Gå til innhold

Hva tenker dere om Einar Aas


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ting er ikke bare glamour for noen i dag.

Jeg tror det er svært få som opplever eget liv som "bare glamour". Men det er et faktum at det livet det store flertall lever her i landet, framstår som en drømmetilværelse sett fra mange andre deler av verden.

På ‎27‎.‎09‎.‎2018 den 3.26, AnonymBruker skrev:

Men så mange av oss har ikke store rest av noe liv lenger dag og hva vil regjeringen gjøre med det.

Jeg vet at jeg nå høres ut som barndommens oppfordring om å tenke på barna i Biafra når man ikke ville spise opp maten sin, men jeg får ofte lyst til å sende de som klager mest (nå tenker jeg ikke på deg, men dem jeg treffer i RL), på et studieopphold i f.eks. Syria eller Yemen. Ikke nødvendigvis til noen frontlinje, bare sånn "bytte hverdag" i noen uker. Da tenker jeg det "lille restlivet" man har her i landet, vil komme i et annet lys.

For øvrig - eh - interessant at selv en tråd om en grådig spekulant, ender opp i flere sider med elendighetsbeskrivelser. Jeg vet at ikke alle er rike og lykkelige her i landet heller. Men det får være grenser for svartmaling. Man måste jämföra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :)

Et oppfølgningsspørsmål:

"tjenesten" som bla.a Aas og de andre bedriver med er forhåndskjøp av strøm, og de gir dermed kraftprodusenter en forutsigbarhet, i praksis blir vel dette omtrent som en slags forsikringsbransje kraftprodusenter vet hvor mye penger de vil ha tilgjengelig om f.eks 6 måneder gjennom å selge strømmen på forskudd til bestemt pris, dette gjør at de f.eks kan investere pengene i andre ting eventuelt og ikke må ven te på at pengene skal komme inn ettersom bvanker vil gjerne låne deg penger ettersom du har garantert at f.eks 100 millioner vil komme på konto om 6 månededer.

Forsikringsselgere krever alltid at de tjener på det i snitt, de tar risiko (f.eks kan strømprisen gå ned og de har betalt mer for strømmen enn de får solgt den for, og de taper masse penger) og vil ha betalt for det, ellers er det jo ingen vits å være fopriskringsselger

Og, det er et viktig prinsipp, at en ikke bør forsikre ting en har råd til å tape, fordi du taper på det i snitt

Og da kommer jeg til spørsmålet, dersom strømproduksjonen i Norge hovedsakelig er vannkraft, og hovedsakelig eid av staten, hvorfor forhåndsselger staten kraften for å redusere risiko, om strømprisen går noe ned og staten tjener litt mindre, spiller ingen rolle med dagens øknonomi (staten har bla.a 8500 milliarder investert i diverse aksjer/verdipapirer i utlandet) de trenger ikke en forsikring som sikrer dem mot et tap på 1 milliard dersom det koster dem 100 millioner å forsikre seg mot. de trenger ikke kjøpe forsikring og betale dyrt for det, grunnet sin økonomiske posisjon. De bør heller la vær, ta risikoen, og tjene på det (i snitt), ikke kjøpe "forsikring" hos Einar Aas eller andre (?)

Hvorfor forhåndsselger statlig norsk-eide kraftprodusenter strømmen sin på NASDAQ eller andre steder ?

Har noen svar, eller har jeg misforstått noe her? Kjør debatt #2 ;) 

Anonymkode: 954c4...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takker for innspill :)

Et oppfølgningsspørsmål:

"tjenesten" som bla.a Aas og de andre bedriver med er forhåndskjøp av strøm, og de gir dermed kraftprodusenter en forutsigbarhet, i praksis blir vel dette omtrent som en slags forsikringsbransje kraftprodusenter vet hvor mye penger de vil ha tilgjengelig om f.eks 6 måneder gjennom å selge strømmen på forskudd til bestemt pris, dette gjør at de f.eks kan investere pengene i andre ting eventuelt og ikke må ven te på at pengene skal komme inn ettersom bvanker vil gjerne låne deg penger ettersom du har garantert at f.eks 100 millioner vil komme på konto om 6 månededer.

Forsikringsselgere krever alltid at de tjener på det i snitt, de tar risiko (f.eks kan strømprisen gå ned og de har betalt mer for strømmen enn de får solgt den for, og de taper masse penger) og vil ha betalt for det, ellers er det jo ingen vits å være fopriskringsselger

Og, det er et viktig prinsipp, at en ikke bør forsikre ting en har råd til å tape, fordi du taper på det i snitt

Og da kommer jeg til spørsmålet, dersom strømproduksjonen i Norge hovedsakelig er vannkraft, og hovedsakelig eid av staten, hvorfor forhåndsselger staten kraften for å redusere risiko, om strømprisen går noe ned og staten tjener litt mindre, spiller ingen rolle med dagens øknonomi (staten har bla.a 8500 milliarder investert i diverse aksjer/verdipapirer i utlandet) de trenger ikke en forsikring som sikrer dem mot et tap på 1 milliard dersom det koster dem 100 millioner å forsikre seg mot. de trenger ikke kjøpe forsikring og betale dyrt for det, grunnet sin økonomiske posisjon. De bør heller la vær, ta risikoen, og tjene på det (i snitt), ikke kjøpe "forsikring" hos Einar Aas eller andre (?)

Hvorfor forhåndsselger statlig norsk-eide kraftprodusenter strømmen sin på NASDAQ eller andre steder ?

Har noen svar, eller har jeg misforstått noe her? Kjør debatt #2 ;) 

Anonymkode: 954c4...1d3

Nå ble det komplisert. Kanskje det ikke bare handler om "forsikring" , men kapitalkostnader. Hvis kraftselskapene kan selge på forhånd slipper de å ha en stor kontantbeholdning i tilfelle ting går dårlig. Da kan eierne/staten de pengene heller være i pensjonsfondet hvor de yngler.

Eller så er det noe helt annet, eller ingen god grunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge står jo på i så mye  og er en stor giver. og det er mye elendighet også i dag. Kanskje også i dette området.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle tider er det noe synes jeg.Spillegalskap er en raritet som bare bringer elendighet med seg om dette er hva det te dreier seg om. Vanskelig å forstå men tiden kommer kanskje til å sette alt i sammenheng.Kan ikke forstå at dette er noe som trengs.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen liker å bli ført bak lyset og det er det vi her blir tror jeg . Ikke av Aas selv, men av nyhetene slik de presenteres for du og jeg.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart om ikke han mister jobben etter sånn adferd.Det må jo være umulig å bøte på disse skadene om man overhodet kjenner omfanget. Det er nok ikke så lett alt sammen.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle lever sine egne liv i dag og fyller dem med hva de vil. Vi er jo kommet langt selv om det er tragisk selvsagt.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Einar-Aas-vant-veddemaalet-kunne-tjent-2-7-milliarder-kroner

Ser ut som Aas spådde været/etc rett men at han satset litt for mye med det som skjedde på kort sikt med prisen. Håper det undersøker om det var noe 'lurings' som foregikk med kursmanipulering i det illikvide markedet for å tvinge han til å "stop loss" og deretter høste gevinsten. Spessielt de som vant auksjonen for porteføljen hans bør en se nøye på de fikk gigantgevinst av dette....

Dette lukter lurings lang vei, håper myndigheter undersøker

Jo mer jeg undersøker finansverdenen, jo mer 'lurings' og svindel og kursmanipulering virker det foregå. Ikke bra.

Anonymkode: 954c4...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag tenker jeg mer at alt skal man ikke tro på og at der er nok en del krisemaksimering i vår tid. Som noen selvsagt tjener grovt på som du påpeker.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det "svulmer i så mange mager "at noen nød er der ikke for å popularisere litt.

Anonymkode: 55194...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.1.2019 den 5.04, AnonymBruker skrev:

I dag tenker jeg mer at alt skal man ikke tro på og at der er nok en del krisemaksimering i vår tid. Som noen selvsagt tjener grovt på som du påpeker.

Anonymkode: 55194...d51

Jeg syntes du skal slutte å følge så mye med på nyhetene hvis dette går så inn på deg.

Anonymkode: 156b7...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...