Gå til innhold

Leier leilighet.. engstelig for å fortelle om skade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet. Jeg har svært dårlig økonomi. Har så vidt penger til å klare meg, og jeg har et forbrukslån som har økt pga jeg har slitt med å klare mer så og si hver måned. Søker jobb men har ikke lykkes. Men har heldigvis en jobb der jeg tjener litt penger. 

Problemet er at jeg leier. Har en svært trang økonomi, og itilegg så har jeg en vannskade på en gammel tredisk på kjøkkenet i leiligheten. Det er noen år siden skaden men jeg har ikke meldt ifra. Vet at jeg burde det. Forsøkte å fikse skaden men det er fortsatt sorte flekker på treplaten.  Jeg skammer meg veldig over dette. Og jeg er redd for å si det i tilfelle jeg må betale erstatning nå når jeg har så dårlig økonomi. Er også redd for å skuffe utleier. 

Hvordan ville dere håndtert situasjonen per dagsdato? Noen tips? Er mulig lurt å bare hoppe i det og si det? 

Jeg har bodd her i ganske mange år nå. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrivefeil: jeg har et forbrukslån som har økt fordi jeg har slitt med å klare meg økonomisk hver måned skulle det stå. Jeg sliter hardt med den lave inntekten.  

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville dere håndtert situasjonen per dagsdato? Noen tips? Er mulig lurt å bare hoppe i det og si det? 

Jeg har bodd her i ganske mange år nå. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Hvor omfattende er de sorte flekkene? Er det råte eller er det bare svart i overflaten? Hvis det er bare i overflaten lar det seg kanskje pusse bort? Hvis man da lakker eller oljer over etterpå blir plata like fin, om den er i heltre da. Du kjenner ingen som kan se på den for deg og anslå hvor store skadene er?

Vi har nettopp avsluttet et leieforhold hvor vi var utleiere og der hadde leietaker rett og slett ødelagt benkeplata på kjøkkenet ved å bruke den som brødfjøl gjennom de 7 årene han har bodd der. Du aner ikke hvordan den så ut! Men familien hans tok av benkeplata og fikk den pusset ned og oljet opp og nå er det faktisk finere enn da vi begynte å leie ut. :) 

Hvis du har et greit forhold til huseier og det ikke har vært andre problemer i leieforholdet (du har betalt husleia i tide, ikke mye bråk osv) og han vet at du har dårlig råd så vil han kanskje se gjennom fingrene med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvor omfattende er de sorte flekkene? Er det råte eller er det bare svart i overflaten? Hvis det er bare i overflaten lar det seg kanskje pusse bort? Hvis man da lakker eller oljer over etterpå blir plata like fin, om den er i heltre da. Du kjenner ingen som kan se på den for deg og anslå hvor store skadene er?

Vi har nettopp avsluttet et leieforhold hvor vi var utleiere og der hadde leietaker rett og slett ødelagt benkeplata på kjøkkenet ved å bruke den som brødfjøl gjennom de 7 årene han har bodd der. Du aner ikke hvordan den så ut! Men familien hans tok av benkeplata og fikk den pusset ned og oljet opp og nå er det faktisk finere enn da vi begynte å leie ut. :) 

Hvis du har et greit forhold til huseier og det ikke har vært andre problemer i leieforholdet (du har betalt husleia i tide, ikke mye bråk osv) og han vet at du har dårlig råd så vil han kanskje se gjennom fingrene med dette? 

Ja du forstår sikkert årsaken til at jeg gruer meg til å fortelle om det. Jeg har forsøkt å pusse skaden bort men det virker som om vannskaden sitter for dypt. Det er litt omfattende. Er ikke snakk om bare noen flekker men ene bordplaten med vasken er sort på ene siden pga vannskade. Jeg er redd for at det vil koste meg dyrt eller at de avslutter leieforholdet og derfor har jeg ventet med å ta det opp med utleier. Vet at jeg må gjøre det før eller siden men hadde håpet på å kunne sikre meg bedre økonomisk før jeg tar det opp. Men det er kanskje dumt å drøye. Jeg kan også spørre om noen jeg kjenner kan se på det før jeg tar det opp med huseier.  Tredisken er ganske gammel men allikevel. Er meg som har klart å få en vannskade på den. 

Jeg har også en krane som er litt løs. Vet ikke hvem som står ansvarlig for å fikse den? 

Jeg har et greit forhold til huseier og er derfor enda mer redd for å ta det opp. For jeg ønsker ikke at det skal bli ødelagt osv. 

Etter nesten 10 år med leietid så er det enkelte småting i leiligheten som er blitt dårligere. Men har sagt ifra om noen men de har han ikke gjort noe med. 

Dette stresser meg. Itilegg til at jeg har dårlig økonomi men jeg håper på å finne de beste løsninger på situasjonen:) . 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @Lillemus

Jeg bodde et sted hvor jeg gjorde noe tull pga psykose. Hadde et bra forhold til utleier og betalte bestandig husleia til tida. Måtte jo fortelle hva jeg hadde gjort da jeg var syk og han bare lo å sa at alle kan bli syke. Jeg regnet med at jeg måtte betale, men det slapp jeg.

Det er dessuten noe som heter normal slitasje. En utleier kan ikke forvente at leiligheten ikke blir slitt når en har bodd der i mange år.

Her jeg bor nå var det noen skader på kjøkkenbenken da jeg flyttet inn, med den har blitt betydelig styggere. Har bodd her i snart 9 år.. Kjøkkenet er 22 år. Hvis jeg skulle flytte nå så ville jeg regne med at jeg måtte betale noe for ny kjøkkenbenk. Har fått noen små hakk i gulvet, men det regner jeg som normal slitasje. Nå bor ikke jeg privat, men leier av OBOS.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie321 skrev:

Helt enig med @Lillemus

Jeg bodde et sted hvor jeg gjorde noe tull pga psykose. Hadde et bra forhold til utleier og betalte bestandig husleia til tida. Måtte jo fortelle hva jeg hadde gjort da jeg var syk og han bare lo å sa at alle kan bli syke. Jeg regnet med at jeg måtte betale, men det slapp jeg.

Det er dessuten noe som heter normal slitasje. En utleier kan ikke forvente at leiligheten ikke blir slitt når en har bodd der i mange år.

Her jeg bor nå var det noen skader på kjøkkenbenken da jeg flyttet inn, med den har blitt betydelig styggere. Har bodd her i snart 9 år.. Kjøkkenet er 22 år. Hvis jeg skulle flytte nå så ville jeg regne med at jeg måtte betale noe for ny kjøkkenbenk. Har fått noen små hakk i gulvet, men det regner jeg som normal slitasje. Nå bor ikke jeg privat, men leier av OBOS.    

Da er det nok mer normalt med slitasje å småskader oppstått med uhell i leiligheter. Kjøkkenbenken er ganske gammel men den ser ikke fin ut på ene siden av vasken. 

Men får forsøke å slappe av. Får bare si det som det er til utleier ved en anledning men har drøyer det litt for jeg vil ha litt mer kontroll på inntekten og økonomien min før jeg gjør det...  Jeg tjener veldig ustabilt men iblant tjener jeg mer. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært utleier selv, og ville foretrukket at du sa fra. Vi presiserte alltid for nye leietakere at vi ønsket (forventet) at de sa fra med en gang noe skjedde, sånn at vi kunne fikse ting før skaden ble unødvendig stor og omfattende. For oss var det ikke viktig hvordan skaden hadde skjedd, det skjer jo uforutsette uhell hjemme hos oss utleiere også sant. Vi belastet aldri leietakere for skader som følge av vanlig bruk, men ville kanskje sett annerledes på det om det var skader etter hærverk. Det opplevde vi heldigvis aldri.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier en leilighet. Jeg har svært dårlig økonomi. Har så vidt penger til å klare meg, og jeg har et forbrukslån som har økt pga jeg har slitt med å klare mer så og si hver måned. Søker jobb men har ikke lykkes. Men har heldigvis en jobb der jeg tjener litt penger. 

Problemet er at jeg leier. Har en svært trang økonomi, og itilegg så har jeg en vannskade på en gammel tredisk på kjøkkenet i leiligheten. Det er noen år siden skaden men jeg har ikke meldt ifra. Vet at jeg burde det. Forsøkte å fikse skaden men det er fortsatt sorte flekker på treplaten.  Jeg skammer meg veldig over dette. Og jeg er redd for å si det i tilfelle jeg må betale erstatning nå når jeg har så dårlig økonomi. Er også redd for å skuffe utleier. 

Hvordan ville dere håndtert situasjonen per dagsdato? Noen tips? Er mulig lurt å bare hoppe i det og si det? 

Jeg har bodd her i ganske mange år nå. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Dette bør du si fra til utleier om. Dumt å prøve å fikse det selv når du ikke har erfaring med den typen arbeid. Som utleier ville jeg blitt sur om jeg oppdaget at du hadde gjort noen "hobbyreparasjoner" som hadde forverret situasjonen. 

Det er ikke sikkert at utleier vil kreve penger av deg som følge av skaden, siden du har bodd der så lenge. Hva som er rimelig i en slik situasjon, avhenger av om skaden hadde vært unngått dersom du hadde utvist normal aktsomhet. Dersom det er vanskelig å bruke kjøkkenet uten at denne formen for skader oppstår, vil det ikke være rimelig å kreve erstatning for skaden, da vil det måtte anses som normal slitasje. 

Anonymkode: e6e78...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som utleier ville jeg blitt sur om jeg oppdaget at du hadde gjort noen "hobbyreparasjoner" som hadde forverret situasjonen. 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du forstår sikkert årsaken til at jeg gruer meg til å fortelle om det. Jeg har forsøkt å pusse skaden bort men det virker som om vannskaden sitter for dypt. Det er litt omfattende. Er ikke snakk om bare noen flekker men ene bordplaten med vasken er sort på ene siden pga vannskade. Jeg er redd for at det vil koste meg dyrt eller at de avslutter leieforholdet og derfor har jeg ventet med å ta det opp med utleier. Vet at jeg må gjøre det før eller siden men hadde håpet på å kunne sikre meg bedre økonomisk før jeg tar det opp. Men det er kanskje dumt å drøye. Jeg kan også spørre om noen jeg kjenner kan se på det før jeg tar det opp med huseier.  Tredisken er ganske gammel men allikevel. Er meg som har klart å få en vannskade på den. 

Jeg har også en krane som er litt løs. Vet ikke hvem som står ansvarlig for å fikse den? 

Jeg har et greit forhold til huseier og er derfor enda mer redd for å ta det opp. For jeg ønsker ikke at det skal bli ødelagt osv. 

Etter nesten 10 år med leietid så er det enkelte småting i leiligheten som er blitt dårligere. Men har sagt ifra om noen men de har han ikke gjort noe med. 

Dette stresser meg. Itilegg til at jeg har dårlig økonomi men jeg håper på å finne de beste løsninger på situasjonen:) . 

Anonymkode: 7624c...f2b

Ang. kranen. Jeg er utleier og bruker standard husleie kontrakt. Innebærer at leietager er ansvarlig for kraner. 

Ang skaden. Dumt at du ikke har sagt fra, men jeg forstår hvorfor. Dette går sikkert bra, jeg ville ikke laget noe styr av det, men hadde kjøpt ny plate. Hvis huseier mener at du er ansvarlig økonomisk (kan ikke tenke meg det), så har du jo betalt et depositum regner jeg med? Om dere begge er enige kan penger fra depositumet brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En benkeplate trenger ikke koste all verden. Vil tro du kan få noe for under 1500 kroner, hvis du da har noen til å feste den, så vil du slippe å bekymre deg om dette.

Anonymkode: 243d0...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En benkeplate trenger ikke koste all verden. Vil tro du kan få noe for under 1500 kroner, hvis du da har noen til å feste den, så vil du slippe å bekymre deg om dette.

Anonymkode: 243d0...7ca

Hvis du hadde vært min leietager og betalt for ny benkeplate og fått den festet selv så hadde du virkelig fått stjerne i boka. Men jeg hadde nok tilbudt meg å betale halvparten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En benkeplate trenger ikke koste all verden. Vil tro du kan få noe for under 1500 kroner, hvis du da har noen til å feste den, så vil du slippe å bekymre deg om dette.

Anonymkode: 243d0...7ca

Jeg håper på at det er mulig å fikse det uten at det koster allverden.  Under 1500 er ikke noe ille.  Jeg ble redd for at en slik plate  kunne koste mange tusener av kroner. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at det er mulig å fikse det uten at det koster allverden.  Under 1500 er ikke noe ille.  Jeg ble redd for at en slik plate  kunne koste mange tusener av kroner. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Kommer jo an på hvor stor den er og hva slags tre det er i den. Den rimeligste heltreplata på Ikea koster 1099,-, den er 186 cm lang og 2,8 cm tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at det er mulig å fikse det uten at det koster allverden.  Under 1500 er ikke noe ille.  Jeg ble redd for at en slik plate  kunne koste mange tusener av kroner. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Jeg synes du skal snakke med utleier og ikke gjøre noe på egenhånd før du har gjort det. Er ikke sikkert vedkommende tenker at du skal fikse dette. Du har jo bodd i leiligheten i veldig mange år, og den dagen du flytter ut kan det godt hende at leiligheten skal pusses opp uansett. 

Anonymkode: e6e78...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at det er mulig å fikse det uten at det koster allverden.  Under 1500 er ikke noe ille.  Jeg ble redd for at en slik plate  kunne koste mange tusener av kroner. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Føler for å gjenta meg selv siden det virker som du lytter mer til de som gir råd om hvordan du selv kan fikse dette:

IKKE gjør noen større grep i en leilighet du ikke eier selv. Si fra til utleier om skaden, og la eier bestemme over egen eiendom. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal snakke med utleier og ikke gjøre noe på egenhånd før du har gjort det. Er ikke sikkert vedkommende tenker at du skal fikse dette. Du har jo bodd i leiligheten i veldig mange år, og den dagen du flytter ut kan det godt hende at leiligheten skal pusses opp uansett. 

Anonymkode: e6e78...41d

Jeg har forsøkt å pusse bort skaden med sandpapir. Men det har ikke funket. Jeg kan pusse og pusse og pusse, men det er bare bortkastet energi for jeg får det ikke bort. 

Jeg har vært idiot som ikke har varslet utleier om dette for lenge siden. Det har gått flere år siden det skjedde. Jeg er redd for å bli kastet ut om jeg viser det, for det ser ikke akkurat pent ut. Men jeg må heller ta sjansen på det og si det. Og det koster ikke så mye med en ny benkeplate. Bedre å beklage det så mye, og si at jeg kan betale det en ny benkeplate koster. 

Jeg vet at det var litt vannskade på disken før jeg flyttet inn , pga forrige leietaker, men utleier pusset det bort, og oljet disken. Så dette som har kommet nå et meg. Selv om jeg sliter økonomisk ekstremt mye, så er det jo ikke riktig at utleier skal betale skader som skyldes vannsøl som jeg burde tørket opp. Men jeg har bodd i leiligheten isåpass mange år at det er naturlig at den  ikke er helt ttopp etter så mange år. Litt slitasje blir det. 

Dere vet gjerne hvordan en gammel trefjøl kan se ut etter at den har vært brukt lenge. Iblant kan den bli sort etter at den har blitt vasket osv. Området som er blitt sort er på størrelse med en stor trefjøl/ skjærbrett... Og det er rett ved siden av vasken. Ser ikke fint ut.. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kayia skrev:

Føler for å gjenta meg selv siden det virker som du lytter mer til de som gir råd om hvordan du selv kan fikse dette:

IKKE gjør noen større grep i en leilighet du ikke eier selv. Si fra til utleier om skaden, og la eier bestemme over egen eiendom. 

Jeg skal si ifra om skaden selv om jeg er redd at jeg blir kastet ut pga det. Men utleier har alltid vært veldig hyggelig ovenfor meg, og jeg har trivdes med å leie hos han. Jeg håper at de ser gjennom fingrene på det, og at jeg får fortsette å bo her. Jeg kommer til å tilby meg å betale ny benkeplate. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en innboforsikring? Man bør alltid ha det? Ellers er det mulig det går på utleiere forsikring? Mulig det er slik skade som ville skjedd uansett.

Anonymkode: e2953...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en innboforsikring? Man bør alltid ha det? Ellers er det mulig det går på utleiere forsikring? Mulig det er slik skade som ville skjedd uansett.

Anonymkode: e2953...f97

Egenandelen vil nok overstige prisen på ny benkeplate ganske heftig, med mindre man skal leie en proff snekker til å gjøre det og skifte ut hele benken samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...