Gå til innhold

Hvordan ville du forholdt deg til å leve slik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hvordan legen sier jeg må takle angsten men det er jo ikke lett ....

Du har fått svært mye støtte her på at den metoden ikke virker for deg . Forsøk å komme et skritt videre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, laban skrev:

Du har fått svært mye støtte her på at den metoden ikke virker for deg . Forsøk å komme et skritt videre nå.

Det har jeg. Og takk for at dere tror på at det jeg sier om det er sant. Angsten er ikke trolling. Den er der. Men jeg forsøker å gjøre det beste ut av livet tiltross for dens tilstedeværelse. Blir litt oppgitt når jeg behøver penger men takker nei til ekstravakter pga angsten. Jeg takker ikke nei til alle ekstravakter men en gang iblant når jeg føler det blir for mye for hodet mitt. 

Jeg skal skifte fastlege om nødvendig. Jeg må forsøke å komme skrittet videre med at jeg kan bli friskere fra angsten. Ta det på nytt opp med lege / eventuelt skifte fastlege og ta det opp. Selvhjelpsbok mot stressmestring kan mulig hjelpe.. Angsten virker påvirkelig av hormoner. I forkant av en menstruasjon er den ekstremt plagsom. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vits å skrive mer om angsten her. Men takk for støtte. Jeg fikk ut frustrasjonen om angsten min. Takk til dere. Jeg må ta det videre opp med lege og ikke gi meg med å ta det med lege. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal skifte fastlege om nødvendig.

Hvis du er interessert i å bli bedre så MÅ du faktisk bytte fastlege i og med at den dusten du nå har ikke har den minste peiling på psykiatri. Du har jo surret rundt på samme måte i flere år uten at du har kommet en eneste millimetere videre - om du virkelig er interessert i fremgang så logger du deg på legelisten.no og bytter fastlege umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var godt å få det ut nok en gang. Jeg må ta å forsøke å jobbe meg ut av angsten. Mulig se etter noen selvhjelpsbøker mot angst på nettet. Må finne noen nye strategier for å få det bort. Kan ikke stresse meg ut på denne måten :) . Kom gjerne med tips om noen har anngående selvhjelp mot angst. :) 

Godt at du forstår hvor grusomt det er med angst stjernestøv...... Det er grusomt å ha... 

Anonymkode: b08d7...f7e

Fins i din kommune en angstmestringskurs? Psykisk helsetjeneste tilbyr det. Jeg er selv inne. Kanskje det er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du er interessert i å bli bedre så MÅ du faktisk bytte fastlege i og med at den dusten du nå har ikke har den minste peiling på psykiatri. Du har jo surret rundt på samme måte i flere år uten at du har kommet en eneste millimetere videre - om du virkelig er interessert i fremgang så logger du deg på legelisten.no og bytter fastlege umiddelbart.

Enig i det. Legen virker til å ikke ha så stor peiling på psykiatri. Han sier pytt pytt og det der klarer du. Men jeg har hittil ikke klart det. Jeg er ikke blitt verre men heller ikke bedre. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har angst hele tiden. Ser for meg alvorlige hendelser skjer rundt meg (kronisk plage hele tiden). Men jeg forstår at det jeg ser er bare tankene i hodet mitt som surrer. Altså at det ikke er virkelig. Men allkevel får jeg panikk. 

Jeg har forsøkt å forklare det til legen, for jeg sliter med å jobbe maksimalt slik jeg vil jobbe. Jeg sliter med å fungere med det, men jeg klarer det, men det er veldig krevende for meg. Legen vil ikke gjøre noe med det. Jeg må bare leve med det , og jobbe med å få det bort selv. 

Hvordan ville du forholdt deg til dette? Hadde du slitt på jobb med en slik plage? 

Anonymkode: b08d7...f7e

Ja, jeg ville fortsette å gå på jobb, slik du gjør nå, selv om du er plaget. i tillegg ville jeg på nytt spurt fastlegen om du kan få en vurdering fra dps i forhold til om det finnes behandlingsmuligheter. 

Dersom fastlegen ikke ønsker å henvise, så kan du be om second opinion fra en annen allmennlege. Du trenger ikke skifte fastlege for å få en annen til å vurdere situasjonen din. 

Anonymkode: f89a4...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ville fortsette å gå på jobb, slik du gjør nå, selv om du er plaget. i tillegg ville jeg på nytt spurt fastlegen om du kan få en vurdering fra dps i forhold til om det finnes behandlingsmuligheter. 

Dersom fastlegen ikke ønsker å henvise, så kan du be om second opinion fra en annen allmennlege. Du trenger ikke skifte fastlege for å få en annen til å vurdere situasjonen din. 

Anonymkode: f89a4...86b

Jeg jobber så mye som jeg klarer å jobbe. Jeg har jobbet 4 fulle dager denne uken men måtte si nei takk til en femte vakt, for det ble for mye for meg. Kjedelig for jeg trenger penger men sånn er det. 

Jeg får forsøke på nytt med fastlegen men tviler på om han tar det på alvor... 

Jeg har gått rundt i hele dag med bildet / film som jeg ser pga tankene av tragiske hendelser og ulykker. Jeg fordyper meg i de som man gjør i mareritt om natten. Men innerst inne vet jeg at dette er bare tanker og ikke sannhet. Men det gir meg hjertebank, og jeg blir redd og sliter med å fungere. Det er mest plagsomt  når jeg er i aktivitet. Mulig pga jeg har angst i sosiale sammenhenger og da fremtrer dette sterkere. 

Av og til lurer jeg på om andre mennesker har samme typen plage men det virker jo ikke som om dette er helt normalt. Det er iallefall tungt å slite med. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får forsøke på nytt med fastlegen men tviler på om han tar det på alvor... 

Glem fastlegen. Gå inn på legelisten.no nå og bytt fastlege så har du ny 1. oktober, byttet gjelder fra den 1. i kommende måned. Du vet godt at han du har nå ikke har peiling og det er ingen grunn til å tro at han vil henvise deg nå, hvorfor skulle han det når han har blånektet 10 ganger før? Hvis du virkelig vil ha en endring så MÅ du bytte fastlege eller bestille deg time hos en annen lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

Glem fastlegen. Gå inn på legelisten.no nå og bytt fastlege så har du ny 1. oktober, byttet gjelder fra den 1. i kommende måned. Du vet godt at han du har nå ikke har peiling og det er ingen grunn til å tro at han vil henvise deg nå, hvorfor skulle han det når han har blånektet 10 ganger før? Hvis du virkelig vil ha en endring så MÅ du bytte fastlege eller bestille deg time hos en annen lege!

Jeg har søkt på nettet, og ser at jeg kan endre fastlege via nettet. Jeg må enten endre fastlege, eller så må jeg ha to leger å gå til, men da blir det vel slik at den ene legen må være privatlege og det er jo dyrt? 

Jeg fungerer med å jobbe, men i dag sa jeg neitakk til en ekstravakt, fordi det er slitsomt å få bilder og film av katostrofer i hodet hele tiden når jeg jobber. Mange her inne har lurt på hvorfor det er mer slitsomt å være på jobb enn hjemme. Men årsaken er at jeg får de bildene mer når jeg er i aktivitet. Jeg har presteringsangst og litt sosialangst i tillegg, og bare med noen tilleggsbelastninger så dukker bildene enda mer opp. Men jeg kan jobbe med bildene, men det er uten tvil belastende sak. Jeg forstår ikke at legen ikke ser det. Men jeg føler at jeg ikke helt forklarer til verken dere eller legen om hvor ekstremt ille det er. Men legen virket ikke interessert i å høre etter på hva jeg fortalte. Så jepp du u har nok rett lillemus. Tror aldri den legen vil endre seg der. 

En gang tidligere hadde jeg faktisk to leger. Og denne legen sendte meg ikke videre for hjelp, og var like tafatt som nå, da jeg var nesten i psykose. Mens den andre innlagte meg på sykehus. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

Glem fastlegen. Gå inn på legelisten.no nå og bytt fastlege så har du ny 1. oktober, byttet gjelder fra den 1. i kommende måned. Du vet godt at han du har nå ikke har peiling og det er ingen grunn til å tro at han vil henvise deg nå, hvorfor skulle han det når han har blånektet 10 ganger før? Hvis du virkelig vil ha en endring så MÅ du bytte fastlege eller bestille deg time hos en annen lege!

I dag tok jeg meg fri fra jobben, og jeg er mye bedre. Føler det som natt og dag... i forskjell. Jeg får ikke opp bilder i ett strekk hele tiden som jeg blir skremt av. Ja så i dag våknet jeg til en bedre dag. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag tok jeg meg fri fra jobben, og jeg er mye bedre. Føler det som natt og dag... i forskjell. Jeg får ikke opp bilder i ett strekk hele tiden som jeg blir skremt av. Ja så i dag våknet jeg til en bedre dag. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Men du kan jo ikke droppe alle vaktene av den grunn - da må du i tilfelle få legen din til å hjelpe deg til å begynne å søke om uføretrygd og det er en laaaang prosess.

Jeg begynner å tro at du synes det er litt behagelig å ha det sånn på en måte, at det å skulle gjøre noe for å få en endring (altså begynne med å bytte fastlege!) er såpass skummelt / ubehagelig / uoverkommelig at du heller velger å forbli i den situasjonen som du tross alt kjenner godt og vet hvordan du skal forholde deg til, selv om du ved å foreta deg noe vil få det bedre på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Men du kan jo ikke droppe alle vaktene av den grunn - da må du i tilfelle få legen din til å hjelpe deg til å begynne å søke om uføretrygd og det er en laaaang prosess.

Jeg begynner å tro at du synes det er litt behagelig å ha det sånn på en måte, at det å skulle gjøre noe for å få en endring (altså begynne med å bytte fastlege!) er såpass skummelt / ubehagelig / uoverkommelig at du heller velger å forbli i den situasjonen som du tross alt kjenner godt og vet hvordan du skal forholde deg til, selv om du ved å foreta deg noe vil få det bedre på sikt.

Jeg må ta de vaktene jeg klarer å ta. Det er hva jeg gjør. Denne uken hadde jeg 4 fulle vakter, og det går fint å kutte ut en ekstravakt da. Neste uke så jobber jeg 6 fulle vakter. Og det blir tøfft. 

Det virker jo helt psykotisk ut å se bilder og film i hodet av ulykker hele tiden.... Jeg kan gå rundt å jobbe på jobben... Har det mye travelt og hektisk i jobben, og så hopper filmene og bildene opp i hodet hele tiden .... Altså det er som å leve på krigstien..og jeg er redd for om noen merker det. Men jeg må jobbe med det. Og heller ta hensyn til meg selv med å si neitakk til en ekstravakt iblant for å koble av. Men det er kjedelig at legen ikke skal ta slikt alvorlig. Det er ikke behagelig å ha det slik. Men jeg føler en trygghet med å ha den legen på det fysiske plan. Der er han veldig beroliggende, og flink, men på det psykiske funker det ikke. Det er det som er så synd. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ta de vaktene jeg klarer å ta. Det er hva jeg gjør. Denne uken hadde jeg 4 fulle vakter, og det går fint å kutte ut en ekstravakt da. Neste uke så jobber jeg 6 fulle vakter. Og det blir tøfft. 

Det virker jo helt psykotisk ut å se bilder og film i hodet av ulykker hele tiden.... Jeg kan gå rundt å jobbe på jobben... Har det mye travelt og hektisk i jobben, og så hopper filmene og bildene opp i hodet hele tiden .... Altså det er som å leve på krigstien..og jeg er redd for om noen merker det. Men jeg må jobbe med det. Og heller ta hensyn til meg selv med å si neitakk til en ekstravakt iblant for å koble av. Men det er kjedelig at legen ikke skal ta slikt alvorlig. Det er ikke behagelig å ha det slik. Men jeg føler en trygghet med å ha den legen på det fysiske plan. Der er han veldig beroliggende, og flink, men på det psykiske funker det ikke. Det er det som er så synd. 

Anonymkode: b08d7...f7e

En lege som tar dine psykiske plager på alvor, vil mest sannsynlig også møte deg på en kunnskapsrik og betryggende måte også når det gjelder fysiske plager. 

Anonymkode: 1e09a...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lege som tar dine psykiske plager på alvor, vil mest sannsynlig også møte deg på en kunnskapsrik og betryggende måte også når det gjelder fysiske plager. 

Anonymkode: 1e09a...a79

Det er nok sant. 

Det virker som om den legen ikke har skikkelig kunnskap om hvordan psykisk helse virker inn på helsen. 

Jeg ville vært sjokket om jeg hørte andre mennesker gikk rundt med samme type plage som meg, uten å få hjelp. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er kjedelig at legen ikke skal ta slikt alvorlig. Det er ikke behagelig å ha det slik. Men jeg føler en trygghet med å ha den legen på det fysiske plan. Der er han veldig beroligende, og flink, men på det psykiske funker det ikke. Det er det som er så synd. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Den nye fastlegen kan være flink på begge deler - har du tenkt på det? Det føles litt nyttesløst å sitte her og svare deg om og om og om igjen på akkurat det samme så lenge du ikke løfter en finger for å gjøre noe med legesituasjonen. Du oppsøker den samme legen, som sier de samme tingene, gang på gang på gang. Du vet godt at det ikke blir bedre med mindre du tar noen større grep på legefronten.

Hvis du hadde blitt sjokkert om det var jeg som gikk rundt med slike problemer som deg og ikke fikk hjelp - hvorfor gjør du ikke mer for å hjelpe deg selv? Er andre mer verdt enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎09‎.‎2018 den 8.10, AnonymBruker skrev:

@kupton : har du innsikt i psykiatri ?  Får inntrykk av det utfra hva andre her inne skriver. 

Jeg lurer på hva du mener om dette? Er det lurt å bytte fastlege i en slik situasjon? 

Anonymkode: b08d7...f7e

Først må jeg spørre om du noen gang har fått behandling for dette?

Hvis ikke, er det første som må gjøres diagnostikk utført av en spesialist. Ut fra dette må det legges en behandlingsplan. Hvis det er et snev av psykotisk tenkning i dette, vil medisiner kunne hjelpe mye. Uansett bør du få psykologisk hjelp, gjerne i form av noe som heter metakognitiv terapi.

Hvis du ikke har fått spesialisthjelp før, og fastlegen ikke forstår at du bør henvises, kommer du nok ikke utenom å bytte fastlege. Dette høres slitsom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Først må jeg spørre om du noen gang har fått behandling for dette?

Hvis ikke, er det første som må gjøres diagnostikk utført av en spesialist. Ut fra dette må det legges en behandlingsplan. Hvis det er et snev av psykotisk tenkning i dette, vil medisiner kunne hjelpe mye. Uansett bør du få psykologisk hjelp, gjerne i form av noe som heter metakognitiv terapi.

Hvis du ikke har fått spesialisthjelp før, og fastlegen ikke forstår at du bør henvises, kommer du nok ikke utenom å bytte fastlege. Dette høres slitsom ut.

Jeg har aldri fått behandling for det som jeg plages av.

Har hatt det i over 20 år. Plagene er tilstedeværende hele hele tiden, mer eller mindre. Jeg kan gi et eksempel på hvordan denne dagen har vært. Jeg står opp uthvilt. Er bedre enn jeg pleier. Går ut av huset, og møter kjæresten. Og da begynner disse plagene å melde seg fullstendig. Jeg ser tragiske bilder foran meg av folk som blir skadet / dør / drept. Jeg blir redd, og tenker : tenk om dette er sant/ har jeg kontroll over at dette er bare tanker... for bildene ser så realistiske ut.. Men så vet jeg at det bare er tanker fra mitt hode som lager bilder som virker veldig virkelig, og at ingenting galt skjer. Men jeg blir redd. Jeg blir redd for nye slike bilder / film ,og jeg sitter og forsøker å gjøre alt jeg kan for å konsentrere angsten bort, men den kommer, og nye bilder og film kommer. Jeg har disse plagene så lenge jeg er rundt mennesker, og så går jeg hjem, og sitter meg ned i sofaen, og blir mer avslappet og bildene og filmene forsvinner. Jeg føler kontroll. Og har det bedre. Når jeg er på jobb så er det bilder og filmer hele i hodet mitt støtt og stadig av katastrofer. Jeg blir såpass redd av det, og blir så utslitt av det at jeg iblant takker nei til ekstravakter selv om jeg behøver pengene. Jeg har bedre perioder iblant, men det er egentlig ganske så sjelden at jeg har. Toppen 1-2 dager i måneden. Ellers har jeg det best når jeg sitter i sofaen, men jeg tvinger meg i aktivitet selv om bildene og filmene er som en terror i hodet mitt som opptrer støtt og stadig hele tiden. 

Jeg bør nok ikke akseptere å gå rundt med dette. Og jeg bør nok gjøre som du sier: bytte fastlege. Dette problemet er ganske vondt og tungt å leve med.

Vet ikke om jeg går rundt i en type psykosetilstand? Vet ikke hva som feiler meg... Men legen har sagt at han forstår at dette høres psykotisk men han mener at det skyldes stress og at det er bare å stresse ned, og fraskyve seg tankene, men det er vanskelig. For det føles ganske fastlåst ut. 

Jeg håper på at det er forståelig for en eventuellt ny lege at dette er et stort problem / belastning for meg i arbeidsliv, og også ellers i privatlivet, og at det er mulig å få bukt med dette. 

Anonymkode: b08d7...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...