Gå til innhold

Skal apoteket stille spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i grunn aldri tenkt over at det er farmasøyter som jobber på apotekene, og ikke tenkt noe mer over det når jeg har blitt oppfordret til å bruke solkrem ved p-pillebruk. Kan jo hende det blir annerledes når jeg skal hente ut andre ting. Det kan jo være fint at de passer litt på uheldige kombinasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har følt meg uthengt, ydmyket, grillet og mistenkeliggjort så mange ganger på diverse apotek at jeg nå bestiller alt fra komplettapotek.no Gratis frakt og svært gode priser på andre produkter.

Jeg er glad jeg slipper flere turer på apoteket uansett hva jeg skal ha. I den grad jeg gruer meg til noe som helst, er turer på apoteket noe jeg har kviet meg for i flere år. 

Jeg har opplevd alt fra apotekteknikkere som roper medikamentnavnet høyt i butikken etterfulgt av "det er så utrolig trist at unge mennesker bruker disse pillene", til farmasøyter som har spurt om jeg har byttet fastlege "for å få litt lovlig narkotika". Dette også så hele butikken hørte det. Jeg har mistet tellingen på lignende overtramp. 

Jeg ser på meg selv som alt annet enn lett krenkbar, og jeg skjønner at de må stille noen kontrollspørsmål. Men disse opplevelsene har gjort vondt. Det må jeg innrømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg har opplevd alt fra apotekteknikkere som roper medikamentnavnet høyt i butikken etterfulgt av "det er så utrolig trist at unge mennesker bruker disse pillene", til farmasøyter som har spurt om jeg har byttet fastlege "for å få litt lovlig narkotika". Dette også så hele butikken hørte det.

Dette syns jeg er så grovt at du bør rapportere det dersom du opplever det flere ganger. Det er stor forskjell på å gi medisinske råd og det å henge utvid potensielt påføre skamfølelse for medisin som hever livskvaliteten din syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg har følt meg uthengt, ydmyket, grillet og mistenkeliggjort så mange ganger på diverse apotek at jeg nå bestiller alt fra komplettapotek.no Gratis frakt og svært gode priser på andre produkter.

Jeg er glad jeg slipper flere turer på apoteket uansett hva jeg skal ha. I den grad jeg gruer meg til noe som helst, er turer på apoteket noe jeg har kviet meg for i flere år. 

Jeg har opplevd alt fra apotekteknikkere som roper medikamentnavnet høyt i butikken etterfulgt av "det er så utrolig trist at unge mennesker bruker disse pillene", til farmasøyter som har spurt om jeg har byttet fastlege "for å få litt lovlig narkotika". Dette også så hele butikken hørte det. Jeg har mistet tellingen på lignende overtramp. 

Jeg ser på meg selv som alt annet enn lett krenkbar, og jeg skjønner at de må stille noen kontrollspørsmål. Men disse opplevelsene har gjort vondt. Det må jeg innrømme. 

Leit å høre at du har hatt alle disse opplevelsene.

Jeg har hatt spesielt en episode som var veldig ekkel og jeg gruet for å gå tilbake i redsel for å møte på vedkommende. Nå fortalte jeg legen min om hva som hadde hendt og han tok noen grep så jeg skulle slippe å oppleve slikt en gang til.  Har faktisk ikke sett vedkommende der etterpå. Må si at de andre ansatte der er veldig profesjonelle og flinke.

Enkelte mennesker ( uansett stilling) ser ut til å kunne lire av seg det mest utrolige og jeg tror at hvis en ikke selv har opplevd lignende så kan det høres usannsynlig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg har følt meg uthengt, ydmyket, grillet og mistenkeliggjort så mange ganger på diverse apotek at jeg nå bestiller alt fra komplettapotek.no Gratis frakt og svært gode priser på andre produkter.

Jeg er glad jeg slipper flere turer på apoteket uansett hva jeg skal ha. I den grad jeg gruer meg til noe som helst, er turer på apoteket noe jeg har kviet meg for i flere år. 

Jeg har opplevd alt fra apotekteknikkere som roper medikamentnavnet høyt i butikken etterfulgt av "det er så utrolig trist at unge mennesker bruker disse pillene", til farmasøyter som har spurt om jeg har byttet fastlege "for å få litt lovlig narkotika". Dette også så hele butikken hørte det. Jeg har mistet tellingen på lignende overtramp. 

Jeg ser på meg selv som alt annet enn lett krenkbar, og jeg skjønner at de må stille noen kontrollspørsmål. Men disse opplevelsene har gjort vondt. Det må jeg innrømme. 

Slike hendelser ville jeg ha rapportert til rette vedkommende. Dette er langt utafor hva både farmasøyter og andre apotekansatte skal si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette er ikke bra. Er ofte på apoteket, har aldri opplevd noe ubehagelig. Bare spørsmål om jeg har tatt medikamentet før og evt oppplysninger som er greie å få. 

Anonymkode: f4cbb...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, frosken skrev:

Slike hendelser ville jeg ha rapportert til rette vedkommende. Dette er langt utafor hva både farmasøyter og andre apotekansatte skal si. 

Jeg sendte en mail til daglig leder av et av disse apotekene og fikk til svar at det helt sikkert bare var ment som omsorg fra den ansattes side.

Hun kunne også fortelle meg at på hennes apotek hadde de et stort fokus på å avdekke misbruk. Jeg måtte altså regne med denne behandlingen selv om medikamentet jeg skulle hente ut har et misbrukspotensiale tilsvarende gulrøtter og blomkål. 

Dette er kultur, ikke enkelttilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om alternativ koplettapotek.no . Enkelte av oss har bare en tynnere hud enn andre tror jeg.

Anonymkode: 16433...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg har aldri opplevd noe som helst slik på apoteket. Og jeg har vært på mitt nærapotek sikkert 100 ganger. Hentet ut både rivotril, og til og med rohypnol da man fikk det. Aldri noe der nei. Jeg tenker hadde jeg opplevd noe jeg ikke likte fra en farmasøyt så hadde jeg sagt klart i fra. Og vurdert å bruke ett annet apotek.

 Det er sterk konkurannse i apotek bransjen, så kunder er viktig. Når det etableres så mye nye apotek, kanskje ta en tur til det nyeste i ditt området, der bør de ha serviceinnstillingen i orden. De lever faktisk av kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips om alternativ koplettapotek.no . Enkelte av oss har bare en tynnere hud enn andre tror jeg.

Anonymkode: 16433...094

Jeg vil ikke si at jeg har tynn hud. Ikke i nærheten engang. Likefullt svir det å bli hengt ut til spott og spe på det lokale apoteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg vil ikke si at jeg har tynn hud. Ikke i nærheten engang. Likefullt svir det å bli hengt ut til spott og spe på det lokale apoteket. 

En ting jeg ikke helt skjønner med enkelte apotek ansatte, er hvorfor må de snakke så høyt når de skal informere. Det er jo gjerne andre kunder på apoteket også. Jeg er vanligvis åpen med at jeg sliter, men liker å bestemme selv hvem jeg forteller hva. Når hun på apoteket sier høyt at denne medisinen er jo for psykoser...vet du det?      Så ser ikke jeg helt det nødvendige med den måten å informere på.

For oss som har opplevd lignende så tror jeg ikke at dette dreier seg om å være verken lett krenkbar eller tynnhudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, emilie321 skrev:

En ting jeg ikke helt skjønner med enkelte apotek ansatte, er hvorfor må de snakke så høyt når de skal informere. Det er jo gjerne andre kunder på apoteket også. Jeg er vanligvis åpen med at jeg sliter, men liker å bestemme selv hvem jeg forteller hva. Når hun på apoteket sier høyt at denne medisinen er jo for psykoser...vet du det?      Så ser ikke jeg helt det nødvendige med den måten å informere på.

For oss som har opplevd lignende så tror jeg ikke at dette dreier seg om å være verken lett krenkbar eller tynnhudet.

Ansatte på Vinmonopolet eller nærbutikken gauler ikke "du vet at du kan bli alkoholiker av dette, vel?", eller "det er så utrolig trist at unge mennesker må ruse seg på alkohol" til alle som kjøper en flaske vin eller noen øl. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, emilie321 skrev:

Når hun på apoteket sier høyt at denne medisinen er jo for psykoser...vet du det? 

Herlighet, det burde da være helt unødvendig? De fleste har vel en slags idé om hva de får medisin mot? 

Det minner meg om en gammel Wesenlund-sketsj der den apotekansatte (tror det var Kari Simonsen) gauler til kollegaen sin: "Skal ikke Helserådet ha rapport om gonoré, du?"

Informasjon om bruk av medisinen (typen "denne skal tas til måltid") er noe annet enn å rope høyt om diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taushetsplikt er viktig på apotek, så om personen i naboluka kan få med seg hva apotekteknikkeren eller farmasøyten sier har de ikke gjort jobben sin. At de stiller spørsmål og funderer er en ting, men da skal det gjøres slik at kun du hører det. Andre på apoteket har ingenting med hva du tar o.l. så når det gjelder å rapte høyt om det ville jeg faktisk hørt med helsedirektoratet om det. For taushetsplikt er nedfelt i loven!

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/vanedannende-legemidler/seksjon?Tittel=taushetsplikt-i-apotek-6959

Anonymkode: 336a3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

En ting jeg ikke helt skjønner med enkelte apotek ansatte, er hvorfor må de snakke så høyt når de skal informere. Det er jo gjerne andre kunder på apoteket også. Jeg er vanligvis åpen med at jeg sliter, men liker å bestemme selv hvem jeg forteller hva. Når hun på apoteket sier høyt at denne medisinen er jo for psykoser...vet du det?      Så ser ikke jeg helt det nødvendige med den måten å informere på.

For oss som har opplevd lignende så tror jeg ikke at dette dreier seg om å være verken lett krenkbar eller tynnhudet.

Dette er et godt eksempel på en skikkelig ugrei måte å kundebehandle på, og da på to måter faktisk.

Dette med stemmevolum har jeg tenkt på selv, og lurt på om det er enkelte apotekansattes måte å demonstrere at "dette er så normalt atte" når de nærmest roper ut sine råd og betraktninger. Jeg er selv psykisk frisk og har ikke hentet ut noe jeg syns er veldig ekkelt, men jeg har fått med meg alt for mye som neste kunde i kø. Skikkelig unødvendig syns jeg. 

Dessuten syns jeg ikke apotekansatte, ei heller farmasøyter, skal leke lege. Legen har foreskrevet et medikament, og det er ikke apotekets oppgave å overprøve eller legge seg oppi det legen har foreskrevet. Det å opplyse om eventuelle kryssreaksjoner ved bruk av annen medisin, bivirkninger, hvorvidt medikamentet skal tas med eller uten mat etc er apotekets oppgave, ikke hvorvidt det er riktig medikament for deg og din lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Dette er et godt eksempel på en skikkelig ugrei måte å kundebehandle på, og da på to måter faktisk.

Dette med stemmevolum har jeg tenkt på selv, og lurt på om det er enkelte apotekansattes måte å demonstrere at "dette er så normalt atte" når de nærmest roper ut sine råd og betraktninger. Jeg er selv psykisk frisk og har ikke hentet ut noe jeg syns er veldig ekkelt, men jeg har fått med meg alt for mye som neste kunde i kø. Skikkelig unødvendig syns jeg. 

Dessuten syns jeg ikke apotekansatte, ei heller farmasøyter, skal leke lege. Legen har foreskrevet et medikament, og det er ikke apotekets oppgave å overprøve eller legge seg oppi det legen har foreskrevet. Det å opplyse om eventuelle kryssreaksjoner ved bruk av annen medisin, bivirkninger, hvorvidt medikamentet skal tas med eller uten mat etc er apotekets oppgave, ikke hvorvidt det er riktig medikament for deg og din lidelse.

Det var det siste avsnittet jeg hadde i tankene da jeg startet tråden. Hvorfor skal apoteket legge seg borti legens vurderinger osv? 

Anonymkode: 210e3...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det siste avsnittet jeg hadde i tankene da jeg startet tråden. Hvorfor skal apoteket legge seg borti legens vurderinger osv? 

Anonymkode: 210e3...087

Skjønner. Nei det har de faktisk ingenting med, og slike tilfeller bør rapporteres dersom det gjøres på en ugrei måte.

Med det sagt, jeg har også opplevd at legen ikke har vært helt oppdatert, og hvor apoteket har gjort meg oppmerksom på at det har kommet nye medikamenter uten bivirkningene det "gamle" medikamentet hadde. Dette førte til at jeg etterspurte annen allergimedisin (som ikke gjorde meg søvnig) til fastlegen når resepten skulle fornyes gangen etter foreksempel.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekansatte har taushetsplikt som alle andre helsepersonell. Hvis en ansatt prater høyt om legemiddel/diagnose e.l. som andre får høre, så er det absolutt ikke greit og bør meldes til det aktuelle apoteket. Det er jo et brudd på taushetsplikten og det hadde vært fint at den ansatte får beskjed så hen kan ta mer hensyn i fremtiden. Det kan sikkert høres veldig rart ut at de ansatte skal fortelle hva et legemiddel brukes mot, men det er dessverre mange som ikke har oversikt over hva medisinene de tar er mot. Dette gjelder stort sett eldre som bruker mange medisiner, og som ikke har fått god nok informasjon av legen. Dette kan være aktuelt innen psykiatrien også, siden det er vanlig at man går på flere legemidler samtidig. At den ansatte spør deg om de vet hva legemidlet brukes mot, så er det bare for å bevisstgjøre deg om hva legemidlet brukes mot. Man kan jo bare tenke seg hvordan det er å måtte ta en haug med medisiner uten å ha peiling på hvorfor man tar de. 

Angående det at farmasøyten ikke skal legge seg opp i vurderingen til legen så er det sant til en viss grad. Men det er tilfeller hvor dette er riktig. Situasjonen Kayia nevner er jo nettopp en situasjon hvor det at farmasøyten "legger seg opp i" vurderingen til legen er riktig og som hjelper kunden. 

Nå skal det sies at det er en annen situasjon i psykiatrien. De fleste har god kontakt med en psykiater, og psykiateren har et bedre grunnlag for å vurdere hvilke medisinen pasienten trenger. Det er noe annet når det er en fastlege som ikke er 100% oppdatert på alle områder, og hvor legen må ta en kjapp vurdering innen få minutter. Det er sjeldent en farmasøyt blander seg når legemidlet er forskrevet av en spesialist. 

Anonymkode: b19b5...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At den ansatte spør deg om de vet hva legemidlet brukes mot, så er det bare for å bevisstgjøre deg om hva legemidlet brukes mot.

Men det er forskjell på å bevisstgjøre kunden og opplyse alle som tilfeldigvis også befinner seg i lokalet.

 

Anonymkode: 00247...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte så mange som roper på hjelp i dag. Kanskje er det smart å besøke apoteket på en tid på dagen eller dager de ikke har det så travelt og det lett danner seg kø. Jeg har merket forskjell på det når der er mindre stress for alle.

Anonymkode: 16433...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...