Gå til innhold

Cannabis som medisin mot ADHD er lov i Norge - men umulig å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fullt lovlig å bruke cannabis mot ADHD i Norge "off label" hvis legen tror det kan hjelpe. 

Alle leger kan skrive ut legemidler med cannabis som er godkjent i Norge (som Sativex), og hvis man går i behandling hos DPS kan psykiateren skrive ut medisinsk cannabis ved å søke om godkjenningsfritak, men man bør ha prøvd Sativex og andre godkjente legemidler først.

De ovenstående opplysningene har jeg fått bekreftet fra Statens Legemiddelverk.

So far so good... men ingen leger vil skrive det ut fordi det er narkotika og fordi det ikke har dokumentert effekt.

Jeg har alvorlig grad av ADHD, godt dokumentert, og har vært igjennom ulik form for behandling og tiltak, er på den tredje ADHD-medisinen i tillegg til å ha prøvd "hele fjøla" av kosttilskudd og alternativ behandling uten å ha opplevd noen særlig bedring. Før nå... I nesten 3 uker har jeg brukt en CBD-olje kjøpt på helsekostbutikk i Sverige, som er et ekstrakt av cannabis med tilnærmet 0 % innhold av det rusgivende virkestoffet THC. Denne oljen har gitt umiddelbar og vedvarende positiv effekt på flere områder, og selv om flasken er både liten og dyr opplever jeg at det er verdt det. Jeg er mer uthvilt, mer positivt anlagt og føler meg generelt i bedre form - og selv om jeg ikke kjenner noen direkte bedring av hovedproblematikken, så fører den reelle effekten til positive ringvirkninger. Jeg ønsker å få dette legemiddelet i lovlige og ordnede former.

Jeg har tatt opp dette med behandleren min på DPS, og vi skal snakke med psykiateren om dette når vi har ny time nærmere jul. Før den timen vil jeg gjerne vite om det er andre med ADHD (eller andre tilstander utenfor godkjent indikasjon) som har fått utskrevet Sativex, CBD-olje eller andre former for (medisinsk) cannabis.

Anonymkode: 190cd...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Comeonketchup

Forøvrig: Han jeg snakket med i Statens Legemiddelverk sa at de har anbefalt tollvesenet å ikke stoppe CBD-olje i tollen. Han understreket at de ikke kan styre hva Tollvesenet velger å gjøre, men de har anbefalt dem å ikke stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Jeg må dessuten understreke at det er i kombinasjon med annen ADHD-medisin at jeg har fått denne effekten av CBD-oljen, og vet ikke hvordan det ville vært med kun CBD-olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sativex er det vel bare MS pasienter som får av nevrolog. Men det betyr jo ikke at det er umulig for deg, jobben blir jo "bare" å finne en lege/spesialist som er villig til å gjøre det.

Anonymkode: 77c91...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Nei, du tar feil. Jeg skrev at jeg hadde fått de opplysningene verifisert av Statens Legemiddelverk. Som sagt kan alle leger skrive ut Sativex hvis de tror det hjelper, fordi vanlige regler for "off label" gjelder. Vanlige regler for "off label" gjelder også for andre cannabisrelaterte legemidler som ikke har godkjenning i Norge, og vanlige regler for "off label" gjelder også for medisinsk cannabis i andre former. Men da må søknad om godkjenningsfritak sendes inn av spesialist på sykehus, eller som nevnt DPS, etter at de har gjort en faglig vurdering på at cannabis i den formen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå så er det bare ms pasienter som har fått det. Jeg skrev jo at du må finne noen som er villig til å gjøre det, er jo det som er utfordringen her. 

Anonymkode: 77c91...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Comeonketchup

Nei, du tar feil. Kanskje du mener at til nå er det bare MS som er godkjent indikasjon. Eller så er du kanskje et nettroll som vil ødelegge det som kan bli en informativ tråd som kan være til nytte for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Nei, du tar feil igjen. Er du et antihasjnettroll? Er det noen moderatorer her som kan sjekke om denne anonyme personen spammer andre tråder også?

I tilfelle du ikke er et nettroll og bare har vondt for å forstå norsk skriftspråk, kan jeg forsøke å være så tydelig og pedagogisk jeg kan: Legemidler (inkludert Sativex) kan brukes utenfor godkjent indikasjon, derfor kan Sativex brukes mot andre tilstander enn MS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud det er jo det jeg sier! Du må bare få noen som er villig til å skrive det ut til deg! Til nå er det bare de med MS som har fått det, men det betyr IKKE at andre IKKE kan få det!  Leser du alt i forsvarsposisjon? Går det an å være mer sur og bitter og slenge ut nettroll-kortet bare fordi du ikke får høre det du vil? Ja du får sende moderator på meg, kanskje de stenger tråden din da. Det er du som er frekk her til opplysning! Lykke til med prosjektet!

Anonymkode: 77c91...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Moderator: Denne anonyme personen spammer tråden med uvesentlig og feilaktig informasjon, og ønsker å få den stengt. 

Han gjemmer seg bak at han hele tiden har sagt at hovedutfordringen er å få noen til å skrive det ut, og tåkelegger det ved å si "Sativex er det vel bare MS pasienter som får av nevrolog" og "Til nå så er det bare ms pasienter som har fått det". Ingen av delene er sant, og hvis det var så viktig å dele at hovedutfordringen er å få leger til å skrive det ut så burde vel det komme klart frem av hovedinnlegget mitt som trådstarter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jo statens legemiddelverk rimelig på vidda når dette er det som står i Felleskatalogen. Da burde de jo gått inn og gjort om teksten på legemiddelet. For sånn det står pr. i dag så er det kun MS som det brukes mot. Om det kan brukes mot ADHD burde det jo skrives inn i lista her.

Sitat

Hva Sativex brukes mot

Sativex brukes ved multippel sklerose (MS) til å forbedre symptomer forbundet med muskelstivhet. Dette er også kalt “spastisitet”.
Spasitisitet betyr at det oppstår en økning av "muskeltonus" (muskelspenning) som gjør at musklene kjennes stivere ut. Bevegelse av muskelen medfører derfor mer motstand mot bevegelsen enn normalt.
Sativex brukes når andre legemidler ikke har klart å lindre muskelstivheten din.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sativex-gw-pharma-ltd-578991

Anonymkode: 018ed...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Comeonketchup skrev:

Moderator, se han fortsetter... legger ved irrelevant informasjon for å trolle og få tråden stengt.

Nå er det forskjellige anonyme som har svart da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Men når flere bidrar med ren og skjær søppel til en tråd om et tema de ikke liker for å få den uleselig og stengt, så spiller det ingen rolle om det er en eller flere, synes du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha tråden din startet bra, men etterhvert som jeg leste innleggene dine ble den jo regelrett det mest humoristiske jeg har lest her inne, noensinne 😂😂😂

Tror idenne CBD oljen har gjort deg en smule rar, fremfor å gjøre deg friskere, for du fremstår en stor smule paranoid og vrangforestilt. Alle andre skjønte hele tiden hva Anonym skrev og siktet til, utenom deg som hele tiden poengterer at vedkommende hadde feil hele tiden 😂😂😂

Lykke til videre kompis.

Anonymkode: 54b58...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Hehe, fint at noen koser seg med det, iallefall. Som sagt er det en del problematikk inne i bildet, og jeg vet ikke om du har rett i at det har blitt værre. Men hvis du skjønte det som var skrevet, kanskje du kan si det på en måte som gjør at det kommer tydeligere frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comeonketchup

Ja, for det kommer vel mer? "Alle andre skjønte" er store ord... et anti-cannabis nettroll ville ikke fulgt opp nå med en forklaring som henger sammen, det er hvertfall sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...