsmålet er jo om du ønsker å leve livet ditt sammen med en mann som:

1) er religiøs

2) tilhører den mer konservative delen av sin religion

3) som ikke ønsker å snakke om hva religionen hans betyr for ham og hvordan han er blitt oppdratt

4) ikke ønsker å bruke prevensjon _fordi_ det er synd

5) ser på sex som noe en gjør for å få barn, og som en helst unngår ellers, fordi kyskhet også er en dyd i et fast forhold for ham

 

Dette MÅ dere snakke om, ellers er jeg redd han overkjører deg med sine meninger. Det er godt mulig at han kan fire på en del av sine prinsipper, men da må dere snakke om det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Jeg søkte litt på nettet nå, og fant dette: http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/ekteskap :

Seksualiteten og ekteskapet

Kirken innprenter kyskhet for alle sine lemmer. Innenfor ekteskapet innebærer en «kysk innstilling» at man ikke «bruker» eller utnytter hverandre, men tvert imot søker hverandre i ekte kjærlighet og gjensidig oppofrelse.17 18 19 Utenfor ekteskapet innebærer kyskhet dessuten seksuell avholdenhet, siden den «ubetingede hengivelse» ikke er tilstede. Den ubetingede hengivelse og kjærlighet søker ikke å «stenge Gud ute» og stiller derfor ikke opp noen unaturlige hindringer for at unnfangelse av barn skal skje i henhold til naturens orden. Man søker å la dette skje i en fullstendig åpenhet, både åndelig, mental og fysisk, i forhold til ektefellen. Dette krever ubetinget ærlighet og dessuten ansvarlighet: klar vilje til å ta ansvar og konsekvenser av sine handlinger. Bruk av kunstig prevensjon signaliserer en engstelse i forhold til livet i form av en frykt for eller mangel på vilje til å ta de naturlige konsekvenser av samleie, en "preventiv mentalitet".

Hvis han er blant de katolikkene som følger dette, så kan det kanskje forklare hans tilbakeholdenhet når det gjelder sex, både fra begynnelsen i datingfasen, men også nå. Dere er jo ikke gift. Det kan også forklare hvorfor han ikke vil bruke prevensjon - han mener at alt skal skje etter naturens og Guds vilje. Spiral er nok mer ulovlig enn kondomer - altså at det er flere katolikker som bruker kondomer heller enn spiral (fordi det da ikke skjer noen befruktning)

Spørsmålet er jo om du ønsker å leve livet ditt sammen med en mann som:

1) er religiøs

2) tilhører den mer konservative delen av sin religion

3) som ikke ønsker å snakke om hva religionen hans betyr for ham og hvordan han er blitt oppdratt

4) ikke ønsker å bruke prevensjon _fordi_ det er synd

5) ser på sex som noe en gjør for å få barn, og som en helst unngår ellers, fordi kyskhet også er en dyd i et fast forhold for ham

 

Dette MÅ dere snakke om, ellers er jeg redd han overkjører deg med sine meninger. Det er godt mulig at han kan fire på en del av sine prinsipper, men da må dere snakke om det!

 

Støtt og stadig får han spørsmål av venner og familie om når bryllupet skal stå. Så mulig det er noe i det? Senest i går var det to personer som ringte han på telefonen fra hjemlandet som spurte om vi snart skulle gifte oss.... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg søkte litt på nettet nå, og fant dette: http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/ekteskap :

Seksualiteten og ekteskapet

Kirken innprenter kyskhet for alle sine lemmer. Innenfor ekteskapet innebærer en «kysk innstilling» at man ikke «bruker» eller utnytter hverandre, men tvert imot søker hverandre i ekte kjærlighet og gjensidig oppofrelse.17 18 19 Utenfor ekteskapet innebærer kyskhet dessuten seksuell avholdenhet, siden den «ubetingede hengivelse» ikke er tilstede. Den ubetingede hengivelse og kjærlighet søker ikke å «stenge Gud ute» og stiller derfor ikke opp noen unaturlige hindringer for at unnfangelse av barn skal skje i henhold til naturens orden. Man søker å la dette skje i en fullstendig åpenhet, både åndelig, mental og fysisk, i forhold til ektefellen. Dette krever ubetinget ærlighet og dessuten ansvarlighet: klar vilje til å ta ansvar og konsekvenser av sine handlinger. Bruk av kunstig prevensjon signaliserer en engstelse i forhold til livet i form av en frykt for eller mangel på vilje til å ta de naturlige konsekvenser av samleie, en "preventiv mentalitet".

Hvis han er blant de katolikkene som følger dette, så kan det kanskje forklare hans tilbakeholdenhet når det gjelder sex, både fra begynnelsen i datingfasen, men også nå. Dere er jo ikke gift. Det kan også forklare hvorfor han ikke vil bruke prevensjon - han mener at alt skal skje etter naturens og Guds vilje. Spiral er nok mer ulovlig enn kondomer - altså at det er flere katolikker som bruker kondomer heller enn spiral (fordi det da ikke skjer noen befruktning)

Spørsmålet er jo om du ønsker å leve livet ditt sammen med en mann som:

1) er religiøs

2) tilhører den mer konservative delen av sin religion

3) som ikke ønsker å snakke om hva religionen hans betyr for ham og hvordan han er blitt oppdratt

4) ikke ønsker å bruke prevensjon _fordi_ det er synd

5) ser på sex som noe en gjør for å få barn, og som en helst unngår ellers, fordi kyskhet også er en dyd i et fast forhold for ham

 

Dette MÅ dere snakke om, ellers er jeg redd han overkjører deg med sine meninger. Det er godt mulig at han kan fire på en del av sine prinsipper, men da må dere snakke om det!

 

Jeg har heller ikke forstått noen av ritualene med enkelte kyss de utfører. Jeg blir foreks kysset på en spesiell måte som om det er noen ritualer de utfører... Leste på nettet at de kyssene handler om respekt. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg søkte litt på nettet nå, og fant dette: http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/ekteskap :

Seksualiteten og ekteskapet

Kirken innprenter kyskhet for alle sine lemmer. Innenfor ekteskapet innebærer en «kysk innstilling» at man ikke «bruker» eller utnytter hverandre, men tvert imot søker hverandre i ekte kjærlighet og gjensidig oppofrelse.17 18 19 Utenfor ekteskapet innebærer kyskhet dessuten seksuell avholdenhet, siden den «ubetingede hengivelse» ikke er tilstede. Den ubetingede hengivelse og kjærlighet søker ikke å «stenge Gud ute» og stiller derfor ikke opp noen unaturlige hindringer for at unnfangelse av barn skal skje i henhold til naturens orden. Man søker å la dette skje i en fullstendig åpenhet, både åndelig, mental og fysisk, i forhold til ektefellen. Dette krever ubetinget ærlighet og dessuten ansvarlighet: klar vilje til å ta ansvar og konsekvenser av sine handlinger. Bruk av kunstig prevensjon signaliserer en engstelse i forhold til livet i form av en frykt for eller mangel på vilje til å ta de naturlige konsekvenser av samleie, en "preventiv mentalitet".

Hvis han er blant de katolikkene som følger dette, så kan det kanskje forklare hans tilbakeholdenhet når det gjelder sex, både fra begynnelsen i datingfasen, men også nå. Dere er jo ikke gift. Det kan også forklare hvorfor han ikke vil bruke prevensjon - han mener at alt skal skje etter naturens og Guds vilje. Spiral er nok mer ulovlig enn kondomer - altså at det er flere katolikker som bruker kondomer heller enn spiral (fordi det da ikke skjer noen befruktning)

Spørsmålet er jo om du ønsker å leve livet ditt sammen med en mann som:

1) er religiøs

2) tilhører den mer konservative delen av sin religion

3) som ikke ønsker å snakke om hva religionen hans betyr for ham og hvordan han er blitt oppdratt

4) ikke ønsker å bruke prevensjon _fordi_ det er synd

5) ser på sex som noe en gjør for å få barn, og som en helst unngår ellers, fordi kyskhet også er en dyd i et fast forhold for ham

 

Dette MÅ dere snakke om, ellers er jeg redd han overkjører deg med sine meninger. Det er godt mulig at han kan fire på en del av sine prinsipper, men da må dere snakke om det!

 

Så kyskhet er en dyd i et forhold for katolikker? Da kan det mulig forklare hvorfor han avviser meg støtt og stadig, men samtidig skriver at jeg er den han lever for... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Støtt og stadig får han spørsmål av venner og familie om når bryllupet skal stå. Så mulig det er noe i det? Senest i går var det to personer som ringte han på telefonen fra hjemlandet som spurte om vi snart skulle gifte oss.... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Oi.

Dette går altfor fort.

Du må manne deg opp og ta en alvorsprat med ham. Forbered deg, og sett gjerne ned noen punkter på en lapp. Og fortell ham gjerne at i Norge er det absolutt ikke vanlig å gifte seg etter bare noen måneder som kjærester. Fortell ham også at de fleste i Norge ser på sex som noe fint mellom to som er glade i hverandre, selv om de ikke er gift. Fortell også at mange kristne også har sex før ekteskapet, og at mange av disse også er kjærester en stund før de flytter sammen som samboere, før de gifter seg. Dette diskuteres i kirken, og ikke alle er med på det, det er altså noen som fortsatt holder sex til ekteskapet. Men det med prevensjon er viktig. For deg er det viktig å kunne bestemme over egen kropp, og det å bli fratatt muligheten for å bruke prevensjon fordi han mener det er synd, er temmelig ille, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kyskhet er en dyd i et forhold for katolikker? Da kan det mulig forklare hvorfor han avviser meg støtt og stadig, men samtidig skriver at jeg er den han lever for... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Ja, det vil jeg tro. En generasjon eller to tilbake, så var det nok slik hos mange kristne her i Norge også. At en kan elske mennesket, men fortrenger det seksuelle fordi det tilhører ekteskapet. Jeg kjenner igjen dette fra min egen ungdomstid, at det var lov med litt kos, men ikke oppi buksa - lov å pirre hverandre litt, men så gikk det på viljestyrke og lydighet mot Gud om du klarte å holde deg eller ikke.

Men jeg kjenner ikke til hvorvidt kyskhet inad i ekteskapet er en dyd. Det er sikkert det i noen miljøer.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke forstått noen av ritualene med enkelte kyss de utfører. Jeg blir foreks kysset på en spesiell måte som om det er noen ritualer de utfører... Leste på nettet at de kyssene handler om respekt. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Dette kjenner jeg ikke noe til. Dette er vel en helt grei ting å spørre om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte noe jeg aldri trodde at jeg ville klare. Jeg ble veldig forelsket. Men jeg må som du sier: passe på at jeg ikke blir naiv. Og spørsmålet er : hvorfor sier han at han er for sliten til å ha sex støtt og stadig? . 

I går følte jeg at han så ulykkelig og trist ut i øynene. Så i dag har jeg gått rundt med mange tanker... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til kontakten med han lenger. Jeg er forelsket og veldig glad i han, men spørsmålet er om han er en rederlig type som jeg kan stole på eller om dette er av religiøse årsaker eller hva... Ikke lett å vite. 

Hvordan ville dere løst denne situasjonen? 

Jeg skrev sist til han, og ser om han skriver noe i løpet av dagen...Jeg er alltid redd for at han skal forsvinne, og at han skal forsvinne rett i "armene" på en annen uten å ha gjort det slutt først... Jeg blir ganske usikker av dette. Og det er ikke sunt. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Hvis familien hans stadig hinter om barnevogn og bryllup, er det tenkelig at de kan ha mast på ham i lengre tid om å skaffe seg familie. Og at han er innstilt på å føye dem.

Uansett: Det eneste rette er at dere treffes for å snakke ut. Fortell akkurat hvordan du føler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke forstått noen av ritualene med enkelte kyss de utfører. Jeg blir foreks kysset på en spesiell måte som om det er noen ritualer de utfører... Leste på nettet at de kyssene handler om respekt. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Høres veldig spesielt ut.

Anonymkode: acb86...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til noe her. Jeg har ei veldig god venninne som er sammen med en muslim. Hun spør om alt, alt som har med religion, familie, kultur, tradisjoner, alt hun ikke forstår eller synes er rart. Og han må da reflektere og tenke gjennom hvorfor ting er som de er, og de må prøve å finne ut hva de kan gå på kompromiss med og hva de må holde fast ved, og sammen skale et samliv som rommer begges personligheter, historie og kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Får vel også angi en kilde.

"Til sist kommer vi til to av Kirkens læresetninger som er spesielt vanskelig for mange å godta, selv for de fleste ikke-katolske kirkesamfunn, nemlig forbudet mot både prevensjon og onani. Kirken lærer nemlig at Gud til syvende og sist ikke har gitt mennesket kjønnsdeler av noen annen grunn enn at de skal brukes til deres naturlige forplantningsfunksjon. Bruk av prevensjon har dessuten blitt ansett som et urettmessig inngrep i Guds plan: «Barn er en gave fra Herren, livsfrukt er en lønn», og «Salig er den mann som fyller sitt kogger med dem» (Sal 127, 3 og 5)."

http://nuk.no/ekteskap-og-seksualitet/

 

Jeg tror selvsagt ikke at alle katolikker lever etter dette, men når denne mannen vil forsikre seg om at motivet for å ha sex er å få barn og ikke vil bruke prevensjon, så stemmer det veldig godt med det den katolske kirke står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror selvsagt ikke at alle katolikker lever etter dette, men når denne mannen vil forsikre seg om at motivet for å ha sex er å få barn og ikke vil bruke prevensjon, så stemmer det veldig godt med det den katolske kirke står for.

Enig. Han tilhører nok en konservativ del av den katolske kirken. Om det er et aktivt valg familien hans har tatt, eller om det er vanlig i landet hans, aner jeg ikke. Men dette kan jo TS spørre om. Det er jo kjempeinteressant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, det vil jeg tro. En generasjon eller to tilbake, så var det nok slik hos mange kristne her i Norge også. At en kan elske mennesket, men fortrenger det seksuelle fordi det tilhører ekteskapet. Jeg kjenner igjen dette fra min egen ungdomstid, at det var lov med litt kos, men ikke oppi buksa - lov å pirre hverandre litt, men så gikk det på viljestyrke og lydighet mot Gud om du klarte å holde deg eller ikke.

Men jeg kjenner ikke til hvorvidt kyskhet inad i ekteskapet er en dyd. Det er sikkert det i noen miljøer.

Jeg vet ikke mye om hans kultur men har fått med meg litt. 

Jeg har blitt kjent med familien hans og vennene. Kjempeskjønne folk. Men jeg ser at de er ulik nordmenn på mange måter. Noen likhetstrekk er det også. Han holder vennekretsen innad til at det er kun folk fra hjemland og naboland i hans næreste krets. De er veldig snille og hyggelige. Jeg føler meg veldig beundret og respektert av hans venner og familie. De liker holdningene mine. Jeg er jo ganske spesiell selv. Jeg har en del holdninger som mulig sklir rett inn i deres kultur. Det ser jeg selv, men iblant kan det bli vanskelig for meg også, fordi jeg ikke helt forstår alt. 

Men en ting skal de ha: vennene hans, og familien virker til å være veldig opptatt av at man skal jobbe hardt for et parforhold, og at man skal holde seg kun til en partner osv, og at familie er viktigst av alt. Mye bra, men som sagt : når vi aldri kan ha sex omtrent så blir det mye tanker... 

 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gargamel skrev:

Får vel også angi en kilde.

"Til sist kommer vi til to av Kirkens læresetninger som er spesielt vanskelig for mange å godta, selv for de fleste ikke-katolske kirkesamfunn, nemlig forbudet mot både prevensjon og onani. Kirken lærer nemlig at Gud til syvende og sist ikke har gitt mennesket kjønnsdeler av noen annen grunn enn at de skal brukes til deres naturlige forplantningsfunksjon. Bruk av prevensjon har dessuten blitt ansett som et urettmessig inngrep i Guds plan: «Barn er en gave fra Herren, livsfrukt er en lønn», og «Salig er den mann som fyller sitt kogger med dem» (Sal 127, 3 og 5)."

http://nuk.no/ekteskap-og-seksualitet/

 

Jeg tror selvsagt ikke at alle katolikker lever etter dette, men når denne mannen vil forsikre seg om at motivet for å ha sex er å få barn og ikke vil bruke prevensjon, så stemmer det veldig godt med det den katolske kirke står for.

Når vi har sex.. huff ikke for å legge ut om sex her altså men ... i og med at vi har denne diskusjonen her.... så er det slik at han sier: 

"Jeg spruter i deg.. og nå kan det bli barn på oss" ... Dette sier han hver gang.... Jeg sprutet og jeg elsker deg og vi kan få barn sammen nå... Er ikke normale kommentarer å ha under sex med norske foreks? Så noe er det jo.... Kultur muligens... Og mulig religion...

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...