Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sjelden innom dol, men det frister ikke å gjøre det oftere når det er venneprat som foregår.  Forbrukslån og kredittkort har vært diskutert her i tyve år, og ingen bruker slikt.  Likevel øker forbruksgjelden i Norge.  Da er det i hvert ikke et tverrsnitt av den norske befolkningen som er her.

Finnes det ingen som bruker kredittkort uten at det er et problem?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjelden innom dol, men det frister ikke å gjøre det oftere når det er venneprat som foregår.  Forbrukslån og kredittkort har vært diskutert her i tyve år, og ingen bruker slikt.  Likevel øker forbruksgjelden i Norge.  Da er det i hvert ikke et tverrsnitt av den norske befolkningen som er her.

Finnes det ingen som bruker kredittkort uten at det er et problem?

Bruker bare kredittkort til å handle på nettet. Betaler da hele fakturaen slik at det ikke påløper renter. 

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det ingen som bruker kredittkort uten at det er et problem?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg endte opp med 85000 i kredittkortgjeld. Det merker man. Men jeg refinansierte og bakte det inn i boliglån. Men det er ikke alle som har den muligheten. Nå bruker jeg kredittkort som buffer, men da betaler jeg ved første mulighet tilbake det jeg har brukt.

Anonymkode: 57a4a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjelden innom dol, men det frister ikke å gjøre det oftere når det er venneprat som foregår.  Forbrukslån og kredittkort har vært diskutert her i tyve år, og ingen bruker slikt.  Likevel øker forbruksgjelden i Norge.  Da er det i hvert ikke et tverrsnitt av den norske befolkningen som er her.

Finnes det ingen som bruker kredittkort uten at det er et problem?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Å bruke lån til å finansiere forbruk er usedvanlig dumt. 

Anonymkode: d730a...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke lån til å finansiere forbruk er usedvanlig dumt. 

Anonymkode: d730a...d2e

Alt vi kjøper er forbruk.  Mange har studielån, billån, huslån osv.  Hva er dumt ved det?  Hvorfor er det dumt å bruke kredittkort til å finansiere noe når du vet hvordan du skal betale?  Mange har ikke fast lønn engang i måneden.  Det er ikke uvanlig å betale møbler med kreditt og betale avdrag. 

Det som er dumt er å miste kontrollen over det, men etter det jeg ser på dol så er ikke de her.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt vi kjøper er forbruk.  Mange har studielån, billån, huslån osv.  Hva er dumt ved det? 

Du bør bare låne penger for å investere i noe som vil gi minst like høy avkastning som rentene på lånet ditt. Lån til rent forbruk bør du simpelthen ikke ta opp.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor er det dumt å bruke kredittkort til å finansiere noe når du vet hvordan du skal betale?  Mange har ikke fast lønn engang i måneden. 

Da er forbrukslån livsfarlig.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig å betale møbler med kreditt og betale avdrag.

Det er smartere å spare opp på forhånd.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør bare låne penger for å investere i noe som vil gi minst like høy avkastning som rentene på lånet ditt. Lån til rent forbruk bør du simpelthen ikke ta opp.

Da er forbrukslån livsfarlig.

Det er smartere å spare opp på forhånd.

Anonymkode: 827bf...5ab

Nei kredittkort er ikke livsfarlig når man jobber selvstendig og får uregelmessige utbetalinger.  Det kan jeg gå god for.  Det er ingen bil som gir like høy avkastning som rentene på et billån, og hvordan regner du avkastning av et studielån?  Utdannelse er den beste investering av alle.

Det er sikkert veldig smart å spare opp for hus og utdanning, men hvordan skal det gjøres?  Det du skriver er helt virkelighetsfjernt.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei kredittkort er ikke livsfarlig når man jobber selvstendig og får uregelmessige utbetalinger. 

Det er ren gambling, og svært dyrt i lengden. Har du råd til å betale ned på dyre forbrukslån har du også anledning til å spare opp en buffer til perioder med lite inntekt. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg gå god for.  Det er ingen bil som gir like høy avkastning som rentene på et billån,

og hvordan regner du avkastning av et studielån?  Utdannelse er den beste investering av alle.

Ja nettopp, derfor er det en god investering. Du kan være rimelig sikker på at dette gir en svært god avkastning gjennom et helt livsløp.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert veldig smart å spare opp for hus og utdanning, men hvordan skal det gjøres?  Det du skriver er helt virkelighetsfjernt.

Jeg skriver da ikke at man skal spare opp til hus og utdanning for å betale dette kontant. Jeg snakker om rent forbrukt, feriereiser, møbler, tv og den salgs.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og klesbudsjett er det jeg må ta tak i. Der har jeg enormt mye å spare. Det er bare helt nødvendig. Jeg har alltid vært så redd for ikke å få i meg nok vitaminet og mineraler og sporstoffer osv. Det er blitt nærmest sykelig. Jeg er blitt slik mange av hybelvertinnene jeg hadde når jeg bodde og studerte og jobbet i en større by. Husker flere av dem kjøpte masse vitaminer og kosttilskudd o.l. på ukeblad og apotek dengang. Men folk flest var nok mye opptatt av det dengang også.

Føler jeg har lært mye av å lese hva dere tenker omkring temaet.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei kredittkort er ikke livsfarlig når man jobber selvstendig og får uregelmessige utbetalinger.  Det kan jeg gå god for.  Det er ingen bil som gir like høy avkastning som rentene på et billån, og hvordan regner du avkastning av et studielån?  Utdannelse er den beste investering av alle.

Det er sikkert veldig smart å spare opp for hus og utdanning, men hvordan skal det gjøres?  Det du skriver er helt virkelighetsfjernt.

Anonymkode: cdc6f...e1c

En bruker vel ikke kredittkort til hus og utdanning.

Det å bruke kredittkort for å finansiere ferier og biler er ikke særlig smart heller.

Har selv et kredittkort som jeg skylder litt for mye på og det er tungt å betale det tilbake. Det er dessuten veldig høy rente på kredittkort lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ren gambling, og svært dyrt i lengden. Har du råd til å betale ned på dyre forbrukslån har du også anledning til å spare opp en buffer til perioder med lite inntekt. 

Ja nettopp, derfor er det en god investering. Du kan være rimelig sikker på at dette gir en svært god avkastning gjennom et helt livsløp.

Jeg skriver da ikke at man skal spare opp til hus og utdanning for å betale dette kontant. Jeg snakker om rent forbrukt, feriereiser, møbler, tv og den salgs.

Anonymkode: 827bf...5ab

Det er tull at det er ren gambling.  Hvor dyrt det er avhenger av hvor lang tid det går før du betaler kredittkortgjelden.  Hvorvidt noen har anledning til å spare opp en buffer kan ikke du uttale deg om.

Dette er typisk dol diskusjon.  Ingen bruker kredittkort på dol, men tallene fra bankene viser hvor mange som gjør det.  Ergo: det er vanlige mennesker på dol;)

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

En bruker vel ikke kredittkort til hus og utdanning.

Det å bruke kredittkort for å finansiere ferier og biler er ikke særlig smart heller.

Har selv et kredittkort som jeg skylder litt for mye på og det er tungt å betale det tilbake. Det er dessuten veldig høy rente på kredittkort lån.

Ja det er tungt å betale det tilbake hvis du har brukt for mye som du ikke vet at du får i nærmeste fremtid.  Ingen betaler en bil med kredittkort. Da får man billån.  Mange betaler ferier med kredittkort, men det blir først et problem hvis du ikke vet når du kan betale det tilbake.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tull at det er ren gambling.  Hvor dyrt det er avhenger av hvor lang tid det går før du betaler kredittkortgjelden.  Hvorvidt noen har anledning til å spare opp en buffer kan ikke du uttale deg om.

Dette er typisk dol diskusjon.  Ingen bruker kredittkort på dol, men tallene fra bankene viser hvor mange som gjør det.  Ergo: det er vanlige mennesker på dol;)

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det skulle stå Ergo: det er ikke vanlige mennesker på dol;)

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle tenker unektelig sitt i dag på alt man har sløst vekk av tid og krefter og ikke minst økonomi. Men det er aldri for sent å prøve på ny frisk.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt knyttes opp mot økonomi i dag så man må prøve å spare på hva man kan. Så mye gratis er det nok ikke om det noensinne har vært da.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Det går fort 4000 kr pr. måned i matbudsjett ,men jeg jobber med å få dette ned. Hele familier klarer seg fint med halvparten har jeg hørt.

At hele familier (2 voksne og 2 barn?) skal klare seg greit på 2000,- i mnd på mat tviler jeg på. Det vil kreve en ganske stor innsats for å finne ting så billig som mulig. Det går sikkert an, men da vil man måtte snu på hver krone.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sjelden innom dol, men det frister ikke å gjøre det oftere når det er venneprat som foregår.  Forbrukslån og kredittkort har vært diskutert her i tyve år, og ingen bruker slikt.  Likevel øker forbruksgjelden i Norge.  Da er det i hvert ikke et tverrsnitt av den norske befolkningen som er her.

Finnes det ingen som bruker kredittkort uten at det er et problem?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Og i hver diskusjon om dette så er det alltid noen som påpeker at de har kredittkort, men at de bruker det med omhu og betaler ned så fort de får penger og dermed ikke havner i gjeldsfella av den grunn. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blitt slik mange av hybelvertinnene jeg hadde når jeg bodde og studerte og jobbet i en større by. Husker flere av dem kjøpte masse vitaminer og kosttilskudd o.l. på ukeblad og apotek dengang.

Jøss du var sannelig tett på hybelvertinnene dine, du visste altså hvor de handlet hva?

Setningen høres nesten ut som et sitat fra Mykle eller noe... 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lillemus skrev:

Og i hver diskusjon om dette så er det alltid noen som påpeker at de har kredittkort, men at de bruker det med omhu og betaler ned så fort de får penger og dermed ikke havner i gjeldsfella av den grunn. 😊

Nå er ikke dol første stedet jeg ville søke hvis jeg hadde økonomiske problemer.   Det jeg synes er rart det er den vanvittige omhuen.  Jeg f.eks. jobbet selvstendig engang og ventet noen ganger på betalinger som ikke kom til riktig tid.  Å si til meg at det er livsfarlig å bruke kredittkort i slike situasjoner er vanvittig.  Hvem har flere hundre tusen som buffer?  Ja jeg ventet på flere hundre tusen og brukte kredittkort til det var betalt.  Jeg havnet ikke i gjeldsfella av den grunn.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lillemus skrev:

At hele familier (2 voksne og 2 barn?) skal klare seg greit på 2000,- i mnd på mat tviler jeg på. Det vil kreve en ganske stor innsats for å finne ting så billig som mulig. Det går sikkert an, men da vil man måtte snu på hver krone.

 

Jeg er helt sikker på at det ikke går an.  Det er aldeles umulig uansett hvor mange ganger du snur kronene.  2000 kr. er for lite for hver eneste husholdning.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...