Gå til innhold

Er det sånn antidepressiva skal virke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går på full dose Cipralex (20 mg, serumkonsentrasjon ligger i øvre normalområde). Har gjort det i 10 år. Men blir ikke bra! Det legger et lokk på alt, både angst og depresjon, men blir helt likegyldig til alt, går rundt i en boble. Føler ingen ting, ikke angst, ikke redsel, ikke glede, ikke forventning, ingen ting. Absolutt ingen ting. Kan ligge på sofaen i timesvis å se opp i taket og halvsove og syntes det er helt greit. Kan sove i 15 timer og syntes det er helt hærlig. Men føler meg ikke deprimert, føler ingen ting. Tror det er likegreit å slutte, dette er ikke noe serlig til liv.

Ja, har prøvd andre medisiner, men de hadde masse bivirkninger (gikk opp 30 kg på Remeon, og Efexor ble jeg så dårlig av at jeg ikke kunne reise meg opp om morgen uten å besvime, måtte krabbe til toalettet). Syntes ikke de hadde noen bedre virkring heller.

Anonymkode: a0b6c...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan fungerer du uten antidepressiva?Jeg tenker at kanskje det beste for deg kunne ha vært å prøvd å lære å takle depresjon og angst uten medisiner? At behandleren din heller lærer deg mer realistiske og hensiktsmessige tankemønstre. Det er definitivt ikke for alle, men du kan jo diskutere det med behandleren din om du tenker at det kanskje kan være noe for deg. Jeg tenker at det kan jo være verdt et forsøk dersom medisiner ikke gir tilstrekkelig effekt.

Anonymkode: 441c9...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går på full dose Cipralex (20 mg, serumkonsentrasjon ligger i øvre normalområde). Har gjort det i 10 år. Men blir ikke bra! Det legger et lokk på alt, både angst og depresjon, men blir helt likegyldig til alt, går rundt i en boble. Føler ingen ting, ikke angst, ikke redsel, ikke glede, ikke forventning, ingen ting. Absolutt ingen ting. Kan ligge på sofaen i timesvis å se opp i taket og halvsove og syntes det er helt greit. Kan sove i 15 timer og syntes det er helt hærlig. Men føler meg ikke deprimert, føler ingen ting. Tror det er likegreit å slutte, dette er ikke noe serlig til liv.

Ja, har prøvd andre medisiner, men de hadde masse bivirkninger (gikk opp 30 kg på Remeon, og Efexor ble jeg så dårlig av at jeg ikke kunne reise meg opp om morgen uten å besvime, måtte krabbe til toalettet). Syntes ikke de hadde noen bedre virkring heller.

Anonymkode: a0b6c...bc2

Hvis behandling ikke fungerer bør diagnosen revurderes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går på full dose Cipralex (20 mg, serumkonsentrasjon ligger i øvre normalområde). Har gjort det i 10 år. Men blir ikke bra! Det legger et lokk på alt, både angst og depresjon, men blir helt likegyldig til alt, går rundt i en boble. Føler ingen ting, ikke angst, ikke redsel, ikke glede, ikke forventning, ingen ting. Absolutt ingen ting. Kan ligge på sofaen i timesvis å se opp i taket og halvsove og syntes det er helt greit. Kan sove i 15 timer og syntes det er helt hærlig. Men føler meg ikke deprimert, føler ingen ting. Tror det er likegreit å slutte, dette er ikke noe serlig til liv.

Ja, har prøvd andre medisiner, men de hadde masse bivirkninger (gikk opp 30 kg på Remeon, og Efexor ble jeg så dårlig av at jeg ikke kunne reise meg opp om morgen uten å besvime, måtte krabbe til toalettet). Syntes ikke de hadde noen bedre virkring heller.

Anonymkode: a0b6c...bc2

Bildet kan inneholde: tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Bildet kan inneholde: tekst

Du kan spare deg for denne typen forsøpling av andres tråder.

Propagandaen og den grove feilinformasjonen din er ikke til hjelp for personer som sliter tungt og som spør om råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Janus30 skrev:

Du kan spare deg for denne typen forsøpling av andres tråder.

Propagandaen og den grove feilinformasjonen din er ikke til hjelp for personer som sliter tungt og som spør om råd. 

La nå admin ta seg av det som er upassende! Dette er sannheten, enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stjernestøv skrev:

La nå admin ta seg av det som er upassende! Dette er sannheten, enkelt og greit. 

Nei, det er langt ifra sannheten. Du sprer regelrett løgn om en hel yrkesgruppe og deres intensjoner. 

Du kan skrive om konspirasjonsteoriene dine i kommentarfeltet til Nyhetsspeilet eller andre ekkokamre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Janus30 skrev:

Nei, det er langt ifra sannheten. Du sprer regelrett løgn om en hel yrkesgruppe og deres intensjoner. 

Du kan skrive om konspirasjonsteoriene dine i kommentarfeltet til Nyhetsspeilet eller andre ekkokamre. 

Å hold munnen på deg! Jeg skriver hvor jeg vil om SANNHETEN! Folk bør få vite det. Tror du virkelig leger bryr seg om folk blir likegyldige av AD og AP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å hold munnen på deg! Jeg skriver hvor jeg vil om SANNHETEN! Folk bør få vite det. Tror du virkelig leger bryr seg om folk blir likegyldige av AD og AP?

Ta deg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Janus30 skrev:

Hvis behandling ikke fungerer bør diagnosen revurderes. 

Diagnosen er nok riktig.

Anonymkode: a0b6c...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer du uten antidepressiva?

Har prøvd å slutte flere ganger men får masse angst og særdeles ekkel uvirkelighetsfølelse.

Anonymkode: a0b6c...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Janus30 skrev:

Ta deg sammen. 

Takk i likeså! Har vært borti så mange i psykiatrien i mitt liv så jeg har erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å hold munnen på deg! Jeg skriver hvor jeg vil om SANNHETEN! Folk bør få vite det. Tror du virkelig leger bryr seg om folk blir likegyldige av AD og AP?

Det er jo ikke sannheten. At noen blir likegyldig av medisiner, stemmer helt sikkert. Men alle blir ikke det, og noen har veldig god effekt av medisinene. Jeg kjenner ei som har begynt på AD og er kjempefornøyd fordi de tok bort tankekjøret. Hun er ikke følelsesløs, men hun har sluttet å gruble så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Trine skrev:

Det er jo ikke sannheten. At noen blir likegyldig av medisiner, stemmer helt sikkert. Men alle blir ikke det, og noen har veldig god effekt av medisinene. Jeg kjenner ei som har begynt på AD og er kjempefornøyd fordi de tok bort tankekjøret. Hun er ikke følelsesløs, men hun har sluttet å gruble så mye.

Flott for henne og alle de det hjelper for, det er det virkelig og bra hun er fornøyd. Men det finnes folk som ikke er fornøyd også, det er det jeg vil frem til. Og psykiatrien bryr seg ikke om det så lenge man ikke er deprimert eller psykotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Flott for henne og alle de det hjelper for, det er det virkelig og bra hun er fornøyd. Men det finnes folk som ikke er fornøyd også, det er det jeg vil frem til. Og psykiatrien bryr seg ikke om det så lenge man ikke er deprimert eller psykotisk. 

Jo, de bryr seg, men de er jo avhengig av at folk sier ifra dersom de ikke er fornøyde med effekten. Men er man f.eks suicidal eller psykotisk, må man nødvendigvis tåle mer bivirkninger enn om man f.eks har en mild eller moderat depresjon. Alvorlighetsgraden er avgjørende for hvor mye bivirkninger man må tåle. Men ingen kan nekte folk å være psykotisk eller suicidal, det skal veldig mye til før man blir tvunget til å ta madisiner. Så generelt er det jo opp til hver enkelt om man vil leve med symptomene eller bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Jo, de bryr seg, men de er jo avhengig av at folk sier ifra dersom de ikke er fornøyde med effekten. Men er man f.eks suicidal eller psykotisk, må man nødvendigvis tåle mer bivirkninger enn om man f.eks har en mild eller moderat depresjon. Alvorlighetsgraden er avgjørende for hvor mye bivirkninger man må tåle. Men ingen kan nekte folk å være psykotisk eller suicidal, det skal veldig mye til før man blir tvunget til å ta madisiner. Så generelt er det jo opp til hver enkelt om man vil leve med symptomene eller bivirkningene.

Ja det er opp til hver enkelt, det er sant det. Men det er ikke sant at de bryr seg om folk blir likegyldig, jeg vet om mange i den situasjonen. Folk vil trappe ned eller gå av en medisin, men da truer de med tvang fordi de har blitt tvunget tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trine skrev:

Jo, de bryr seg, men de er jo avhengig av at folk sier ifra dersom de ikke er fornøyde med effekten. Men er man f.eks suicidal eller psykotisk, må man nødvendigvis tåle mer bivirkninger enn om man f.eks har en mild eller moderat depresjon. Alvorlighetsgraden er avgjørende for hvor mye bivirkninger man må tåle. Men ingen kan nekte folk å være psykotisk eller suicidal, det skal veldig mye til før man blir tvunget til å ta madisiner. Så generelt er det jo opp til hver enkelt om man vil leve med symptomene eller bivirkningene.

Ja det er opp til hver enkelt, det er sant det. Men det er ikke sant at de bryr seg om folk blir likegyldig, jeg vet om mange i den situasjonen. Folk vil trappe ned eller gå av en medisin, men da truer de med tvang fordi de har blitt tvunget tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er opp til hver enkelt, det er sant det. Men det er ikke sant at de bryr seg om folk blir likegyldig, jeg vet om mange i den situasjonen. Folk vil trappe ned eller gå av en medisin, men da truer de med tvang fordi de har blitt tvunget tidligere. 

Men da er det fordi de er så syke at det er fare for liv eller helse dersom de ikke tar medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Men da er det fordi de er så syke at det er fare for liv eller helse dersom de ikke tar medisiner.

Du sa jo selv at det er opp til enhver, vil man være manisk eller depressiv må det være et valg. Ingen skal kunne tvinge noen til noe. Her er det snakk om bipolare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...