Gå til innhold

Kan man " se utenpå" folk at de er psykisk syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vurderer du mennesker du kommer i kontakt med? Gjør du deg en " arbeidshypotese" litt utfra første kontakt eller møte eller legger du mere vekt på andre ting? Legger du kanskje mest vekt på hva du selv sier og gjør? Er der tegn du ser etter hos andre? Er der tegn som kanskje tyder på kriminalitet? Stoler du på andre enn deg selv?

Kan man se psykisk lidelse utenpå? Eller må man kanskje være spesielt sensibel eller spesialistutdannet lege.

Hva tror du?

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Jeg tror at man kan se det på noen, på andre ikke. Er ganske sikker på at folk flest ikke kan se det på meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne se at mennesker er psykisk syke blant annet på måten de er kledd, altså en rar og annerledes klesstil. Gjerne komfortabel kledd i joggebukse/hettegenser fordi de ikke bryr seg om utseende. En kan også se at de er ugredd og usminka.

Viss man kjenner de litt bedre så er jo en god indikasjon om de ikke har noen venner eller kjæreste også.

Men dette varierer selvsagt etter alvorlighetsgraden, men er man alvorlig psykisk syk så er det gjerne sånn man kan se det.

Anonymkode: 40f73...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke så enkeltstående tilfelle at man umulig kan generalisere da. Når det gjelder klesstil har jeg inntrykk av at det meste er " innafor" i vår tid egentlig. Og hvordan får man egentlig vite at hva man antok er sant. Ved obduksjon når de faller fra? 

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å være en god menneskekjenner etter å ha jobbet med mennesker i åresvis. Og noen merker man raskt at de har et problem. Men samtidig måtte jeg passe meg for ikke å ha for stor tro på min egen evne til å bedømme dette . Faktisk har akkurat dette vært hoved årsaken til at jeg ikke ble tatt på alvor da jeg selv ble psyk. Hvordan kunne jeg som alltid smilte være deprimert, hvordan kunne jeg som oppmuntret andre ønske å dø selv, hvordan kunne jeg som ikke orket noe se så nysminket ut , hvordan kunne jeg som hadde så sterk angst være så fattet osv. Fordi fasaden og hvordan jeg fremstillte meg utad var en så sterk drivkraft hos meg. Det var den siste skanse liksom å gi opp dette. Da jeg turte å slippe tak i denne fasaden etter laaang tid hos en psykolog forstod man hvordan det var fatt. 

Anonymkode: 7ccf7...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått beskjed om at jeg har sett "bra ut" når jeg har vært alvorlig syk. Husker at psykiateren sa at jeg så veldig bra ut til å være manisk. Jeg svarte at jeg hadde masse overskudd til å sminke meg, ordne håret osv, så det var jo ikke så rart :)

Anonymkode: 4bae3...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel se det på noen. Lilevel er jeg ganske sikker på at de fleste med psykiske lidelser ser upåfallende ut. Med unntak av av rusmisbrukere, etter lang tida misbruk ser de ofte ganske preget ut. Jeg ble riktig nok ganske overrasket en gang. Da en mann/fastlege/legevaktslege jeg møtte på en bar fortalte at han hadde sett meg på legevakten, og at han trodde at jeg hadde vært der på grunn av en psykiatrisk problemstilling. Vedkommende hadde riktig, så han kunne tydeligvis se på meg at jeg hadde psykiske problemer. Til tross for at jeg dusjer, fikser håret, sminker meg og kler meg i normalt pene klær. Jeg får ofte høre at jeg er vakker, pen etc, og det samme sa denne mannen. Så kvelden endte med et one night stand. 

Anonymkode: 500c8...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som kommer så godt frem synes jeg ofte selv om man ser vedkommende veldig ofte kanskje fordi man bør i samme bygård. Kanskje leser man historien bak i media senere. Men dette er jo ofte veldig private ting som man ikke snakker om til alle.

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ja og/eller nei alt etter som. Selv er jeg ikke. den typen man ser det på. Dessverre blir man lett misforstått. Begrepet "usynlig sykdom" finnes av en grunn. Det gjelder jo fysiske ting og. Ingen kan se på meg at jeg har diabetes uten videre. 

At noen går og slenger rundt i joggebukse. og hettegenser behøver ikke bety at de er psykisk syke. Det finnes rett og slett de som er lite opptatt (kanskje litt for lite til tider) av. hvordan de ser ut uten å være dårlig. Var en sykepleier som jobbet i en psykiatribolig hvor jeg hadde leilighet for en god del år siden som kledde seg slik. Tror hun ble bedt om å skjerpe seg, for etter hvert hadde hun byttet ut joggebuksene med olabukser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel se det på noen. Lilevel er jeg ganske sikker på at de fleste med psykiske lidelser ser upåfallende ut. Med unntak av av rusmisbrukere, etter lang tida misbruk ser de ofte ganske preget ut. Jeg ble riktig nok ganske overrasket en gang. Da en mann/fastlege/legevaktslege jeg møtte på en bar fortalte at han hadde sett meg på legevakten, og at han trodde at jeg hadde vært der på grunn av en psykiatrisk problemstilling. Vedkommende hadde riktig, så han kunne tydeligvis se på meg at jeg hadde psykiske problemer. Til tross for at jeg dusjer, fikser håret, sminker meg og kler meg i normalt pene klær. Jeg får ofte høre at jeg er vakker, pen etc, og det samme sa denne mannen. Så kvelden endte med et one night stand. 

Anonymkode: 500c8...9da

Ja men nå er det jo forskjell på psykisk sykdom også da. Forskjell på nedstemt og deprimert og suicidal person. En som er suicidal har jeg liten tro på at orker å stå foran speilet å legge mascara, øyenbrynspenn, foundation og leppestift. I tillegg til å sette inn øredobber, gre håret og komme på legevakta i høye hæler, gucci-veske og verden vondest jeans :P

Anonymkode: 40f73...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gjerne se at mennesker er psykisk syke blant annet på måten de er kledd, altså en rar og annerledes klesstil. Gjerne komfortabel kledd i joggebukse/hettegenser fordi de ikke bryr seg om utseende. En kan også se at de er ugredd og usminka.

Viss man kjenner de litt bedre så er jo en god indikasjon om de ikke har noen venner eller kjæreste også.

Men dette varierer selvsagt etter alvorlighetsgraden, men er man alvorlig psykisk syk så er det gjerne sånn man kan se det.

Anonymkode: 40f73...b33

For noe regelrett pissprat.

Anonymkode: fd910...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men nå er det jo forskjell på psykisk sykdom også da. Forskjell på nedstemt og deprimert og suicidal person. En som er suicidal har jeg liten tro på at orker å stå foran speilet å legge mascara, øyenbrynspenn, foundation og leppestift. I tillegg til å sette inn øredobber, gre håret og komme på legevakta i høye hæler, gucci-veske og verden vondest jeans :P

Anonymkode: 40f73...b33

Nei, man pynter seg selvsagt ikke for å dra på legevakten. Men man kan ha brukt 20 minutter om morgenen samme dag på å sminke seg og greie håret.

Anonymkode: 500c8...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før i tida var det jo ofte mennesker uten fast bopel eller fast adresse det heftet noe spesielt ved. Så ble løsgjengerloven endelig kjempet ned og inndratt og jeg tror forholdene ble noe bedre for de mest utsatte. Men det er mange som bare reker omkring i dag også tror jeg med det nye arbeidsmarkedet. Kvinner og menn og alle bakgrunner tror jeg. Alt er ikke så lett tror jeg i dag bare å se sånt på folk.

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noe regelrett pissprat.

Anonymkode: fd910...437

Hvorfor er det pissprat? forklar?

Anonymkode: 40f73...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på en psykoseavdeling, og kan på de aller fleste ikke se det. 

Anonymkode: 3843d...27f

Mangel på personlig hygiene ER et symptom på psykose. Lurer på hva denne avdelingen du "jobber" på heter :P

Anonymkode: 40f73...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det pissprat? forklar?

Anonymkode: 40f73...b33

Fordi det stemmer ikke. Personen du beskriver kan like gjerne ha fjernet blindtarmen og går i behagelige klar for å avlaste operasjonssåret.

Anonymkode: fd910...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det at sånt er vanskelig å se på andre. I beste fall er det sin egen usikkerhet man ser. Å betrakte den andre slik som kun et kaldt objekt er ikke noe godt grunnlag for videre positiv dialog synes jeg. Da har man andre og negative hensikter føler jeg. Og hvor mange ganger har ikke mennesker fortalt fra sine liv kanskje med tidlige tap av sine nærmeste eller stilt overfor alvorlig sykdom i ung alder. Leste om at man ser for lite kritisk på dagens psykiatri med ennå mye bruk av tvang. Psykiatere satte spørsmålstegn ved denne tilfredshet ved tingenes tilstand. Omgivelsene har også et ansvar.

Alle har sine egne liv i dag også mennesker med psykisk lidelser. Viktig med respekt om det synes jeg.

At folk ikke pynter seg så mye tror jeg har med overleverte gamle forestillinger å gjøre og at andre har problemer med å la andres liv være i fred for sin motepolitivirksomhet.

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg har fått høre att jeg er snål, rar osv. Særlig på videregående. Men det er mange år siden nå. Jeg kjenner også igjen det med joggebukse og uflidd hår ja.

 

Når jeg var psykotisk snakket jeg med en stemme ute blandt folk også. Heldigvis bodde jeg i en annen by da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...