Gå til innhold

Leier leilighet.. engstelig for å fortelle om skade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å bare pusse over plata og olje litt etterpå høres jo som greit. Det hender man har innboforsikring innbakt i et fagforeningsmedlemskap på jobben eller kanskje tenkt på i leieavtalen. Det høres veldig bagatellmessig ut og ikke noe å være engstelig for.

Anonymkode: e2953...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si fra til utleier og beklage det hele. Vedkommende vil sikkert forstå at det lett kunne skje ved alminnelig daglig bruk og være glad for at du gjerne kan pusse og olje den.Kanskje blir den bedre enn ny.Ville jeg gjort.

Anonymkode: e2953...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er et IKEA møbel og hvis du tar et bilde på mobilen og kontakter dem så kan du få helt ny plate?

Anonymkode: e2953...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en innboforsikring? Man bør alltid ha det? Ellers er det mulig det går på utleiere forsikring? Mulig det er slik skade som ville skjedd uansett.

Anonymkode: e2953...f97

Jeg har innboforsikring. Ja det er lurt å ha det. 

8 minutter siden, Lillemus skrev:

Egenandelen vil nok overstige prisen på ny benkeplate ganske heftig, med mindre man skal leie en proff snekker til å gjøre det og skifte ut hele benken samtidig.

Jeg tror å tilby seg å betale en ny plate på disken er det beste, pluss beklage seg så mye ..(tross dårlig økonomi - dette går under en regning som jeg må fikse opp i) 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dette er et IKEA møbel og hvis du tar et bilde på mobilen og kontakter dem så kan du få helt ny plate?

Anonymkode: e2953...f97

Tror møbelet er minst ca 20 år.. veldig gammelt... 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke du trenger å være så redd for. Da må det være tidenes kjipeste utleier. Som jeg og flere andre sa, en benkeplate koster ikke all verden. Du kjenner sikkert noen som kan montere/tilpasse en slik en også. Hvis ikke kan du legge det ut som småjobb. Men snakk med utleier og hør hva han mener. Du sier kjøkkenet er 20 år gammelt, det hadde vært noe annet om det var helt nytt. Ett kjøkken varer ikke evig heller.

 

Jeg tror du bekymrer deg i overkant mye for denne lille saken.

Anonymkode: 243d0...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal si ifra om skaden selv om jeg er redd at jeg blir kastet ut pga det. Men utleier har alltid vært veldig hyggelig ovenfor meg, og jeg har trivdes med å leie hos han. Jeg håper at de ser gjennom fingrene på det, og at jeg får fortsette å bo her. Jeg kommer til å tilby meg å betale ny benkeplate. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Du kan ikke kastes ut pga en slik skade. 

Anonymkode: e6e78...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Føler for å gjenta meg selv siden det virker som du lytter mer til de som gir råd om hvordan du selv kan fikse dette:

IKKE gjør noen større grep i en leilighet du ikke eier selv. Si fra til utleier om skaden, og la eier bestemme over egen eiendom. 

Enig! 

Jeg hadde ikke funnet meg i at en leietaker gjorde bygningsmessige endringer på kjøkkenet uten å snakke med meg i forkant. Det er alltid en risiko for at det som er tenkt som en utbedring - utført amatørmessig - forverrer situasjon. 

Anonymkode: e6e78...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! 

Jeg hadde ikke funnet meg i at en leietaker gjorde bygningsmessige endringer på kjøkkenet uten å snakke med meg i forkant. Det er alltid en risiko for at det som er tenkt som en utbedring - utført amatørmessig - forverrer situasjon. 

Anonymkode: e6e78...41d

Jeg hadde satt pris på at leietaker fikset skaden selv om det var jeg som var utleier. Altså så lenge vedkommende visste hva som måtte gjøres for å fikse den typen skade. Men folk er ulike. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kastes ut pga en slik skade. 

Anonymkode: e6e78...41d

Håper ikke det. Jeg har også forsøkt å fikse skaden, og håper ikke at jeg blir kastet ut fordi jeg forsøkte å fikse den. Har pusset disken. Og den ser mye bedre ut nå. Men det var gjerne dumt å forsøke å fikse det selv om det var i god mening. 

Anonymkode: 7624c...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier forstår helt sikkert at det er nok ikke så veldig lett alt sammen. Når man inngår leiekontrakt er der ikke bare plikter den omfatter for leietager. Det er også en borett og det innebærer alminnelig bruk av aktive mennesker over avtalt tid. Så rart om det blir en stor issue.

Husker jeg leiet et sted og noen hadde prøvet  å bryte seg inn når jeg kom fra studiet en dag,  men bare lyktes med å ødelegge låsen. Utleier måtte bekoste skaden. Gikk sikkert på forsikring.

Anonymkode: e2953...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...