Gå til innhold

Hva tenker dere om Einar Aas


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/finanstilsynet-vil-undersoke-aas-smellen-1.14208693

Synes hele saken er litt merkelig, jeg mistenker at han har funnet en måte å spå været frem i tid i Norge mye mer presist enn andre og dermed funnet lønnsomme kontrakter basert på strømprisen i fremtiden

Men kanskje modellen hans var så presis at han begynte å stole blindt på den og satset alt?

Hva tror dere har skjedd, hvorfor satse alt på et så begrenset område?

 

Anonymkode: 954c4...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke formålet med denne virksomheten  og visste ikke at det fantes og at det kan være lovlig ikke minst.

Men alt kan skje i verden når selv store bruer som i Italia bare kan rase sammen.

Men jeg føler veldig med den stakkars mannen og håper han får hjelp om han føler han trenger.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/finanstilsynet-vil-undersoke-aas-smellen-1.14208693

Synes hele saken er litt merkelig, jeg mistenker at han har funnet en måte å spå været frem i tid i Norge mye mer presist enn andre og dermed funnet lønnsomme kontrakter basert på strømprisen i fremtiden

Men kanskje modellen hans var så presis at han begynte å stole blindt på den og satset alt?

Hva tror dere har skjedd, hvorfor satse alt på et så begrenset område?

 

Anonymkode: 954c4...1d3

Han har nok ikke funnet en måte å spå været på. Derimot er vel dette et klassisk eksempel på "mye vil ha mer" og ekstrem grådighet som har gått på en gigantisk smell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan ikke være så lett og skulle forvalte så store verdier. Nesten som statsministeren i et land. Må også være så veldig lett å være uheldig.

I våre dager preger business management modeller all tenkning og språk og griper inn i alle typer miljøer synes jeg. Alt måles i status og " rikdom" og vellykkethet og nettverk og arv. Også vi som bare er fattiglapper preges og blir målt i denne tankegangen som gjennomsyrer all samfunnsaktivitet i dag. Bestemt som det er av verdensøkonomien og så veldige spesielle politiske forhold i verden. 

Kan ikke forstå at dette er bra for noen og aller minst for ham som er så veldig uheldig. Håper han får hjelp han trenger uten at jeg vet stort om hva som har passert.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ja. Spørs om han ikke bare skulle ha nøyet seg med å studere økonomi og fysikk og miljø på universitet og høyskole og kanskje diskutert bare det hele som hypotese med foreleserne der. Som alltid er så hyggelige og interessert i alle studentene sine og deres umulige innfall også. 😊

På bildet ser han relativt yngre ut. Et menneske med gode utsikter fremover. Enkelte ting i livet kommer bare ved alder tror jeg.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker ikke alle likt i livet. Uhell og feil kan skje alle.  Rett som det er ligger man der selv med de strømprisene.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

På bildet ser han relativt yngre ut.

Han er 47.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uhell og feil kan skje alle.  Rett som det er ligger man der selv med de strømprisene.

Han er spekulant, ikke noe offer.  De som holder på med sånt, burde vite at man ikke skal satse alt uten sikkerhet.

Man mister ikke alt man eier selv om strømprisene stiger. De kan føre til noen lite hyggelige omprioriteringer, men ikke total økonomisk kollaps. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om han ikke bare skulle ha nøyet seg med å studere økonomi og fysikk og miljø på universitet og høyskole og kanskje diskutert bare det hele som hypotese med foreleserne der.

Han har vært i den "bransjen" i årevis og tjent seg søkkrik, så han kjenner spillereglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værmodeller er vel noe vi kjøper fra utlandet og ikke noe vi klarer å tenke ut selv tror jeg.

Det er så lett å sitte på sin høye hest ofte. Alle kan gjøre feil i livet. Vel egentlig bare et eksempel på spillegalskap. Jeg forstår ennå ikke hvorfor et prisfastsetting system er slik bygget opp og at det kan være lovlig. Kanskje er det politisk betent da det jo har vært mye snakk om å inngå tettere samarbeid via EØS på dette området hvor mange mener at det er å gi opp kontrollen på vannressurser våre som er det eneste fortrinn vi har nå når oljen skal bli mye borte som aktivt område ønsker jo mange.

Dette må være " atomadelens selskaoslek"

Jeg grøsser bare.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart for prisen kommer vel " inn" i markedet som en fastpris altså fast størrelse. Snusk fra ende til annen. Skal se der ligger misunnelse og sjalusi bak. At de andre har holdt tilbake informasjon fra ham fordi de ikke " likte" ham. Ikke nok " likes".

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar veldig avstand fra alle former for spekulasjoner og riskoadferd. Har intet å tape utover kroppsfett da i selskap med så mange i dag tror jeg. Vi tør jo ikke gå ut av døra. Alt koster så i dag.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er mer enn merkelig ettersom dette tilsynelatende var jobbaktivitet og noe han ikke bare kunne valgt seg bort fra uten å ha sagt opp jobben liksom. Også at dette har med kontrakter å gjøre og blant annet DnB i dette sikringsfondet.

Men der er mye jeg ikke forstår her i verden. Enkelte ganger er det bare en fordel å ha bygget sitt hus på steingrunn.

47 er jo ingen alder da. Da er det mer enn håp i hengande snøre.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det bare det som så ofte at livene våre er for forskjellig til at vi forstår hverandre særlig bra.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det hele er så merkelig og man har jo lest krimromaner av for eksempel Tom Kristensen. Man må bare følge med i dag så godt man kan. Verden er jo gått helt av skaftet for så mange og rikingene behøver ikke være unntatt. Man kan føle med mennesket selv om handlings er helt bak mål.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...