Gå til innhold

Dere som ikke har en psykisk lidelse...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På seg selv kjenner en ingen andre. Derfor blir det jeg sier nå, bare noe jeg tror. Nei, jeg tror ikke at psykisk friske folk hele tiden går rundt og føler seg glade. Kanskje heller tilfredse. Også for friske er hverdagene ulike. Bekymringer, sorg, lykke, glede er vanlige følelser i løpet av en periode. Den største negative faktor for mange friske, i særdeleshet i barnefamilier, er nok slitenhet. Det å få gjort alle oppgavene i løpet av ukens 168 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere stort sett glad? Og hvordan føles denne gleden ?

Anonymkode: b5436...76b

Det er nå en gang slik at det er lettere å legge merke til ubehag enn fravær av ubehag. At man ikke er syk eller psyk betyr ikke nødvendigvis at man er glad eller lykkelig hele tiden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere stort sett glad? Og hvordan føles denne gleden ?

Anonymkode: b5436...76b

Det kommer an på om jeg har grunn til å være glad. Hvis det er problemer med helse, jobb, samliv eller barn så er jeg trist, stresset, grubler og sover dårlig. Hvis de tingene fungerer sånn høvelig så er jeg glad, avslappet, tenker mest på neste måltid og sover godt.

Når det ytre problemet forsvinner, så forsvinner problemet fra hodet mitt også. Problemene er ikke psykiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som regel bra på kveldene, trygt i eget hjem, med strikketøy og gode tv-programmer.

Med to voksne barn som har visse utfordringer, går jeg ofte med en klump i magen. Når (ganske ofte) det er oppsigelser på jobben, påvirkes jeg veldig av den triste stemningen, selv om jeg sitter trygt selv. Jeg påvirkes i det hele tatt veldig av andres problemer og humør, og bekymrer meg mye. Redd barna mine skal ha problemer, redd for å bli gammel og pleietrengende, redd for å miste mine nærmeste som begynner å bli gamle.

I de vanskeligste periodene har jeg følt det nødvendig å ta Imovane et par ganger (har brukt 20 stk. over en periode på 2 år), men ellers går jeg harde turer i skogen hvis det blir for tøft.

Jeg kjenner vel ikke et eneste menneske som har levd en stund, som ikke har perioder hvor alt virker svart. Jeg tenker at det er normalen, og ikke noe som skal behandles med medisiner. Det går som regel over av seg selv etter en stund, og plutselig er det lysere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være psykisk frisk handler etter min mening om at det skal være et rimelig forhold mellom objektiv realitet og subjektiv følelse. 

Eksempelvis:

- Det er normalt å grue seg til en eksamen, men ikke å ikke sove i tre uker først.

- Det er normalt å bli lei seg og skuffet over å stryke på overnevnte eksamen, men ikke å prøve og henge seg på grunn av det.

- Det er normalt å være trist i en begravelse. Er du så happy at du sitter og ler i begravelsen er du trolig syk. 

- Det er normalt å bli irritert på anonyme brukeres (eller @Kayia som mobber meg for min del :D )svar her inne, men ikke å i raseri eller fortvilelse løpe til moderator og be om å få brukeren sin slettet. 

Osv.

Alle friske mennesker opplever ting som påvirker humøret både i positiv og negativ retning. Men reaksjon, handlemåte og tanker rundt dette må henge sammen med realiteten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de er mere " jevne" i følseslivet. Hvis følseslivet kan sammenliknes med en amplitude er de høye utslagene sjeldnere og ikke slik at de bare øker og øker i styrke og hyppighet for hver gang det skjer.

Men den psykisk lidende har jo også ofte gode perioder innimellom og enkelte leger tror jo at symptomer kan avta naturlig med alder og erfaring med livstraumer som rammer oss alle ofte. Men her er store forskjeller tror jeg. Alle har ikke så mye støttende familie rundt seg noen gang i livet og andre tror jeg kan være veldig uheldig med kommunen de bor i med hensyn på økonomi ognpolitisk styring. Jeg tror forskjellene er mye større enn man tidligere har vært klar over som vanlig skattebetaler.. Med hensyn på den hjelp kommunen har til rådighet til de som rammes ordentlig tungt.

Anonymkode: e12c6...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om følelser er friske eller syke handler vel om hvor mye de går utover hverdagen (i negativ forstand). Men jeg vil jo si at også vi som hart en psykdom opplever helt friske følelser.  Gleder oss over ting også andre gleder seg over, er ukomfortable i situasjoner der andre også er det. Når jeg ikke er i en sykdomsperiode er jeg mer i det normale sjiktet, men jeg kan absolutt ha dårlige dager og tunge stunder. Dagsformen min er svært svingende til tider, men det beror ikke bare på psyken - for meg spiller også fysiske forhold en rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare klamre seg til " håbet" føler jeg spesielt i vår tid. Om at alle kan friskne til igjen. Skulle ønske at også syke mennesker hadde mulighet til å være ute i frisk luft hvis det er forsvarlig selvfølgelig. Skal ofte ikke så mye til for å bedre en situasjon. Men kommuneøkonomien stopper mye tror jeg i dag. Og det er de aller sykeste som rammes tror jeg. Spesielt psykiske lidelser sitter jo alltid nederst ved bordet når potten deles og politiske spill avvikles.

Anonymkode: e12c6...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, issomethingwrong skrev:

- Det er normalt å bli irritert på anonyme brukeres (eller @Kayia som mobber meg for min del :D )svar her inne, men ikke å i raseri eller fortvilelse løpe til moderator og be om å få brukeren sin slettet. 

Haha, du er nå søt!

Skal gi deg litt hjelp til å fremdeles kunne dvele med temaet "Kayia mobber meg" gjennom å pånytt småmobbe deg ved å legge til et punkt til den ellers gode listen din:

- Det er normalt å bli såret i øyeblikket av litt erting, men det ikke er normalt å dvele med erting over lang tid.

:P:D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, issomethingwrong skrev:

- Det er normalt å bli irritert på anonyme brukeres svar her inne, men ikke å i raseri eller fortvilelse løpe til moderator og be om å få brukeren sin slettet. 

 

 

Er det normalt at jeg får en litt sår følelse av å lese dette. At man tror man hører til men egentlig bare er et irritasjonsmoment. Kanskje det er psykt?. 

Anonymkode: b5436...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at jeg får en litt sår følelse av å lese dette. At man tror man hører til men egentlig bare er et irritasjonsmoment. Kanskje det er psykt?. 

Anonymkode: b5436...76b

Ja, litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Haha, du er nå søt!

Skal gi deg litt hjelp til å fremdeles kunne dvele med temaet "Kayia mobber meg" gjennom å pånytt småmobbe deg ved å legge til et punkt til den ellers gode listen din:

- Det er normalt å bli såret i øyeblikket av litt erting, men det ikke er normalt å dvele med erting over lang tid.

:P:D:P

Haha, nå har jeg da aldri hevdet å være helt frisk heller da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Haha, nå har jeg da aldri hevdet å være helt frisk heller da :D 

Nå lo jeg høyt! :D Jeg tror du er frisk nok og vel så det jeg, tross noe tvang innimellom - som du forøvrig er svært bevisst selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg svart på kvitt fra en fagperson at jeg er psyk. 

Jeg tror ikke du skal tolke den replikkvekslingen som noen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at jeg får en litt sår følelse av å lese dette. At man tror man hører til men egentlig bare er et irritasjonsmoment. Kanskje det er psykt?. 

Anonymkode: b5436...76b

At man kan irritere seg grønn over anonyme brukere (og forsåvidt andre brukere) betyr ikke at man irriterer seg over alle anonyme brukere. Håper du ser forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Nå lo jeg høyt! :D Jeg tror du er frisk nok og vel så det jeg, tross noe tvang innimellom - som du forøvrig er svært bevisst selv! ;)

Det bør legges til at jeg spøker en del. Det er riktig at jeg irriterer meg litt over, for å presisere ovenfor sarte sjeler, enkelte anonyme brukere her, men da jeg skrev det tagget jeg deg i tillegg for å mobbe deg litt tilbake :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kayia skrev:

Haha, du er nå søt!

Skal gi deg litt hjelp til å fremdeles kunne dvele med temaet "Kayia mobber meg" gjennom å pånytt småmobbe deg ved å legge til et punkt til den ellers gode listen din:

- Det er normalt å bli såret i øyeblikket av litt erting, men det ikke er normalt å dvele med erting over lang tid.

:P:D:P

Det er også normalt å ha litt mer selvinnsikt enn visse her inne har, om hvordan deres svar er egnet til å bli oppfattet av andre. 

Anonymkode: 8c997...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også normalt å ha litt mer selvinnsikt enn visse her inne har, om hvordan deres svar er egnet til å bli oppfattet av andre. 

Anonymkode: 8c997...281

Apropo selvinnsikt. Det er også normalt å tenke gjennom hvordan en vil bli oppfattet når man så tydelig viser gjennom lengre tid at man fortsatt er såret over litt småerting som preller av på de fleste. 

Til deg ISW : - Ta frem mannen i deg og vis at du har baller. Gå videre. Det er hva jeg tenker. Du er kunnskapsrik og klok, men alt for nærtagende. 

Hilsen ei som også har blitt beskyldt for å mobbe deg.  😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...