Gå til innhold

Jeg er dum og jeg dummer meg ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger dummer jeg meg ut fordi jeg ikke forstår hva andre mener. Jeg må av og til ha ting inn med teskje. Så sent som på jobben idag skjedde dette - og jeg latet som vanlig som at jeg forsto. Det er flaut. Og det er vondt. Sliter med at jeg føler meg dum fra før, og sånne ting gjør ikke det bedre. 

Idag har jeg også dummet meg ut fordi jeg var ærlig overfor noen om noe som satt veldig langt inne. Jeg fikk ingen respons på det og vet ikke hva  jeg skal tro. Jeg føler at jeg ødela for meg selv bare fordi jeg gjorde det. 

Setter pris på evt innspill. 

 

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger dummer jeg meg ut fordi jeg ikke forstår hva andre mener. Jeg må av og til ha ting inn med teskje. Så sent som på jobben idag skjedde dette - og jeg latet som vanlig som at jeg forsto. Det er flaut. Og det er vondt. Sliter med at jeg føler meg dum fra før, og sånne ting gjør ikke det bedre. 

Hva er det som gjør at du ikke forstår? (jeg spør for å skjønne om det er snakk om feks autistiske trekk eller om dette kun hender en gang i blant og er helt normalt). Ingen kan skjønne alt, men da gjør man det enklere for seg selv ved å spørre fremfor å ta lyn-expressen til den konklusjonen om at man er dum.

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idag har jeg også dummet meg ut fordi jeg var ærlig overfor noen om noe som satt veldig langt inne. Jeg fikk ingen respons på det og vet ikke hva  jeg skal tro. Jeg føler at jeg ødela for meg selv bare fordi jeg gjorde det. 

Setter pris på evt innspill. 

 

Anonymkode: 743a6...884

I dag har jeg regelrett dritt meg så fenomenalt og loddrett ut hele 4 ganger. 4 ganger. På en og samme dag. Før klokken slo 10. Forskjellen på deg og meg er at jeg sier shit happens der du dessverre klandrer deg selv og opplever deg selv som dum fordi noen ikke ga den responsen du ønsket. Hva om du hadde sagt noe slik til vedkommende- "Du, når du ikke sier noe om det jeg akkurat fortalte så kjenner jeg meg litt avvist av deg fordi det var så vanskelig for meg å dele akkurat dette. Kunne du ha sagt litt om hva du tenker om det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke alltid forstår. Har tenkt at det er fordi jeg er dum. 

Tekst burde jeg forstått, for det kan jeg lese fllere ganger (men likevel ikke forstå). Enkle ting. Da føler jeg meg dum, særlig når det er så åpenbart at dette er ting andre forventer at jeg skal forstå. Det er veldig sårt. 

Verbal kommunikasjon; jeg sliter med konsentrasjon. På jobben idag sa en kollega noe som alle forsto unntatt meg. Jeg ba henne gjenta det hun sa og likevel forsto jeg ikke. Da spurte jeg ikke flere ganger og lot som at jeg forsto.

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke alltid forstår. Har tenkt at det er fordi jeg er dum. 

Tekst burde jeg forstått, for det kan jeg lese fllere ganger (men likevel ikke forstå). Enkle ting. Da føler jeg meg dum, særlig når det er så åpenbart at dette er ting andre forventer at jeg skal forstå. Det er veldig sårt. 

Verbal kommunikasjon; jeg sliter med konsentrasjon. På jobben idag sa en kollega noe som alle forsto unntatt meg. Jeg ba henne gjenta det hun sa og likevel forsto jeg ikke. Da spurte jeg ikke flere ganger og lot som at jeg forsto.

Anonymkode: 743a6...884

Hvorfor tenker du at du automatisk er dum? Hva om det er andre årsaker til at noe er vanskelig for deg å forstå? Strever du i sosiale situasjoner (med å forstå dem)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Hvorfor tenker du at du automatisk er dum? Hva om det er andre årsaker til at noe er vanskelig for deg å forstå? Strever du i sosiale situasjoner (med å forstå dem)?

Strever ikke med sosiale situasjoner. Jeg fungerer som normalt. 

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre årsaker kan det være til at jeg sliter med dette? 

Jeg forstår det ikke.

Jeg føler og tenker veldig mye da. Har sosial angst.

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man før eksempel tar nyhetsbildet i dag så går innenriksnyheter mye over i utenriksnyheter så det er ikke mange gitt å følge med i dag tror jeg. Det er visst en egen nyhetskanal på TV for dem som trenger mere tid og forklaringer. Noen småbarn ropte det etter meg på gata mens de spankulerte på kanten av trafikkert vei.

Lunsjpause er ellers blitt plass for å lufte egoet sitt for mange har jeg inntrykk av. Man må ofte la mye gå inn der og ut der. Best er ofte å si minst mulig.

Anonymkode: 2afa9...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kognitiv svikt? Medisiner? Skjønt jeg lurer nok mer på om det er reaksjonene dine som er problemet og ikke selve hendelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke alltid forstår. Har tenkt at det er fordi jeg er dum. 

Tekst burde jeg forstått, for det kan jeg lese fllere ganger (men likevel ikke forstå). Enkle ting. Da føler jeg meg dum, særlig når det er så åpenbart at dette er ting andre forventer at jeg skal forstå. Det er veldig sårt. 

Verbal kommunikasjon; jeg sliter med konsentrasjon. På jobben idag sa en kollega noe som alle forsto unntatt meg. Jeg ba henne gjenta det hun sa og likevel forsto jeg ikke. Da spurte jeg ikke flere ganger og lot som at jeg forsto.

Anonymkode: 743a6...884

Hvordan gjorde du det på skolen?

Anonymkode: a6ba8...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg! Jeg har det også på nøyaktig samme måte. Har sosial angst og ADHD, men er usikker på om det er derfor.....det er innmari frustrerende og ensomt.

Anonymkode: 82fa4...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjorde du det på skolen?

Anonymkode: a6ba8...7dc

Jeg gjorde det veldig bra inntil ungdomsskolen.

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, XbellaX skrev:

Kognitiv svikt? Medisiner? Skjønt jeg lurer nok mer på om det er reaksjonene dine som er problemet og ikke selve hendelsen. 

Det er nok ikke reaksjonene i dette tilfellet. Det  ER slik, og det er plagsomt. Men det fører til at jeg føler meg dum. 

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg! Jeg har det også på nøyaktig samme måte. Har sosial angst og ADHD, men er usikker på om det er derfor.....det er innmari frustrerende og ensomt.

Anonymkode: 82fa4...ff2

Hvordan er du ellers? Føler du deg dum ellers? 

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre årsaker kan det være til at jeg sliter med dette? 

Jeg forstår det ikke.

Jeg føler og tenker veldig mye da. Har sosial angst.

Anonymkode: 743a6...884

Det er vel pga sosial angst da. Folk sier mye dumt og misforstår når de er nervøse og usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke reaksjonene i dette tilfellet. Det  ER slik, og det er plagsomt. Men det fører til at jeg føler meg dum. 

Anonymkode: 743a6...884

Vi kan kanskje være enige om at reaksjonene du har i etterkant neppe hjelper deg spesielt godt?

Har du hatt det slik hele livet? Hva sier fastlegen din om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

Vi kan kanskje være enige om at reaksjonene du har i etterkant neppe hjelper deg spesielt godt?

Har du hatt det slik hele livet? Hva sier fastlegen din om dette? 

Det er vi enige om :) 

Kanskje stress i kombinasjon med sosial angst slik gargamel er inne på..

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte jeg ikke skjønner hva folk mener jeg og. Noen ganger er det vanskelig å henge med i lange resonnement. Sliter også fælt med setninger som har mange «ikke». Må feks lese slike setninger mange ganger:

«Det er ikke rent sjelden dette ikke skjer». Skjønner meg ikke på slike setninger. Synes de for øvrig er unødvendig vanskelig skrevet.

Er for øvrig sosialt utadvendt og utdannet ingeniør.

Anonymkode: adabe...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ofte jeg ikke skjønner hva folk mener jeg og. Noen ganger er det vanskelig å henge med i lange resonnement. Sliter også fælt med setninger som har mange «ikke». Må feks lese slike setninger mange ganger:

«Det er ikke rent sjelden dette ikke skjer». Skjønner meg ikke på slike setninger. Synes de for øvrig er unødvendig vanskelig skrevet.

Er for øvrig sosialt utadvendt og utdannet ingeniør.

Anonymkode: adabe...907

Kjenner meg igjen i den setningen! Du forstår meg. Slike setninger må leses flere ganger. Kan det rett og slett være at vi ikke er dum - at det bare er andre som ordlegger seg på en måte som vi ikke helt forstår eller får med oss? 

Anonymkode: 743a6...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

 jobben idag sa en kollega noe som alle forsto unntatt meg. Jeg ba henne gjenta det hun sa og likevel forsto jeg ikke. Da spurte jeg ikke flere ganger og lot som at jeg forsto.

Er du sikker på at de andre forstod? Kanskje de også faket at de forstod, men prøvde å se ut som de hang med uten å gjøre det? 

:P 

Det krever selvtillitt og mot og si «hva mente du nå, der hang jeg ikke helt med». Jeg tror derfor at der noen spør fordi de er nysgjerrige og VIL forstå, kvier andre seg fordi de er redde for å framstå som dumme. Og, det er de som spør som får best oversikt og forståelse, ikke sant.

Eneste metode er å fake selvtillitt, og spør når du ikke forstår noe. Du blir ikke dummere sv å spørre, tvert om, du blir bare enda bedre i stand til å gjøre jobben din sant. 

Lykke til! :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i den setningen! Du forstår meg. Slike setninger må leses flere ganger. Kan det rett og slett være at vi ikke er dum - at det bare er andre som ordlegger seg på en måte som vi ikke helt forstår eller får med oss? 

Anonymkode: 743a6...884

 

Jeg roter iblant med setninger når jeg skal fortelle om eller forklare noe. Blir litt hulter til bulter og glemmer vesentlige ting slik at de jeg snakker til står som noen spørsmålstegn, og da må vi nøste opp i hva jeg egentlig mente. I sjeldne tilfeller må vi til og med frem med penn og papir for å tegne og forklare. Så det kan like gjerne være avsender som har problemer. Synes uansett ikke du skal tenke på det som å være dum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...