Gå til innhold

Bør jeg fortelle det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i en manisk episode greid å sløse bort en hel million kroner hvor jeg aldri vil få tilbake en eneste krone av de. Jeg ønsker ikke å gå inn på detaljer om måte etc. Mitt dilemma er at jeg føler en helt enorm skyldfølelse i forhold til familien min og jeg greier bare ikke å holde på dette alene lenger. Burde jeg si det eller vil det gjøre vondt enda verre?

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor nært er de?  Mann/kone, barn eller foreldre og søsken? 

Synes det kommer an på hvor nært det er. Er det mann/kone så synes jeg du bør gjøre det uansett, men hvis det er barn eller foreldre så synes jeg du se an hvordan forhold du har til dem.

Hvis familien skal kunne hjelpe deg hvis det blir en annen gang så må de ha kunnskap for å kunne være der for deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i en manisk episode greid å sløse bort en hel million kroner hvor jeg aldri vil få tilbake en eneste krone av de. Jeg ønsker ikke å gå inn på detaljer om måte etc. Mitt dilemma er at jeg føler en helt enorm skyldfølelse i forhold til familien min og jeg greier bare ikke å holde på dette alene lenger. Burde jeg si det eller vil det gjøre vondt enda verre?

Anonymkode: ee5f8...66f

Ektefelle/samboer, ja dette må du si. Resten av familien, nei.

Anonymkode: 73bf8...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i en manisk episode greid å sløse bort en hel million kroner hvor jeg aldri vil få tilbake en eneste krone av de. Jeg ønsker ikke å gå inn på detaljer om måte etc. Mitt dilemma er at jeg føler en helt enorm skyldfølelse i forhold til familien min og jeg greier bare ikke å holde på dette alene lenger. Burde jeg si det eller vil det gjøre vondt enda verre?

Anonymkode: ee5f8...66f

Enig med de andre, er det partneren din så må du fortelle det snarest, er det andre så er det vel ikke deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, emilie321 skrev:

Hvor nært er de?  Mann/kone, barn eller foreldre og søsken? 

Synes det kommer an på hvor nært det er. Er det mann/kone så synes jeg du bør gjøre det uansett, men hvis det er barn eller foreldre så synes jeg du se an hvordan forhold du har til dem.

Hvis familien skal kunne hjelpe deg hvis det blir en annen gang så må de ha kunnskap for å kunne være der for deg.

 

Takk, jeg får se an hvordan ting utvikler seg først kanskje.....huff, dette er ikke lett!

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ektefelle/samboer, ja dette må du si. Resten av familien, nei.

Anonymkode: 73bf8...83d

Ok, takk for innspill!

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Enig med de andre, er det partneren din så må du fortelle det snarest, er det andre så er det vel ikke deres sak.

Takk for svar, det hjelper å høre hva andre ville ha gjort i en lignende situasjon. Det er utrolig tungt å bære på alene!

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i en manisk episode greid å sløse bort en hel million kroner hvor jeg aldri vil få tilbake en eneste krone av de. Jeg ønsker ikke å gå inn på detaljer om måte etc. Mitt dilemma er at jeg føler en helt enorm skyldfølelse i forhold til familien min og jeg greier bare ikke å holde på dette alene lenger. Burde jeg si det eller vil det gjøre vondt enda verre?

Anonymkode: ee5f8...66f

Litt på siden av det du spør om, men du bør sørge for å få juridisk hjelp for å se om du kan få tilbake noe av pengene. Mani kan være en såkalt sterk ugyldighetsgrunn i avtaleretten, så avtaler inngått under mani kan være mulig å få opphevet. 

Også synes jeg du skal fortelle om dette til familien, og kanskje skal du også sørge for å gi noen fullmakt til å gripe inn i tilsvarende situasjoner i fremtiden. 

 

Anonymkode: b8da2...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av det du spør om, men du bør sørge for å få juridisk hjelp for å se om du kan få tilbake noe av pengene. Mani kan være en såkalt sterk ugyldighetsgrunn i avtaleretten, så avtaler inngått under mani kan være mulig å få opphevet. 

Også synes jeg du skal fortelle om dette til familien, og kanskje skal du også sørge for å gi noen fullmakt til å gripe inn i tilsvarende situasjoner i fremtiden. 

 

Anonymkode: b8da2...5ab

Takk, det var jeg ikke klar over! Hva tror du at utfallet kan bli hvis jeg forteller det til familien?

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har noe utestående ( som du skylder) velle jeg tatt kontakt med gjeldsrådgiver i nav. Deretter min fastlege. Så min evt. livspartner eller kanskje en av de nærmeste som man erfaringsmessig vet er " lett å prate med"

Iallefall veldig dumt å bare gjemme alt  av regninger i en skoeske under senga el. .Vi er alle for verdifulle som mennesker i kraft av oss selv til det. Det bare forlenger problemene.

Skal tenke på deg. Lykke til😊

Anonymkode: e2f48...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det var jeg ikke klar over! Hva tror du at utfallet kan bli hvis jeg forteller det til familien?

Anonymkode: ee5f8...66f

Det kommer selvfølgelig an på hvordan familien din er, men jeg tenker at det meste blir lettere å komme videre i forhold til, dersom du ikke i tillegg skal hemmeligholde det. 

Jeg er definert som nærmeste pårørende til en person som har vært manisk noen ganger. Hun har fått utformet en fremtidsfullmakt som gir meg anledning til å sperre hennes bankkonti dersom jeg mener hun er i ferd med å miste kontrollen over pengebruken. Ikke sikkert noe tilsvarende ville vært aktuelt for deg, men hun opplever det som en ganske stor trygghet. 

Anonymkode: b8da2...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en avtale med min datter om å ta grep hvis hun ser at jeg blir syk igjen. Har også skrevet en fullmakt til fastlegen min at han kan prate fritt med min datter. Nå stoler jeg 100% på begge to. 

Har også 2 andre i familien som jeg kan fortelle det meste, men resten av familien ville jeg ikke ha fortalt noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har noe utestående ( som du skylder) velle jeg tatt kontakt med gjeldsrådgiver i nav. Deretter min fastlege. Så min evt. livspartner eller kanskje en av de nærmeste som man erfaringsmessig vet er " lett å prate med"

Iallefall veldig dumt å bare gjemme alt  av regninger i en skoeske under senga el. .Vi er alle for verdifulle som mennesker i kraft av oss selv til det. Det bare forlenger problemene.

Skal tenke på deg. Lykke til😊

Anonymkode: e2f48...367

Takk for råd og støtte. Jeg skal ta det til etterretning.....

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer selvfølgelig an på hvordan familien din er, men jeg tenker at det meste blir lettere å komme videre i forhold til, dersom du ikke i tillegg skal hemmeligholde det. 

Jeg er definert som nærmeste pårørende til en person som har vært manisk noen ganger. Hun har fått utformet en fremtidsfullmakt som gir meg anledning til å sperre hennes bankkonti dersom jeg mener hun er i ferd med å miste kontrollen over pengebruken. Ikke sikkert noe tilsvarende ville vært aktuelt for deg, men hun opplever det som en ganske stor trygghet. 

Anonymkode: b8da2...5ab

Jeg har faktisk blitt rådet til det samme, men dum som jeg er så tror jeg aldri det kommer til å skje igjen.....

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg har en avtale med min datter om å ta grep hvis hun ser at jeg blir syk igjen. Har også skrevet en fullmakt til fastlegen min at han kan prate fritt med min datter. Nå stoler jeg 100% på begge to. 

Har også 2 andre i familien som jeg kan fortelle det meste, men resten av familien ville jeg ikke ha fortalt noe som helst.

Det var lurt! Kanskje jeg skal gjøre ddt sånn.....jeg er enig i at man må se an hvem man deler sånt med.

Anonymkode: ee5f8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av det du spør om, men du bør sørge for å få juridisk hjelp for å se om du kan få tilbake noe av pengene. Mani kan være en såkalt sterk ugyldighetsgrunn i avtaleretten, så avtaler inngått under mani kan være mulig å få opphevet. 

Også synes jeg du skal fortelle om dette til familien, og kanskje skal du også sørge for å gi noen fullmakt til å gripe inn i tilsvarende situasjoner i fremtiden. 

 

Anonymkode: b8da2...5ab

Dette tenkte jeg og på når jeg leste hi. En venninde har manier hvor hun flytter rundt og inngår leieavtaler osv. Hun får avtalene slettet via den paragrafen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...