Gå til innhold

Finnes det hjelp å få for å være høyderedd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri prøvd, så det kunne vært greit å utforske.

Anonymkode: d4f65...e00

Uten kompetanse på området er jeg fristet til å svare som NHD; du kommer ikke over det uten å påta deg et visst ubehag.

Med andre ord tror også jeg eksponering må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Xtra skrev:

Uten kompetanse på området er jeg fristet til å svare som NHD; du kommer ikke over det uten å påta deg et visst ubehag.

Med andre ord tror også jeg eksponering må til.

Huff , det er vel ikke annet å gjøre. Jeg har prøvd å stå på en stillase og der ble jeg. Jeg ble helt stiv og fikk fullstendig panikk selv om det bare var på det første platået. Det tok veldig lang tid å komme ned for å si det sånn.....

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydeskrekk er det en kaller en spesifikk eller enkel fobi. Spesifikk fobi er den eneste psykiske lidelse der en kan garantere "helbredelse" forutsatt at pasienten følger behandlingsopplegget. Det krever at en tåler ubehag. Det hele går slik:

Lær deg at all angst kan graderes på en skala fra 1-10. Subjektivt - slik du føler det.

Du skal hele tiden eksponere deg i nivå 4-5. Det er mulig å finne eksponeringer for hva som helst som gir angst på dette nivå. Om det er nødvendig at du begynner med bilder av høyder eller bare tenker på høyder for å få 4-5, så gjør det.

Vi tar noen eksempel:

Du finner en planke som er 5 cm høy som du får 4-5 i angst av å stå på. Stå på denne. Kjenn på angsten. Etter noe tid begynner angsten å gå ned. Når den er på 0-1, går du ned av planken. Så gjør du det samme på nytt. Om igjen og om igjen til du ikke får mer en 1 i angst av å gjøre det. Om det krever 3 eller 50 repetisjoner er uvesentlig. Du gjentar til det ikke lenger gir angst.

Så tenker du deg om. Hvor høy skal planken nå være for at du får 4-5 i angst? Det du tror om dette, stemmer så god som alltid.

Hvis dette er 10 cm, så kjører du denne øvelse på nytt. Akkurat som forrige gang.

Slik fulgte jeg en person i 12 sesjoner. Første gang besvimte han da jeg sa "Blodtrykksapparat". Tolvte gang gikk vi på laben der han fikk tatt blodprøve. Da var han frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Høydeskrekk er det en kaller en spesifikk eller enkel fobi. Spesifikk fobi er den eneste psykiske lidelse der en kan garantere "helbredelse" forutsatt at pasienten følger behandlingsopplegget. Det krever at en tåler ubehag. Det hele går slik:

Lær deg at all angst kan graderes på en skala fra 1-10. Subjektivt - slik du føler det.

Du skal hele tiden eksponere deg i nivå 4-5. Det er mulig å finne eksponeringer for hva som helst som gir angst på dette nivå. Om det er nødvendig at du begynner med bilder av høyder eller bare tenker på høyder for å få 4-5, så gjør det.

Vi tar noen eksempel:

Du finner en planke som er 5 cm høy som du får 4-5 i angst av å stå på. Stå på denne. Kjenn på angsten. Etter noe tid begynner angsten å gå ned. Når den er på 0-1, går du ned av planken. Så gjør du det samme på nytt. Om igjen og om igjen til du ikke får mer en 1 i angst av å gjøre det. Om det krever 3 eller 50 repetisjoner er uvesentlig. Du gjentar til det ikke lenger gir angst.

Så tenker du deg om. Hvor høy skal planken nå være for at du får 4-5 i angst? Det du tror om dette, stemmer så god som alltid.

Hvis dette er 10 cm, så kjører du denne øvelse på nytt. Akkurat som forrige gang.

Slik fulgte jeg en person i 12 sesjoner. Første gang besvimte han da jeg sa "Blodtrykksapparat". Tolvte gang gikk vi på laben der han fikk tatt blodprøve. Da var han frisk.

Kan du si noe om hvor mange eksponerings-sesjoner som vil være "vanlig" for å hjelpe en ungdom med tannlegefobi? Dvs. hvor mange tannlegebesøk med fokus på gradvis eksponering? Og vil time hver annen uke være en passende hyppighet? Målet er at ungdommen greit skal kunne gjennomføre undersøkelse av tennene og få tennene renset av tannlegen. 

Anonymkode: bd58d...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Vanskelig å si sikkert. Kanskje 6. Passende hyppighet. Ikke sjeldnere.

Takk for svar. Det er meningsfylt å investere tid og penger i dette. Tannlege med kompetanse på eksponering. Startet langsomt, men allerede andre gangen kunne vi observere litt endring. 

Anonymkode: bd58d...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, kupton skrev:

Høydeskrekk er det en kaller en spesifikk eller enkel fobi. Spesifikk fobi er den eneste psykiske lidelse der en kan garantere "helbredelse" forutsatt at pasienten følger behandlingsopplegget. Det krever at en tåler ubehag. Det hele går slik:

Lær deg at all angst kan graderes på en skala fra 1-10. Subjektivt - slik du føler det.

Du skal hele tiden eksponere deg i nivå 4-5. Det er mulig å finne eksponeringer for hva som helst som gir angst på dette nivå. Om det er nødvendig at du begynner med bilder av høyder eller bare tenker på høyder for å få 4-5, så gjør det.

Vi tar noen eksempel:

Du finner en planke som er 5 cm høy som du får 4-5 i angst av å stå på. Stå på denne. Kjenn på angsten. Etter noe tid begynner angsten å gå ned. Når den er på 0-1, går du ned av planken. Så gjør du det samme på nytt. Om igjen og om igjen til du ikke får mer en 1 i angst av å gjøre det. Om det krever 3 eller 50 repetisjoner er uvesentlig. Du gjentar til det ikke lenger gir angst.

Så tenker du deg om. Hvor høy skal planken nå være for at du får 4-5 i angst? Det du tror om dette, stemmer så god som alltid.

Hvis dette er 10 cm, så kjører du denne øvelse på nytt. Akkurat som forrige gang.

Slik fulgte jeg en person i 12 sesjoner. Første gang besvimte han da jeg sa "Blodtrykksapparat". Tolvte gang gikk vi på laben der han fikk tatt blodprøve. Da var han frisk.

Tusen takk for at du delte dette om hvordan jeg helt konkret skal gå frem. Det var virkelig lærerikt og jeg er veldig motivert for å prøve dette. Du har gitt meg håp om å bli bra av noe som har preget hverdagen min i veldig mange år. Det høres nesten for godt ut til å være sant! Jeg skal oppdatere på forumet hvordan ting går etter hvert.

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå i den fellen å gå for raskt frem. Velger du noe som gir angst 7-8 vil behovet for å "flykte" være meget stort. Du skal velge 4-5 som du klarer å stå i og dermed lykkes hver gang.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Sånt som dette lar seg som regel behandle hvis du får profesjonell hjelp og er motivert for det. Om du blir helt kvitt det, er ikke godt å si, men det kan helt sikkert bli bedre med riktig behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kupton skrev:

Ikke gå i den fellen å gå for raskt frem. Velger du noe som gir angst 7-8 vil behovet for å "flykte" være meget stort. Du skal velge 4-5 som du klarer å stå i og dermed lykkes hver gang.

Lykke til 🙂

Skjønner, takk for tipset! Jeg forsøkte å stå på en krakk som er akkurat passe høy til at det tilsvarer 4-5 vil jeg tro og det ble mer og mer ubehagelig jo lenger jeg stod der. Til slutt kom panikken og da stivnet jeg såpass mye at det ble vanskelig å gå ned igjen. Jeg tenker på at jeg ikke står på gulvet og det er nok til at jeg synes at det blir nærmest uoverkommelig. Det er som om jeg ikke stoler på at jeg kan holde meg der uten å falle ned og da føler jeg at jeg blir "dyttet" ned av krakken på en måte. Jeg skal forsøke på nytt igjen i morgen.....

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, takk for tipset! Jeg forsøkte å stå på en krakk som er akkurat passe høy til at det tilsvarer 4-5 vil jeg tro og det ble mer og mer ubehagelig jo lenger jeg stod der. Til slutt kom panikken og da stivnet jeg såpass mye at det ble vanskelig å gå ned igjen. Jeg tenker på at jeg ikke står på gulvet og det er nok til at jeg synes at det blir nærmest uoverkommelig. Det er som om jeg ikke stoler på at jeg kan holde meg der uten å falle ned og da føler jeg at jeg blir "dyttet" ned av krakken på en måte. Jeg skal forsøke på nytt igjen i morgen.....

Anonymkode: d4f65...e00

Kan du ikke prøve noe lavere? Noe som gjør at du greier å stå der til ubehaget går bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, emilie321 skrev:

Kan du ikke prøve noe lavere? Noe som gjør at du greier å stå der til ubehaget går bort.

Ja, mulig jeg kan finne noe som er enda lavere.....

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, takk for tipset! Jeg forsøkte å stå på en krakk som er akkurat passe høy til at det tilsvarer 4-5 vil jeg tro og det ble mer og mer ubehagelig jo lenger jeg stod der. Til slutt kom panikken og da stivnet jeg såpass mye at det ble vanskelig å gå ned igjen. Jeg tenker på at jeg ikke står på gulvet og det er nok til at jeg synes at det blir nærmest uoverkommelig. Det er som om jeg ikke stoler på at jeg kan holde meg der uten å falle ned og da føler jeg at jeg blir "dyttet" ned av krakken på en måte. Jeg skal forsøke på nytt igjen i morgen.....

Anonymkode: d4f65...e00

Da gikk du i fellen på første forsøk. Du startet for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min høydeskrekk ble betraktelig bedre etter at jeg måtte begynne å jobbe mange titalls meter over bakken. Mange timer oppe i høyden hver dag gjorde vel at jeg ikke orket å være redd lengre. 😉 Men det tok litt tid, og var et rent helvete til å begynne med. 

Anonymkode: b605a...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil jo bare dras ned i et sug når man har høydeskrekk. Kan det faktisk skje? At man blir så svimmel osv at man mister kontrollen og faller? 

Anonymkode: 1695a...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Da gikk du i fellen på første forsøk. Du startet for høyt.

Å ja, da forstår jeg:-)

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering om fremgangen. Det har faktisk hjulpet litt og bare stå på en liten skammel, det er jeg ikke redd for lenger! Men så snart jeg skal prøve meg på krakken (som er omtrent dobbelt så høy) så føles det utrygt. Jeg tror at det er fordi det er litt mindre flate å stå på og ikke bare pga. høyden. Da jeg satt den inntil veggen, så gikk det litt bedre siden jeg hadde noe å holde meg i. Allikevel så vil det ta tid å venne meg til krakken kjenner jeg , men jeg er i gang.

Anonymkode: d4f65...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...