Gå til innhold

Alle i arbeid på Tv2 idag klokken 20:00 / Sumo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://sumo.tv2.no/programmer/fakta/alle-i-arbeid/

I denne serien vises det folk med diverse psykdommer som Asperger og tourettes som er utenfor arbeidslivet og forsøker få innpass. (norsk varian av employable me). De Nevner bla.a at 90% med Asperger ikke har jobb, og det må vi ordne opp i, alle i arbeid!

  • Hva synes dere om denne serier?
  • Synes dere de får god hjelp med de "testene" ekspertene gir dem? 
  • Synes dere bedriftene viser seg frem på en realistisk måte, slik de er når kameraene ikke er der?
  • Synes dere det er greit å lage TV av dette, med hensyn til individene
  • Er det riktig av samfunnet å forvente at "alle skal i arbeid" eller er premisset feil, kanskje en heller bør gå motsatt vei og gi dem en plass de kan bruke sine styrker slik de klarer uten å måtte passe inn i arbeidslivet slik en forventer av "normale" folk ?
  • Andre tanker ?

Kjør debatt !

 

Anonymkode: 00fc2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://sumo.tv2.no/programmer/fakta/alle-i-arbeid/

I denne serien vises det folk med diverse psykdommer som Asperger og tourettes som er utenfor arbeidslivet og forsøker få innpass. (norsk varian av employable me). De Nevner bla.a at 90% med Asperger ikke har jobb, og det må vi ordne opp i, alle i arbeid!

  • Hva synes dere om denne serier?
  • Synes dere de får god hjelp med de "testene" ekspertene gir dem? 
  • Synes dere bedriftene viser seg frem på en realistisk måte, slik de er når kameraene ikke er der?
  • Synes dere det er greit å lage TV av dette, med hensyn til individene
  • Er det riktig av samfunnet å forvente at "alle skal i arbeid" eller er premisset feil, kanskje en heller bør gå motsatt vei og gi dem en plass de kan bruke sine styrker slik de klarer uten å måtte passe inn i arbeidslivet slik en forventer av "normale" folk ?
  • Andre tanker ?

Kjør debatt !

 

Anonymkode: 00fc2...2a9

Har ikke sett programmet ennå, men er det jobb til alle?

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i dette programmet sa de at kun 10% av aspergere er i jobb. Er tallet virkelig så lavt?

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et fint program jeg. Er det en serie? Jeg tror nok kanskje at det er nok for meg i såfall å ha sett denne første episoden. 

Jeg får forøvrig veldig vondt av han med tourettes syndrom av en eller annen grunn, han framstod så ivrig og sår på samme tid syns jeg. Ellers tenkte jeg at også mor til han blonde gutten med asberger syndrom/autisme hadde samme lidelse selv.  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett programmet ennå, men er det jobb til alle?

Anonymkode: bd211...2de

Nei, er det til de mest produktive, er de ikke blant de, så vil du slite. Mange bedrifter som hevder være "inkluderende" etc, men det handler bare om at du blir inkludert om du er like produktiv som de andre.., ellers er det rett ut selvsagt, det er slik kapitalismen fungerer, det har sine oppsider og nedsider. For samfunnet som helhet ser vi jo tydelig fruktene, men for enkeltskjebene på bunnen så er det jo triste liv 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også i dette programmet sa de at kun 10% av aspergere er i jobb. Er tallet virkelig så lavt?

Anonymkode: bd211...2de

Vet ikke hvor folk får talla sine fra jeg, godt mulig det er så lavt, rart at NAV ikke bare skaffer de ekte tallene, isteden for at folk skal gjette og spekulere. De har slike tall for mange andre sykdommer vet jeg på NAV offisiell statistikk angående uføregrunn

7 minutter siden, Kayia skrev:

Ellers tenkte jeg at også mor til han blonde gutten med asberger syndrom/autisme hadde samme lidelse selv.  

Hmm kanskje det stusset på hvordan hun snakket jeg men jeg tenkte det bare var en merkelig dialekt jeg, hvem vet. Er en serie ja 6 episoder totalt tror jeg

Anonymkode: 00fc2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er det til de mest produktive, er de ikke blant de, så vil du slite. Mange bedrifter som hevder være "inkluderende" etc, men det handler bare om at du blir inkludert om du er like produktiv som de andre.., ellers er det rett ut selvsagt, det er slik kapitalismen fungerer, det har sine oppsider og nedsider. For samfunnet som helhet ser vi jo tydelig fruktene, men for enkeltskjebene på bunnen så er det jo triste liv 

Vet ikke hvor folk får talla sine fra jeg, godt mulig det er så lavt, rart at NAV ikke bare skaffer de ekte tallene, isteden for at folk skal gjette og spekulere. De har slike tall for mange andre sykdommer vet jeg på NAV offisiell statistikk angående uføregrunn

Hmm kanskje det stusset på hvordan hun snakket jeg men jeg tenkte det bare var en merkelig dialekt jeg, hvem vet.

Gjetter hun var tysk eller noe sånt.

Uansett, når de ikke får engang får obb etter å ha deltatt i et sånt program er det ganske håpløst. Sånn "praksisplass" er bare for at bedriften skal fremstå i et godt lys på TV, og er vel uansett betalt av NAV.

Det er bare svada når psykolog spesialist-eksperten sier at i arbeidslivet trenger man alle typer folk. I praksis er det bare de sosiale og velfungerende som kan yte 100% som står i arbeid slik det er i dag. 

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.8.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

https://sumo.tv2.no/programmer/fakta/alle-i-arbeid/

I denne serien vises det folk med diverse psykdommer som Asperger og tourettes som er utenfor arbeidslivet og forsøker få innpass. (norsk varian av employable me). De Nevner bla.a at 90% med Asperger ikke har jobb

I episode tre hadde de endret på dette og sa nå at kun 10% av de med AUTISME diagnose jobber. Mulig det har vært noe klagings?

Så sånn er det med den saken ihvertfall.

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I episode tre hadde de endret på dette og sa nå at kun 10% av de med AUTISME diagnose jobber. Mulig det har vært noe klagings?

Så sånn er det med den saken ihvertfall.

Anonymkode: bd211...2de

Er teoretisk mulig men tror egentlig de bare slenger begrep og tall rundt uten å egentlig vite noe som helst, mest sannsynlig er også alle episodene ferdiglagde før de begynte sende første episode.

Men, er jo også mulig noen dol fruer ble sure og klagde, hvem vet

Vi får se hvordan dette utvikler seg ;) 

Anonymkode: 00fc2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

...mest sannsynlig er også alle episodene ferdiglagde før de begynte å sende første episode.

Det har du nok helt rett i.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, er jo også mulig noen dol fruer ble sure og klagde, hvem vet

Det tror jeg er lite sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er teoretisk mulig men tror egentlig de bare slenger begrep og tall rundt uten å egentlig vite noe som helst, mest sannsynlig er også alle episodene ferdiglagde før de begynte sende første episode.

Sant nok, men å legge på en ny voice-over på på 5 sek er ikke umulig de har gjort i ettertid, vel. 

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, er jo også mulig noen dol fruer ble sure og klagde, hvem vet

Tror det er mer sannsynlig at noen Kvinneguiden fruer ble sure og klagde. :ph34r:

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra showet virker som at en ofte velger å forsøke utdanning som "løsning" når det ikke fungerer  i arbeidslivet, men tror en vil merke at sosiale (og andre) krav bare øker med utdanning uansett, vet ikke om dette er løsningen på på problemet for disse individene jeg ..

Anonymkode: 00fc2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha sett programmet så får jeg utrolig dårlig selvbilde. Alle de med aasperger dem har hatt i serien har jo bare bagatellproblemer jo, ingenting i forhold til mine problemer. Kanskje bortsett fra han mannen som var med i episoden som gikk nå sist han hadde litt tydelige problemer syns jeg.

Anonymkode: 7fed6...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha sett programmet så får jeg utrolig dårlig selvbilde. Alle de med aasperger dem har hatt i serien har jo bare bagatellproblemer jo, ingenting i forhold til mine problemer. Kanskje bortsett fra han mannen som var med i episoden som gikk nå sist han hadde litt tydelige problemer syns jeg.

Anonymkode: 7fed6...620

Hvilke problemer har du da? Er nok en viss mulighet for at de ikke nevner alle sine utfordringer, mye en ikke kan se utenpå. de to i første episode hadde vel uføretrygd om jeg husker rett, så er neppe bagatell problemer de har hatt ihvertfall for er ganske strenge krav, resten var vel arbeidsledige så er kanskje blant de mer velfungerende/grensetilfeller og at en tok de i showet for å "gi håp" etc, håpløse uten sjangs i arbeidslivet ville vel bare blitt deprimerende å se på og mindre seere sikkert.

Anonymkode: 00fc2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha sett programmet så får jeg utrolig dårlig selvbilde. Alle de med aasperger dem har hatt i serien har jo bare bagatellproblemer jo, ingenting i forhold til mine problemer. Kanskje bortsett fra han mannen som var med i episoden som gikk nå sist han hadde litt tydelige problemer syns jeg.

Anonymkode: 7fed6...620

Mulig de mer velfungerende som deltar i programmet?

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Fra showet virker som at en ofte velger å forsøke utdanning som "løsning" når det ikke fungerer  i arbeidslivet, men tror en vil merke at sosiale (og andre) krav bare øker med utdanning uansett, vet ikke om dette er løsningen på på problemet for disse individene jeg ..

Tror det bare er for å "ha noe å gjøre". Tror ikke det blir noe lettere for dem å få jobb senere heller.

Anonymkode: bd211...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Hvilke problemer har du da? Er nok en viss mulighet for at de ikke nevner alle sine utfordringer, mye en ikke kan se utenpå. de to i første episode hadde vel uføretrygd om jeg husker rett, så er neppe bagatell problemer de har hatt ihvertfall for er ganske strenge krav, resten var vel arbeidsledige så er kanskje blant de mer velfungerende/grensetilfeller og at en tok de i showet for å "gi håp" etc, håpløse uten sjangs i arbeidslivet ville vel bare blitt deprimerende å se på og mindre seere sikkert.

Anonymkode: 00fc2...2a9

For å være ærlig så virker de i de 2 første episodene som dem mest velfungerende av alle.

Anonymkode: 7fed6...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny episode i dag folkens (uten "90% kommentaren"...kanskje du hadde rett 😛 Eller tilfeldig, hvem vet)

Uansett, så de har merket det som "reality" på tv2 sumo, det er litt bekymringsverdig, i reality serier har en mer frihet til å manipulere og sette opp ting slik at de ikke viser virkelige faktiske ting men mer oppkonstruerte situasjoner for å få vinklingen en ønsker, det er jo litt synd en mer "dokumentar" ville vært mer interessant da,,  i reality vet en aldri hvor mye som er virkelig og hvor mye som er fake.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så virker de i de 2 første episodene som dem mest velfungerende av alle.

Anonymkode: 7fed6...620

(De fleste) psykiske lidelser kan ikke måles, en må basere seg på subjektive beretninger fra individene, da får du ikke objektive sannheter ut på andre siden. Enten så klarer en få seg og beholde en jobb, ellers klarer en det ikke. Resten er en hjernemasse vi vet så godt som ingenting om, selv om mange tror og mener mye om andre, og hele NAV systemet baserer seg på at en tror en har en magisk formel for å skille de verdige fra de uverdige (spoiler altert: det har de ikke, og heller ikke vi andre)

Anonymkode: 00fc2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...