Gå til innhold

Middag når en i familien er vegetarianer


Missimor

Anbefalte innlegg

Har en voksen datter på 21 som bor hjemme og som har er vegetarianer. Min samboer og jeg er det ikke. Prøver innimellom å lage vegetarmat til oss alle tre for å kunne ha felles måltider, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Datteren min spiser stortsett på universitetet i hverdagen da hun ikke er glad i å lage mat og de selger god vegetarmat der. Jeg jobber turnus og det er derfor ikke alltid at jeg er hjemme på ettermiddager.   I helger blir det ofte at hun lager sin mat før eller etter oss og dermed spiser alene. Jeg synes det er  trist at vi ikke har så ofte felles middager og skulle ønske jeg hadde mer inspirasjon til å lage mat som vi alle tre har lyst på eller at vi laget noe sammen. Vi går ut og spiser på restaurant sammen kanskje to ganger i mnd og kanskje en eller to måltid sammmen i mnd hjemme. 

 

Noen som har erfaring med det å ha en vegetarianer i huset og hvordan løser dere dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Missimor skrev:

Har en voksen datter på 21 som bor hjemme og som har er vegetarianer. Min samboer og jeg er det ikke. Prøver innimellom å lage vegetarmat til oss alle tre for å kunne ha felles måltider, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Datteren min spiser stortsett på universitetet i hverdagen da hun ikke er glad i å lage mat og de selger god vegetarmat der. Jeg jobber turnus og det er derfor ikke alltid at jeg er hjemme på ettermiddager.   I helger blir det ofte at hun lager sin mat før eller etter oss og dermed spiser alene. Jeg synes det er  trist at vi ikke har så ofte felles middager og skulle ønske jeg hadde mer inspirasjon til å lage mat som vi alle tre har lyst på eller at vi laget noe sammen. Vi går ut og spiser på restaurant sammen kanskje to ganger i mnd og kanskje en eller to måltid sammmen i mnd hjemme. 

 

Noen som har erfaring med det å ha en vegetarianer i huset og hvordan løser dere dette? 

Kan du ikke bare finne noen flotte oppskrifter som fungerer for alle, eller lage gode retter så kan dere legge til feks kjøtt som tilbehør? Det er jo kanon mye godt om man bare gidder komme seg litt ut av de vante oppskriftene som gjerne går på rutinen i hverdagen

 

https://trinesmatblogg.no/category/vegetar-2/

https://frutimian.no/category/middag/vegetar/

https://vegetarmat.org/

Anonymkode: 3c732...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som er vegetarianere, og lager retter som kan brukes både til fisk (et par av dem spiser sjømat), kjøtt og soyaprodukter, slik at hver og en tar det de vil ha. Kunne det funke for dere? 

Hva med å lage mat sammen, dvs la datteren din ta styringen på hva hun ønsker? Kan både bli lærerikt og hyggelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par i min familie er vegetarianere, og vi veksler mellom å ha fullverdige vegetarmiddager, som alle spiser, og ha middager der kjøttet bare er en del av middagen, som de kan velge bort hvis de vil. Nå spiser de fisk da, så de er ikke "ekte" vegetarianere, og det hjelper jo på da. Så vi spiser mer fisk nå enn tidligere, og mer grønnsaker på hele gjengen. Og det er jo bra da!

Kan du ikke oppfordre dattera di til å finne ei nettside med oppskrifter, og så kan hun ta ansvar for å lage middag minst to dager i uka, og da vegetarmiddager? Så kan du lære deg 2-3 oppskrifter som du kan veksle på. De dagene hun ikke er hjemme, kan dere jo ha kjøttmiddager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
12 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg hadde laget noe man kunne legge til kjøtt for dem som spiste det. 

Saken er vel at vegetarianere også må ha proteiner, og tilbehøret andre har til kjøtt er gjerne ikke tilstrekkelig næring i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.9.2018 den 14.57, påskelilje skrev:

 

Kan du ikke oppfordre dattera di til å finne ei nettside med oppskrifter, og så kan hun ta ansvar for å lage middag minst to dager i uka, og da vegetarmiddager? Så kan du lære deg 2-3 oppskrifter som du kan veksle på. De dagene hun ikke er hjemme, kan dere jo ha kjøttmiddager.

Enig, hadde jeg hatt en 21-åring som var vegetarianer hadde jeg bedte vedkommende stå for middagen et par ganger i uka (en 21-åring som bor hjemme burde uansett lage middag minst en dag i uka synes jeg..). Å lage fullverdige middager for både vegetarianere og andre hver dag høres litt slitsomt ut, i hvertfall om de andre i familien er glade i kjøtt og fisk (som jeg).

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Xtra skrev:

Saken er vel at vegetarianere også må ha proteiner, og tilbehøret andre har til kjøtt er gjerne ikke tilstrekkelig næring i det lange løp.

En vegetarianer bør gå på vitamintilskudd, og de bør være nøye om at de får i seg all næring de behøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer, og familien min er "kjøttetere" eller hva jeg skal kalle det. I starten var dette med middag et problem, jeg ville ikke spise det de spiste, å de ønsket heller ikke å spise det jeg ville. 

Nå er det ikke noe problem lengre. Som regel så er tilbehøret det samme hos alle (pommes frites, potet, pasta). Jeg tenker at det er jo ikke noe problem å kunne spise sammen når tilbehøret er det samme? Som hvis familien min skal ha f.eks. kylling og ris, så spiser jeg enten kjøtterstatning eller noe annet med den risen (alt etter hva jeg har tilgjengelig), da har vi jo måltidet sammen. 

Gryterett, lager halve med kjøtt og lager halve uten. Taco er jo også veldig greit, da kan man velge selv hva man vil ha på lefsa, kjøpe inn kjøtterstatning til henne hvis hun er glad i det. Du skjønner tegninga? 

Er noen ganger hvor vi har forskjellige måltider, men det skal ikke være noe problem å kunne ha samme måltider og spise sammen så lenge man planlegger det litt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, michee skrev:

Jeg er vegetarianer, og familien min er "kjøttetere" eller hva jeg skal kalle det. I starten var dette med middag et problem, jeg ville ikke spise det de spiste, å de ønsket heller ikke å spise det jeg ville. 

Nå er det ikke noe problem lengre. Som regel så er tilbehøret det samme hos alle (pommes frites, potet, pasta). Jeg tenker at det er jo ikke noe problem å kunne spise sammen når tilbehøret er det samme? Som hvis familien min skal ha f.eks. kylling og ris, så spiser jeg enten kjøtterstatning eller noe annet med den risen (alt etter hva jeg har tilgjengelig), da har vi jo måltidet sammen. 

Gryterett, lager halve med kjøtt og lager halve uten. Taco er jo også veldig greit, da kan man velge selv hva man vil ha på lefsa, kjøpe inn kjøtterstatning til henne hvis hun er glad i det. Du skjønner tegninga? 

Er noen ganger hvor vi har forskjellige måltider, men det skal ikke være noe problem å kunne ha samme måltider og spise sammen så lenge man planlegger det litt :) 

 

Joda, men det blir jo unektelig mer arbeid dersom en lager to varianter av hovedretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

En vegetarianer bør gå på vitamintilskudd, og de bør være nøye om at de får i seg all næring de behøver. 

Det er virkelig sant. Jeg skal bestille time hos fastlegen for dattera, der jeg vil at legen skal forklare hva som er viktig for henne å tenke på mht å få tilstrekkelig næring, og da særlig proteiner og B12, i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, påskelilje skrev:

Joda, men det blir jo unektelig mer arbeid dersom en lager to varianter av hovedretten.

Det trenger det absolutt ikke være. For meg ihvertfall er tilbehøret "hovedretten". Men det blir opp til en hver å finne ut hva man vil gjøre :) 

Anonymkode: 4e520...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger det absolutt ikke være. For meg ihvertfall er tilbehøret "hovedretten". Men det blir opp til en hver å finne ut hva man vil gjøre :) 

Anonymkode: 4e520...e03

Poenget er jo at dersom du skal ha en variant med kjøtt og en med kjøtterstating, ig så kan resten av maten spises av alle, så blir det mer arbeid.

Men siden vi ikke er hyperhappie over å stå på kjøkkenet mer enn nødvendig, blir det derfor sjelden kjøtt på menyen hos oss, på grunn av hun som ikke spiser kjøtt. Helt greit det. Vi spiser mye mer grønnsaker, belgfrukter og fisk enn tidligere. Foreløpig spiser hun altså fisk, egg og meieriprodukter - men det henger i en tynn tråd nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, påskelilje skrev:

 Vi spiser mye mer grønnsaker, belgfrukter og fisk enn tidligere. Foreløpig spiser hun altså fisk, egg og meieriprodukter - men det henger i en tynn tråd nå....

Så lenge hun spiser både fisk, egg og meieriprodukter er det vel ikke noe stort problem. Da kan man jo uansett ha helt felles middager mange dager i uken. Men om man skal unngå alt dette og alle få et godt og næringsrikt måltid blir det tungvint, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Poenget er jo at dersom du skal ha en variant med kjøtt og en med kjøtterstating, ig så kan resten av maten spises av alle, så blir det mer arbeid.

Men siden vi ikke er hyperhappie over å stå på kjøkkenet mer enn nødvendig, blir det derfor sjelden kjøtt på menyen hos oss, på grunn av hun som ikke spiser kjøtt. Helt greit det. Vi spiser mye mer grønnsaker, belgfrukter og fisk enn tidligere. Foreløpig spiser hun altså fisk, egg og meieriprodukter - men det henger i en tynn tråd nå....

Du må i alle fall få henne til å forstå at B12 er et livsviktig vitamin som kroppen ikke kan lage selv og dette vitaminet finnes kun i animalske matvarer. Så om hun ikke vil spise noe som helst animalsk så må hun ta et vitamintilskudd som inneholder dette. Symptomer på B12-mangel kan bl.a. tolkes som begynnende demens, har selv sett dette i nær familie.

Forøvrig er jeg ikke helt enig i at det tar så mye mer tid å lage to ting i tillegg til tilbehøret, som en ting. Når vi spiser taco hos oss bruker ungene karbonadedeig mens jeg bruker laks. Det er ikke store jobben å skjære opp laksebiten i mindre biter og surre den i panna med fiske-tacokrydder altså, det tar 4 min mens karbonadedeigen står og surrer for seg selv. Det samme er det vel med soyapølser og andre kjøtterstatninger også. Nå er mine så store at om det hadde vært en av dem som bestemte seg for å bli vegetarianer så hadde h*n antagelig vært nødt til å stå for sin hovedrett selv. :) 

Liten fare for det her i heimen, i vår en gang kom jentungen på 17 år hjem og jeg hørte bare et brøl i gangen:"Jeg er sulten! Jeg vil ha mat! Jeg vil ha KJØTT!" Akkurat den dagen hadde jeg laget grøt... :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Du må i alle fall få henne til å forstå at B12 er et livsviktig vitamin som kroppen ikke kan lage selv og dette vitaminet finnes kun i animalske matvarer. Så om hun ikke vil spise noe som helst animalsk så må hun ta et vitamintilskudd som inneholder dette. Symptomer på B12-mangel kan bl.a. tolkes som begynnende demens, har selv sett dette i nær familie.

Forøvrig er jeg ikke helt enig i at det tar så mye mer tid å lage to ting i tillegg til tilbehøret, som en ting. Når vi spiser taco hos oss bruker ungene karbonadedeig mens jeg bruker laks. Det er ikke store jobben å skjære opp laksebiten i mindre biter og surre den i panna med fiske-tacokrydder altså, det tar 4 min mens karbonadedeigen står og surrer for seg selv. Det samme er det vel med soyapølser og andre kjøtterstatninger også. Nå er mine så store at om det hadde vært en av dem som bestemte seg for å bli vegetarianer så hadde h*n antagelig vært nødt til å stå for sin hovedrett selv. :) 

Liten fare for det her i heimen, i vår en gang kom jentungen på 17 år hjem og jeg hørte bare et brøl i gangen:"Jeg er sulten! Jeg vil ha mat! Jeg vil ha KJØTT!" Akkurat den dagen hadde jeg laget grøt... :D 

B12 er viktig ja, men det trenger man ikke bekymre seg om dersom man er vegetarianer. Veganere derimot bør ta vitaminer for dette :) 

Anonymkode: 4e520...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B12 er viktig ja, men det trenger man ikke bekymre seg om dersom man er vegetarianer. Veganere derimot bør ta vitaminer for dette :) 

Anonymkode: 4e520...e03

Hvis man spiser nok ost, egg og melkeprodukter ja. :) Jeg er usikker på hvor mye som skal til for å dekke dagsbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Det er virkelig sant. Jeg skal bestille time hos fastlegen for dattera, der jeg vil at legen skal forklare hva som er viktig for henne å tenke på mht å få tilstrekkelig næring, og da særlig proteiner og B12, i seg.

Viktig. Det er veldig lett å få mangel på visse vitaminer osv dersom man ikke får i seg det rette i kostholdet. Viktig å få tatt blodprøver. Spesiellt for en vegetarianer. Jeg kjenner en vegetarianer som tar blodprøver noen ganger i året for å sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Hvis man spiser nok ost, egg og melkeprodukter ja. :) Jeg er usikker på hvor mye som skal til for å dekke dagsbehovet.

Jeg er usikker på det samme.  :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg er usikker på det samme.  :)

Har googlet litt og det viser seg at fisk inneholder mye mer b12 enn kjøtt, egg ligger sånn midt i mellom. Melk inneholder lite, gulost omtrent det samme som egg. 100 g laks dekker dagsbehovet såvidt jeg skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...