Gå til innhold

Tror Sobril gjør meg aggressiv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt å se et mønster i at jeg får voldsomme (bokstavelig talt) sinneutbrudd dagene jeg har tatt Sobril. Ikke ellers. Kan andre beroligende være bedre for meg?

Anonymkode: 43881...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalles paradoksalreaksjon. Man får stikk motsatte reaksjoner enn de man skal få av et medikament. At det kan være tilfelle for deg er jo ikke utenkelig om du merker dette i tilknytning til å ha tatt Sobril, og ikke ellers. Mulige alternativer håper jeg noen med litt bedre peil enn meg kan svare på. Evt. ta det opp med legen din. Er uansett greit for vedkommende å vite at du opplever dette med tanke på framtida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke rart i det hele tatt. Det er en forventet effekt av Sobril. 

Sobril fjerner hemninger. Man blir med andre ord mer primitiv i væremåten sin. På samme måte som alkohol. Det er av denne grunn man ikke skal bruke Sobril om man f.eks har selvmordstanker (kan føre til selvmordsforsøk) eller utagerer (kan føre til fysisk vold eller sinneutbrudd). 

Sobril er ingen vidundermedisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Maggie55 skrev:

Mange av disse medisinene er altfor lite utprøvd tror jeg før de blir gitt mennesker. Men det forteller jo ingen pasienten om.

Det er svært få tilfeldigheter rundt godkjenning av legemidler. Det er noe av årsaken til at det tar lang tid.
https://legemiddelverket.no/godkjenning/godkjenning-av-legemidler/slik-godkjennes-legemidler

Og hvis ingen noen gang tør å ta den risikoen det er å være med på et forsøk (med informasjon og samtykke, selvfølgelig) rundt en ny medisin eller en ny vaksine, stopper utviklingen innenfor dette faget. Det er slutt på de tider da man "fritt" kunne teste medikamenter på f.eks. noen årganger vernepliktige eller befolkningen på en sydhavsøy.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 15.9.2018 den 1.08):

Har begynt å se et mønster i at jeg får voldsomme (bokstavelig talt) sinneutbrudd dagene jeg har tatt Sobril. Ikke ellers. Kan andre beroligende være bedre for meg?

Anonymkode: 43881...8a2

Nå drar jeg fram en gammel tråd, men den dukket opp under googling. Jeg bruker noen ganger innsovnings-tbl og sobril for søvn. Problemet er bare at om (det er sletts ikke gitt) de gir mer søvn, lurer jeg på om de «backfire» og gir mer ubehag i ettertid. Innsovning = forferdelige mareritt neste natt uten. Og Sobril = at alt blir fullstendig håpløst og «hva et vitsen»-holdning. Skikkelig bitter-deppa og da er jeg ikke noe kos.

Jeg forstår at dette er «søkt» all tid dosene er veldig lave, men det er et gjentakende mønster over mange år. Noen m samme erfaring? 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55 skrev (På 18.9.2018 den 11.26):

Mange av disse medisinene er altfor lite utprøvd tror jeg før de blir gitt mennesker. Men det forteller jo ingen pasienten om.

Det finnes knapt mer utprøvde medisiner 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (43 minutter siden):

Nå drar jeg fram en gammel tråd, men den dukket opp under googling. Jeg bruker noen ganger innsovnings-tbl og sobril for søvn. Problemet er bare at om (det er sletts ikke gitt) de gir mer søvn, lurer jeg på om de «backfire» og gir mer ubehag i ettertid. Innsovning = forferdelige mareritt neste natt uten. Og Sobril = at alt blir fullstendig håpløst og «hva et vitsen»-holdning. Skikkelig bitter-deppa og da er jeg ikke noe kos.

Jeg forstår at dette er «søkt» all tid dosene er veldig lave, men det er et gjentakende mønster over mange år. Noen m samme erfaring? 

Det er nettopp lagt ut en serie om søvnløshet på VGTV - med Linnea Myhre. Søvnløs - VGTV  Kan hende du vil kjenne deg litt igjen - bortsett fra at hun i større grad enn deg brukte sovemedisiner kontinuerlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (14 timer siden):

Det er nettopp lagt ut en serie om søvnløshet på VGTV - med Linnea Myhre. Søvnløs - VGTV  Kan hende du vil kjenne deg litt igjen - bortsett fra at hun i større grad enn deg brukte sovemedisiner kontinuerlig. 

Ja, takk for tips! Jeg har sett klipp og kjenner meg mye igjen og skal se hele serien.  Burde egentlig droppe medisin selv, men det føles tross alt fortsatt som en krykke for å klare jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (5 timer siden):

Ja, takk for tips! Jeg har sett klipp og kjenner meg mye igjen og skal se hele serien.  Burde egentlig droppe medisin selv, men det føles tross alt fortsatt som en krykke for å klare jobb. 

Jeg synes det er greit å bruke medisin ved behov, men jeg synes samtidig at du ikke trenger å være så skeptisk til en fast eller periodisk medikasjon. Det finnes alternativer du kan vurdere, f.eks. en uke eller to, og virker de ikke eller gir uakseptable bivirkninger (som er veldig usannsynlig i små doser) kan du bare slutte igjen.

Du blir ikke urimelig sulten av små doser f.eks. Truxal eller Seroquel, og de kan ha en veldig fin antidepressiv og angstdempende effekt. Seroquel har også ganske kort halveringstid, slik at du slipper hangover-effekt neste morgen. Så kan du heller bruke Sobril eller Vival den ene dagen det virkelig er ille, i stedet for å gå og ha det ganske jævlig syv dager i uka og bare fjerne de verste toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er greit å bruke medisin ved behov, men jeg synes samtidig at du ikke trenger å være så skeptisk til en fast eller periodisk medikasjon. Det finnes alternativer du kan vurdere, f.eks. en uke eller to, og virker de ikke eller gir uakseptable bivirkninger (som er veldig usannsynlig i små doser) kan du bare slutte igjen.

Du blir ikke urimelig sulten av små doser f.eks. Truxal eller Seroquel, og de kan ha en veldig fin antidepressiv og angstdempende effekt. Seroquel har også ganske kort halveringstid, slik at du slipper hangover-effekt neste morgen. Så kan du heller bruke Sobril eller Vival den ene dagen det virkelig er ille, i stedet for å gå og ha det ganske jævlig syv dager i uka og bare fjerne de verste toppene.

Oi, det var et overraskende svar fra deg nå. Du har altså ikke trua på livsstilsendringen min her jeg er ute ved havet oversulten😅 Du vet vel dessuten at det depressive skyldes en del ytre faktorer som medisin ikke vil endre. Men jeg er enig i at søvn ødelegger mye. Jeg har bare mer og mer tro på at alt er best uten. 
 

De smertene som har gjort meg fullstendig hypokonder, må uansett klareres først. 
 

 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...