Gå til innhold

Hva skjer om man selvskader på DPS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle slike tilfeller blir vurdert individuelt. Det er derfor umulig å gi noe fornuftig svar på hva som vil skje. Uansett er selvskading et tilbakeskritt i behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg var innlagt på DPS, var det ei som skar seg opp på håndleddene på natta. Ambulansen kom og kjørte henne til sykehus for å bli lappet sammen, så bar det tilbake til dps der hun var innlagt. Samme dagen ble hun utskrevet derfra. Les: kastet ut.

Men mulig de hadde erfaringer med henne om at hun var en såkalt dramaqueen som stadig fant på slike ting. Jeg vet ikke, men jeg husker det gjorde inntrykk på meg. 

Anonymkode: e8035...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Alle slike tilfeller blir vurdert individuelt. Det er derfor umulig å gi noe fornuftig svar på hva som vil skje. Uansett er selvskading et tilbakeskritt i behandlingen.

Skjønner.

Anonymkode: 4e996...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En gang jeg var innlagt på DPS, var det ei som skar seg opp på håndleddene på natta. Ambulansen kom og kjørte henne til sykehus for å bli lappet sammen, så bar det tilbake til dps der hun var innlagt. Samme dagen ble hun utskrevet derfra. Les: kastet ut.

Men mulig de hadde erfaringer med henne om at hun var en såkalt dramaqueen som stadig fant på slike ting. Jeg vet ikke, men jeg husker det gjorde inntrykk på meg. 

Anonymkode: e8035...180

Leit å høre.

Anonymkode: 4e996...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på DPS for å få hjelp! Fortell kontakten din om selvskadetrangen din når den kommer og be om hjelp. I form av samtaler, beroligende medisin e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om man selvskader på DPS? Blir man kastet ut eller overført til akuttpost på sykehus?

Anonymkode: 4e996...9f7

En gang jeg var innlagt der var det en selvskader der, hun opptok mesteparten av tiden til personalet. Hun fikk hele tiden oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

En gang jeg var innlagt der var det en selvskader der, hun opptok mesteparten av tiden til personalet. Hun fikk hele tiden oppmerksomhet. 

Det er ikke bra å belaste systemet pga. selvskading men det er svart vanskelig å stoppe med det når man har store belastninger. En selvskader søker ikke alltid etter oppmerksomhet. Det er en enorm stor inndre smerte. Jeg syns de skal overvåkes hele tiden og tilby mer samtaler. Håper at det endrer seg snart. Sånn at alle kan få en godt behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det er ikke bra å belaste systemet pga. selvskading men det er svart vanskelig å stoppe med det når man har store belastninger. En selvskader søker ikke alltid etter oppmerksomhet. Det er en enorm stor inndre smerte. Jeg syns de skal overvåkes hele tiden og tilby mer samtaler. Håper at det endrer seg snart. Sånn at alle kan få en godt behandling. 

Det må være en voldsomt indre smerte ja, var selv selvskader som ung men aldri så gale at jeg måtte sy. Jeg ville ikke ha oppmerksomhet den gangen, så det er vel ikke alltid det de er ute etter. Men det blir jo automatisk mye oppmerksomhet rundt det da, jeg delte bad med henne. Og måtte si til de ansatte "Nå er det blod på badet igjen", da løp de til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det er ikke bra å belaste systemet pga. selvskading men det er svart vanskelig å stoppe med det når man har store belastninger. En selvskader søker ikke alltid etter oppmerksomhet. Det er en enorm stor inndre smerte. Jeg syns de skal overvåkes hele tiden og tilby mer samtaler. Håper at det endrer seg snart. Sånn at alle kan få en godt behandling. 

Da bør de ikke være på DPS men heller på akuttposten vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Underbar skrev:

Du er på DPS for å få hjelp! Fortell kontakten din om selvskadetrangen din når den kommer og be om hjelp. I form av samtaler, beroligende medisin e.l

Det skal jeg gjøre.

Anonymkode: 4e996...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stjernestøv skrev:

En gang jeg var innlagt der var det en selvskader der, hun opptok mesteparten av tiden til personalet. Hun fikk hele tiden oppmerksomhet. 

Jeg tenker også at hun heller burde vært på  akuttpsyk.

Anonymkode: 4e996...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke generalisere. Forhåpentligvis blir det sett på som noe man på en eller annen måte må få tatt tak i, og ikke bare et "regelbrudd" som medfører utskriving for alle. Det blir feil når personalet lager masse styr rundt en som skader seg. Med det mener jeg ikke å si at man ikke skal gi oppmerksomhet, men heller ikke hause det opp. Man skal ta det alvorlig, man skal gi adekvat medisinsk behandling. Man skal ha fokus vise forståelse for at dette kommer av at den som gjør det har det vondt, men samtidig formidle at selvskading ikke er en grei måte å løse det på. Oppmuntre til å snakke, til å kontakte personalet når det blir vanskelig FØR selvskadingen er et faktum. Men skjer det, synes jeg det er best om personalet klarer å skjerme resten av pasientene for det så langt som mulig. 

Jeg var en hard core selvskader før. Og jeg har opplevd både "dette var et tillitsbrudd og vi kan ikke ha sånt her på avdelingen, så ha det bra." En annen gang fikk jeg være der videre allikevel. En annen gang ble videresendt til lukka på psykehuset, men da trengte jeg det og. De på DPS liker ikke å ha pasienter som potensielt kan skade seg selv, rett og slett fordi de ikke har bemanning til å ta hånd om det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at hun heller burde vært på  akuttpsyk.

Anonymkode: 4e996...9f7

Ja hun burde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Man kan ikke generalisere. Forhåpentligvis blir det sett på som noe man på en eller annen måte må få tatt tak i, og ikke bare et "regelbrudd" som medfører utskriving for alle. Det blir feil når personalet lager masse styr rundt en som skader seg. Med det mener jeg ikke å si at man ikke skal gi oppmerksomhet, men heller ikke hause det opp. Man skal ta det alvorlig, man skal gi adekvat medisinsk behandling. Man skal ha fokus vise forståelse for at dette kommer av at den som gjør det har det vondt, men samtidig formidle at selvskading ikke er en grei måte å løse det på. Oppmuntre til å snakke, til å kontakte personalet når det blir vanskelig FØR selvskadingen er et faktum. Men skjer det, synes jeg det er best om personalet klarer å skjerme resten av pasientene for det så langt som mulig. 

Jeg var en hard core selvskader før. Og jeg har opplevd både "dette var et tillitsbrudd og vi kan ikke ha sånt her på avdelingen, så ha det bra." En annen gang fikk jeg være der videre allikevel. En annen gang ble videresendt til lukka på psykehuset, men da trengte jeg det og. De på DPS liker ikke å ha pasienter som potensielt kan skade seg selv, rett og slett fordi de ikke har bemanning til å ta hånd om det.  

Så sjansen for å ikke få være her lenger er ganske stor?

Anonymkode: 4e996...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så sjansen for å ikke få være her lenger er ganske stor?

Anonymkode: 4e996...9f7

Du behøver jo ikke å si det til noen da.. etter hva jeg husker så kommer de bare innom 3 ganger hver natt.

Anonymkode: fd8e4...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si til noen at du får bli mens en annen ikke får det. Jeg snakker om hva jeg har opplevd med DPS der jeg bor. Man blir ikke nødvendigvis kastet ut, men sannsynligheten for at det får konsekvenser er stor. Det beste er jo å spørre personalet rett ut om hvordan de forholder seg til det i ditt tilfelle. For min del har det vært en trygghet at man har hatt en plan rundt hva man gjør i en slik situasjon, så vet man hvor man har hverandre. Å skade seg i smug er i alle fall ikke å anbefale om man virkelig ønsker hjelp med det. Samtidig kan jeg absolutt forstå at enkelte gjør det. Har gjort det selv, blitt "kreativ" for ikke å bli tatt... Men det fører bare til at man ikke får nyttiggjort seg hjelpen man blir tilbudt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...