Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen grunn til å anklage dem for det.  De har vært der siden åttitallet og veldig populære.  Det du skriver oser av fordommer.  Værsågod med dine middager til 25 kr.  Jeg snakker om ordentlige middager, ikke posesuppe med et tørt runnstykke.  Jeg snakker også om kostnadene ved å bruke ovn, lufthette og oppvaskemaskin/varmt vann.  Det er noen kroner for å varme opp posesuppa. 

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg snakker ikke om posesuppe. Nå har du bare fordommer mot folk som er økonomiske og flinke til å lage mat.

Og det koster neppe mer enn en krone i strøm å varme opp suppe.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om posesuppe. Nå har du bare fordommer mot folk som er økonomiske og flinke til å lage mat.

Og det koster neppe mer enn en krone i strøm å varme opp suppe.

Anonymkode: 827bf...5ab

Jeg har ingen fordommer mot de som er flinke, men jeg tror ikke et øyeblikk på at du lager middager for 175.- kr. per uke.  Jeg rett og slett tror ikke på deg, og det er noe helt annet enn fordommer.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen fordommer mot de som er flinke, men jeg tror ikke et øyeblikk på at du lager middager for 175.- kr. per uke. 

Jeg har ikke sagt jeg lager middag til 25 kr hver dag. Men det er garantert billigere å lage hjemme enn å spise ute, selv på et billig lugubert spisested.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om posesuppe. Nå har du bare fordommer mot folk som er økonomiske og flinke til å lage mat.

Og det koster neppe mer enn en krone i strøm å varme opp suppe.

Anonymkode: 827bf...5ab

Jeg vil også gjerne ha oppskrift på en mettende og sunn middag til 25,-. :) Ok, ris koster ikke mange kronene om man kjøper en stor sekk (sunnhetsgehalten her kan dog diskuteres), en potet eller to koster heller ikke mange kronene. Av grønnsaker er frosne erter billig og godt og en god proteinkilde og en liten gulrot koster ikke mye (men må dessverre kjøpes i kilosposer). Hva så med hovedproteinkilden? Hvis vi nå er oppe i 12,- for poteter, en liten gulrot og 1 dl erter så trenger vi en stor nok bit fisk eller kjøtt til 13,-. Ok, man kan ta et par egg, men det blir jo en noe snodig rett kanskje? Man får kanskje koteletter såpass billig om man er heldig? Jeg er veldig glad i fisk og om jeg er heldig å finne 600 g salmalaks til 40%, altså ca.100,- så er det ca. 4 middager for meg, altså 25,- bare for hovedproteinkilden.

Så kom gjerne opp med en god, sunn og mettende middag til 25,- pr. per, bestående av en karbohydratkilde (ris, pasta, potet e.l.), grønnsaker og en hovedproteinkilde (animalsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Jeg vil også gjerne ha oppskrift på en mettende og sunn middag til 25,-. :) Ok, ris koster ikke mange kronene om man kjøper en stor sekk (sunnhetsgehalten her kan dog diskuteres), en potet eller to koster heller ikke mange kronene. Av grønnsaker er frosne erter billig og godt og en god proteinkilde og en liten gulrot koster ikke mye (men må dessverre kjøpes i kilosposer). Hva så med hovedproteinkilden? Hvis vi nå er oppe i 12,- for poteter, en liten gulrot og 1 dl erter så trenger vi en stor nok bit fisk eller kjøtt til 13,-. Ok, man kan ta et par egg, men det blir jo en noe snodig rett kanskje? Man får kanskje koteletter såpass billig om man er heldig? Jeg er veldig glad i fisk og om jeg er heldig å finne 600 g salmalaks til 40%, altså ca.100,- så er det ca. 4 middager for meg, altså 25,- bare for hovedproteinkilden.

Så kom gjerne opp med en god, sunn og mettende middag til 25,- pr. per, bestående av en karbohydratkilde (ris, pasta, potet e.l.), grønnsaker og en hovedproteinkilde (animalsk).

Mager svinekotelett (39,- kr kiloen på tilbud), poteter, erter. Ca 20 kr per porsjon?

Poenget her var ellers pris hjemmelaget vs spise ute.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt jeg lager middag til 25 kr hver dag. Men det er garantert billigere å lage hjemme enn å spise ute, selv på et billig lugubert spisested.

Anonymkode: 827bf...5ab

Nå er du ufin.  Billige spisesteder er ikke lugubre, og kafeer hvor du får en god og billig middag er langt fra lugubre.  Du virker veldig naiv, og har høye tanker om deg selv at du er økonomisk og flink.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mager svinekotelett (39,- kr kiloen på tilbud), poteter, erter. Ca 20 kr per porsjon?

Poenget her var ellers pris hjemmelaget vs spise ute.

Anonymkode: 827bf...5ab

Spiser du mager svinekotelett til middag alle dager?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg vil også gjerne ha oppskrift på en mettende og sunn middag til 25,-. :)

Dere er tre personer ikke sant? Du kan lage ganske mye for kr 75 til dere tre som både er mettende og sunt. Kjøttsuppe feks, eller gode fiskekaker med poteter. Eller nudelsuppe med egg, lasagne eller tomatbasert fiskesuppe. Osv, osv. 

Man må jo regne reelt i slike diskusjoner. Jeg feks, som bor alene og lager mat kun til meg selv, har jo mat i flere dager når jeg lager noe. Det betyr jo at jeg må dele alle utgifter på antall posjoner for å sammenligne med én porsjon på kafé, og da er jeg ofte på rundt 30-50 pr middag for min del.

Men nå spiser jeg ikke et berg med mat heller da, det finnes jo dem som spiser fire store fiskekaker og tre poteter, en halv form lasagne etc alene, og da stiger jo prisen pr kuvert selvfølgelig. Men det gjør den når de spiser ute også, for disse velger ikke løksuppe, lunt kyllingspørbrød eller noe annet smått der heller ;) :P 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kayia skrev:

Dere er tre personer ikke sant? Du kan lage ganske mye for kr 75 til dere tre som både er mettende og sunt. Kjøttsuppe feks, eller gode fiskekaker med poteter. Eller nudelsuppe med egg, lasagne eller tomatbasert fiskesuppe. Osv, osv. 

Man må jo regne reelt i slike diskusjoner. Jeg feks, som bor alene og lager mat kun til meg selv, har jo mat i flere dager når jeg lager noe. Det betyr jo at jeg må dele alle utgifter på antall posjoner for å sammenligne med én porsjon på kafé, og da er jeg ofte på rundt 30-50 pr middag for min del.

Men nå spiser jeg ikke et berg med mat heller da, det finnes jo dem som spiser fire store fiskekaker og tre poteter, en halv form lasagne etc alene, og da stiger jo prisen pr kuvert selvfølgelig. Men det gjør den når de spiser ute også, for disse velger ikke løksuppe, lunt kyllingspørbrød eller noe annet smått der heller ;) :P 

Jeg lager ofte store porsjoner siden jeg bor alene og har i fryseren til senere.  Det blir slitsomt i lengden og variasjon betyr mye.  Jeg har bodd alene i åresvis og ingen får meg til å tro at det er enkelt å lage middager for en til 25.-, selvom det kan gå an.  Det å påstå slikt er ikke økonomisk flinkhet, men dolsk naivitet.

Å ha en variasjon i kosten er viktig, og det er mange eldre og enslige som spiser for lite variert.  Mange spiser sjelden middag.  Dette hubabaluba med at "jeg er flink, økonomisk og nøysom" gjør ikke noen noe godt.  Sunt økonomisk vett er noe annet enn å telle kronestykker.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

(...) Det å påstå slikt er ikke økonomisk flinkhet, men dolsk naivitet.

(...) Dette hubabaluba med at "jeg er flink, økonomisk og nøysom" gjør ikke noen noe godt.  Sunt økonomisk vett er noe annet enn å telle kronestykker.

Det var da svært så provosert du ble.

Når noen har så dårlig råd som trådstarter så bare MÅ man, selv om det er krevende. De færreste makter å leve godt og lett på et slikt matbudsjett, men selv jeg som har god råd ville greid å utkonkurrere billige kafeer BIGTIME (som var det jeg svarte Lillemus på). Og - som sagt- på alenedagene mine bruker jeg ikke nødvendigvis mye på å bli mett på sunn mat uten at det er økonomisk krise heller. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Detvsr da svært så provosert du ble.

Når noen har så dårlig råd som trådstarter så bare MÅ man, selv om det er krevende. De færreste makter å leve godt og lett på et slikt matbudsjett, men selv jeg som har god råd ville greid å utkonkurrere billige kafeer BIGTIME og som sagt- på alenedagene mine bruker jeg ikke nødvendigvis mye på å bli mett på sunn mat. 

Jeg ble nå ikke svært provosert, men provosert ble jeg.  Å ha ekstremt dårlig råd var ikke det jeg tenkte spesielt på.  Jeg trenger ikke å telle kronestykker nå, men jeg har erfaring av å ha dårlig råd.

Å ha alenedager og spise billig for siden å lage gode middager når man ikke er alene er noe annet enn å bo helt alene.  Jeg har prøvd å bo sammen med familie på fire, alene med barn på deling og nå helt alene.  Mest økonomisk var familie på fire (per capita), og minst å være helt alene.  Det er bredere gap mellom å være helt alene og å ha barn/ungdommer på deling enn til familien.

 

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å bo sammen med familie på fire, alene med barn på deling og nå helt alene.  Mest økonomisk var familie på fire (per capita), og minst å være helt alene.

OK. Jeg har motsatt erfaring. Jeg bruker mer pr kuvert på middag når vi er flere. Vi brukte MYE mer generellt på mat mens jeg bodde med eksen og jr, vesentlig mindre da jr dro i militæret og bare eksen og jeg spiste hjemme. Nå bor jeg alene, og bruker mye mer pr kuvert når kjæresten eller jr spiser her.

Når det kommer til sylting og bruk av fryser holder jeg på at det er besparende for de som har dårlig råd. Jeg har ikke plukket sopp, bær eller kokt kraft av økonomiske grunner, men såklart er engangsutgiften delt på antall posjoner rimeligere enn å kjøpe tilsvarende i butikken hver gang. Om man skal lage syltetøy når man er som blakkest kan engangsutgiften virke stor (selv om dét høres litt rart ut) selvsagt, men om man har tatt den utgiften en gang man har en hundrings til syltepulver og sukker så finner man utgiftsfritt pålegg ganske mange ganger i frysen. Sopp koster nada å fryse, bortsett fra bittelitt strøm til forvelling og frysing, og er det de kilowattene som velter skuta kan man knapt greie å leve i et hjem. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kayia skrev:

OK. Jeg har motsatt erfaring. Jeg bruker mer pr kuvert på middag når vi er flere. Vi brukte MYE mer generellt på mat mens jeg bodde med eksen og jr, vesentlig mindre da jr dro i militæret og bare eksen og jeg spiste hjemme. Nå bor jeg alene, og bruker mye mer pr kuvert når kjæresten eller jr spiser her.

Når det kommer til sylting og bruk av fryser holder jeg på at det er besparende for de som har dårlig råd. Jeg har ikke plukket sopp, bær eller kokt kraft av økonomiske grunner, men såklart er engangsutgiften delt på antall posjoner rimeligere enn å kjøpe tilsvarende i butikken hver gang. Om man skal lage syltetøy når man er som blakkest kan engangsutgiften virke stor (selv om dét høres litt rart ut) selvsagt, men om man har tatt den utgiften en gang man har en hundrings til syltepulver og sukker så finner man utgiftsfritt pålegg ganske mange ganger i frysen. Sopp koster nada å fryse, bortsett fra bittelitt strøm til forvelling og frysing, og er det de kilowattene som velter skuta kan man knapt greie å leve i et hjem. 

Det er allmennkunnskaper at menn spiser mer enn kvinner og jeg har kun døtre.  Det er regnet ut at alenehusholdninger er dyrere enn når det er flere, men jeg gidder ikke lete etter det.

Jeg er ikke blakk, men økonomisk.  Jeg spiser ikke syltetøy og ingen får meg igjen til å lage syltetøy som jeg ikke har lyst på, bare fordi svigermor og alle andre ble så imponert.  Jeg har kun liten frysedel i kjøleskapet, og å investere i fryseboks for alle bærene og soppen blir neppe særlig økonomisk.  Det koster strøm å ha fryser uansett hvor mye er opp i den og det er ikke bare nada.

De som kjøper syltetøy hver gang de går i butikken kan gjerne plukke bær midt på Karl Johan for min del.  De andre også som kun kjøper hver annen gang.  Svinekoteletter spiser jeg heller aldri, men ser det ofte nevnt som billig mat.  Fiskeboller i boks er pyton.  Grønnsaksretter på restauranter pleier å være billigere enn kjøtt, og siden jeg spiser nesten ikke kjøtt spiser jeg det ofte.  Fisk ligger og tiner på kjøkkenet nå mens jeg "jobber" (jeg surfer for mye på nettet).  Den er ikke akkurat det billigste, men sunn.

Jeg råder ofte menn som bor alene til å ta dagens innimellom, og kommer til å fortsette med det uansett hva dolfruene mener.  Det er mange enslige som ikke spiser ordentlig.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er allmennkunnskaper at menn spiser mer enn kvinner og jeg har kun døtre.  Det er regnet ut at alenehusholdninger er dyrere enn når det er flere, men jeg gidder ikke lete etter det.

Jeg er ikke blakk, men økonomisk.  Jeg spiser ikke syltetøy og ingen får meg igjen til å lage syltetøy som jeg ikke har lyst på, bare fordi svigermor og alle andre ble så imponert.  Jeg har kun liten frysedel i kjøleskapet, og å investere i fryseboks for alle bærene og soppen blir neppe særlig økonomisk.  Det koster strøm å ha fryser uansett hvor mye er opp i den og det er ikke bare nada.

En gjennomsnittlig fryseboks bruker i snitt strøm for ca 2 kr pr dag. Det tjener du lett inn på å lage store porsjoner, og å kjøpe inn på tilbud, og fryse ned.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gjennomsnittlig fryseboks bruker i snitt strøm for ca 2 kr pr dag. Det tjener du lett inn på å lage store porsjoner, og å kjøpe inn på tilbud, og fryse ned.

Anonymkode: 827bf...5ab

Hvor mye koster fryseboksen?  Jeg lager store porsjoner og fryser ned i min lille frysedel og det holder i massevis.  Jeg kjøper ikke mat kun fordi den er på tilbud, men jeg kjøper på tilbud når det er noe jeg mangler. 

Har du regnet ut strømmen til ovn og oppvaskemaskin?  Ja og har du regnet ut din andel av sparingen, eller hva du får for jobben?  Kvinner har jo jobbet gratis i alle år og kanskje du mener at de kan de godt fortsette med.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster fryseboksen? 

En fryseboks holder i mange år, så det tjener du raskt inn.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper ikke mat kun fordi den er på tilbud,

Det kan du spare mye på.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du regnet ut strømmen til ovn og oppvaskemaskin?  Ja og har du regnet ut din andel av sparingen, eller hva du får for jobben?  Kvinner har jo jobbet gratis i alle år og kanskje du mener at de kan de godt fortsette med.

Hva fanden er det du raller om nå?

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En fryseboks holder i mange år, så det tjener du raskt inn.

Det kan du spare mye på.

Hva fanden er det du raller om nå?

Anonymkode: 827bf...5ab

Jeg spurte hvor mye fryseboks kostet, og kan tilføye hvor lenge den holder?

Jeg sparer ikke på å kjøpe mat på tilbud som jeg ikke spiser.  Trenger ikke være økonom til å forstå det.

 

Jeg svarer på rallingen din.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte hvor mye fryseboks kostet, og kan tilføye hvor lenge den holder?

Det kommer an på pris og kvalitet.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sparer ikke på å kjøpe mat på tilbud som jeg ikke spiser. 

Nei, har du fine vaner så.

 

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg råder ofte menn som bor alene til å ta dagens innimellom, og kommer til å fortsette med det uansett hva dolfruene mener.  Det er mange enslige som ikke spiser ordentlig.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Du er kjønnsdiskriminerende hvis du påstår menn ikke klarer å lage sunn og skikkelig middag.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på pris og kvalitet.

Nei, har du fine vaner så.

 

Anonymkode: 827bf...5ab

Hvis det er fine vaner å spise mye fisk og grønnsaker så har jeg det. Jeg kjøper ikke svinekoteletter på tilbud siden jeg aldri spiser dem.  Kvaliteten på fryseboks er vel regnet ut fra strømbruk.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...