Gå til innhold

Var du av dem som havnet på " feil hylle i livet" yrkesmessig i egne og eller andres øyne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det en opplevelse som har gjentatt seg. Føler du det mest er din egen skyld at det ble slik eventuelt?

At du har tatt annen utdanning og samme resultat.?

Har det i såfall hatt stor betydning for din psykiske plage og eller lidelse.

Kanskje ikke så konstruktivt å snakke om hylleplasseringer egentlig. Men man føler ofte synes jeg at enkelte er så usedvanlig heldige i sine yrkesvalg mens andre ikke. De blir lærer som sin forelder eller prest som bestefar eller psykolog som eldre søsken. 

Anonymkode: a4db5...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de ja. Som voksen fikk jeg utdannelse via aap og havnet på feil hylle igjen. Har vert innom cafe, renhold, industri, pleier på sykehjem og som personlig assistent og kontor. Noen steder fungerte det bra men det var ikke fast jobb. Andre steder fungerte bra men private ting gjorde meg syk så jobben falt bort. Og så var det de stedene hvor alt gikk galt og jeg ble syk. Det er klart at hvis man i utgangspunktet har dårlig selvfølelse så hjelper ikke disse arbeidserfaringen til noe positivt jeg kan ta videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta tak i egne problemer er ofte det vanskeligste man gjør. Det er min erfaring også. Jeg har gjort mye de samme erfaringer selv om jeg ikke  har vært innom så mange forskjellige yrkesroller. Mye det som har vært " på hjemmebane" som har krevet sitt følsesmessig og gjort mye vanskelig. Folk er jo så åone om alt i dag og det er det ikke lett å være på rett måte. Nå er situasjonen noe annen ,men nå oppleves helsa som så svekket at jeg vet ikke om jeg orker " en runde til"  ,men håper som naboen sa "å finne noe jeg kan gjøre hjemmenifra " Ifølge henne var det hva mange gjorde i dag. Men alt er ikke så lett når kompetansen din ligger i mere generell offentlig administrasjon og alder snart 63. Er ikke så lite skremt over hvordan jeg har inntrykk yrkeslivet har utviklet seg til kun den sterkeste rett så jeg er mindre på håpsida nå enn i yngre dager. 

Jeg har fått innkalling til infomøte på nav for å bli flinkere i søkeprosessen og det vil sikkert gi mere kunnskap om faktiske muligheter. Har sett det har strømmet folk ut døra der med infoark sannsynligvis i hendene i ukesvis når jeg har drattforbi. Men jeg er samtidig klar over at nå er vi mange som sliter med alle typer erfaringsbakgrunn.

Tenker litt på å bare senke levestandard betraktelug og ikke tenke mer på nav. Vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Å ta tak i egne problemer er ofte det vanskeligste man gjør. Det er min erfaring også. Jeg har gjort mye de samme erfaringer selv om jeg ikke  har vært innom så mange forskjellige yrkesroller. Mye det som har vært " på hjemmebane" som har krevet sitt følsesmessig og gjort mye vanskelig. Folk er jo så åone om alt i dag og det er det ikke lett å være på rett måte. Nå er situasjonen noe annen ,men nå oppleves helsa som så svekket at jeg vet ikke om jeg orker " en runde til"

Uføre?

Anonymkode: cc34a...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg er tenker meg tilbake men slik arbeidsmarkedet nå er finnes få jobber jeg har " treff" på og å legge i vei med videreutdanning føles fånyttes nå. Men det er jo sjanse for at arbeidsmarkedet over litt tid blir annerledes. Om ikke skruen bare skrus tettere til og flere blir hovedsaklig ledige men med en liten fot innafor. Her er mye skylt arbeidsledighet tror jeg og stor konkurranse. Alt kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du har kanskje andre ting. 

Hadde bare lærerens og lærerinnene på skolen holdt seg i skinnet og holdt fingrene av fatet ja. Tenker jeg. Og politiet mer til stede i gatene. Og at barn ble tatt på alvor når de kom blodig hjem. Man må bare håpe at kommunen i dag har en annen ansettrlsespolitikk og annet enn AP får råde med deres historikk og befolket som partiene i dag er av bare utlendinger og næringslivsinteresser. Mangt et ødelagt liv ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en master i IT og jobber som utvikler. Skulle ofte ønske jeg hadde tatt en utdannelse innen noe annet. Noen ganger er det jeg gjør på jobb både kjedelig og vanskelig, det er ingen god kombinasjon. Men det kommer an på hva jeg gjør, noen ganger er det morsomt Jeg sliter med å finne et sted hvor jeg trives, så har byttet jobb mange ganger de siste årene. Noen ganger er problemet at det jeg har utviklet har vært ting som jeg ikke kan stå for og mener er direkte destruktivt. Andre ganger er det arbeidsoppgavene som er repetetive og kjedelige.

Plusset med jobben er at man er ettertraktet på arbeidsmarkedet. Dermed er lønnen også god, så jeg kan jobbe 80% og likevel tjene over gjennomsnittslønn i Norge. Man får også sitte på ræv hele dagen, inne under tak. Slipper tunge løft. Såh, alt er ikke helsvart. Men, som sagt, jeg trives stort sett ikke med det jeg gjør fra dag til dag.

Det er helt klart min egen feil at jeg har tatt den utdanningen jeg har tatt, hvems feil skulle det ellers være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man kan ikke skjære alle over en kam. Akkurat som i din bransje . Alle er ikke kriminelle datasnokere eller uautoriserte telefonavlyttere eller mennesker som lager våpen osv.

Men i og med det iallefall akkurat nå er større etterspørsel etter mennesker med din kompetanse og bakgrunn så står nok dere sterkere i en eventuell konflikt og blir ikke så lett utsatt for ting og tang.

Men ikke misforstå. At ting fungerer sånn tålelig bra for en god del i arbeidslivet er kun bra og er gode eksempel ofte for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så veldig mange kompliserte familieforhold som ofte stopper mange i å bli den de vil bli i livet på så mange områder virker det ofte på meg.Iallefall en svært forsterkende sårbarhetskomponent for dem som kanskje fra begynnelsen måtte være genetisk disponert for en type lidelse eller sykdommer.

Det er et stort paradoks synes jeg da det jo oftest er våre nærmeste som vil oss som best.Beviser på det behøver de fleste av oss heldigvis ikke lete lenge etter.  Og vi  skal ha samfunnet og kommunen etter lover og regler som omslutter og hjelper oss alle på alle kanter.  Noe som vel tyder på at forferdelig mye har med kunnskaper å gjøre for " alle de impliserte" i en slik tanke-modell.

Anonymkode: a4db5...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av de som styrer og steller har nok hatt det før altfor lett tror jeg. Bare latterlig lett. Det er hovedårsak til elendighet for så mange i dag tror jeg.

Anonymkode: a4db5...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...