Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere i matbudsjett i måneden? 

Jeg har blitt nøye med å føre regnskap pga trang økonomi, kjipt forbrukslån som ble tatt opp pga trang økonomi (problemer å få pengene til å strekke til mat ut måneden) . 

Nå har jeg begynt å føre regnskap og se hvor jeg kan kutte utgiftene. 

Jeg har et matbudsjett på to personer. Vi har brukt 1300 kroner på mat fra 30 august til 18 september. Det har vært hardt, men vi passer på å handle inn billig mat på tilbud (Rema) . Kjøper ikke lunsj ute når vi kan lage matpakker. Har spart mye på det. 

 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fører ikke budsjett men jeg prøver å tenke kutt hele veien for levekostnade virker bare å øke uten ende i dag. Prøver å kutte ut alt jeg ikke trenger men jeg er veldig glad i mat og synes det er veldig vanskelig.  

Det blir veldig vanskelig fremover tror jeg for så mange føler kostnadstrykket i dag tror jeg ,også mennesker som før kanskje ingen problemer i arbeidslivet hadde og vi skal alle leve.

Ting kan bli for dyrt også for alle men noe trenger vi jo bare alle. Jeg tror de som har jobb har det lettere. Tror man må begynne der hvis man egentlig vet hva man kan komme tilbake i der da. Enkelte må jo bare avstå på grunn av helse eller annet.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker dere i matbudsjett i måneden? 

Jeg har blitt nøye med å føre regnskap pga trang økonomi, kjipt forbrukslån som ble tatt opp pga trang økonomi (problemer å få pengene til å strekke til mat ut måneden) . 

Nå har jeg begynt å føre regnskap og se hvor jeg kan kutte utgiftene. 

Jeg har et matbudsjett på to personer. Vi har brukt 1300 kroner på mat fra 30 august til 18 september. Det har vært hardt, men vi passer på å handle inn billig mat på tilbud (Rema) . Kjøper ikke lunsj ute når vi kan lage matpakker. Har spart mye på det. 

 

Anonymkode: 18b2c...c13

Godt jobba, det er omtrent det samme som jeg som 1 person bruker.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å tenke at man kan ikke gi seg over for ingen ting. Tenker på alle trafikkofrene og menneskene bak alle selvmordstanker og de bøndene som uheldigvis ikke satset på mais og alle som lider i det skjulte  Det er så mange som har det så mye værre. Man åpner avisa daglig og forstår litt av det.

Håper bare regjeringen tar de rette grepene i tide.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tenke på regnskap. Men av forskjellige grunner er det så vanskelig å se fremover.Håper ennå på en åpning i arbeidslivet og som sagt da tror jeg mye er lettere.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt jobba, det er omtrent det samme som jeg som 1 person bruker.

Anonymkode: 827bf...5ab

Takk :) Vi jobber hardt for å stramme inn. Jeg må nok leve med en stor gjeld å betale på en stund,  men jeg strammer kraftig inn nå. Jobber hardt for å få gjelden nedover, og økonomien til å fungere bedre. Kutter å kjøpe mat i lunsjen. Trener til jobben ,istedet for å ta buss, kjøper rimelig mat på Rema. Alt dette hjelper kraftig på. Jeg ser at vi har klart det bra denne måneden. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil også tenke på regnskap. Men av forskjellige grunner er det så vanskelig å se fremover.Håper ennå på en åpning i arbeidslivet og som sagt da tror jeg mye er lettere.

Anonymkode: d6034...e22

Det er veldig lett å tenke at man vil ha det bra her og nå, og ikke tenke fremover, men med å tenke regnskap så får man det mye tryggere og lettere også. Man slipper å bekymre seg så mye. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke så lett å måtte avstå fra alt nei. Kan snart ikke gi en slant til de innsamlingsaksjoner  engang og skulle for lengst vært en tur hos tannlegen.Men sånt må bare utstå til senere engang.

Synd å si det men nå slipper jeg iallefall å bidra økonomisk til gamle foreldre. Jeg hadde litt overskudd etter å ha solgt en liten hybel og betalt gjeld og jeg fikk iallefall sørget for at de hadde hva de trengte rent materielt den siste åra av deres liv. 

Men veien tilbake til arbeidslivet etter å ha blitt hevet på gaten etter overtallighet kan bli for lang virker det som. 

Men som sagt mange har det så mye verre så dessverre. Men det er ting ingen har styring med tror jeg. Det må isåfall være Gud selv.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Vi begynte å sette opp budsjett da vi studerte for noen få år siden, og vi har fortsatt med det. Da vi begge studerte hadde vi elendig økonomi - ca. 16.000 i måneden inkludert studielån og litt jobb ved siden av. Det var ikke mye på to personer. Husker at vi måtte saumfare hybelen i slutten av måneden for å se om vi fant noen kronestykker, og lykken var stor om vi fant en tier. Det var veldig kjipt. Ingen av oss hadde råd til å gå ut å spise, dra på kino, eller noe som helst. Det skal sies at vi bodde for dyrt på hybel i Oslo. Nå er situasjonen heldigvis en del bedre, men vi "tjener" fortsatt på å ha et budsjett. På matbutikken bruker vi ca. 4.500 kr i måneden på to personer. 

Endret av franklyscarlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Vi begynte å sette opp budsjett da vi studerte for noen få år siden, og vi har fortsatt med det. Da vi begge studerte hadde vi elendig økonomi - ca. 16.000 i måneden inkludert studielån og litt jobb ved siden av. Det var ikke mye på to personer. Husker at vi måtte saumfare hybelen i slutten av måneden for å se om vi fant noen kronestykker, og lykken var stor om vi fant en tier. Det var veldig kjipt. Ingen av oss hadde råd til å gå ut å spise, dra på kino, eller noe som helst. Det skal sies at vi bodde for dyrt på hybel i Oslo. Nå er situasjonen heldigvis en del bedre, men vi "tjener" fortsatt på å ha et budsjett. På matbutikken bruker vi ca. 4.500 kr i måneden på to personer. 

Så hadde dere det ganske likt som vi har det nå.  Hardt men jeg håper at det bedrer seg. Strammer ihvertfall inn økonomien. Gjør tiltak for å få en bedre økonomi. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hadde dere det ganske likt som vi har det nå.  Hardt men jeg håper at det bedrer seg. Strammer ihvertfall inn økonomien. Gjør tiltak for å få en bedre økonomi. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lykke til :) Det er utrolig hva man klarer hvis man må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen er mer alvorlig for mange av oss tror jeg fordi det er så lite håp om endring i den totale situasjonen i fremtid. Jeg tror ikke lenger det går an å være så ukritisk og godtroende til alt som nok mange av oss har vært.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke lenger det går an å være så ukritisk og godtroende til alt som nok mange av oss har vært.

Jeg har ikke akkurat inntrykk av at problemet er at du er for ukritisk?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Situasjonen er mer alvorlig for mange av oss tror jeg fordi det er så lite håp om endring i den totale situasjonen i fremtid. 

Denne holdningen er kritisk nok, den grenser til svartmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne med budsjett jeg også og håper det ikke er for sent. At der ennå er tid. Ting kan bli for kostbart og dyrt også. Uendelig med dopapir og fiskebollbokser trenger man ikke.Ikke stekte egg og loff og solbærsaft.

Jeg skal prøve å minske vekta uansett.

Så dette vil jeg prøve å ta seriøst.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal begynne med budsjett jeg også og håper det ikke er for sent. At der ennå er tid. Ting kan bli for kostbart og dyrt også. Uendelig med dopapir og fiskebollbokser trenger man ikke.Ikke stekte egg og loff og solbærsaft.

Jeg skal prøve å minske vekta uansett.

Så dette vil jeg prøve å ta seriøst.

Anonymkode: d6034...e22

Budsjett og regnskap er nyttig.

Men doruller og fiskeboller er ikke kostbart?

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laban : takk til deg med innspill i en annen tråd som jeg hadde, som handlet om forbrukslån og lav økonomi som ikke strekker særlig til. Jeg har tatt mange av dine tips til meg, og nå føler jeg at jeg har bedre styring og kontroll på økonomien enn jeg pleier å ha på dette tidspunkt av måneden :) .

Jeg har også tatt i bruk flere forskjellige råd på nettet som : http://nett.nyttiginfo.no/sparetips/

Jeg betaler regningene fortløpende når de kommer. Passer på å betale litt ned på lånet, samt legge av minst 500 kroner på buffer hver måned.Tar med matpakke på jobb. Pleide å bruke 60 kroner per dag i matpakke og det er det slutt på. Får bare stramme kraftig inn en del måneder fremover og se om det hjelper på :) 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Budsjett og regnskap er nyttig.

Men doruller og fiskeboller er ikke kostbart?

Anonymkode: 827bf...5ab

Man må ha dopapir. Men jeg kjøper det rimeligste dopapir. Passer på å kjøpe det rimeligste av alle matvarer. Det hjelper på. Kjøper inn mat som er næringsrikt. Og kutter ut unødvendige ting og tang. Forsøker å bruke fantasien i matlagingen. Dette er faktisk spennende. For nå er målet å få dette til, og så skal jeg se om jeg klarer å slutte å sitte igjen med minus hver måned. Forløbig ligger jeg på pluss-siden denne måneden etter å ha brukt tips fra laban, og nettet. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@laban : takk til deg med innspill i en annen tråd som jeg hadde, som handlet om forbrukslån og lav økonomi som ikke strekker særlig til. Jeg har tatt mange av dine tips til meg, og nå føler jeg at jeg har bedre styring og kontroll på økonomien enn jeg pleier å ha på dette tidspunkt av måneden :) .

Jeg har også tatt i bruk flere forskjellige råd på nettet som : http://nett.nyttiginfo.no/sparetips/

Jeg betaler regningene fortløpende når de kommer. Passer på å betale litt ned på lånet, samt legge av minst 500 kroner på buffer hver måned.Tar med matpakke på jobb. Pleide å bruke 60 kroner per dag i matpakke og det er det slutt på. 

Syntes det er rart du pleide å kjøpe matpakke til 60 kr pr dag når du samtidig måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til mat i slutten av måneden....

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er rart du pleide å kjøpe matpakke til 60 kr pr dag når du samtidig måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til mat i slutten av måneden....

Anonymkode: 827bf...5ab

Ja, det er kanskje rart. Men gjort er gjort.. Jeg tok av forbrukslånet til matpakke også. Eneste løsning er å forsøke å få orden på økonomien. Hardt, men jeg har lært en ting: ikke ta opp mer forbrukslån og forsøke å føre et fornuftig regnskap. Det har vært en tøff måned med hard innstramming men jeg skal klare å få dette til . 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...