Gå til innhold

Er det greit å ha hund ute i liten luftegård store deler av dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett størrelse og rase. Vil det ikke lett bli for kaldt. Den uler og bjeffer jo også litt uten sjenanse for noen. Vil tro buret er 2×4 m kanskje men det er kanskje mer vanlig igjen med utehund. Husker når jeg vokste opp hadde flere hundehus i hagen sin.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett størrelse og rase. Vil det ikke lett bli for kaldt. Den uler og bjeffer jo også litt uten sjenanse for noen. Vil tro buret er 2×4 m kanskje men det er kanskje mer vanlig igjen med utehund. Husker når jeg vokste opp hadde flere hundehus i hagen sin.

Anonymkode: 609cb...1fa

Kommer jo an på hva slags hund det er. En chow-chow vil nok tåle kulde adskillig bedre enn en chihuahua (eller hvordan det nå staves) eller andre hunder med veldig kort pels. Den bør uansett ha et hus å være i om det er nedbør, et sted å søke skygge og tilgang til friskt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten golden retriever tror jeg. Ser veldi " våken" ut men ser dette kun på stor avstand og buret ligger bak mye busker.  Buret ligger i flukt med huset deres , men hvor godt isolert bunnen er vet jeg ikke. Det er sånn gjennomsiktig stålgitter ellers over og på siden.  Den buffer så sårt noen ganger. Folk har litt å drive med i dag vet du. Disse hundene begynner vel lett å spise ledninger ol. om de blir bare stående alene inne. Mange blir jo allergiske mot hundehår. Buret kom i våres. Men det er barn i familien så jeg tror det er mye turgåing. Men folk har tett kalender og litt å drive med i dag.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er der også om natten har jeg hørt. Er ikke det så helt spesielt?

Anonymkode: 609cb...1fa

Om sommeren er det nok godt for hunden å være ute så mye som mulig, menneskene ligger jo inne og sover uansett. MIdtvinters avhenger det jo helt av typen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være ufattelig spesielle mennesker som har dyr på den måten tenker jeg. Våre hunder og katter var alltid fullverdige familiemedlem.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er engstelig at det ikke er bra for den. Også dyr trenger kjærlighet og omsorg og tilhørighet. Og om det er isolert i bunnen får den vel ikke til å tisse og  bærsje. Sikkert tilvendt.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må jo være ufattelig spesielle mennesker som har dyr på den måten tenker jeg. Våre hunder og katter var alltid fullverdige familiemedlem.

Anonymkode: 609cb...1fa

Kommer jo an på hva man bruker hunden til. Lars Monsen har nok ikke hundene sine i sengen, men jeg tror han tar bedre vare på dem enn mange, mange hundereiere. Trekkhunder f.eks. trives best ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen moralens vokter men den bjeffer mer og mer i angstbjeff.

Anonymkode: 609cb...1fa

Hvis du er bekymret så kontakt mattilsynet (av en eller annen merkelig grunn er det som har ansvaret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg tror ikke det. Det ser ut som en familie med alt på stell så de vet sikkert hva de gjør. Som du er inne på indirekte vet ikke jeg mye om hundehold. Mine hunder var så små at jeg kunne nesten bare læfte dem opp om store hunder kom. ( hadde en puddel og senere en chow chow i 12 - 13 år hver seg da jeg var ung og mye sprekere) Det har  jo vært en veldig spesiell sommer også med den intense varmen. 

 Men hvis den buffer mye fremover så kan det vel hende at noen som er veldig ømtålelige fra naboene som kanskje skal sove middag sier fra. Håper bare alt blir vell for alle eventuelt.

Godt for alt man ikke trenger bekymre seg for.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, det er absolutt ikke greit. Hvis den hadde hatt selskap av en annen hund og hatt bra forhold, med oppvarmet hus den kan trekke inn i og god uteplass så ok. Men hunder er flokkdyr og trenger selskap av andre, enten det er menneskene sine eller en hundevenn. Og en golden trenger jo ihvertfall flokken sin. Sånt gjør meg så lei meg og jeg lurer på hva folk skal med en hund da. *Koser litt ekstra på goldenen min i sofaen*

Anonymkode: 13144...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 10.36, Lillemus skrev:

Hvis du er bekymret så kontakt mattilsynet (av en eller annen merkelig grunn er det som har ansvaret).

Men dessverre, så lenge den har et hundehus, mat og vann så gjør de ingenting. 

Anonymkode: 13144...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utehunder har en helt annen pels enn innehunder. Men for en golden kan det nok bli for kladt å være i hundegård på vinteren. Det er ikke greit at den står alene i hundegård hele dagen. Den har krav på mosjon, stimuli og kontakt med flokken sin. I hundegården skal den ha tilgang til en tørr og lun liggeplass og friskt vann. Mine ligger mye ute hele året, men de har pels til det og de velger det selv. De får komme inn når de vil. Men spesielt han ene, syns det fort blir for varmt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute å plantet noen blomsterløk i dag og av hva jeg kunne se mellom buskene er det et eget nesten bolighus ( matcher deres eget)inne i luftegården. Tror man går turer og følger opp ,men vet ikke om dette er dens eneste " faste plass" Hører den bjeffer når folk går om morgenen. Den er vel sikkert redd om natten om han er der ofte. Ellers holder man på å pusse opp noen firemannsboliger like nær oss. Der bor mange godt voksne mennesker når alle flytter tilbake. De vil si fra om noe ikke er bra nok tror jeg. Men det  hele så veldig smakfullt og fint ut. Hva jeg kunne se.

Må bare glemme dette. Det grenser til spionering. Alt virker o.k. Mange barn har det verre tror jeg kanskje. Det er ofte gode grunner for alt.

Anonymkode: 609cb...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...