Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er kjønnsdiskriminerende hvis du påstår menn ikke klarer å lage sunn og skikkelig middag.

Anonymkode: 827bf...5ab

Du må være i slekt med fandens oldemor.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte hvor mye fryseboks kostet, og kan tilføye hvor lenge den holder?

Jeg sparer ikke på å kjøpe mat på tilbud som jeg ikke spiser.  Trenger ikke være økonom til å forstå det.

 

Jeg svarer på rallingen din.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Vår store fryseboks, som vi kjøpte da vi var studenter, er 24 år nå 😮😮😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må være i slekt med fandens oldemor.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Så rart, jeg har lurt på om du er det. 🤣😂

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrøtter, løk, purre, poteter og kålrot holder seg da i ukesvis i kjøleskapet.

I går laget jeg vegetarlasagne til 8 personer. Brukte ca dette:

1 kg ferske tomater  - 35 kr

3 små kartonger med crusha tomater - ca 15 kr

5 små løk - 8 kr

3 fedd hvitløk - 5 kr?

En liten bit ingefær - 4 kr?

En halv pakke røde tørre linser - 12 kr?

2 store gulrøtter - 5 kr?

1 stor purre - 20 kr?

I pk frossen spinat - 10 kr

Litt olivenolje - 5 kr?

Norvegia - 20 kr?

En skvett melk - 8 kr?

Lasagneplater - 15 kr?

Salat - 20 kr

En halv agurk - 10 kr

Et halv glass fetaost - 15

En paprika - 10 kr?

Et grovbrød - 10 kr (kjøper ofte 10 og 10 frosne brød for 100 kr).

Litt krydder. 

Dette blir da ca 28 kr per person. Det ble imidlertid mye til overs, slik at 3 personer kan spise seg mette i morgen

 Altså blir kostnaden ca 20 kr per person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, påskelilje skrev:

Vår store fryseboks, som vi kjøpte da vi var studenter, er 24 år nå 😮😮😮

Fryseskapet mitt er 22 år. :) Jeg krysser bare fingrene for at det holder frem til sommeren da jeg skal flytte... Det samme gjelder de andre hvitevarene som stort sett er 15 år faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Fryseskapet mitt er 22 år. :) Jeg krysser bare fingrene for at det holder frem til sommeren da jeg skal flytte... Det samme gjelder de andre hvitevarene som stort sett er 15 år faktisk.

Kjøl og fryseskapet mitt er "bare" 12 år og det samme er vaskemaskinen min. Microen er 15 år.  Håper de holder i flere år til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, emilie321 skrev:

Kjøl og fryseskapet mitt er "bare" 12 år og det samme er vaskemaskinen min. Microen er 15 år.  Håper de holder i flere år til. 

 

Micro og oppvaskmaskin er nyere hos meg, men komfyr, kjøleskap og vaskemaskin er 13 år og jeg håper virkelig de holder i 7-8 mnd til. Om de da blir med på flyttelasset eller om den som kjøper leiligheten vil ha dem med på kjøpet vet jeg ikke. Får jo ikke noe igjen for så gamle hvitevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Vår store fryseboks, som vi kjøpte da vi var studenter, er 24 år nå 😮😮😮

 

35 minutter siden, Lillemus skrev:

Fryseskapet mitt er 22 år. :) Jeg krysser bare fingrene for at det holder frem til sommeren da jeg skal flytte... Det samme gjelder de andre hvitevarene som stort sett er 15 år faktisk.

 

29 minutter siden, emilie321 skrev:

Kjøl og fryseskapet mitt er "bare" 12 år og det samme er vaskemaskinen min. Microen er 15 år.  Håper de holder i flere år til. 

Ser ut som ryktet om hvitevarer som er programmert til å ryke etter 5 år er høyst overdrevet! Min eldste fryser er eldre enn min sønn, faktisk vintage neste år (dvs 24 år). Min andre (den vi har kalt ny-fryseren hehe) er faktisk også 15 år. I huset jeg har flyttet fra var alle hvitevarer på kjøkkenet innebygd og fra 1998, og alt funket helt fint. Vaskemaskin og tørketrommel er 10 år, og til og med flatskjerm og Mac er hhv 11 og 9 år. 

Ser ut som jeg bør påberegne at en del elektronikk ryker i årene som kommer hehe :D  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, påskelilje skrev:

I går laget jeg vegetarlasagne til 8 personer. 

Brukte ca dette: (...)

Dette blir da ca 28 kr per person. Det ble imidlertid mye til overs, slik at 3 personer kan spise seg mette i morgen

 Altså blir kostnaden ca 20 kr per person.

Nettopp. Nøyaktig sånn var regnestykket for mange av rettene jeg lagde mens vi var familie også, og det er det fremdeles. Man må bare huske å dele kostnadene på antall kuverter og bruke fryseren aktivt. Nå som jeg er alene syns jeg det er gull å finne posjonspakker med god kjøttsuppe, beuf en daube, fiskesuppebase, rotmos, bolognesesaus etc i fryseren i allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kayia skrev:

Ser ut som ryktet om hvitevarer som er programmert til å ryke etter 5 år er en høyst overdreven myte! Min eldste fryser er eldre enn min sønn, faktisk vintage neste år (dvs 24 år). Min andre (den vi har kalt ny-fryseren hehe) er faktisk også 15 år. I huset jeg har flyttet fra var alle hvitevarer på kjøkkenet innebygd og fra 1998, og alt funket helt fint. Vaskemaskin og tørketrommel er 10 år, og til og med flatskjermen og Mac'en er hhv 11 og 9 år. 

Ser ut som jeg bør påberegne at en del elektronikk ryker i årene som kommer hehe :D  

Min kjære har innebyggede hvitvarer, komfyr og oppvaskmaskin fra 1986 (!) og de dauer jo pokker meg ikke! Ja, jeg ønsker meg ny komfyr! Men når man har en komfyr som virker og som har et aparte mål på platetoppen slik at den dagen den må byttes ut så må også alle benkeplatene ryke - ja, da sitter det langt inne å starte på det prosjektet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Min kjære har innebyggede hvitvarer, komfyr og oppvaskmaskin fra 1986 (!) og de dauer jo pokker meg ikke! Ja, jeg ønsker meg ny komfyr! Men når man har en komfyr som virker og som har et aparte mål på platetoppen slik at den dagen den må byttes ut så må også alle benkeplatene ryke - ja, da sitter det langt inne å starte på det prosjektet...!

Jeg har en to år gammel induksjon der jeg bor nå, og selv om komfyren i forrige bolig funket helt greit er det HIMMELSK å lage mat på min nye. Komfyrdelen varmes kjapt, induksjon responderer like kjapt som gass, og jeg eeeelsker å kunne programmere komfyren ift hva jeg lager ❤️ 

Men - jeg er jo som deg - jeg ville ikke skiftet ut komfyren i gammelhuset før den røk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er mange i dag som er i vanskelige og ikke så lite fortvilet situasjoner. Vi har ikke råd til å være med i pengegaloppen med det nyeste elektroniske utstyr og abonnementer og alt av så mye. Veldig rart at nettopp nav og dens representanter har så vanskelig for å forstå det.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Veldig grovt regnet bruker vi kanskje 1000 på middag i uka. Regner da med at middag er noe over halvparten av dagligvarene. Det blir ca 35 kr per middag for en person. Da tenker vi ikke spesielt på at det skal være billig, men gjerne kjapt og noenlunde sunt og variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig til etterfølgelse. Jeg håper jeg kommer til å lære mer etter hvert. Jeg har laget en handleliste med noen få matvarer og drikke som er hva det går mest av for meg. Jeg vil legge handleturen sammen med andre ting som jeg allikevel skal når jeg tar bussen. Jeg vil prøve å ikke hefte meg for mye i alle krisebeskriveelsene jeg hører i media og sitte og spekulere og tenke selv. Jeg har investert i en hobby men jeg bruker ikke mere penger på dette lenger men gjør tilpasninger med materialet jeg nå har. Tenker at alle krisene må bare gå over til slutt og helsa en gang peke oppover. De fleste mennesker gjør tilpasninger i dag innenfor de rammer de har mulighet til tror jeg. Overalt møter man jo i søkt grad elektroniske løsninger men man må jo ha lov til å avstå fra ting når det blir for kostbart mener jeg. Men også jeg vil lære tror jeg til slutt.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...