Gå til innhold

Normal eller unormal hårvekst?


Anonym89__

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om jeg har unormalt mye kroppshår til å være jente. Jeg har noen mørke, lengre hår rundt brystvortene. Jeg har også en del mørke hår opp til navelen. Spredte, men likevel godt synlige. Jeg har noen stive, mørke hår på haken - kanskje 10 stk. Bikinilinjen min går naturlig 3-5 cm utenfor bikinitrusa.. dette har økt i takt med alderen, er nå 29 år.

Dette har jo alltid vært plagsomt, rent estetisk. Men nå holder jeg og samboer på med å prøve å få barn, og selv om vi bare har prøvd i 3 mnd - er jeg litt bekymret for pcos. Har slitt med kviser på rygg og hake,  ikke enormt - men nok til at det er plagsomt. Er normalvektig, veier i underkant av 70 kg og er 179 høy. Over middels muskelmasse pga trening. 

Hva tenker du? Er hårveksten noe som virker unormalt? Synes det er så vanskelig å si, har vel aldri sett en kvinne med sin normale hårvekst i mitt liv. Alle barberer eller friserer jo noe..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å nevne at jeg også sliter med sterke menssmerter. Kaster opp og får diaré. Har vært til gynekolog for det, men de fant ingen tegn til cyster med ultralyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har helt regelmessige menstruasjoner, så er det ikke grunn til å tenke på hormonforstyrrelser som PCOS. Det du beskriver om hårveksten, mener jeg faller inn under det som er normalt. Så jeg anbefaler deg å slappe av og ikke stresse. Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS det med sterke menstruasjonssmerter er et annet problem. Det kan være den godartede tilstanden endometriose med livmorslimhinne på feil plass. Noen av de med endometriose kan ha problem med å bli gravide, men 60-70% har det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Man kan stort sett ikke se endometriose på ultralyd, men det spiller ikke så stor en rolle. Hvis du ikke blir gravid innen et år, så kan man overveie prøverørsbehandling, uansett. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...