Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsøker å bruke fantasien i matlagingen.

Når du planlegger matinnkjøpene for noen dager, kan det være lurt hvis restene kan slås sammen og bli en ny middag, hvis de passer sammen sånn omtrent. Del opp rester fra fiskemiddager for eksempel, og legg dem i en form sammen med potetskiver eller pastarester, legg til noen buketter brokkoli eller grønnsaksrester, strø litt ost over og sett det i ovnen. Det voksne barnet ditt spiser kanskje ikke middag hjemme hver dag, da kan du sikkert ofte lage restemiddag til deg selv. Det er mye som kan brukes i en slik form eller i en omelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kanskje rart. Men gjort er gjort.. Jeg tok av forbrukslånet til matpakke også. Eneste løsning er å forsøke å få orden på økonomien. Hardt, men jeg har lært en ting: ikke ta opp mer forbrukslån og forsøke å føre et fornuftig regnskap. Det har vært en tøff måned med hard innstramming men jeg skal klare å få dette til . 

Anonymkode: 18b2c...c13

Mener du skrev om dyre forbrukslån og betalingsproblemer i fjor også. Du har ikke tatt opp nye lån etter det, håper jeg? Jeg spør fordi det kan virke som du ikke har tatt alvoret innover deg før (til tross for at du har lagt  frem vanskelighetene her), derfor undrer jeg om det stiller seg annerledes nå.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Mener du skrev om dyre forbrukslån og betalingsproblemer i fjor også. Du har ikke tatt opp nye lån etter det, håper jeg? Jeg spør fordi det kan virke som du ikke har tatt alvoret innover deg før (til tross for at du har lagt  frem vanskelighetene her), derfor undrer jeg om det stiller seg annerledes nå.

Jeg måtte bruke av kredittkortet igjen. Det var det som ble problemet. Kom noen uforutsette utgifter/ høye nødvendige utgifter. Men jeg forsøker å få bukt med det igjen. Jeg har problemer med å få inntekten til å strekke til i perioder. I perioder så jobber jeg ganske mye, og så hadde jeg noen nedgangstider iblant. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Når du planlegger matinnkjøpene for noen dager, kan det være lurt hvis restene kan slås sammen og bli en ny middag, hvis de passer sammen sånn omtrent. Del opp rester fra fiskemiddager for eksempel, og legg dem i en form sammen med potetskiver eller pastarester, legg til noen buketter brokkoli eller grønnsaksrester, strø litt ost over og sett det i ovnen. Det voksne barnet ditt spiser kanskje ikke middag hjemme hver dag, da kan du sikkert ofte lage restemiddag til deg selv. Det er mye som kan brukes i en slik form eller i en omelett.

Takk for gode råd. Jeg bruker rester og slår tilsammen til ny middag Ganske lurt. Du har gitt mange inspirerende gode råd og det har vært til god hjelp denne måneden laban. Det er tøfft, men jeg har bestemt meg for å stramme økonomien kraftig i en del måneder fremover og se om jeg kommer litt ovenpå igjen. 

Sparekonto er lurt å ha itillegg. For det er bedre å ha en backup av penger ibakhånd dersom jeg har lite jobbing en periode. Det gir en sikkerhet. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sparekonto er lurt å ha i tillegg. For det er bedre å ha en backup av penger ibakhånd dersom jeg har lite jobbing en periode. Det gir en sikkerhet.

Og det er lettere å spare når man har "fjernet" pengene fra den kontoen der de er mest tilgjengelige, da blir det ikke så fristende å bruke dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Og det er lettere å spare når man har "fjernet" pengene fra den kontoen der de er mest tilgjengelige, da blir det ikke så fristende å bruke dem ;)

Det er sant. Jeg har to banker. Og har plassert de i den andre banken. Men jeg er nødt til å klare å avstå fra å bruke pengene. Jeg må bygge opp en backup for å sikre meg selv en sikkerhet. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fullstendig oversikt over hvor mye vi bruker på mat. Vi har jo vært 5 i familien, nå er vi 4. Vi tro at vi kanskje handler for rundt 1500-2000 kr i uka, trolig blir det nå nærmere 1500 enn 2000 når eldstemann har flyttet. Jeg har lenge bakt hjemmebakt brød, men har hatt noen måneders pause. Har imidlertid funnet et bakeri som selger 20 frosne brød for 200 kr - herlig! Så akkurat nå driver vi og spiser på dem.

Jeg er observant når jeg handler, og velger ofte grønnsaker og frukt som er på tilbud. Samme med fisk - er det torsk som er nedsatt, velger jeg det fremfor annen fisk. Kjøtt spiser vi lite av. Når det er salg på Norvegia; 69 kr for en kilo, kjøper jeg som regel 4, for det spiser vi mye av, og osten holder seg lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om å frykte framtid. Selv om mange sier det motsatt er jeg veldig bekymret for at økonomien blir for tung å bære for så mange av oss.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2018 den 18.29, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om å frykte framtid. Selv om mange sier det motsatt er jeg veldig bekymret for at økonomien blir for tung å bære for så mange av oss.

Anonymkode: d6034...e22

Jeg bekymrer meg for økonomien men må heller sette av bekymringstid til den pluss bruke minst mulig penger og være fornuftig i innkjøp. Og selvfølgelig forsøke å få mest mulig jobbing hver måned. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fort 4000 kr pr. måned i matbudsjett ,men jeg jobber med å få dette ned. Hele familier klarer seg fint med halvparten har jeg hørt.

Så forferdelig mye er det ikke man trenger når man er alenebebeboer. Men skulle gjerne kommet tilbake helsemessig og ikke minst i arbeidslivet igjen. 

Hvordan alt vil gå fremover er vel usikkert for oss alle.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Det går fort 4000 kr pr. måned i matbudsjett ,men jeg jobber med å få dette ned. Hele familier klarer seg fint med halvparten har jeg hørt.

Så forferdelig mye er det ikke man trenger når man er alenebebeboer. Men skulle gjerne kommet tilbake helsemessig og ikke minst i arbeidslivet igjen. 

Hvordan alt vil gå fremover er vel usikkert for oss alle.

Anonymkode: d6034...e22

Jeg sksl sjekke hva jeg har brukt hittil. Jeg lurer også på om jeg skal ta en storhandel i uka istedet for å småhandle litt hver dag. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også prøve en storhandel i uka når jeg allikevel kanskje skal med bussen et ærend til byen eller på kirkegården. Det blir mindre strevsom og også mer økonomisk og mindre stress. Nå når jeg ikke har noen jobb kan jeg jo fritt bare benytte de gangene været er bra. Jeg har lite naturlig anlegg for økonomisk tenkning i grunnen så jeg må skjerpe meg ,men unnskylder meg med at det mye har med helsa å  gjøre at man har valgt litt lettvinte løsninger ofte.Man må jo bare håpe man lærer litt ettersom man lever. Jeg har blant annet oppdaget at det kommer fler og fler av butikkens tilbudsprodukter på fler og fler produkter eller firstprice som det av og til heter. Jeg ser også at det er bare et mindre antall produkter det går mye av.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Det går fort 4000 kr pr. måned i matbudsjett

Det er mye for kun en.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men det i inkluderer også andre ting som man også får i matbutikken. Men jeg vil også begynne å se meg mere føre spesielt i økonomiske ting.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at det ofte argumenteres for at storhandel er mer lønnsomt enn å handle smått når man trenger det, men for min del stemmer ikke dette. Jeg tror kunsten er å bare handle det en skal ha, ikke mer, og for min del er det minst like lett å tenke at jeg trenger mer når jeg handler stort for noe på dikt. Jeg tror mer på god planlegging jeg, gjerne lister, om man vil unngå svinn og bomkjøp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har sett at det ofte argumenteres for at storhandel er mer lønnsomt enn å handle smått når man trenger det, men for min del stemmer ikke dette. Jeg tror kunsten er å bare handle det en skal ha, ikke mer

Vi har heller aldri praktisert storhandel, men vi skriver alltid handleliste og holder oss til den.  Men vi er omgitt av matbutikker, så det er veldig enkelt å supplere hvis noe mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en storhandel i dag. Handlet masse varer som jeg tror skal holde i iallefall en uke på Rema. Normalt sett så småhandler jeg. Men jeg tok en storhandling for en uke. Brukte 530 kroner, og jeg fikk så mye varer til billig pris at jeg har regnet ut at jeg og barnet som bor hos meg har middag og frokost  , og måltider for en uke :) 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg opplever er kostnadstrykket bare økende. Det vil si pris på alt øker så jeg prøver men synes det er vanskelig for mat som smaker betyr så mye i det daglige føler jeg.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien er trolig vi er i alle  ikke så aller værst for alle de som har tjent masse på langvarig nesten null i rente. Men vi er nok alle der. Vi er ikke alle like. Ønsker bare fin jordomseiling jeg.😊

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...