Gå til innhold

Sluttet med p-piller, ønsker å bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år gammel og har nylig sluttet med p-piller etter å ha brukt i ca 11 år. Jeg begynte hovedsakelig med p-piller for jeg var veldig plaget med kraftige menssmerter, men også for bruk som prevensjonsmiddel. Men nå ønsker jeg å bli gravid.

Tok min siste p-pille 18.august. Fikk mensen 22.august.  Hadde mye bivirkninger etter dette, som smerter og ubehag i underlivet, hodepine, depresjon, humørsvingninger, ømme bryster, varm i kroppen. Ganske sikker på at jeg hadde eggløsning mellom 3-5.september. Hadde samleie i denne perioden. Ble nysgjerrig og tok en graviditetstest 16.september som var negativ. 19.september-21.september hadde jeg "spotting" brun utflod i små mengder. 22.september begynte jeg å blø. Har hatt minimalt med smerter og blødd ganske lite nå. Det har vært en blanding av blod og brun utfold. Er dette bare "oppstartsproblemer"? Er dette ekte mensen? Kan menssmertene komme tilbake? 

Mitt hovedspørsmål er hvordan kan jeg beregne når neste eggløsning kommer? Regnes brun utfold som mensen eller kun når det kommer friskt blod?

På forhånd takk

Anonymkode: 29665...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ikke regne med noe som helst i og med at du i så mange år har brukt p-pille. Det er 'bare' å se hva som skjer. Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke, så behøver dere ikke å tenke på eggløsning. Ellers regner vi med at de fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som er ca 14 dager før neste menstruasjon. Man regner dag 1 i syklus som dagen med frisk blødning, altså ikke bare brunt utflod.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS du husker å spise folat?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Mette.

Jeg har ikke begynt på folat kosttilskudd enda, men kanskje jeg burde starte nå. Forrige blodprøve jeg tok viste at folat verdiene mine var gode. Dog dette er ett år siden. Men jeg har ikke endret kosthold siden.

Jeg hadde mensen sist 19.oktober. Etter mine beregninger hadde jeg eggløsning 2.November. Hadde samleie denne dagen og de 2.dagene før. Sent på kvelden 2.November følte jeg meg ukomfortabel i livmoren og eggstokken, ble også en smule kvalm. Tenkte at dette nok skyldes at jeg var sliten. 3.November var jeg fortsatt ukomfortabel nedentil og jeg ble kvalm igjen på kvelden. Det føltes rett og slett ut som et lite blodtrykksfall. Selv om jeg hadde spist og drukket mye veske. Kvalmen ga seg etter den kvelden.

Siden 2.November har jeg vært oppblåst både over og under navelen. Ser høygravid ut. Det føles tungt, og det er ubehagelig å sette seg ned eller bøye seg. Spesielt å sitte rett opp og ned føles rart. Det er bedre om ryggen ligger litt bakover. I tillegg har jeg flere ganger daglig siden 2.november følt "romling, murring, bevegelse "(vet ikke hva jeg skal kalle det) i livmoren og eggstokkene. Er dette normalt? Og er det normalt etter eggløsning? Har også litt ømme bryster, men det kommer og går.

Jeg følte også ubehag etter jeg hadde mensen 22.September, men ikke på samme måten som nå. Selv om jeg har en god følelse, så er jeg redd for at dette bare er "helt vanlig" eller innbillinger... Jeg tenker veldig mye og det er veldig spennende.

Håpet lever. Planen er å ta en test om jeg ikke får mensen neste gang. Men jeg vil gjerne høre dine erfaringer om dette.

Tusen takk!

 

 

Anonymkode: 29665...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør ta folat uansett hva blodverdien er.

Med hensyn til 'romling, murring, bevegelse', så kan det ikke stamme fra livmor eller eggstokker, det må komme fra tarmene. Hvis du ikke har fått menstruasjon 20.november, så kan du ta en graviditetstest.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Endret av Mette Moen, Gynekolog
feil dato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Mette.

Da skal jeg få tatt meg en tur på apoteket :)

Har vanskelig for tro at denne bevegelsen/murring/kribling/vibrering kommer fra tarmene. Jeg har hatt en del mageplager opp igjennom årene og kjent på en del smerter og ubehag, men dette er annerledes... Alt er forresten normalt med tarmene og organene i magen, har fått sjekket alt. Kan det være tegn på befruktning? Har lest om tilsvarende opplevelser på nettet.

Antar du mente 20.November og ikke 20.oktober ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke se for meg hva som skal kunne gi nevnte bevegelser/murring i livmor eller eggstokker. Det er ikke tegn på befruktning. ja, det er rettet til 20.november. Lykke til. vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei Mette.

Jeg er frustrert nå...

Siste mens var 19.Oktober. Forventet eggløsning var 2.November. Som nevnt har jeg hatt symptomer siden den dagen. Men symptomene har vært i større grad den siste uken. De er ikke konstante men har vært daglig: kvalme (ingen oppkast), oppblåst i magen, luft i magen, smerter/ubehag i nederste del av magen, ømme/stramme bryst, varm i kroppen (ingen feber), trøtt/sliten, metallsmak i munnen, vondt i korsryggen, sensitiv luktesans. Siden 13.November har jeg spottet, lys brun utflod. Forventet mens var 16.November, men har ikke kommet enda. 16.November tok jeg en test (ble utålmodig) men den var negativ. 

Det som bekymrer meg er at jeg også den siste uken har hatt diare. Avføringen Kan være fast om morningen, men så kommer resten som løst. Jeg har diagnosen "irritabel tarm" og har tidligere i år vært gjennom blodprøver, koloskopi, gastroskopi og ultralyd uten tegn til noen sykdom. Jeg har hatt problemer med magen i ca 6-7.år og selv mener jeg at problemene er psykisk. Om jeg er trist eller stresset så påvirker det magen. Dog bruker det å gå over relativt fort. Så nå er jeg bekymret siden det har gått flere dager.

Ja, jeg skal bestille meg en legetime, men jeg vil høre dine meninger, kan jeg være gravid? Eller er alt dette bare innbillinger?

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver angående mulig litt forsinket menstruasjon er ikke noe du behøver gå til lege med. Mange av de symptomer du beskriver kan være ledd i PMS, premenstruelt syndrom, altså plager som kommer mellom eggløsning og menstruasjon, og ofte også i tidlig graviditet.

Ta en test engang i neste uke, hvis du ikke har fått menstruasjon.

Avføringsproblem utover det du tidligere har merket, kan du diskutere med din lege. Det får du selv avgjøre. Som gynekolog har jeg ikke spesiell erfaring her. Du er tydelig frustrert og stresset, og du beskriver selv at det gjerne går ut over magen.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Mette. God jul. 

Jeg kjøpte eggløsningstester for å få bedre kontroll og forhåpentligvis øke sjansene våre for å bli gravide. 8 og 9.Desember testet jeg positivt på eggløsningstest. Vi hadde samleie 7-9.Desember. Forventet menstruasjon var 22.Desember. I dag 24.Desember har jeg enda ikke fått mensen. Jeg tok en graviditetstest i går 23.Desember men den var negativ. Når bør jeg ta neste test? Jeg har og har hatt symptomer som oppblåsthet, ømme bryster, lett kvalme, litt spotting (mellom 14.desember til 18.desember), luft i magen, sliten og trøtt. Siden 22.Desember har jeg også vært forkjølet. 

Kan jeg være gravid? Kan det være noe annet? 

Jeg er bortreist i julen og får ikke kommet meg til legen før på nyåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke har fått menstruasjon i løpet av en uke, så synes jeg du kan ta en ny test. Hvis du er forkjølet, kan det medføre at du er sliten og trøtt, men jeg kan ikke se at du har symptomer som krever snarlig legebesøk. Jeg håper at du får en god jul uten for mange bekymringer om din helse.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godt nyttår! 

Jeg tok en graviditetstest 27.Desember og testet positivt (ble altfor nysgjerrig). Mensen har ikke kommet enda. I går våknet jeg kl 07:00 av sterke smerter i nedre del av magen. De strålte nedover bena og rundt korsryggen. Veldig lik menssmerter. Smertene var så og si konstant. Senere på kvelden tok jeg 2.stk 500mg Paracet, uten at det var noe særlig til hjelp. Jeg visste ikke hva eller hvor jeg skulle gjøre av meg. Var helt utslitt! Smertene varte helt til jeg sovnet kl 0:20. I dag er jeg betydelig bedre. Har litt smerter, men de kommer og går. Leste at disse smertene er normale, men at det også kan være tegn på graviditet utenfor livmoren? Jeg har ikke blødd og har minimalt med utflod (veldig lys brunt). Hva er faresignalene? 

Første dag i siste menstruasjon var 20.November. Da er jeg 6.uker på vei? Er det riktig regnet? 

Jeg forholder meg rolig og prøver ikke å bekymre meg. Alt dette er helt nytt for meg, så hjelper veldig med råd og kunnskap fra deg. På forhånd takk. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Ja, du er da seks uker gravid. Gratulerer. Men de sterke smerter uten blødning er bekymringsfullt. Jeg tenker på graviditet utenfor livmoren. Du bør kontakte din fastlege i morgen og evt. få henvisning til gynekolog som kan utføre ultralyd. Vi håper det beste. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til gynekolog i dag og fikk gjennomført ultralyd. Synes det var verdt å få svar så fort som mulig. Dessverre var det "tomt" i livmoren og ved eggstokkene :( :( gynekologen antok at dette er en kjemisk graviditet. Jeg tok urinprøve som hadde positivt utslag. Jeg tok også blodprøve og skal tilbake igjen om et par dager for å ta enda en blodprøve.

Smertene var mindre i går og frem til nå.. Nå er de tilbake :( det gjør vondt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilbakemelding. Veldig viktig å følge blodprøver med verdier av HCG. Det kan fortelle om det er abort eller graviditet utenfor livmor. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering: blodprøvene viste synkende HCG nivå (nesten halvert på to dager) og gynekologen konkluderte med at jeg hadde hatt en kjemisk graviditet. 5.januar fikk jeg mensen. Jeg spurte gynekologen når vi kan gjøre neste forsøk og ble oppfordret til å vente til etter neste menstruasjon. Jeg glemte å spørre hvorfor...Hva er grunnen? Er sjansen for en ny kjemisk graviditet/spontan abort stor om man prøver igjen med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For å få renset opp i livmoren og starte på en 'ny slimhinne'. Blødningen 5.januar ble jo en slags abortblødning. Lykke til, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...