Gå til innhold

Var det riktig av fastlegen å ikke tvangsinnlegge meg når jeg sa "jeg har planlagt å ta livet mitt i dag"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en måned siden var jeg hos fastlegen for å få henvisning til psykolog og jeg tok da opp det som jeg ønsket hjelp med. Mot slutten av samtalen sa jeg at jeg hadde planlagt å ta livet mitt den dagen. Det fastlegen gjorde var å tilby meg en frivillig innleggelse på akuttpsykiatrisk avdeling eller samtaler med ham, noe jeg takket nei til. Han sa at jeg måtte snakke med akutt ambulant team, noe som jeg gjorde. De tilbydde seg at jeg kunne gi tablettene som jeg hadde samlet opp til dem slik at jeg ikke lenger hadde muligheten til å ta dem, det sa jeg også nei til. Dagen etter jeg hadde vært hos fastlegen ringte legesekretæren meg og sa at fastlegen gjerne ønsket å snakke med meg dagen etterpå, dette sa jeg at jeg ikke ønsket. Jeg forsøkte noen dager etter dette å ta livet mitt. Var det riktig av fastlegen å ikke tvangsinnlegge meg?

Anonymkode: 5bc7c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en måned siden var jeg hos fastlegen for å få henvisning til psykolog og jeg tok da opp det som jeg ønsket hjelp med. Mot slutten av samtalen sa jeg at jeg hadde planlagt å ta livet mitt den dagen. Det fastlegen gjorde var å tilby meg en frivillig innleggelse på akuttpsykiatrisk avdeling eller samtaler med ham, noe jeg takket nei til. Han sa at jeg måtte snakke med akutt ambulant team, noe som jeg gjorde. De tilbydde seg at jeg kunne gi tablettene som jeg hadde samlet opp til dem slik at jeg ikke lenger hadde muligheten til å ta dem, det sa jeg også nei til. Dagen etter jeg hadde vært hos fastlegen ringte legesekretæren meg og sa at fastlegen gjerne ønsket å snakke med meg dagen etterpå, dette sa jeg at jeg ikke ønsket. Jeg forsøkte noen dager etter dette å ta livet mitt. Var det riktig av fastlegen å ikke tvangsinnlegge meg?

Anonymkode: 5bc7c...856

Godt du ennå er her inne.

Hvorfor sier du nei til tilbudene du får?

Min erfaring er at det lønner seg å samarbeide med fastlegen, sykehuset og andre hjelpeinstanser. Det gagner meg best på lang sikt (det betyr ikke at jeg ikke kan si meningen min). Har vært tvangsinnlagt en rekke ganger, men da har jeg vært psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo bare lure på om de virkelig rår over noen egentlig gode ressurser som de vet med sikkerhet hjelper.  Jeg mener at ressursene er jo så sparsommelig ovrralt nå har jeg inntrykk av uten at jeg er i helsevesenet. Kanskje det kan være årsak til at legen nølte med å gi deg annet tilbud. Men man må undres hvordan de tenker. Er jeg enig i.

Håper det går bra med deg til tross for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en måned siden var jeg hos fastlegen for å få henvisning til psykolog og jeg tok da opp det som jeg ønsket hjelp med. Mot slutten av samtalen sa jeg at jeg hadde planlagt å ta livet mitt den dagen. Det fastlegen gjorde var å tilby meg en frivillig innleggelse på akuttpsykiatrisk avdeling eller samtaler med ham, noe jeg takket nei til. Han sa at jeg måtte snakke med akutt ambulant team, noe som jeg gjorde. De tilbydde seg at jeg kunne gi tablettene som jeg hadde samlet opp til dem slik at jeg ikke lenger hadde muligheten til å ta dem, det sa jeg også nei til. Dagen etter jeg hadde vært hos fastlegen ringte legesekretæren meg og sa at fastlegen gjerne ønsket å snakke med meg dagen etterpå, dette sa jeg at jeg ikke ønsket. Jeg forsøkte noen dager etter dette å ta livet mitt. Var det riktig av fastlegen å ikke tvangsinnlegge meg?

Anonymkode: 5bc7c...856

Hvorfor boikotter du den hjelpen du tilbys? 4 typer hjelp ble du tilbudt og takket nei til alle - fordi du ikke ble tvangsinnlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, emilie321 skrev:

Godt du ennå er her inne.

Hvorfor sier du nei til tilbudene du får?

Min erfaring er at det lønner seg å samarbeide med fastlegen, sykehuset og andre hjelpeinstanser. Det gagner meg best på lang sikt (det betyr ikke at jeg ikke kan si meningen min). Har vært tvangsinnlagt en rekke ganger, men da har jeg vært psykotisk.

Jeg burde kanskje nevnt at jeg nå etter selvmordsforsøket tar i mot hjelpen som jeg blir tilbudt og ønsker hjelp. Grunnen til at jeg takket nei til hjelpen som jeg ble tilbudt da var fordi jeg egentlig hadde bestemt meg for å dø og var veldig ambivalent i forhold til å ta i mot hjelp og jeg angret egentlig litt på at jeg fortalte det at jeg hadde planlagt å ta livet mitt og i tillegg til det ba om hjelp.

Anonymkode: 5bc7c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Maggie55 skrev:

Man må jo bare lure på om de virkelig rår over noen egentlig gode ressurser som de vet med sikkerhet hjelper.  Jeg mener at ressursene er jo så sparsommelig ovrralt nå har jeg inntrykk av uten at jeg er i helsevesenet. Kanskje det kan være årsak til at legen nølte med å gi deg annet tilbud. Men man må undres hvordan de tenker. Er jeg enig i.

Håper det går bra med deg til tross for dette.

Det kan det jo være. Det går bra med meg nå.

Anonymkode: 5bc7c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor boikotter du den hjelpen du tilbys? 4 typer hjelp ble du tilbudt og takket nei til alle - fordi du ikke ble tvangsinnlagt?

Jeg burde kanskje nevnt at jeg nå etter selvmordsforsøket tar i mot hjelpen som jeg blir tilbudt og ønsker hjelp. Grunnen til at jeg takket nei til hjelpen som jeg ble tilbudt da var fordi jeg egentlig hadde bestemt meg for å dø og var veldig ambivalent i forhold til å ta i mot hjelp og jeg angret egentlig litt på at jeg fortalte det at jeg hadde planlagt å ta livet mitt og i tillegg til det ba om hjelp.

Anonymkode: 5bc7c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg burde kanskje nevnt at jeg nå etter selvmordsforsøket tar i mot hjelpen som jeg blir tilbudt og ønsker hjelp. Grunnen til at jeg takket nei til hjelpen som jeg ble tilbudt da var fordi jeg egentlig hadde bestemt meg for å dø og var veldig ambivalent i forhold til å ta i mot hjelp og jeg angret egentlig litt på at jeg fortalte det at jeg hadde planlagt å ta livet mitt og i tillegg til det ba om hjelp.

Anonymkode: 5bc7c...856

Godt at du får og tar imot hjelp nå da, håper det går bedre med deg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Godt at du får og tar imot hjelp nå da, håper det går bedre med deg. :) 

Takk, det går mye bedre. Jeg tør endelig å ha planer for fremtiden og jeg ser også mer lyst på ting.

Anonymkode: 5bc7c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det?

Anonymkode: 5bc7c...856

Jeg vet ikke hva Kupton mener, men tvangsinnleggelse er et meget sterkt virkemiddel.

Fastlegen tok deg på alvor ved å tilby en frivillig innleggelse, og krevde da du sa nei at du snakket med akutt-team. Jeg synes egentlig at han gjorde det han kunne gjøre. Etter mitt syn var kanskje den største forsømmelsen at akutt-teamet ikke brukte andre midler enn å spørre om de skulle ta fra deg medisinene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg vet ikke hva Kupton mener, men tvangsinnleggelse er et meget sterkt virkemiddel.

Fastlegen tok deg på alvor ved å tilby en frivillig innleggelse, og krevde da du sa nei at du snakket med akutt-team. Jeg synes egentlig at han gjorde det han kunne gjøre. Etter mitt syn var kanskje den største forsømmelsen at akutt-teamet ikke brukte andre midler enn å spørre om de skulle ta fra deg medisinene dine. 

Hvilke andre midler mener du at akutt teamet skulle ha brukt?

Anonymkode: 5bc7c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Ja, det var riktig.

Hei, du mann av få ord! Hvorfor ikke utdype svarene dine bittelitt? En tre-fire setninger ville gjort underverker for mye av det du svarer på. 

Anonymkode: 2ce2c...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, du mann av få ord! Hvorfor ikke utdype svarene dine bittelitt? En tre-fire setninger ville gjort underverker for mye av det du svarer på. 

Anonymkode: 2ce2c...4e3

Kanskje han vil få oss til å undres litt på den måten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det?

Anonymkode: 5bc7c...856

Er ikke kupton, men du begikk heldigvis ikke selvmord den dagen. Mulig det derfor det viste seg å være rett avgjørelse? Det er selvsagt fælt og trist at du prøvde å ta livet ditt noen dager senere, men du fikk mange tilbud om hjelp, og man vil gjerne at pasientene tar ansvar for eget liv, noe man ikke har like stor mulighet til når man er tvangsinnlagt. Å selv ta ansvar for eget liv og bedring er svært viktig når det kommer til å bli frisk/bedre fra en psykisk lidelse. 

Anonymkode: d181d...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke kupton, men du begikk heldigvis ikke selvmord den dagen. Mulig det derfor det viste seg å være rett avgjørelse? Det er selvsagt fælt og trist at du prøvde å ta livet ditt noen dager senere, men du fikk mange tilbud om hjelp, og man vil gjerne at pasientene tar ansvar for eget liv, noe man ikke har like stor mulighet til når man er tvangsinnlagt. Å selv ta ansvar for eget liv og bedring er svært viktig når det kommer til å bli frisk/bedre fra en psykisk lidelse. 

Anonymkode: d181d...4ce

Synes (for å virke litt slem) dette er litt typisk norsk. Det som i realiteten har skjedd er:

Fastlege: «Vil du ha hjelp?»

TS: «Nei!»

Akutt-team: «Vil du ha hjelp?»

TS: «Nei!»

..en uke etterpå:

»Hvorfor fikk jeg ikke hjelp???»

Man har tross alt et visst ansvar selv såfremt man ikke er psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det var åpenbart at du ikke hadde tenkt å ta livet ditt. Du var kun interessert i en "villet egenskade" i form av en begrenset overdose. Det så fastlegen og prøvde å få deg til å ta en voksen beslutning om frivillig innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen svar jeg reagerer på. Om en person har bestemt seg for å ta livet sitt så vil man ganske enkelt ikke ha hjelp. Enklere er det ikke. Etterpå når en har forsøkt å ta livet sitt kan en ofte se ting på en annen måte. Og det mener jeg må være lov. Jeg selv ønsker ikke hjelp pga min erfaring med "hjelpen" jeg har fått. Jeg ble dessverre verre. Betraktelig verre. Men mye pga en fastlege som som skrev feil i henvisninger og ga anbefalingene som gjorde meg dårligere. Er ikke lett å være pasient alltid nei. Men av skade blir man klok, men ikke rik 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...