Gå til innhold

Ord som er i ferd med å dø ut


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På ‎04‎.‎09‎.‎2018 den 15.33, mariaflyfly skrev:

Datra hadde i lekse å finne et "dagens ord" som hun ikke visste betydningen av. Hun hadde først tenkt å bruke "korpulent", men det ordet kunne hun jo fra før. 😆

Norsklærermora har slått et slag for "sjofel", "tarvelig", "sporenstreks" og "ubehøvlet". Nydelige ord! 😍

Bruker du ord og/eller uttrykk som er i ferd med å forsvinne ut av det norske språket?

I denne tråden var det mange morsomme ord :-)

Uff, jeg får helt jernteppe jeg (ikke hjerneteppe, som ungdommene ofte sier...) når jeg skal komme med flere ord som holder på å dø ut... men her da noen (mulig noen av dem er nevnt allerede):

  • fjernsyn
  • kolonialbutikk/ -forretning
  • ekspeditrise
  • førstelærer
  • stensil
  • å bone golvet
  • sydvest
  • fua
  • fuagebrett

Nei, jeg kommer ikke på flere :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Apropos bruk av titler foran navnet. Norsk tegneserie fra 40-tallet, da ingeniører omtrent var superhelter:

 

Se kildebildet

26 minutter siden, påskelilje skrev:

I denne tråden var det mange morsomme ord :-)

Uff, jeg får helt jernteppe jeg (ikke hjerneteppe, som ungdommene ofte sier...) når jeg skal komme med flere ord som holder på å dø ut... men her da noen (mulig noen av dem er nevnt allerede):

  • fjernsyn
  • kolonialbutikk/ -forretning
  • ekspeditrise
  • førstelærer
  • stensil
  • å bone golvet
  • sydvest
  • fua
  • fuagebrett

Nei, jeg kommer ikke på flere :o

"Fua" er ikke på vei ut vel. Du får ta ansvar og holde det i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, påskelilje skrev:

I denne tråden var det mange morsomme ord 🙂

Uff, jeg får helt jernteppe jeg (ikke hjerneteppe, som ungdommene ofte sier...) når jeg skal komme med flere ord som holder på å dø ut... men her da noen (mulig noen av dem er nevnt allerede):

  • fjernsyn
  • kolonialbutikk/ -forretning
  • ekspeditrise
  • førstelærer
  • stensil
  • å bone golvet
  • sydvest
  • fua
  • fuagebrett

Nei, jeg kommer ikke på flere :o

Førstelære?  Ikke hørt. Er det det samme som "overlærer"? Det ble brukt i min tid, men neppe lenger.

Bone gulvet - eksisterer og brukes den dag i dag - blant annet på gulvet på jobben :) 

Fua? Ikke hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Babette skrev:

Betyr det at du bærer med deg telefon og bankkort i samme futteral? Det sies at denne nærkontakten kan gjøre at kortene avmagnetiseres.

De fleste kort har vel chip nå, de avmagnetiseres ikke. Men jeg har avmagnetisert bankkort flere ganger og slike hotellrom-kort med magnetstripe klarer jeg gjerne å avmagnetisere før jeg kommer meg bort til døra første gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, Xtra skrev:

Førstelære?  Ikke hørt. Er det det samme som "overlærer"? Det ble brukt i min tid, men neppe lenger.

Bone gulvet - eksisterer og brukes den dag i dag - blant annet på gulvet på jobben :) 

Fua? Ikke hørt.

Det er fra Sørlandet. @påskelilje og Janne Formoe sier det hele tiden. Jeg tror det primært betyr "rumpa" men fu er visst i slekt med gammelnorsk fud (eller fitte), så mulig det omfatter bakenden komplett med alt utstyr. @påskelilje får klargjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:
  • fuagebrett

Nei, jeg kommer ikke på flere :o

Hva i all verden er fuagebrett???? Må være noe loaklt ned hos deg altså, som å ronse. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

I denne tråden var det mange morsomme ord 🙂

Uff, jeg får helt jernteppe jeg (ikke hjerneteppe, som ungdommene ofte sier...) når jeg skal komme med flere ord som holder på å dø ut... men her da noen (mulig noen av dem er nevnt allerede):

  • fjernsyn
  • kolonialbutikk/ -forretning
  • ekspeditrise
  • førstelærer
  • stensil
  • å bone golvet
  • sydvest
  • fua
  • fuagebrett

Nei, jeg kommer ikke på flere :o

På døra til kopirommet på skolen min står fortsatt skiltet «Stensilering» med store bokstaver. Ganske retro? 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Førstelærer?  Ikke hørt. Er det det samme som "overlærer"? Det ble brukt i min tid, men neppe lenger.

Førstelærer var rett under overlærer.  Typen assisterende rektor eller inspektør - noen som hadde en del administrative oppgaver som en del av stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Dorthe skrev:

Drosje - nesten alle sier taxi.

Ikke enig. Det er ikke så rent sjeldent folk kommer innom på jobben hos meg og ber meg ringe etter drosje. De færreste sier taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Førstelærer var rett under overlærer.  Typen assisterende rektor eller inspektør - noen som hadde en del administrative oppgaver som en del av stillingen.

"Frøken" sa vi til læreren i gamle dager.

Anonymkode: 02d09...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Frøken" sa vi til læreren i gamle dager.

Anonymkode: 02d09...349

Det gjorde vi også. På mannlige lærere brukte vi etternavnet, eller vi sa "lærer".

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Lillemus skrev:

Ikke enig. Det er ikke så rent sjeldent folk kommer innom på jobben hos meg og ber meg ringe etter drosje. De færreste sier taxi.

Hvor gamle er de? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lillemus skrev:

Ikke enig. Det er ikke så rent sjeldent folk kommer innom på jobben hos meg og ber meg ringe etter drosje. De færreste sier taxi.

Mange gamle sier "ringe etter en bil".

Anonymkode: 02d09...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lillemus skrev:

Ikke enig. Det er ikke så rent sjeldent folk kommer innom på jobben hos meg og ber meg ringe etter drosje. De færreste sier taxi.

I Oslo sier alle taxi, men jeg sier drosje.  Men kanskje jeg er av de gamle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønte at den kom, men også de gamle er en av "alle". :) 

Godt poeng!

Anonymkode: 9d444...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng!

Anonymkode: 9d444...0a4

Man kan jo ikke si at "Ingen sier drosje lenger, alle sier taxi!" uten å avgrense det til "... alle under 60 sier taxi!" Jeg er ikke helt enig da heller, men det er en annen sak. :) Selv er jeg 50 og sier drosje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 15.33, mariaflyfly skrev:

Datra hadde i lekse å finne et "dagens ord" som hun ikke visste betydningen av. Hun hadde først tenkt å bruke "korpulent", men det ordet kunne hun jo fra før. 😆

Norsklærermora har slått et slag for "sjofel", "tarvelig", "sporenstreks" og "ubehøvlet". Nydelige ord! 😍

Bruker du ord og/eller uttrykk som er i ferd med å forsvinne ut av det norske språket?

Digger sporenstreks! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...