Gå til innhold

Nekter å håndhilse på kvinner - jobbintervju avlyst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt riktig. I Norge er det normalt og vanlig å håndhilse uavhengig av kjønn. Ikke at jeg til stadighet håndhilser eller klemmer på mine mannlige kolleger, men det hadde vært svært ubehagelig å ha en kollega som ikke ville håndhilse på meg eller røre meg om det var nødvendig. Hva om jeg skulle havne i en akutt situasjon der kollegaen var nødt til å ta på meg av en eller annen grunn (besvimelse el.l.) - kunne han ikke da heller røre meg? Om jeg fikk noe i halsen og holdt på å kveles - ville han da bare sitte og se på at jeg dør bare fordi jeg er kvinne?

Om jeg hadde kommet til et muslimsk land og forlangt å håndhilse på alle menn der fordi det er skikken her - jeg hadde ikke fått det, vet du! De hadde forlangt at jeg skulle tilpasse meg skikken der. Det skal gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jama er født i Norge og oppvokst i denne bydelen,

 

Det er vel det mest sjokkerende her. Dette er altså en nordmann, født og oppvokst i Norge, vår kultur har endret seg drastisk

 

Blir spennende tider fremover, med nye spennende kulturer som vil gi oss mye berikende mangfold

 

LYKKE TIL !!!

Anonymkode: 3f377...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette syntes jeg er helt korrekt håndtert av Posten. Her i landet er det normal folkeskikk å håndhilse på andre. Jeg tenker han bør vurdere å emigrere til et islamsk land, Somalia ville vært naturlig.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XwQnJ7/haandhilse-debatten-religioese-muslimer-maa-legge-sine-hellige-prinsipper-hjemme

Sitat

Jeg mener at religiøse muslimer skal legge deres islamske hellige prinsipper hjemme, og gå på jobb som deres norske kolleger gjør. Dramaene knyttet til islamister står i kø. Vi beveger oss fra niqabdrama, halalkjøtt-drama og halalhotel-drama til håndhilsingsdrama.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare mer og mer steintøft i arbeidslivet virker det som. Jeg tviler mere og mere selv på at jeg skal klare å komme tilbake i jobb. Alt er ikke bare i dag. Og her er det jo en person som har fått sin skolegang her i landet. Da er det enda mere rart at håndhilsing er så fremmed for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes reaksjonen til arbeidsgiver var OK, selv om de kanskje kunne ha fortalt ham det ansikt til ansikt og ikke per sms. I det norske samfunn er håndhilsing en normal høflighet, og det må kunne forventes at både elever og lærere i skolen, samt både arbeidsgivere og arbeidstakere gjør dette. Hva folk velger å gjøre privat, er en annen sak.

Jeg vet om en muslimsk gutt på en videregående skole som nektet å håndhilse på ei jente i klassen. Dette er IKKE greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tenker vi burde minne våre muslimske "venner" på hvordan de behandler kristne/ateistiske/hinduistiske/budistiske minoriteter i de landene de stammer fra. Så ville de kanskje synes vi til sammenligning er jævli ålreite mot de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg tenker vi burde minne våre muslimske "venner" på hvordan de behandler kristne/ateistiske/hinduistiske/budistiske minoriteter i de landene de stammer fra. Så ville de kanskje synes vi til sammenligning er jævli ålreite mot de.

Det er interessant å se hvilke land som er "mest rasitiske".

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

article-2325502-19D0189E000005DC-313_634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke sikkert det er en representativ holdning eller praksis fra alle muslimske personer her i landet. Enkelte mennesker er bare" den umiddelbare typen" tror jeg. Litt som små barn tror jeg. Det var kanskje hans første impuls på en slik situasjon ,men han må jo få mulighet til å prøve igjen kanskje et annet sted. Ellers er det jo vanlig å prøve å opptre korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men det er jo ikke sikkert det er en representativ holdning eller praksis fra alle muslimske personer her i landet.t.

Det er det såklart ikke.

Anonymkode: daf41...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men det er jo ikke sikkert det er en representativ holdning eller praksis fra alle muslimske personer her i landet. Enkelte mennesker er bare" den umiddelbare typen" tror jeg. Litt som små barn tror jeg. Det var kanskje hans første impuls på en slik situasjon ,men han må jo få mulighet til å prøve igjen kanskje et annet sted. Ellers er det jo vanlig å prøve å opptre korrekt.

Han er vel født og oppvokst i Norge og har først de siste årene begynt å praktisere islam så strengt såvidt jeg har skjønt - ikke unnskyld ham. Men selvfølgelig er det ikke alle muslimer som oppfører seg sånn, det er jo ikke alle som praktiserer det så strengt som denne fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lyst til å vekte religioner mot hverandre også fordi jeg vet så rent for lite om dette. Hva man tror på er helt personlig. Ingen kan gardere seg mot alt. Da ville vi vært Gud og det er vi ikke, men man kan lære å forstå og respektere andres seder og skikker for det.  Vi andre må også tåle å bli utfordret på hva vi gror på. Skal man innvende mot folk så synes jeg det må være om hva de gjør og driver med er mot nasjonale og eller internasjonale lover. Og da er der jo organ manhenvender seg til. Nå har ikke jeg barn i skolen og har liten kontaktflate og ser ikke i virkeligheten om det er religioner som er årsak til mye frustrasjon men jeg har jo sett debatter om hva som bare er uforståelig som folk som bader i idrettshallen med alle klærne på og ikke vil håndhilse eller bare ansetter trosbrødre eller søstre. Men de få jeg har støtt på i dagliglivet har vært veldig hyggelige og hjelpsomme og  svært sårbare ofte unge mennesker i jobb på varekjeder jeg har vært innom.

Rart er det at flere utlendinger som har vært her en stund er veldig mot innvandring de også. Kanskje de kjenner problemstillingene fra andre steder de har bodd. Også rart synes jeg det er at de ikke vil hjem å bygge opp landet sitt straks mulig. Og at de store deler av året kanskje er på ferie der. Det er veldig rart synes jeg. Men deres land var kanskje så geografisk store at nasjonalfølelse var mere lokalt eller ofte den patriarkalske familiestruktur og uendelige storfamilie. Jeg deler din engstelse for hvordan fremtiden vil bli og ser konflikter som kan komme mellom avgrensede grupper og storsamfunnet. Alt som krever krefter og ressurser og går utover menneskene som blir stående med ansvaret. Av og til lurer jeg på om mange av dem var skatteflyktinger fra eget land. At de derfor valgte å bryte ut der ikke alt var bare akutt.

Jeg hadde ikke holdt ut med sånne uforståelige relgioner selv , men vet jo at der finnes så mange relgioner i verden og hvor mange meninger det er om hvorfor de oppstår. Jeg tror det er ting som er veldig viktig for den mentale helsa til de det gjelder.Går det utover liv og helse mener jeg storsamfunnet må kunne si fra om dette og ikke tillate overgrep eller utbytting eller kriminalitet. Men uansett hvor ateistisk et menneske er så tror jeg vi har en bit av tro der logikken ikke er til hjelp lenger.

Jeg har ikke lyst til slik religion selv men det er viktig å respektere at andre kan finne noe verdifullt som man selv kanskje ikke deler såfremt det ikke er noe skadelig for noen.

Jeg er selv ikke en person som har noen status i deres verden da jeg er barnløs overvektig kvinne uten egengang noen form for religion utover helt hjemmesnekrede ting.

Men for å være ærlig. Jeg er også veldig bekymret. Forhåpentlig  er det på grunn av at jeg vet så lite og at alt blir alt bra til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tenker vi våre ting i dag tror jeg bare. Muslimene tenker sikkert på de fine tingene de har gitt oss og vi tenker på de fine tingene vi har gitt dem. Hvordan sluttregskapet blir er det vel ingen som vet. Vi finner kanskje gode samarbeidsformer basert på gjensidig tillit og respekt som arven etter oss til kommende generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri verge seg mot at der vil alltid være enkeltmennesker som bare utnytter andre. Men uansett religion vil man finne eksempel på notorisk utroskap, flerkoneri og svindel og bedrag og utnytting av tillitsbaserte system og kompliserte familieforhold. Men at det sannsynligvis vil danne seg sub-kulturer som vil komplisere samhandling og ikke bare berike er nok trolig Man har jo alt registrert overopphoping av problemer i mange bydeler. .Men kunne vi ha unngått det på noe måte historisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte menneskers tro trekker jeg veldig i tvil uansett hvilken religion de representerer. Vi har jo erfaring med kristendommen og alle de forskjellige syn, praktiseringen, grupperinger og splittelse og nye grupperinger av mere populær vekkelsesbetont aktivitet i grenseland av alt og også betente religiøse aksjoner. Men selvsagt hva som er bra også av mere folkelig art. Det er jo også mulig andre religioner har lignende " bevegelser" i seg.

Enkelte diktatorer har jo også hevdet at religioner er opium for folket.Bare en måte å undertrykke på gjennom å få individet til å undertrykke seg selv. Men jeg avskriver ikke dermed all tro og vet godt hvor stor betydning det har for så mange. Men i arbeidslivet er der jo regler vi alle må forholde oss til. Tenk bare på alle de som er veldig redd for all smitte. De må jo også følge kotymer og regler. Godt slikt slås ned på tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.9.2018 den 22.10, Lillemus skrev:

Jeg synes det er helt riktig. I Norge er det normalt og vanlig å håndhilse uavhengig av kjønn. Ikke at jeg til stadighet håndhilser eller klemmer på mine mannlige kolleger, men det hadde vært svært ubehagelig å ha en kollega som ikke ville håndhilse på meg eller røre meg om det var nødvendig. Hva om jeg skulle havne i en akutt situasjon der kollegaen var nødt til å ta på meg av en eller annen grunn (besvimelse el.l.) - kunne han ikke da heller røre meg? Om jeg fikk noe i halsen og holdt på å kveles - ville han da bare sitte og se på at jeg dør bare fordi jeg er kvinne?

Om jeg hadde kommet til et muslimsk land og forlangt å håndhilse på alle menn der fordi det er skikken her - jeg hadde ikke fått det, vet du! De hadde forlangt at jeg skulle tilpasse meg skikken der. Det skal gå begge veier.

Jeg har vært i mange muslimske land og bodd sammen med dem.  Kun en eneste gang har en mann nektet ¨å ta meg i hånda og det var på flyplassen i Teheran som er et offentlig sted og med det strenge regimet i Iran var det umulig for han.  Det ser ut som du ikke har kommet til muslimske land, men later som du vet hvordan det er.

Nå har jeg full forståelse for at en mann som nekter å håndhilse ikke blir ansatt.  Spesielt når han sender en SMS på denne måten, men det handler ikke om at sånn oppfører vi oss her og sånn der punktum og basta. 

Ja og hvordan er det med kollegaen som må ta på deg i tilfelle besvimelse?  Har du overhodet noen peiling på hvordan det ville vært, eller har du bare forutinntatte meninger om slike situasjoner?  Har du noen sinne hørt om kvinne som døde av kvelning med menn rundt seg som så på og ikke kunne hjelpe?

Anonymkode: 7298a...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i mange muslimske land og bodd sammen med dem.  Kun en eneste gang har en mann nektet ¨å ta meg i hånda og det var på flyplassen i Teheran som er et offentlig sted og med det strenge regimet i Iran var det umulig for han.  Det ser ut som du ikke har kommet til muslimske land, men later som du vet hvordan det er.

Nå har jeg full forståelse for at en mann som nekter å håndhilse ikke blir ansatt.  Spesielt når han sender en SMS på denne måten, men det handler ikke om at sånn oppfører vi oss her og sånn der punktum og basta. 

Ja og hvordan er det med kollegaen som må ta på deg i tilfelle besvimelse?  Har du overhodet noen peiling på hvordan det ville vært, eller har du bare forutinntatte meninger om slike situasjoner?  Har du noen sinne hørt om kvinne som døde av kvelning med menn rundt seg som så på og ikke kunne hjelpe?

Anonymkode: 7298a...c3c

Jo, det er slik det er her i landet. Ønsker en ikke å tilpasse seg får en da følgende (som han har gjort). Med en slik holdning får han neppe jobb, blir sikkert naving  da.

Anonymkode: daf41...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...