Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for all del, det er greit for meg å plukke bær og lage syltetøy.  Jeg husker godt den perioden hvor jeg var superhusmor som plukket bær og saftet og syltet selv om jeg egentlig ikke likte syltetøy og gjorde det fordi det skulle gjøres og for å imponere svigermor.  Jeg er ikke alene om det av min generasjon.

Diskusjonen handler om enslige husholdninger og hvor mye syltetøy bruker et menneske?  Jeg har også lagd leverpostei og forskjellige pølser før i tiden, men tror du virkelig at det lønner seg i en alene husholdning?  Jeg i de senere årene har bodd midt i London og Berlin alene i en leilighet.  Jeg kan love deg at jeg dro ikke og plukket bær og lagde leverpostei.

Jeg baker aldri kake til meg selv, men det hender at jeg baker kaker for bursdager hos barnebarna fordi barna mine ber om det.  Det er dyrt fordi da må jeg kjøpe alle ingrediensene til kakene.  Det var noe annet da dette var en del av familiens innkjøp.

For et par år siden hadde jeg en årsinntekt som var godt under halvdelen av det jeg har nå.  Jeg måtte snu på hver krone og maten jeg spiste var langt fra så god og næringsrik som den jeg spiser nå.  Jeg klarte meg ja, og kom meg igjennom det uten å miste leiligheten eller noe annet, men jeg vet godt hva jeg snakker om av egen erfaring.  Jeg har vært ung mor i full jobb som handlet økonomisk for en familie på fire, og jeg har også vært syk og alene med lite penger. Nå er jeg alene i full jobb med god inntekt.

Jeg er ikke særlig kresen, og jeg kaster aldri mat.  Jeg kjøper brød og skjærer det opp i butikken og legger det i fryseren når jeg kommer hjem.  De siste skivene smaker ikke særlig godt, men det går greit.  Hvis det ligger noen skiver der når jeg drar på ferie så spiser jeg dem når jeg kommer hjem, men de kunne ha smakt bedre.  Jeg kjøper aldri mer enn et brød, og jeg spiser ikke særlig mye brød så et brød kan ligge lenge i fryseren hos meg.

Jeg handler på Meny av og til nå, dvs. når jeg vil ha kvalitet.  Det gjorde jeg ikke da jeg måtte snu på hver krone, og å bake pizza til meg alene ville jeg aldri finne på.  Så glad er jeg ikke i pizza.  

Anonymkode: cdc6f...e1c

Pizza-rester kan fryses ned. Men det er kanskje ikke bra nok?

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pizza-rester kan fryses ned. Men det er kanskje ikke bra nok?

Anonymkode: 827bf...5ab

Jeg orker ikke mer av slike idiotiske spydigheter.  Jeg skrev at jeg ikke var særlig glad i pizza, er det noe galt?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker ikke mer av slike idiotiske spydigheter.  Jeg skrev at jeg ikke var særlig glad i pizza, er det noe galt?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det var du som begynte å snakke om pizza.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjonen handler om enslige husholdninger og hvor mye syltetøy bruker et menneske?  Jeg har også lagd leverpostei og forskjellige pølser før i tiden, men tror du virkelig at det lønner seg i en alene husholdning?  Jeg i de senere årene har bodd midt i London og Berlin alene i en leilighet.  Jeg kan love deg at jeg dro ikke og plukket bær og lagde leverpostei.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg tok utgangspunkt i oss som bor i Norge, de fleste brukerne her inne gjør det og her i landet har de aller fleste mulighet til å høste gratis av naturens goder. :) Noen er svært sære i matveien og spiser veldig lite variert og om man da spiser mye syltetøy så er det billig å lage det selv, jeg tenkte ikke vanskeligere enn det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Jeg tok utgangspunkt i oss som bor i Norge, de fleste brukerne her inne gjør det og her i landet har de aller fleste mulighet til å høste gratis av naturens goder. :) Noen er svært sære i matveien og spiser veldig lite variert og om man da spiser mye syltetøy så er det billig å lage det selv, jeg tenkte ikke vanskeligere enn det. :) 

Jeg tror ikke at det er vanlig lenger i Norge å plukke bær og sylte og safte slik det var før.  At noen gjør det ja det vet jeg, men jeg er glad at det ikke er noe som kvinner føler tvang til å gjøre lenger.  Å si til syke, enslige mennesker at de kan gå i skogen og plukke bær og sopp for det er gratis...............nei det tror jeg ikke er lurt.

En jeg kjenner er overlege og hun er den ivrigste sopp og bærplukkeren jeg kjenner, og hun gjør det ikke pga. dårlig råd.  Hun gjør det av ren interesse og har investert i alt mulig til å tørke og sylte og safte og og og....   Jeg har full respekt for at det er hennes hobby, og jeg har også full respekt for de som gjør det for å spare penger.  Ikke kom å si til meg at alle  enslige som bor i sentrum av Oslo drar ut i marka for å plukke bær.  Ikke tror jeg det gjelder heller alle som bor i Bergen og Trondheim.

 

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjonen handler om enslige husholdninger og hvor mye syltetøy bruker et menneske?  Jeg har også lagd leverpostei og forskjellige pølser før i tiden, men tror du virkelig at det lønner seg i en alene husholdning?  Jeg i de senere årene har bodd midt i London og Berlin alene i en leilighet.  Jeg kan love deg at jeg dro ikke og plukket bær og lagde leverpostei.

Jeg baker aldri kake til meg selv, men det hender at jeg baker kaker for bursdager hos barnebarna fordi barna mine ber om det.  Det er dyrt fordi da må jeg kjøpe alle ingrediensene til kakene.  Det var noe annet da dette var en del av familiens innkjøp.

Jeg bor alene og gjør som Lillemus så det er nok ikke så gitt at alle enslige hushold gjør som deg. Jeg plukker både sopp og bør, forveller eller tørker sopp, rører bær og fryser ned. Jeg baker både brød og kaker (har kjøpt former i mindre størrelser) og fryser ned, og også jeg lager leverpostei og pølser, koker alltid kraft av bein på fisk og kjøtt og fryser ned. Som Lillemus koser jeg meg med dette, pluss at jeg syns smaken er hundre ganger bedre. 

Jeg har forresten også bodd utenlands, og lagde syltetøy der også. Enten plukket jeg bær og planter (ramsløk feks) eller kjøpte bær i butikken. Jeg har venner bosatt i utlandet og de gjør det samme. Ingen av oss driver med dette fordi vi skal please svigermor eller andre, men fordi vi liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg bor alene og gjør som Lillemus så det er nok ikke så gitt at alle enslige hushold gjør som deg. Jeg plukker både sopp og bør, forveller eller tørker sopp, rører bær og fryser ned. Jeg baker både brød og kaker (har kjøpt former i mindre størrelser) og fryser ned, og også jeg lager leverpostei og pølser, koker alltid kraft av bein på fisk og kjøtt og fryser ned. Som Lillemus koser jeg meg med dette, pluss at jeg syns smaken er hundre ganger bedre. 

Jeg har forresten også bodd utenlands, og lagde syltetøy der også. Enten plukket jeg bær og planter (ramsløk feks) eller kjøpte bær i butikken. Jeg har venner bosatt i utlandet og de gjør det samme. Ingen av oss driver med dette fordi vi skal please svigermor eller andre, men fordi vi liker det. 

Imponert over matregimet. Jeg gjør lite slikt, og har som ab over her en følelse av at mange baker brød og plukker og sylter bær og sopp fordi det understreker hvor vellykkede de er, om det så er overfor svigermor, naboer eller seg selv. Sier altså ikke at dette gjelder deg eller Lillemus.

 

Når det gjelder akkurat syltetøy er jo store glass med jordbærsyltetøy svært billig i kjedebutikkene, så jeg tviler på at de store innsparingene i økonomien gjøres akkurat her, og særlig ikke for single. Om det altså var økonomi som var argumentet, og det var jo det tråden dreide seg om. Å sanke og sylte og bake av egen smak og interesse blir jo en litt annen skål

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Xtra skrev:

Når det gjelder akkurat syltetøy er jo store glass med jordbærsyltetøy svært billig i kjedebutikkene, så jeg tviler på at de store innsparingene i økonomien gjøres akkurat her, og særlig ikke for single. Om det altså var økonomi som var argumentet, og det var jo det tråden dreide seg om. Å sanke og sylte og bake av egen smak og interesse blir jo en litt annen skål

Jeg gjør dette for please meg selv, ingen andre. :) Kjøpt syltetøy smaker, med veldig få unntak, pjuk - emment og kun sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Xtra skrev:

Imponert over matregimet. Jeg gjør lite slikt, og har som ab over her en følelse av at mange baker brød og plukker og sylter bær og sopp fordi det understreker hvor vellykkede de er, om det så er overfor svigermor, naboer eller seg selv. Sier altså ikke at dette gjelder deg eller Lillemus.

 

Når det gjelder akkurat syltetøy er jo store glass med jordbærsyltetøy svært billig i kjedebutikkene, så jeg tviler på at de store innsparingene i økonomien gjøres akkurat her, og særlig ikke for single. Om det altså var økonomi som var argumentet, og det var jo det tråden dreide seg om. Å sanke og sylte og bake av egen smak og interesse blir jo en litt annen skål

Det var godt å se dette innlegget.  Jeg har venner som har matlaging som den største lidenskapen i livet.  Om de bruker å sanke og sylte er vel noe forskjellig, men en av mine venninner er blitt en kokebok kjendis og har fått mange anerkjennelser for sine matskriv i flere land.  Hun har blant annet skrevet bøker om det som er in i dagens samfunn, og det er å ikke kaste mat.

Det er ikke særlig mange kroner man sparer på å  bake brød til en person.  Vet ikke om det betaler strømmen engang som trenges for å kjøre evt. kjøkkenmaskin og i hvert fall bakerovn.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg gjør dette for please meg selv, ingen andre. :) Kjøpt syltetøy smaker, med veldig få unntak, pjuk - emment og kun sukker.

Det var økonomi som ble diskutert her.  Altså om enslige husholdninger sparte penger på å dra på bærplukking og sylte selv.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke særlig mange kroner man sparer på å  bake brød til en person.  Vet ikke om det betaler strømmen engang som trenges for å kjøre evt. kjøkkenmaskin og i hvert fall bakerovn.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det er klart det lønner seg å bake brød selv om en bor alene. Det forutsetter selvsagt at en fryser ned i passe porsjoner, f.eks deler brødet i 3, og at en "tåler" å spise brød som ikke er dagsferskt.

En må jo da bake 3 eller 4 brød på en gang, avkjøle dem, og fryse ned det som ikke spises på f.eks 2 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var økonomi som ble diskutert her.  Altså om enslige husholdninger sparte penger på å dra på bærplukking og sylte selv.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Hvis en har frys, så er det klart at det lønner seg. Særlig dersom en får kjøpt sukker og evt certo på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var økonomi som ble diskutert her.  Altså om enslige husholdninger sparte penger på å dra på bærplukking og sylte selv.

Anonymkode: cdc6f...e1c

I gen tvil om at det å bake og sanke lønner seg, også i enmannshushold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Kayia skrev:

I gen tvil om at det å bake og sanke lønner seg, også i enmannshushold. 

Jeg spiser ca. to brød i måneden og da kan det hende at jeg spiser dagsferske brød akkurat når jeg handler.  Hvis jeg skulle bake brød selv  og fryse ned så måtte jeg gå til butikken og plukke med meg ingrediensene (ikke kun mel og gjær).  Det tar tid.  Siden bærer jeg posene hjem, rydder på plass og drar frem det utstyret jeg trenger.  Etter en stund med heving etc. er brødene klare for bakerovnen som er varmet opp.  Mens de baker så rydder jeg kjøkkenbenken og setter i oppvaskemaskinen.  Når de er bakt må de avkjøles en stund på en rist og det tar tid før de er klare for å pakkes inn og legges i fryseren.  Hvis de ligger noen uker i fryseren så tar det strøm.

Hvor mye koster  to brød i måneden?  Hvor mange kroner sparer jeg på å bake dem?  Hvor mye kan jeg regne som lønn etter bakingen?

Jeg snakker om det økonomiske.  Det er noe helt annet enn å si at det er så koselig å bake brød, ingenting smaker bedre og jeg slapper så godt av når jeg baker.  Jeg har nøyaktig ingenting imot slike argumenter og synes selv at bakingen kan være koselig engang iblant hvis jeg har invitert noen, men jeg sparer ikke på det.  

Jeg etterspør et konkret regnestykke på hva et menneske må spise mye brød for å spare og få igjen for jobben.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det blir tøfft å klare å få økonomien til å strekke til. Jeg har 1100 kroner ut måneden å klare meg på for å få alt til å gå rundt. Det er tøfft fordi vi er to i husholdningen, men vi skal klare det. Må man så må man klare det. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det blir tøfft å klare å få økonomien til å strekke til. Jeg har 1100 kroner ut måneden å klare meg på for å få alt til å gå rundt. Det er tøfft fordi vi er to i husholdningen, men vi skal klare det. Må man så må man klare det. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Bidrar den andre i husholdningen økonomisk?

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidrar den andre i husholdningen økonomisk?

Anonymkode: 827bf...5ab

Nei, jeg må klare alt på min inntekt. Er ganske tøfft. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg må klare alt på min inntekt. Er ganske tøfft. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Er han ikke over 18?

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ca. to brød i måneden og da kan det hende at jeg spiser dagsferske brød akkurat når jeg handler.  Hvis jeg skulle bake brød selv  og fryse ned så måtte jeg gå til butikken og plukke med meg ingrediensene (ikke kun mel og gjær).  Det tar tid.  Siden bærer jeg posene hjem, rydder på plass og drar frem det utstyret jeg trenger.  Etter en stund med heving etc. er brødene klare for bakerovnen som er varmet opp.  Mens de baker så rydder jeg kjøkkenbenken og setter i oppvaskemaskinen.  Når de er bakt må de avkjøles en stund på en rist og det tar tid før de er klare for å pakkes inn og legges i fryseren.  Hvis de ligger noen uker i fryseren så tar det strøm.

Hvor mye koster  to brød i måneden?  Hvor mange kroner sparer jeg på å bake dem?  Hvor mye kan jeg regne som lønn etter bakingen?

Jeg snakker om det økonomiske.  Det er noe helt annet enn å si at det er så koselig å bake brød, ingenting smaker bedre og jeg slapper så godt av når jeg baker.  Jeg har nøyaktig ingenting imot slike argumenter og synes selv at bakingen kan være koselig engang iblant hvis jeg har invitert noen, men jeg sparer ikke på det.  

Jeg etterspør et konkret regnestykke på hva et menneske må spise mye brød for å spare og få igjen for jobben.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Nei det er klart, spiser du ikke koteletter er det ikke noe å spare på å kjøpe en ku  :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kayia skrev:

Nei det er klart, spiser du ikke koteletter er det ikke noe å spare på å kjøpe en ku  :P 

 

PS, koteletter kommer vanligvis fra gris, så en kan fortsatt spare litt på å kjøpe ku 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...