Gå til innhold

Skammer meg for at jeg er den jeg er


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skammer meg sånn over meg selv. For at jeg er som jeg er og for at jeg tenker og føler som jeg gjør. Derfor er jeg så reservert overfor andre også - så mye at det hemmer meg i hverdagen. 

Er det flere som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det ikke bare er å trykke på en knapp og så la vær å gå rundt å tenke slike tanker. MEN. Kan du forsøke å bruke litt tid på ting som gjør deg godt, som fremmer helsen din, som bygger opp under den fine og omsorgsfulle personen du faktisk er?

 

(sorry, jeg går helt på siden av det du faktisk spør om, ....men jeg eier ikke skam skjønner du :- ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg skjønner at det ikke bare er å trykke på en knapp og så la vær å gå rundt å tenke slike tanker. MEN. Kan du forsøke å bruke litt tid på ting som gjør deg godt, som fremmer helsen din, som bygger opp under den fine og omsorgsfulle personen du faktisk er?

 

(sorry, jeg går helt på siden av det du faktisk spør om, ....men jeg eier ikke skam skjønner du :- ) 

Jeg har vært ute av drift en stund pga en skade (som ser ut til å bare forverre seg), så jeg får ikke gjort så mye. Ser ut som det dessverre kan bli langvarig også..

Takk for gode ord som varmet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg skammer meg sånn over meg selv. For at jeg er som jeg er og for at jeg tenker og føler som jeg gjør. Derfor er jeg så reservert overfor andre også - så mye at det hemmer meg i hverdagen. 

Er det flere som har det slik?

Skam er en veldig vond følelse og ikke så lett å overse. Denne følelsen av uverdighet. Skam er et interessant fenomen egentlig som det finnes litteratur om og som går dypere enn vi kanskje forstår. Helt tilbake til våre første leveår og hvordan vi ble bekreftet og tatt imot av de nærmeste rundt oss. Hvordan vårt bilde av oss selv ble formet osv. Noen går alltid rundt med en følelse av å være feil eller ikke ha noen rett til å være her på en måte.  Sannheten er jo at du er verdifull og verdt å elske. Du er bra nok bare med å være til, det er vanskelig å forstå mange ganger. Og hvis de rundt ikke synes det er godt nok så er det egentlig deres problem. Vi må tilgi og bli litt rausere med oss selv. Om vi gjør eller har en feil er ikke hele oss feil. 

Anonymkode: a66e0...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, MxxM skrev:

Jeg skammer meg sånn over meg selv. For at jeg er som jeg er og for at jeg tenker og føler som jeg gjør. Derfor er jeg så reservert overfor andre også - så mye at det hemmer meg i hverdagen. 

Er det flere som har det slik?

Jeg kjenner mye på skam over den jeg er og det jeg tenker, føler og gjør. Jeg er imidlertid dritt lei av det, og skammen bidrar ikke til noe positivt for meg i det hele tatt, heller det motsatte. Jeg blir ikke et bedre menneske av å skamme meg, det er i liten grad en motivasjon for endring, det er rett og slett en ødeleggende følelse. 

Prøver å dyrke nysgjerrigheten i stedet for skammen, selv om det ikke alltid er lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MxxM skrev:

Jeg skammer meg sånn over meg selv. For at jeg er som jeg er og for at jeg tenker og føler som jeg gjør. Derfor er jeg så reservert overfor andre også - så mye at det hemmer meg i hverdagen. 

Er det flere som har det slik?

Har det slik, og klarer ikke fri meg fra overbevisningen om at jeg er mindre verdt enn alle andre og at det faktisk er grunnlag for å skamme meg.

Jeg håper du klarer å legge fra deg din skam, det er ikke noen konstruktiv følelse å gå rundt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MxxM skrev:

Jeg skammer meg sånn over meg selv. For at jeg er som jeg er og for at jeg tenker og føler som jeg gjør. Derfor er jeg så reservert overfor andre også - så mye at det hemmer meg i hverdagen. 

Er det flere som har det slik?

Fokuser utover deg selv, det hjelper ofte.

Anonymkode: ad5df...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fokuser utover deg selv, det hjelper ofte.

Anonymkode: ad5df...54e

Tror kanskje en slik kommentar egentlig øker skammen. Å fokusere utenfor seg selv er et godt råd som gjelder alle og ikke spesiellt de som opplever skam. Det er mye glede i å være noe for andre. Men man har gjerne mer å gi andre hvis man har det godt med seg selv. Jeg har prøvd å fokusere på andre og glemme meg selv men det gjør ikke nødvendigvis at man får er bedre forhold til seg selv. Man bli lett tom og har lite kontakt med følelsene sine. 

Anonymkode: a66e0...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skam er en veldig vond følelse og ikke så lett å overse. Denne følelsen av uverdighet. Skam er et interessant fenomen egentlig som det finnes litteratur om og som går dypere enn vi kanskje forstår. Helt tilbake til våre første leveår og hvordan vi ble bekreftet og tatt imot av de nærmeste rundt oss. Hvordan vårt bilde av oss selv ble formet osv. Noen går alltid rundt med en følelse av å være feil eller ikke ha noen rett til å være her på en måte.  Sannheten er jo at du er verdifull og verdt å elske. Du er bra nok bare med å være til, det er vanskelig å forstå mange ganger. Og hvis de rundt ikke synes det er godt nok så er det egentlig deres problem. Vi må tilgi og bli litt rausere med oss selv. Om vi gjør eller har en feil er ikke hele oss feil. 

Anonymkode: a66e0...67c

Jeg vet at jeg har hatt det sånn hele livet, og at det sannsynligvis startet med at jeg ble voldtatt av min far flere ganger over lang tid som barn - man føler seg skitten, ekkel og mindre verdt langt inni sjelen da, og slik har jeg følt det hele livet. 

Jeg jobber imidlertid mye med følelser - det å komme til en slik erkjennelse sier vel en god del om det, men det har ikke vært lett å innse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mëmëso skrev:

Har det slik, og klarer ikke fri meg fra overbevisningen om at jeg er mindre verdt enn alle andre og at det faktisk er grunnlag for å skamme meg.

Jeg håper du klarer å legge fra deg din skam, det er ikke noen konstruktiv følelse å gå rundt med.

Håper du også klarer det. Du virker å være en snill, omtenksom og omsorgsfull person :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, MxxM skrev:

Jeg skammer meg sånn over meg selv. For at jeg er som jeg er og for at jeg tenker og føler som jeg gjør. Derfor er jeg så reservert overfor andre også - så mye at det hemmer meg i hverdagen. 

Er det flere som har det slik?

Jeg kan være slik iblant. Jeg kan skamme meg over mine egne følelser og tanker. Jeg forsøker å jobbe med det, og slutte å skamme meg. For skal jeg skamme meg, så bør alle skamme seg. Tenk sånn du og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstår hvordan det føles. Jeg har ikke en godt selvfølelse og har store problemer med mennesker. Det tar kanskje mye tid å bli bedre.Så har jeg bestemt meg å søke hjelp og det fins ingen veg tilbake. Føler meg faktisk forpliktet ovenfor familien å bli frisk. Om jeg rekker mål vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MxxM skrev:

Jeg vill nok alltid skamme meg for at jeg er som jeg er og føle meg mindre verdt enn andre. Jeg er så sliten av det.. 

Jeg er glad du er er lei av det. Jeg synes jeg lukter endring et sted der fremme :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du denne skaden? Har du påført den selv,eller var det ett uhell/ulykke? Hvis det var det siste,har du ingen grunn til å skamme deg.Hva skammer du deg over? Utseende? Tror du at du er dum,stygg eller tror du at du harn andre feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg skammer meg over teite ting jeg gjør, ikke over hvordan jeg er. Det er jo ikke min feil. Hva jeg gjør, er mitt eget ansvar. På samme måte fatter jeg ikke greia med å være stolt over å være den du er, enten det er utseende eller intelligens. Hva du presterer kan en derimot være stolt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...