Gå til innhold

Ord som er i ferd med å dø ut


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Xtra skrev:

Er ikke det dialekt? Jeg har aldri brukt det. Når jeg tenker meg om har jeg aldri brukt "ei" i noen betydning.

Nei, det er ikke dialekt. Ta Ibsen, f.eks: "Peer, du lyver!" "Nei, det gjør jeg ei!"

Eller den gamle barnesangem "Tyven, tyven" :

"Nei og nei,jeg lyver ei, jeg bare står og hviler meg" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var rundt 20 år, flira folk da jeg mente at noe var flott. Det var visst ikke et ord man brukte lenger. Nå sier jeg vel heller supert, men det er fordi det er det jeg sier når en av hundene gjør noe skikkelig riktig i trening. Vanskelig å si "flott" men en veldig entusiasme og iver i stemmen.

Antre ord jeg kommer på er: Klisje, vis á vis, gårdsplass...hmm, det var vel alt jeg kom på.

 

 

På 6.9.2018 den 21.24, Lillemus skrev:

Man kan jo ikke si at "Ingen sier drosje lenger, alle sier taxi!" uten å avgrense det til "... alle under 60 sier taxi!" Jeg er ikke helt enig da heller, men det er en annen sak. :) Selv er jeg 50 og sier drosje. 

Jeg er ikke engang 40, men sier drosje fordet.

 

Og til dere som er bekymret for magnetisme kan slappe av ;) Mobilens magnetfelt er ikke kraftig nok til å knekke magnetstripen på bankkortet. Derimot fikk jeg erfare at det ikke var noen god idé å gå inn på et MR-rom med bankkortet i lomma.

https://www.tu.no/artikler/test-blir-kortet-avmagnetisert-av-mobilen/228346

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, det er ikke dialekt. Ta Ibsen, f.eks: "Peer, du lyver!" "Nei, det gjør jeg ei!"

Eller den gamle barnesangem "Tyven, tyven" :

"Nei og nei,jeg lyver ei, jeg bare står og hviler meg" 

 

Ok, så har du rett da 😝. Men trodde ordet hang igjen i noen dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skåt !"( ro i full fart bakover når du er i båten)  er borte virker det som. Likeledes " miljødetektiv" og "sovevogn"

Anonymkode: b2076...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Trine skrev:

Og til dere som er bekymret for magnetisme kan slappe av ;) Mobilens magnetfelt er ikke kraftig nok til å knekke magnetstripen på bankkortet. Derimot fikk jeg erfare at det ikke var noen god idé å gå inn på et MR-rom med bankkortet i lomma.

https://www.tu.no/artikler/test-blir-kortet-avmagnetisert-av-mobilen/228346

Men stemmer det at dersom du legger to bankkort stripe mot stripe så avmagnetiseres de? Mener jeg har gjort det en gang eller to altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" vistnok" er et annet ord som nyttes mindre. " han er vistnok pensjonist " hun jobber vistnok i kommunen" " de er  vistnok  i streik fra mandag"

Men der er jo ingen mentometerknapp for ordforekomster i dagliglivet ennå.

Anonymkode: b2076...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke bikket 40, og sier drosje og taxi nokså om hverandre. Flott sier jeg og. Her en dag opplevde jeg at en venn som er en del eldre enn meg ristet på hodet da jeg sa noe om "å tenke koffert." Det var visst gammeldags selv for han. 

Se om jeg kommer på noen flere... grammofon, klasseforstander, dagmamma, barnepike, gitt at (noe er), å være viss på noe, å lite på noen. Gresselig, gudsjammerlig, krakilsk, tastafon, discman og Walkman (riktignok engelske ord, men vi bruker det jo ikke mer), stumtjener, videospiller, ufordragelig, uhorvelig, kassett, kulten, sjaskete, uforstandig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Men stemmer det at dersom du legger to bankkort stripe mot stripe så avmagnetiseres de? Mener jeg har gjort det en gang eller to altså...

Hmm, nå spør du vanskelig. Google kunne ikke gi meg noe umiddelbart svar heller, så jeg må nok skuffe deg og svare ha'kke peiling! Men for meg høres det litt ulogisk ut. Tror ikke magnetismen i kortet er særlig kraftig. Om det stemmer, det som står i artikkelen, kreves det jo rundt 100 mT, og en kjøleskapmagnet er rundt 5 mT. Det vil jo si at man lett kunne festet kortet til kjøleskapet dersom magnetismen var sterk nok til å kunne ødelegge et kort. Kan hende jeg tenker helt feil nå altså, jeg har fortsatt ikke peiling 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Eller den gamle barnesangen "Tyven, tyven" :

"Nei og nei, jeg lyver ei, jeg bare står og hviler meg" 

Du synes ikke det er noe litt rart med det siste sitatet? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, laban skrev:

Du synes ikke det er noe litt rart med det siste sitatet? 😁

Hehe, det tenkte jeg ikke på før du sa det. Den som sover lyver ikke 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våre dager hører man sjelden." Å dra i marken" Han eller hun hadde ikke mye å dra i marken. Lite å fare med eller ikke vektige nok argumenter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

"Kvae" ,sånn seig gugge som kommer ut av trærne og om man setter seg på en trestubbe er det lett å få på klærne.

Anonymkode: b2076...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Kvae" ,sånn seig gugge som kommer ut av trærne og om man setter seg på en trestubbe er det lett å få på klærne.

Anonymkode: b2076...3de

Det brukes da fremdeles, så sant en er på tur i skogen da 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2018 den 18.27, Maggie55 skrev:

I våre dager hører man sjelden." Å dra i marken" Han eller hun hadde ikke mye å dra i marken. Lite å fare med eller ikke vektige nok argumenter etc.

Aldri hørt 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...