Gå til innhold

Tar du tran?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller handler det om fisk, poteter og gulrøtter?

Eller er relasjonen dårlig eller du er skeptisk etter mye du har hørt om det lett kan bli for mye og at tran  kan ha motsatt av ønsket effekt?

Eller et  erstatningsprodukt?

Eller for dyrt?

Anonymkode: 4df7e...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller handler det om fisk, poteter og gulrøtter?

Eller er relasjonen dårlig eller du er skeptisk etter mye du har hørt om det lett kan bli for mye og at tran  kan ha motsatt av ønsket effekt?

Eller et  erstatningsprodukt?

Eller for dyrt?

Anonymkode: 4df7e...18e

Jeg tar omega 3 ( som er det samme som tran)mest for hudens skyld. Det gir meg mykere hud. 

Jeg får ikke i snitt i meg 2-3 fiskemiddager i løpet av uka dessverre. Det blir for lite, men jeg spiser mye makrell i tomat på knekkebrød for å kompensere for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller handler det om fisk, poteter og gulrøtter?

Eller er relasjonen dårlig eller du er skeptisk etter mye du har hørt om det lett kan bli for mye og at tran  kan ha motsatt av ønsket effekt?

Eller et  erstatningsprodukt?

Eller for dyrt?

Anonymkode: 4df7e...18e

Jeg har tatt tran daglig i flere år, sitrontran da, den smaker jo ingenting. Nå har jeg delvis gått over til krilloljekapsler på det ene bostedet mitt. Spiser også en god del laks for tiden, har fullstendig dilla og det blir nok 2-3 laksemiddager i uka akkurat nå. :) Laks i tacoen er kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar tran kapsler. Har nylig begynt da jeg har tatt en undersøkelse som viser at jeg bør ta tilskudd. Tar også D-vitamin, multivitamin og magnesium tilskudd ( Uten magnesium tilskudd får jeg fort kramper i beina). Spiser også ofte makrell i tomat på brødskiva. Spiser også en appelsin om dagen for å få i meg C-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar tran det meste av året, men så har jeg også fått påvist D-vitaminmangel flere ganger. Spiser fisk minst en gang i uka, men neppe nok. Og makrell i tomat  er jeg ikke glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, jeg tar tran kapsler. Har nylig begynt da jeg har tatt en undersøkelse som viser at jeg bør ta tilskudd. Tar også D-vitamin, multivitamin og magnesium tilskudd ( Uten magnesium tilskudd får jeg fort kramper i beina). Spiser også ofte makrell i tomat på brødskiva. Spiser også en appelsin om dagen for å få i meg C-vitamin.

Du er klar over at D-vitamin er en type vitamin du ikke bør få for mye av? Tror vanligvis ikke det er anbefalt å ta både tran og D-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Du er klar over at D-vitamin er en type vitamin du ikke bør få for mye av? Tror vanligvis ikke det er anbefalt å ta både tran og D-vitamin.

Ja, lå på 60 når jeg ble målt, legen vil ha meg opp på minst 100. Har begynt å få benskjørhet og da er det viktig å få D-vitamin opp. (Har fått begynnende benskjørhet pga av langvarig bruk av enkelte medisiner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Du er klar over at D-vitamin er en type vitamin du ikke bør få for mye av? Tror vanligvis ikke det er anbefalt å ta både tran og D-vitamin.

Hva kan skje hvis man tar for mye D. vit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva kan skje hvis man tar for mye D. vit?

Måtte google det, står noe om at kroppen da vil ta opp for mye kalsium og man kan få en rekke plager:

http://www.d-vitaminmangel.no/d-vitamin/overdose-av-d-vitaminer/

 

Her står det også at man det er forhøyet dødelighet 😳 https://forskning.no/forebyggende-helse-mat/2012/05/mye-d-vitamin-kan-ogsa-skade

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Xtra skrev:

Måtte google det, står noe om at kroppen da vil ta opp for mye kalsium og man kan få en rekke plager:

http://www.d-vitaminmangel.no/d-vitamin/overdose-av-d-vitaminer/

 

Her står det også at man det er forhøyet dødelighet 😳 https://forskning.no/forebyggende-helse-mat/2012/05/mye-d-vitamin-kan-ogsa-skade

 

 

Uff! Det var jo litt skummelt det der. Kjøpte jo D.vit til sønnen min på 80 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Uff! Det var jo litt skummelt det der. Kjøpte jo D.vit til sønnen min på 80 mg. 

Tror det skal litt til å få overdose, men sikkert lurt å bli fulgt opp med blodprøver når man girer opp inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Tror det skal litt til å få overdose, men sikkert lurt å bli fulgt opp med blodprøver når man girer opp inntaket.

Ja han får ta blodprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, lå på 60 når jeg ble målt, legen vil ha meg opp på minst 100. Har begynt å få benskjørhet og da er det viktig å få D-vitamin opp. (Har fått begynnende benskjørhet pga av langvarig bruk av enkelte medisiner)

Husk også at du trenger litt fett for å få tatt opp d-vitamin, men med normalt kosthold så er det vanligvis ikke noe problem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Husk også at du trenger litt fett for å få tatt opp d-vitamin, men med normalt kosthold så er det vanligvis ikke noe problem. :) 

Ja, en trenger fett også, men tror nok jeg får i meg nok :)

På grunn av diabetes insipidus så drikker jeg mye mer enn vanlig. Skyller derfor ut mer stoffer enn normalt. Går bl.a på kaleorid for å holde det nivået oppe. Terapeuten (som også er veldig dyktig på det medisinske) lurte på om jeg kanskje burde gå til en ernæringsfysiolog for å få rett kosthold så jeg får i meg alt jeg trenger og i riktige mengder. Skal snart til legen igjen og da regner jeg med at det blir tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, en trenger fett også, men tror nok jeg får i meg nok :)

På grunn av diabetes insipidus så drikker jeg mye mer enn vanlig. Skyller derfor ut mer stoffer enn normalt. Går bl.a på kaleorid for å holde det nivået oppe. Terapeuten (som også er veldig dyktig på det medisinske) lurte på om jeg kanskje burde gå til en ernæringsfysiolog for å få rett kosthold så jeg får i meg alt jeg trenger og i riktige mengder. Skal snart til legen igjen og da regner jeg med at det blir tatt opp.

Høres ut som du er i gode hender. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tar ikke noe kosttilskudd.

Har tatt blodprøve både for ett år siden (fastlegen) og i vinter (BHT på jobb), og jeg mangler ingenting. Spiser variert, fisk til middag ca 2 ganger i uka + makrell i tomat ofte på skiva, er sjelden syk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎09‎.‎2018 den 9.01, laban skrev:

Nei, jeg tar ikke noe kosttilskudd i det hele tatt. Jeg spiser to bokser Sunnmøre peppermakrell i uka. Jeg er omtrent aldri syk.

Hvor kjøper du Sunnmøre peppermakrell? Hadde vært gøy å prøve noe nytt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, påskelilje skrev:

Hvor kjøper du Sunnmøre peppermakrell? Hadde vært gøy å prøve noe nytt :-)

Det er tydeligvis et meget eksklusivt pålegg, siden jeg bare vet om to kjeder som fører det: Rema og (av alle steder) Europris. Helt lik boks som Stabburets klassiske, men blå.

En av vinnerne her, men det viktigste er at den smaker godt (jeg forstår ikke hvorfor fisk absolutt skal smake tomatsaus): https://www.bramat.no/forsiden/tester/1179-bramat-tester-fiskepalegg-pa-boks-2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...