Gå til innhold

"Det er åpenbart at du prøvde å ta selvmord for å få oppmerksomhet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både fra brukere her inne på forumet og fra personer som jeg kjenner har jeg fått kommentarer som: "det er åpenbart at du prøvde å ta selvmord for å få oppmerksomhet"

Den siste kommentaren jeg fikk her inne var: 

"Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Du burde kanskje begynne å ta tak i ditt eget liv istedenfor å ende opp på psykiatrisk i hytt og pine? Du har jo en behandler å snakke med. Det er mange som ikke en gang får behandler på dps fordi det er stappa fullt så du burde virkelig bruke det tilbudet du allerede har !!"

Hva tenker dere om slike kommentarer? Ligger det noe sant i dem eller gjør de bare vondt verre?

Anonymkode: 7da66...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike kommentarer gjør vondt verre. Selvmordsproblematikk er mye mer sammensatt enn det slike kommentarer gir uttrykk for.

Anonymkode: 01c44...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmordforsøk kan være et rop om hjelp. Om så er tilfelle, bør man lære seg mer konstruktive måter å be om hjelp på. Første skritt i den retning er å erkjenne at det man egentlig ønsker oppmerksomhet, ikke å dø. 

 

Anonymkode: be02c...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjøre vondt verre og gjøre til at en virkelig tar selvmord. For noen er det et rop om hjelp,da burde de få den hjelpen de trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir så opprørt over noen kommentarer på dette forumet. Noen bør heller gå i seg selv og finne ut hvorfor de har blitt så arrogante og følelsesmessig hard at de kommer med kommentarer som her blir beskrevet. Man kan ikke bruke samme «oppskrift» på alle. Mennesker er ulike men forunderlig mange klarer bare å se ting fra sitt eget ståsted. Når man ikke vet så mye om et menneskes historie, personlighet og problemstilling bør man være forsiktig med hvordan man kommenterer så følsomme tema. 

Anonymkode: 98bad...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv noen halvhjerta selvmordsforsøk bak meg, og jeg er enig med at det er idiotisk å gjøre. For min del har jeg hatt litt lyst til å dø, men mest lyst til å få hjelp, samt oppmerksomhet og omsorg. Det kunne faktisk ha endt fatalt noen av gangene, da jeg hadde lite kunnskap om hva som var dødelig og ikke. Det å risikere varige skader/død fordi man vil ha hjelp/omsorg er helt idiotisk. I journalen står disse forsøkene omtalt som "alvorlig suicidforsøk", men forsøkene var jo i grunn ikke det. Jeg fikk hjelp etter forsøkene men det var vondt for familie og venner. Min lege sa også at hun fikk skyldfølelse av dette, da det var hun som skrev ut medikamentene jeg tok overdose på. Det var selvsagt også vondt for meg.

Etter hvert lærte jeg meg å bruke systemet på en bedre måte. Jeg brukte heller DPS "bedre" jeg åpnet meg mer om hva som lå bak selvmordsforsøkene, og brukte tilbud som hastetimer og AAT. Da sparte jeg samfunnet for penger, mine pårørende for smerte og jeg slapp å lide meg gjennom overdoser/hengningsforsøk o.l. Samt at jeg slapp å risikere at det gikk "galt". Jeg fikk det også mye bedre ifht mine psykiske lidelser når jeg fikk bukt med min suicidale atferd. 

Anonymkode: 681f3...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både fra brukere her inne på forumet og fra personer som jeg kjenner har jeg fått kommentarer som: "det er åpenbart at du prøvde å ta selvmord for å få oppmerksomhet"

Man skal kjenne en person og omstendighetene veldig godt før man påstår at noe er åpenbart. Jeg synes ikke man skal skrive noe sånt til noen som bare har fortalt litt på et anonymt forum. Dette er heller ikke typisk for svarene her?

Selv fagpersoner burde ikke formulere det så sterkt etter min mening.  "For meg virker det åpenbart at..." kan forsvares, hvis man samtaler om saken, ikke bare slenger det ut av seg og går. Da åpner det for at man kan ha misforstått.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Dette er et spørsmål (riktignok stilt veldig direkte, dessuten tror jeg ordet "ikke" skulle vært utelatt?)  som absolutt er relevant å stille. Men jeg tror det er lettere å nå inn til folk hvis man formulerer spørsmålet annerledes.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både fra brukere her inne på forumet og fra personer som jeg kjenner har jeg fått kommentarer som: "det er åpenbart at du prøvde å ta selvmord for å få oppmerksomhet"

Den siste kommentaren jeg fikk her inne var: 

"Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Du burde kanskje begynne å ta tak i ditt eget liv istedenfor å ende opp på psykiatrisk i hytt og pine? Du har jo en behandler å snakke med. Det er mange som ikke en gang får behandler på dps fordi det er stappa fullt så du burde virkelig bruke det tilbudet du allerede har !!"

Hva tenker dere om slike kommentarer? Ligger det noe sant i dem eller gjør de bare vondt verre?

Anonymkode: 7da66...8d6

Slike kommentarer gjør vondt verre. Huff, sier jeg. Alt folk kan lire ifra seg. Tragisk. Aldri bry deg om de kommentarene. Det er ikke behjelpelige og det er ikke vennlige kommentarer. Man bør være litt varsom med hva man sier til folk. Og være mer medmenneskelig. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Kan gjøre vondt verre og gjøre til at en virkelig tar selvmord. For noen er det et rop om hjelp,da burde de få den hjelpen de trenger. 

Enig med deg! Viktig å være et medmenneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i den kommentaren du nevner. Vedkommende spørr konkrete spørsmål og prøver etter hva jeg kan skjønne bare å hjelpe. Men kanskje hadde du ikke forventet å få et sånt svar? De fleste ønsker jo egentlig ikke å dø, men vil ha hjelp.

Anonymkode: 95240...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både fra brukere her inne på forumet og fra personer som jeg kjenner har jeg fått kommentarer som: "det er åpenbart at du prøvde å ta selvmord for å få oppmerksomhet"

Den siste kommentaren jeg fikk her inne var: 

"Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Du burde kanskje begynne å ta tak i ditt eget liv istedenfor å ende opp på psykiatrisk i hytt og pine? Du har jo en behandler å snakke med. Det er mange som ikke en gang får behandler på dps fordi det er stappa fullt så du burde virkelig bruke det tilbudet du allerede har !!"

Hva tenker dere om slike kommentarer? Ligger det noe sant i dem eller gjør de bare vondt verre?

Anonymkode: 7da66...8d6

Lurer på om du, i alle fall når det gjelder den ene kommentaren, tolker et spørsmål som en påstand.

Noen av kommentarene synes jeg er upassende, og sårende vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke noe galt i den kommentaren du nevner. Vedkommende spørr konkrete spørsmål og prøver etter hva jeg kan skjønne bare å hjelpe. Men kanskje hadde du ikke forventet å få et sånt svar? De fleste ønsker jo egentlig ikke å dø, men vil ha hjelp.

Anonymkode: 95240...99d

Nå er det jo flere kommentarer i innlegget som det blir referert til. Det er vel akkurat det som er problemet. Hva er motivet til den som svarer , er det virkelig for å hjelpe? 

Anonymkode: 98bad...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo flere kommentarer i innlegget som det blir referert til. Det er vel akkurat det som er problemet. Hva er motivet til den som svarer , er det virkelig for å hjelpe? 

Anonymkode: 98bad...b00

Sier det samme : er det virkelig for å hjelpe? 

Generellt noe som gjelder alle på forum: det er viktig å tenke seg nøye om når man svarer i en tråd som omhandler psykriatriske situasjoner. Ord kan lett missforstås, man kan misstolke hveandre, og noen kan skrive noe uten å klare å sette seg inn i den virkelige situasjon. Viktig å tenke seg nøye om før en gir noen råd og svar i visse situasjoner. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo flere kommentarer i innlegget som det blir referert til. Det er vel akkurat det som er problemet. Hva er motivet til den som svarer , er det virkelig for å hjelpe? 

Anonymkode: 98bad...b00

Kanskje noen rett og slett behøver en åpenbaring? Vi har f.eks henne som skrev her på forumet at hun ringte til 113 og fortalte til de at hun hadde selvmordstanker og ble tilbudt en innleggelse, noe hun takket nei til for deretter å klage over på et forum at hun ikke får noe hjelp.

Så ja hva skal vi egentlig tro i sånne tråder? Man kan ikke forvente at når man starter en tråd så skal man kun få svar fra folk som er enig i en eller å forvente å overøst av trøstende ord..

Anonymkode: 95240...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje noen rett og slett behøver en åpenbaring? Vi har f.eks henne som skrev her på forumet at hun ringte til 113 og fortalte til de at hun hadde selvmordstanker og ble tilbudt en innleggelse, noe hun takket nei til for deretter å klage over på et forum at hun ikke får noe hjelp.

Så ja hva skal vi egentlig tro i sånne tråder? Man kan ikke forvente at når man starter en tråd så skal man kun få svar fra folk som er enig i en eller å forvente å overøst av trøstende ord..

Anonymkode: 95240...99d

Faktisk så er oppmuntring og trøst sterkt undervurdert. Det blir gjerne fremstillt som direkte skadelig av noen ? Vet at man ikke  driver så mye med det i terapi. Terapeutene er ofte litt mer utfordrende og direkte men da i en trygg setting. At vi som privatpersoner og medmennesker kan være litt trøstende og rause er helt greit. Egentlig skal man ikke gi så mye respons til folk som snakker om selvmord. Heller henvise de vennlig til ekspertisen. Det finnes selvfølgelige tilfeller som du beskriver men bedre å være for forsiktig enn for direkte. Et psykiatriforum er litt anderledes enn andre forum. 

Anonymkode: 98bad...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både fra brukere her inne på forumet og fra personer som jeg kjenner har jeg fått kommentarer som: "det er åpenbart at du prøvde å ta selvmord for å få oppmerksomhet"

Den siste kommentaren jeg fikk her inne var: 

"Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Du burde kanskje begynne å ta tak i ditt eget liv istedenfor å ende opp på psykiatrisk i hytt og pine? Du har jo en behandler å snakke med. Det er mange som ikke en gang får behandler på dps fordi det er stappa fullt så du burde virkelig bruke det tilbudet du allerede har !!"

Hva tenker dere om slike kommentarer? Ligger det noe sant i dem eller gjør de bare vondt verre?

Anonymkode: 7da66...8d6

Innså nå at de utsagnene kom fra samme person. Da forstår jeg bedre at du tolka det som du gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det stygge og ufine folk her inne, har selv opplevd å få slengt stygge ting i trynet her. Men de fleste er heldigvis greie..

Anonymkode: e56aa...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både fra brukere her inne på forumet og fra personer som jeg kjenner har jeg fått kommentarer som: "det er åpenbart at du prøvde å ta selvmord for å få oppmerksomhet"

Den siste kommentaren jeg fikk her inne var: 

"Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Du burde kanskje begynne å ta tak i ditt eget liv istedenfor å ende opp på psykiatrisk i hytt og pine? Du har jo en behandler å snakke med. Det er mange som ikke en gang får behandler på dps fordi det er stappa fullt så du burde virkelig bruke det tilbudet du allerede har !!"

Hva tenker dere om slike kommentarer? Ligger det noe sant i dem eller gjør de bare vondt verre?

Anonymkode: 7da66...8d6

Jeg skal prøve meg på å komme med min mening om dette, hva jeg tenker.

Jeg skjønner at du og andre kan reagere på slike kommentarer. Jeg vil til og med si at det kan være svært forståelig hvis man er inne i en dårlig/vanskelig/mørk periode. Jeg er også enig i at det slik de er beskrevet er spissformuleringer, som nok kunne vært formulert på en mer vennlig/god måte.

Likevel synes jeg ikke man kan gå fra dette til at motivet for å svare ikke er god eller at det nødvendigvis vil gjøre vondt verre. Målet kan jo være å ønske å få personen til å se på sine handlemåter litt utenfra, reflektere eller lignende. Det er i utgangspunktet god hensikt, men man kan jo ikke vite om det tas slik av mottakeren. Dersom man klarer det tror jeg man har stort utbytte av å prøve å se om det går an å tenke at det som er skrevet her er skrevet med ønske om å hjelpe eller bidra. Overraskende ofte er det mulig er min erfaring :) 

Og så tenker jeg det er viktig å huske på at når folk som ikke kjenner hverandre godt diskuterer sin egen sårbarhet og det vanskeligste i livet sitt, så er det etter min mening enda gunstigere å prøve å tolke det som skrives gjennom det perspektivet at andre ønsker å hjelpe. Ellers vil man nok kunne tape mer enn man får ved å være på et slikt forum, da misforståelser på det mest sårbare området kan ødelegge så mye for en.

Jeg vil med dette ikke si at det er mottakeren som har alt ansvaret når han leser kommentarer her, men for å få noe ut av det å være her er det gunstig å lese kommentarer i et slikt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, laban skrev:

""Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø? "

Dette er et spørsmål (riktignok stilt veldig direkte, dessuten tror jeg ordet "ikke" skulle vært utelatt?)  som absolutt er relevant å stille. Men jeg tror det er lettere å nå inn til folk hvis man formulerer spørsmålet annerledes.  

Her synes jeg du tolker "spørsmålet" mer velvillig enn det er grunn til, - og jeg tror heller ikke at vedkommende mente å utelukke et "ikke". Formuleringen inneholder en subtil påstand egnet til å provosere trådstarter. 

Anonymkode: 01c44...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg blir så opprørt over noen kommentarer på dette forumet. Noen bør heller gå i seg selv og finne ut hvorfor de har blitt så arrogante og følelsesmessig hard at de kommer med kommentarer som her blir beskrevet. Man kan ikke bruke samme «oppskrift» på alle. Mennesker er ulike men forunderlig mange klarer bare å se ting fra sitt eget ståsted. Når man ikke vet så mye om et menneskes historie, personlighet og problemstilling bør man være forsiktig med hvordan man kommenterer så følsomme tema. 

Anonymkode: 98bad...b00

Noen ganger mener jeg det kan fungere fint å være svært direkte i et nettforum, men akkurat når det kommer til å påstå at folk "bare vil ha oppmerksomhet" - noe som jo er en gjenganger - så synes det helt unødvendig og overhodet ikke konstruktivt. 

Det finnes nok av situasjoner hvor det ikke er så lett å avgjøre om man bør poste en kommentar eller ikke, men en retningslinje mener jeg man alltid med fordel kan ta hensyn til når man skriver på forum for psykiatri, og det er hvorvidt man forsøker å bidra konstruktivt i forhold til en annen eller ikke. Dersom hensikten ikke er å bidra konstruktivt, så kan man i grunnen la være å kommentere når folk skriver om dypt personlige og sårbare temaer. 

Anonymkode: 01c44...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...