Gå til innhold

Cannabis som medisin mot ADHD er lov i Norge - men umulig å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke anti, og ser stor nytte av det som medisin, men du selv skriver, ingen leger vil skrive det ut fordi et er narkotika. Vel, da burde kanskje legene vurdere utdanninga si da da medisinsk cannabis ikke gir rus slik vanlig cannabis gjør. Har selv flere venner i USA som bruker det pga depresjon, medisinsk altså, også bruker røyker de på siden. To vidt forskjellige opplevelser.

Anonymkode: 018ed...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Comeonketchup

Ok, så når jeg sa: "Nei, du tar feil" så er det fordi det er feil at ingen leger skriver det ut og at det bare er for MS-pasienter.

I Norge er det en hel haug med andre som får det utskrevet for andre tilstander enn MS, og mye er fordi folk og til og med leger ikke vet at det er lovlig og at det kan hjelpe. Så det jeg burde skrevet var å sette hermetegn rundt "ingen", men jeg tenkte det kom klart frem når jeg avslutningsvis på hovedinnlegget skrev at jeg var interessert i å høre fra andre som har fått det utskrevet for ADHD eller andre tilstander.

Jeg hadde spart meg for så problematikk dersom jeg hadde visst om dette før, og da er det mange andre også som burde bevisstgjøres på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Forøvrig er det feil det du sier at medisinsk cannabis ikke gir rus. Det kan ha ruspotensiale det også. For å rydde litt opp i begrepsbruken her så er det et skille mellom "medisinsk cannabis" og cannabis-relaterte legemidler. Det diskusjonen har gått på i denne tråden gjelder legemidlene, mens "medisinsk cannabis" regnes som andre produkter med innhold av cannabisplante til medisinsk bruk og som ikke er godkjente legemidler hverken i Norge eller i andre land. Og det er sistnevnte som er mest tricky å få til. 

Personlig er jeg happy med å få CBD-olje eller Sativex i ordnede former, og har ikke noe ønske om å røyke jointer.

Endret av Comeonketchup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man tolker som rus kommer jo ann på personen. Man kan få rusligende reaksjoner fra Sativex, men de er også kjent som fogiftningslignende symptomer. Så da kan man tolke det dithen som at svimmelhet, halunisasjoner og annet er rus og ikke forgiftningen om man vil.

Om andre får det for annet så betyr det jo derimot at det finnes leger som skriver ut dette, så da var det bare å finne ut hvem det er. Jeg regner med de er litt tilbakeholdne da det ifølge felleskatalogen kun er for de med MS. Mange leger stoler blindt på denne og tenker at om medisinen kun har dette som virkeområde, så kan den kun brukes til dette. Blir litt som at ingen leger skriver ut tramadol som antideppresiva i Norge, siden det ikke står at den kan brukes som det. Mens i USA blir den ofte brukt som dette.

Anonymkode: 018ed...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Jeg er mer uthvilt, mer positivt anlagt og føler meg generelt i bedre form - og selv om jeg ikke kjenner noen direkte bedring av hovedproblematikken, så fører den reelle effekten til positive ringvirkninger. Jeg ønsker å få dette legemiddelet i lovlige og ordnede former.

Anonymkode: 190cd...34f

Hva slags positive ringvirkninger er det snakk om, hvis du ikke kjenner bedring av hovedproblematikken? 

Å være uthvilt, "positivt anlagt" og generelt i bedre form, er faktorer som for meg definitivt gir bedring av hovedproblematikken, derfor jeg spør. 

Anonymkode: 27b5b...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Det der fortjener nok nesten en ny tråd, kan evt ta det senere etterhvert som det blir lettere å trekke konklusjoner, helst etter en overgang til godkjente cannabis-relaterte preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...