Gå til innhold

Ord som er i ferd med å dø ut


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Datra hadde i lekse å finne et "dagens ord" som hun ikke visste betydningen av. Hun hadde først tenkt å bruke "korpulent", men det ordet kunne hun jo fra før. 😆

Norsklærermora har slått et slag for "sjofel", "tarvelig", "sporenstreks" og "ubehøvlet". Nydelige ord! 😍

Bruker du ord og/eller uttrykk som er i ferd med å forsvinne ut av det norske språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Datra hadde i lekse å finne et "dagens ord" som hun ikke visste betydningen av. Hun hadde først tenkt å bruke "korpulent", men det ordet kunne hun jo fra før. 😆

Norsklærermora har slått et slag for "sjofel", "tarvelig", "sporenstreks" og "ubehøvlet". Nydelige ord! 😍

Bruker du ord og/eller uttrykk som er i ferd med å forsvinne ut av det norske språket?

" Liddelig ", eller " liddli ", eventuelt " liddli' ".

" Kokka " (altså Coca Cola).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bruke "forstemmende" når jeg skal være litt spydig-kritisk iblandet litt humor. Typen "det er trist og forstemmende å se at nesten ingen klarer å bære kopper til kantina".

Ellers synes jeg "aften" er et godt eksempel på et nesten utgått (men ikke ukjent) ord, i hvert fall på min dialekt. Jeg bruker det aldri selv, men husker godt at f.eks. mormor gjorde det. Nå lever det vel bare videre gjennom avisnavnet.

"Fjernsyn" er vel også litt antikvarisk, selv om alle vet hva det betyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mariaflyfly skrev:

Datra hadde i lekse å finne et "dagens ord" som hun ikke visste betydningen av. Hun hadde først tenkt å bruke "korpulent", men det ordet kunne hun jo fra før. 😆

Norsklærermora har slått et slag for "sjofel", "tarvelig", "sporenstreks" og "ubehøvlet". Nydelige ord! 😍

Bruker du ord og/eller uttrykk som er i ferd med å forsvinne ut av det norske språket?

Er norsklærer og vet ikke hvordan ordet "dattera" skrives... hmm...

Anonymkode: 37233...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mariaflyfly skrev:

Datra hadde i lekse å finne et "dagens ord" som hun ikke visste betydningen av. Hun hadde først tenkt å bruke "korpulent", men det ordet kunne hun jo fra før. 😆

Norsklærermora har slått et slag for "sjofel", "tarvelig", "sporenstreks" og "ubehøvlet". Nydelige ord! 😍

Bruker du ord og/eller uttrykk som er i ferd med å forsvinne ut av det norske språket?

Det er jo diverse dingser som er på vei ut og ordene med dem, som kassett, lydbånd, skrivemaskin etc. etc. . Men morsommere med adjektiver og mer beskrivende ord, da. Hva med "inmari"? Husker min bestemor var så fascinert av min overdrevne bruk av dette ordet da jeg var liten - som hun ikke kjente fra før. Det vil si - hun kjente ordet i en annen betydning, slik også diverse ord får ny betydning i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er norsklærer og vet ikke hvordan ordet "dattera" skrives... hmm...

Anonymkode: 37233...634

Om du kjenner til henne (tydeligvis) og tror hun ikke vet det sier det vel mest om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Substantiver: Skatoll, karjol, stakitt, Biafra-mage, kyse, Grorud-palme. 

Adjektiver: Gracil,, obsternasig.

Anonymkode: 9d444...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er norsklærer og vet ikke hvordan ordet "dattera" skrives... hmm...

Anonymkode: 37233...634

Jeg har brukt Datra som et egennavn i mange år her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Substantiver: Skatoll, karjol, stakitt, Biafra-mage, kyse, Grorud-palme. 

Adjektiver: Gracil,, obsternasig.

Anonymkode: 9d444...0a4

Obsternasig er et flott ord. Mormor brukte det ofte - gjerne variert med "nesevis". 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Obsternasig er et flott ord. Mormor brukte det ofte - gjerne variert med "nesevis". 😁

Mormor var en klok dame og brukte nok passende adjektiv;-)

Anonymkode: 9d444...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barndom gikk vi med shorts eller skjørt og solliv.

Nå ser det ut til at ikke bare ordet, men også plagget er borte, fordrevet av bikinien. Men solliv var veldig "kledd", jeg hadde flere hjemmesydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Babette skrev:

I min barndom gikk vi med shorts eller skjørt og solliv.

Nå ser det ut til at ikke bare ordet, men også plagget er borte, fordrevet av bikinien. Men solliv var veldig "kledd", jeg hadde flere hjemmesydde.

I Petter Schjervens Nostalgisk ordbok står det at "(...) solliv taper stadig terreng til bikinien." 😉

Endret av mariaflyfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Xtra skrev:

Om du kjenner til henne (tydeligvis) og tror hun ikke vet det sier det vel mest om deg.

Jeg vet ingenting om henne annet enn det hun skrev i hovedinnlegget i denne tråden. Der kaller hun seg selv for "norsklærermora", så nei, jeg visste ikke om denne opplysningen/detaljen fra før. 

Men jeg tror egentlig svaret ditt til meg sier mest om deg, siden du ikke en gang gadd å lese hovedinnlegget til trådstarter, og istedet gikk rett til angrep på meg. Tror slik oppførsel er et diagnosekriterie for en lidelse/syndrom.

Anonymkode: 37233...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariaflyfly skrev:

Jeg har brukt Datra som et egennavn i mange år her inne. :)

Ok, det visste jeg ikke. Takk for oppklaringen! :)

Anonymkode: 37233...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om henne annet enn det hun skrev i hovedinnlegget i denne tråden. Der kaller hun seg selv for "norsklærermora", så nei, jeg visste ikke om denne opplysningen/detaljen fra før. 

Men jeg tror egentlig svaret ditt til meg sier mest om deg, siden du ikke en gang gadd å lese hovedinnlegget til trådstarter, og istedet gikk rett til angrep på meg. Tror slik oppførsel er et diagnosekriterie for en lidelse/syndrom.

Anonymkode: 37233...634

🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så gikk vi på kåk (=hjemmefest) hos hverandre. Og i gymsalen på skolen var det sokkefest. Haha, sistnevnte kan jo høres ut som Ex on the beach eller noe sånt.

Men vi heklet fargerike sokker til sokkefestene. Og forklaringen var naturligvis at gulvet ikke tålte sko med hæler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om henne annet enn det hun skrev i hovedinnlegget i denne tråden. Der kaller hun seg selv for "norsklærermora", så nei, jeg visste ikke om denne opplysningen/detaljen fra før. 

Men jeg tror egentlig svaret ditt til meg sier mest om deg, siden du ikke en gang gadd å lese hovedinnlegget til trådstarter, og istedet gikk rett til angrep på meg. Tror slik oppførsel er et diagnosekriterie for en lidelse/syndrom.

Anonymkode: 37233...634

Er du helt fjern?

Anonymkode: 9d444...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt fjern?

Anonymkode: 9d444...0a4

Hææ? Er det lørdag i dag, sier du? Nei, det er snart onsdag kan jeg orientere deg om. 

God jul når den tid kommer. Under fire måneder til nå. 

Anonymkode: 37233...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hææ? Er det lørdag i dag, sier du? Nei, det er snart onsdag kan jeg orientere deg om. 

God jul når den tid kommer. Under fire måneder til nå. 

Anonymkode: 37233...634

Lykke til...

Anonymkode: 9d444...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...