Gå til innhold

Kan man " se utenpå" folk at de er psykisk syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er atskillig mye eldre og føler nå på samme problem men  å gå åidusjen så ofte jeg har tid. Så fint her jeg nå bor med dusj lett tilgjengelig og ingen køer og rikelig godt varmt vann.

Men jeg tror jeg vil skaffe meg noen basis -klesplagg i mer nøytrale farger. Tror jeg  med klærne jeg har i min garderobe at de gir et mye " urolig" inntrykk. Jeg har alltid vært veldig glad i  farger så her er " litt fra hver bygd" som man ofte sier. Av det dere skriver tror jeg det kan gi et bedre inntrykk når jeg søker jobber eller er på nav- kurs at jeg tenker mer på dette. Men nesten alt man gjør av aktiviteter og tiltak koster penger i dag så jeg må se på hva alt koster i dag mer enn noen gang.

Fint å starte litt på ny frisk iblant med blanke ark ja.

Lykke til😊

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt generelt vil jeg vel legge til at slik jeg opplever min situasjon gjennom mange år er at det er så vanskelig å " gi av sitt strålende overskudd" fordi jeg føler meg så utilpass og nede i kjelleren og har følt sånn i mange år. Tidligere har jeg nok hatt mer av " ei maske" når jeg hadde mer ansvar for de nærmeste og jobb og videreutdanninger. Men føler meg bare mye utilpass og går stadig med infeksjoner. Så det er vanskelig å fremtre " upåfallende" eller med strålende overskudd og et perfekt liv bak seg og fremfor seg. Man må bare prøve å ta tak i alle de små positive tingene som fravær av plaskregn og en god melodi på radio og oppleve at hukommelse og hodet fungerer og godt varmt i rommet i høstkulda. Det er jo så mye. Og alle dere her på DOL. Ikke minst.Tusen takk for deres nærvær og hva dere deler. Skal nå bli flinkere til å lese også.😊

Men prøver å ta tak også i økonomien. Man må se litt mer på hva alt koster i dag. Det er helt klart.Så blir kanskje ting bedre etterhvert. Håper bare det.😊

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det stemmer ikke. Personen du beskriver kan like gjerne ha fjernet blindtarmen og går i behagelige klar for å avlaste operasjonssåret.

Anonymkode: fd910...437

Det var derfor jeg IKKE skrev at ALLE gikk sånn, men at det ofte var sånn.

Anonymkode: 40f73...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg ikke lengre bryr meg om utseendet mitt, er jeg død. Når jeg har vært suicidal har jeg til og med spekulert på hvilke klær det er ok å stryke med i... Men jeg pynter meg ikke for å loffe ens ærende ned på butikken i umiddelbar nærhet av der jeg bor. De får tåle daffeklær. Enten jeg er frisk eller psyk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Den dagen jeg ikke lengre bryr meg om utseendet mitt, er jeg død. Når jeg har vært suicidal har jeg til og med spekulert på hvilke klær det er ok å stryke med i... Men jeg pynter meg ikke for å loffe ens ærende ned på butikken i umiddelbar nærhet av der jeg bor. De får tåle daffeklær. Enten jeg er frisk eller psyk. 

 

Samme her. Jeg har kledd meg pent og tenkt: "jeg i hvert fall er pent sminket og kledd når noen finner meg død" Riktig nok ville jo mye av sminken forsvunnet i prosessen, men likevel. 

Anonymkode: 500c8...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg har kledd meg pent og tenkt: "jeg i hvert fall er pent sminket og kledd når noen finner meg død" Riktig nok ville jo mye av sminken forsvunnet i prosessen, men likevel. 

Anonymkode: 500c8...9da

"Jeg er i hvert fall" ikke "jeg i hvert fall er"

Anonymkode: 500c8...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var derfor jeg IKKE skrev at ALLE gikk sånn, men at det ofte var sånn.

Anonymkode: 40f73...b33

 

 

 

Du skriver dette: 

"Man kan gjerne se at mennesker er psykisk syke blant annet på måten de er kledd, altså en rar og annerledes klesstil. Gjerne komfortabel kledd i joggebukse/hettegenser fordi de ikke bryr seg om utseende. En kan også se at de er ugredd og usminka.

Viss man kjenner de litt bedre så er jo en god indikasjon om de ikke har noen venner eller kjæreste også.

Men dette varierer selvsagt etter alvorlighetsgraden, men er man alvorlig psykisk syk så er det gjerne sånn man kan se det."

 

 

Og som jeg har sagt, det stemmer overhodet ikke. Du snakker om "de" som om psykisk psyke er en ensartet gruppe. "De" er ugredd og usminka, de bryr seg ikke om eget utseende. Med andre ord regel rett pissprat. Selv på en lukket avdeling stemmer ikke det du skriver her.

 

Anonymkode: fd910...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Du skriver dette: 

"Man kan gjerne se at mennesker er psykisk syke blant annet på måten de er kledd, altså en rar og annerledes klesstil. Gjerne komfortabel kledd i joggebukse/hettegenser fordi de ikke bryr seg om utseende. En kan også se at de er ugredd og usminka.

Viss man kjenner de litt bedre så er jo en god indikasjon om de ikke har noen venner eller kjæreste også.

Men dette varierer selvsagt etter alvorlighetsgraden, men er man alvorlig psykisk syk så er det gjerne sånn man kan se det."

 

 

Og som jeg har sagt, det stemmer overhodet ikke. Du snakker om "de" som om psykisk psyke er en ensartet gruppe. "De" er ugredd og usminka, de bryr seg ikke om eget utseende. Med andre ord regel rett pissprat. Selv på en lukket avdeling stemmer ikke det du skriver her.

 

Anonymkode: fd910...437

Hva slags verden lever du i? De fleste som havnet på lukket avdeling tvangsinnlagt sitter ikke der inne å sminker seg i 1 t daglig. Har man det dårlig nok i livet, er man dypt nok deprimert så gir man faen i det meste og gidder ikke pynte seg. Man har rett og slett ikke ork til det.

Anonymkode: 40f73...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det oppe for. Folk kan ha kvaliteter man ikke så lett ser. Husker psykologen så. Kom til time om det så er i pysjamasbukse. Men hun var den rause sorten. Mange år siden det.

Anonymkode: c195c...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan uten tvil se på NOEN mennesker at de sliter psykisk. Det er til og med en av punktene i feks depresjonstester. Problemet er at man lett tenker at de som ikke ser psyk ut ikke er såå psyk. Hjemme kan jeg gå i dagesvis uten sminke eller bytte klær. Men jeg kunne aldri gått ut eller møtt andre mennesker uten. For meg blir det like naturlig å bruke et halvt minutt på lett sminking som det er å ta på klær før man går ut. Selv de psykeste tar på seg klær før de går ut?. Tror det har mer med hvor viktig utseende er for en og hvilke vaner man har. Jeg tar meg sammen ovenfor legen og er både nydusjet og sminket. Men en gang hadde han sett på meg ute på venterommet uten at jeg visste det. Da jeg kom inn til konsultasjonen sa han at han hadde sett at jeg så deprimert ut. Kroppsholdning, ansiktsutrykk og hvordan man kommuniserer er vel like viktig som hvordan man kler seg. Men til og med da kan man lure folk. Jeg kan smile ekstra mye når jeg skal skjule at jeg er deprimert. Da slipper man spørsmål. Derfor isolerer jeg meg når jeg ikke lenger klarer å ha masken på.

Anonymkode: 7ccf7...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan uten tvil se på NOEN mennesker at de sliter psykisk. Det er til og med en av punktene i feks depresjonstester. Problemet er at man lett tenker at de som ikke ser psyk ut ikke er såå psyk. Hjemme kan jeg gå i dagesvis uten sminke eller bytte klær. Men jeg kunne aldri gått ut eller møtt andre mennesker uten. For meg blir det like naturlig å bruke et halvt minutt på lett sminking som det er å ta på klær før man går ut. Selv de psykeste tar på seg klær før de går ut?. Tror det har mer med hvor viktig utseende er for en og hvilke vaner man har. Jeg tar meg sammen ovenfor legen og er både nydusjet og sminket. Men en gang hadde han sett på meg ute på venterommet uten at jeg visste det. Da jeg kom inn til konsultasjonen sa han at han hadde sett at jeg så deprimert ut. Kroppsholdning, ansiktsutrykk og hvordan man kommuniserer er vel like viktig som hvordan man kler seg. Men til og med da kan man lure folk. Jeg kan smile ekstra mye når jeg skal skjule at jeg er deprimert. Da slipper man spørsmål. Derfor isolerer jeg meg når jeg ikke lenger klarer å ha masken på.

Anonymkode: 7ccf7...b32

Kjenner meg igjen. Jeg ble avvist hjelp på dps, sannsynligvis pga at jeg så frisk ut og ikke utstrålte at jeg var syk. Da jeg ett år senere endelig fikk hjelp, og det til tross for at jeg da var litt friskere enn året før pga egeninnsats, ble jeg diagnostisert med alvorlig depresjon og unnvikende pf. 

Anonymkode: 3843d...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal dømme folk etter det man kan se, man kan og se frisk ut selv om man har det helt for jævlig. Det har jeg opplevd ihvertfall. Man kan ikke se det på meg før jeg må holde meg fast når jeg går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen virkelig opplevd å ikke bli tatt seriøst, eller få hjelp fordi dere brukte sminke, stelte dere og gikk i rene klær? 

Anonymkode: 500c8...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen virkelig opplevd å ikke bli tatt seriøst, eller få hjelp fordi dere brukte sminke, stelte dere og gikk i rene klær? 

Anonymkode: 500c8...9da

Sykepleieren pleier å skrive at jeg er ren i klærne og ser stelt ut, da føler jeg at hvis jeg hadde vært skitten og ustelt hadde han sett på meg som sykere. Selv om jeg er dårlig føler jeg ikke at de tar meg på alvor da. Jeg klarer jo å dusje liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg skikkelig deprimert så synes det godt, både på kroppsholdning, ansiktsuttrykk og på klærne. Holder meg da også mest for meg selv.  Er jeg bare deprimert så greier jeg å holde en viss stil og også gå ut blandt folk.

Er jeg også psykotisk så kan jeg gå ut i bare joggesko og morgenkåpe (teller det som klær?) 

Psykisk sykdom er jo så mye og har mange grader at det er vel umulig å sette disse i en bås. Noen synes det på og andre ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags verden lever du i? De fleste som havnet på lukket avdeling tvangsinnlagt sitter ikke der inne å sminker seg i 1 t daglig. Har man det dårlig nok i livet, er man dypt nok deprimert så gir man faen i det meste og gidder ikke pynte seg. Man har rett og slett ikke ork til det.

Anonymkode: 40f73...b33

Jeg jobber blant annet på en lukket avdeling.

Anonymkode: fd910...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er at mange blir raskt sosialisert inn i joggebuksetrenden på psyk. avd. med tilhørende subbing. 

 

Anonymkode: 411aa...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen virkelig opplevd å ikke bli tatt seriøst, eller få hjelp fordi dere brukte sminke, stelte dere og gikk i rene klær? 

Anonymkode: 500c8...9da

Nei, men jeg opplevde noen ganger å nesten bli sykeliggjort av noen sykepleiere at jeg ofte kledde meg pent og sminket meg. 🙄 Selv gikk de ofte ganske stusslig kledd. 

Men jeg skjønte ikke poenget med å gå i joggebukse i årevis bare fordi jeg var ofte innnlagt, og ville gå kledd som utenfor. 

Anonymkode: 411aa...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg syns ikke man skal dømme folk etter det man kan se, man kan og se frisk ut selv om man har det helt for jævlig. Det har jeg opplevd ihvertfall. Man kan ikke se det på meg før jeg må holde meg fast når jeg går. 

Ok, men romvesenene tåler vel ikke ingrediensense i sminka? Da kanskje de styrter oppi hodet ditt eller hva tror u om det? 

Anonymkode: 40f73...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...