Gå til innhold

Skal apoteket stille spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på apoteket og hentet ut en medisin jeg har brukt i 20 år (Imigran mot migrene). 

Jeg fikk flere spørsmål. Dattera mi var med meg, og hun sa at det hørtes nesten ut som at jeg skulle være en som misbruker medisiner pga spørsmålene jeg fikk. 

Skal det være slik på apoteket når man henter ut medisiner? Må man regne med spørsmål som hvor ofte en tar medisinen på et apotek? 

Anonymkode: 210e3...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo et medikament hvor det er klart advart mot å ta større doser enn de oppgitte. Dermed virker det fornuftig at de som leverer ut medisinen forsøker å forsikre seg om at du kjenner til betydningen av å ikke overdosere. Det er velkjent at en del bruker mer enn hva som er anbefalt. 

Anonymkode: ff3de...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på apoteket og hentet ut en medisin jeg har brukt i 20 år (Imigran mot migrene). 

Jeg fikk flere spørsmål. Dattera mi var med meg, og hun sa at det hørtes nesten ut som at jeg skulle være en som misbruker medisiner pga spørsmålene jeg fikk. 

Skal det være slik på apoteket når man henter ut medisiner? Må man regne med spørsmål som hvor ofte en tar medisinen på et apotek? 

Anonymkode: 210e3...087

Nei, dette blir bare verre og verre år for år. Apotekene må skjerpe seg.

Anonymkode: 80cd4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette blir bare verre og verre år for år. Apotekene må skjerpe seg.

Anonymkode: 80cd4...1bd

Jeg skal nevne det for legen når jeg er der. Jeg har brukt medisinen i 20 år, og sist gang jeg hentet ut 6 stk Imigran var 20.juli. Har hatt 4 migreneanfall siden den gang. 

Det er vondt å føle seg mistenkt. Har aldri misbrukt verken rusmidler eller medisiner. 

Anonymkode: 210e3...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal nevne det for legen når jeg er der. Jeg har brukt medisinen i 20 år, og sist gang jeg hentet ut 6 stk Imigran var 20.juli. Har hatt 4 migreneanfall siden den gang. 

Det er vondt å føle seg mistenkt. Har aldri misbrukt verken rusmidler eller medisiner. 

Anonymkode: 210e3...087

Jeg hadde en vanskelig opplevelse på apoteket og tilfeldig så hadde jeg time hos fastlegen dagen etter. Jeg fortalte han hva som hendte og han sa at han skulle ta tak i det. Han ringte opp til daglig leder på apoteket (ikke mens jeg var der) og etter det så har jeg ikke hatt noen problemer der.

Ja, det er vondt å bli mistenkeliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg hadde en vanskelig opplevelse på apoteket og tilfeldig så hadde jeg time hos fastlegen dagen etter. Jeg fortalte han hva som hendte og han sa at han skulle ta tak i det. Han ringte opp til daglig leder på apoteket (ikke mens jeg var der) og etter det så har jeg ikke hatt noen problemer der.

Ja, det er vondt å bli mistenkeliggjort.

Ja, ikke sant. 

Jeg skal til legen på mandag og sier fra om det da. 

Anonymkode: 210e3...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal nevne det for legen når jeg er der. Jeg har brukt medisinen i 20 år, og sist gang jeg hentet ut 6 stk Imigran var 20.juli. Har hatt 4 migreneanfall siden den gang. 

Det er vondt å føle seg mistenkt. Har aldri misbrukt verken rusmidler eller medisiner. 

Anonymkode: 210e3...087

Men er det nødvendig å "føle seg mistenkt", fordi man får et spørsmål om hvordan man bruker medikamentet? Hvorfor ikke velge å se på det som faglig omsorg fra den apotekansatte?

Anonymkode: ff3de...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det nødvendig å "føle seg mistenkt", fordi man får et spørsmål om hvordan man bruker medikamentet? Hvorfor ikke velge å se på det som faglig omsorg fra den apotekansatte?

Anonymkode: ff3de...5ee

Slik jeg forstod det så var det ikke bare et spørsmål Ts fikk og da også datteren reagerte på det, så gikk tydeligvis den ansatte over streken.

Har selv opplevd at en apotek ansatt gikk langt over streken og det var ikke særlig morsomt. Hadde nok blitt litt lei meg hvis det den gangen bare hadde blitt avfeid med at det var faglig omsorg (jeg lagde også en tråd om det her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant. 

Jeg skal til legen på mandag og sier fra om det da. 

Anonymkode: 210e3...087

Fortell gjerne hvordan det gikk videre. Det gikk veldig over streken. Det er en sak mellom legen og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det nødvendig å "føle seg mistenkt", fordi man får et spørsmål om hvordan man bruker medikamentet? Hvorfor ikke velge å se på det som faglig omsorg fra den apotekansatte?

Anonymkode: ff3de...5ee

Enig. Reagerer man såpass sterkt på noen spørsmål er man litt for lettkrenka tenker jeg... 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Kayia skrev:

Enig. Reagerer man såpass sterkt på noen spørsmål er man litt for lettkrenka tenker jeg... 

Tror ikke det har noe med krenkbarhet å gjøre. 

Anonymkode: 210e3...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Betti 11 skrev:

Fortell gjerne hvordan det gikk videre. Det gikk veldig over streken. Det er en sak mellom legen og deg.

Hjelpe meg. Hvis dette er "veldig langt over streken", så lurer jeg på hva som er innafor i din verden. 

Anonymkode: ff3de...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, emilie321 skrev:

Slik jeg forstod det så var det ikke bare et spørsmål Ts fikk og da også datteren reagerte på det, så gikk tydeligvis den ansatte over streken.

Har selv opplevd at en apotek ansatt gikk langt over streken og det var ikke særlig morsomt. Hadde nok blitt litt lei meg hvis det den gangen bare hadde blitt avfeid med at det var faglig omsorg (jeg lagde også en tråd om det her)

Tja. Kanskje har du rett, men kanskje leser du din egen opplevelse inn i trådstarters fortelling? 

Farmasøytene har et eget fag i studietiden som kalles samfunnsfarmasi. Der forsøker man å gjøre dem i stand til å bidra til legemiddelbruk av høy kvalitet, og slik jeg leser historien, så er det nærliggende å oppfatte den apotekansattes spørsmål som et forsøk på det. 

Hadde det vært min datter som mente at spørsmålene som ble stilt var upassende, så hadde jeg nok valgt å informere om farmasøytenes rolle i helsevesenet. 

Anonymkode: ff3de...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Kanskje har du rett, men kanskje leser du din egen opplevelse inn i trådstarters fortelling? 

Farmasøytene har et eget fag i studietiden som kalles samfunnsfarmasi. Der forsøker man å gjøre dem i stand til å bidra til legemiddelbruk av høy kvalitet, og slik jeg leser historien, så er det nærliggende å oppfatte den apotekansattes spørsmål som et forsøk på det. 

Hadde det vært min datter som mente at spørsmålene som ble stilt var upassende, så hadde jeg nok valgt å informere om farmasøytenes rolle i helsevesenet. 

Anonymkode: ff3de...5ee

Nå gjaldt min sak bla brudd på taushetsplikten så den var nok litt annerledes, men du har kanskje rett i at jeg leser min egen opplevelse inn i trådstarters fortelling. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om en tråd for noen uker siden. Farmasøyter har en svært viktig rolle som sikkerhetsnett. Såklart finnes det farmasøyter som er uegnet for jobben, men gud skal vite at det finnes mange leger som også er uegnet for jobben sin. Det finnes enkelte ræva elektrikere også, uten at alle er det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen apotekansatte er litt ivrige i tjenesten, og kanskje ikke alltid så oppmerksom med tanke på diskresjon heller. Men når det er en medisin jeg har brukt problemfritt i årevis og i samråd med en lege, så sier jeg enten ja og ha eller at "dette har jeg brukt i mange år, så det er jeg klar over." Fanger en farmasøyt opp at jeg bruker medisiner som kan ha interaksjoner og tar det opp, setter jeg pris på at de gjør meg obs på det. En gang fikk jeg foreskrevet noe antibiotika på legevakt. Til tross for at jeg opplyste legen om at jeg gikk på et medikament med en lang interaksjonsliste, og at han leste i sin felleskatalog og sa "null problem," var jeg svært lykkelig over at farmasøyten likevel så at jeg hadde fått noe som absolutt ikke burde kombineres. Jeg vet ikke hvilket øye den legen leste med, men den farmasøyten reddet meg fra noe som kunne blitt alvorlig. Han ringte legevakta tilbake med en skikkelig reprimande så de fikk faxet inn rp på noe jeg kunne bruke. Så når de virkelig gjør jobben sin på en god måte - ære være dem. Og apotekene nå til dags... De er jo blitt mere parfymeri enn rent utsalg for legemidler og medisinske artikler. Jeg fatter ikke hva sminke har på et apotek å gjøre, og jeg skjønner at noen farmasøyter kan føle at deres rolle som helsepersonell ikke blir verdsatt. Derfor blir kanskje noen litt for ivrige i tjenesten, og jeg prøver å ha litt overbærenhet med dem. Likevel er det ikke ok om de blander seg detaljert inn i en persons omgang med medikamenter hn har brukt over tid og kjenner godt. Nettapotek-løsninger er uansett ikke dumme. Der får yrkesgruppene gjøre jobben sin i fred, og kundene får handle i ro og mak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2018 den 14.46, Kayia skrev:

Enig. Reagerer man såpass sterkt på noen spørsmål er man litt for lettkrenka tenker jeg... 

Enig, 

Jeg har forsåvidt irritert meg litt selv over rare spørsmål fra farmasøyter. Som regel fordi jeg kan svaret selv, men det kan jo ikke de vite. Dernest fordi de skal selge ett eller annet drit mot en bivirkning jeg ikke har.

Men å kalle det et problem synes jeg er å gå for langt. Helt greit med en kvalitetssikring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...