Gå til innhold

Hva er det med meg, Kupton?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som skaper veldig store utfordringer for meg i hverdagen. Det går ut på at jeg periodevis blir så fullstendig opphengt i ting at jeg glemmer alt og alle rundt meg. Ting jeg blir opphengt i må jeg bare fullføre og jeg føler meg tilfreds når det er gjennomført. Hvis det er noe som interesserer meg, så kan jeg bli så oppslukt at jeg glemmer å spise, sove eller fungere på andre områder. Det er kun den ene tingen som gjelder og jeg lar meg ikke distrahere fordi jeg er helt i min egen verden med det jeg gjør. Eksempler på ting jeg blir opphengt i er bl.a.bøker, TV-serier, spill og hobbyting. Når jeg f.eks. har sett ferdig TV-serien på 70 episoder, så kan det går flere år til neste gang jeg ser på det. Da finner jeg en ny aktivitet å fordype meg i og sånn fortsetter det. Hvorfor er jeg på denne måten? Jeg setter også pris på svar fra andre som har denne problemstillingen, men håper Kupton kan geleide meg inn på et svar på hvorfor jeg er som jeg er.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du et sosialt liv med familie og venner? Er du i arbeid? 

Hvis ja, så er det ikke sikkert at dette er så "farlig". Hvis nei, så er det mer bekymringsfullt. Autismespekter?

Anonymkode: af9d2...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autismespekter el. en form for tvangsproblemer? Er slitsomt å ha det sånn. Nå er ikke jeg der du er, men jeg kan og få griller i hodet. De sitter der som tvangstanker til jeg eventuelt får gjort det som står i hodet på meg. Var sånn som barn og. Jeg fikk "diller." Ingen så noe unormalt i det, utover at særlig familie kunne bli veldig lei av at jeg snakket om det samme hele tida. Likevel fungerte jeg jo sosialt, og jeg er i mitt voksne liv også ansett som utadvendt og sosial. 

Få henvisning til psykologisk utredning hos fastlegen, siden dette bekymrer deg synes jeg ikke du skal gå rundt å engste deg for hva som er feil eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du et sosialt liv med familie og venner? Er du i arbeid? 

Hvis ja, så er det ikke sikkert at dette er så "farlig". Hvis nei, så er det mer bekymringsfullt. Autismespekter?

Anonymkode: af9d2...f8c

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du et sosialt liv med familie og venner? Er du i arbeid? 

Hvis ja, så er det ikke sikkert at dette er så "farlig". Hvis nei, så er det mer bekymringsfullt. Autismespekter?

Anonymkode: af9d2...f8c

Nei, jeg er ikke i arbeid.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Autismespekter el. en form for tvangsproblemer? Er slitsomt å ha det sånn. Nå er ikke jeg der du er, men jeg kan og få griller i hodet. De sitter der som tvangstanker til jeg eventuelt får gjort det som står i hodet på meg. Var sånn som barn og. Jeg fikk "diller." Ingen så noe unormalt i det, utover at særlig familie kunne bli veldig lei av at jeg snakket om det samme hele tida. Likevel fungerte jeg jo sosialt, og jeg er i mitt voksne liv også ansett som utadvendt og sosial. 

Få henvisning til psykologisk utredning hos fastlegen, siden dette bekymrer deg synes jeg ikke du skal gå rundt å engste deg for hva som er feil eller ikke. 

Det rimer med tvang, så kanskje det rett og slett er det.....

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, jeg er ikke i arbeid.

Anonymkode: 781b5...2d8

For å kunne svare på ditt opprinnelige spørsmål, er det helt nødvendig å vite mer om det AB f8c etterspør. Alder, andre psykiske problemer, hvorfor er du ikke i arbeid, hvordan gikk det på skolen, har du prøvd deg i arbeid, og hvordan gikk det? Hvordan er din funksjon i familien og sosialt? Er du i et langvarig forhold, og har du barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kupton skrev:

For å kunne svare på ditt opprinnelige spørsmål, er det helt nødvendig å vite mer om det AB f8c etterspør. Alder, andre psykiske problemer, hvorfor er du ikke i arbeid, hvordan gikk det på skolen, har du prøvd deg i arbeid, og hvordan gikk det? Hvordan er din funksjon i familien og sosialt? Er du i et langvarig forhold, og har du barn?

Jeg er 40 år, bp2 og ADHD, jobber ikke pga.angst, fag jeg likte hadde jeg toppkarakterer i, andre fag dårlig. Selekterte ut fag jeg likte og ble "oppslukt" av de på samme måte som jeg blir oppslukt av ting nå. Jeg fikk toppkarakterer, men det var bare i et par fag. Jeg har hatt utrolig mange jobber, men takler ikke å være på ett sted. Funksjonen min i familien er å være god mor til mine barn og en god ektefelle. Jeg er i et langvarig forhold, men har hatt masse utfordringer underveis samt mange forhold før dette og har problemer med å bli værende siden jeg aldri føler at jeg lever i den rette verden. 

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et problem som skaper veldig store utfordringer for meg i hverdagen. Det går ut på at jeg periodevis blir så fullstendig opphengt i ting at jeg glemmer alt og alle rundt meg. Ting jeg blir opphengt i må jeg bare fullføre og jeg føler meg tilfreds når det er gjennomført. Hvis det er noe som interesserer meg, så kan jeg bli så oppslukt at jeg glemmer å spise, sove eller fungere på andre områder. Det er kun den ene tingen som gjelder og jeg lar meg ikke distrahere fordi jeg er helt i min egen verden med det jeg gjør. Eksempler på ting jeg blir opphengt i er bl.a.bøker, TV-serier, spill og hobbyting. Når jeg f.eks. har sett ferdig TV-serien på 70 episoder, så kan det går flere år til neste gang jeg ser på det. Da finner jeg en ny aktivitet å fordype meg i og sånn fortsetter det. Hvorfor er jeg på denne måten? Jeg setter også pris på svar fra andre som har denne problemstillingen, men håper Kupton kan geleide meg inn på et svar på hvorfor jeg er som jeg er.

Anonymkode: 781b5...2d8

Hvilke store utfordringer skaper det ?Jeg spør fordi jeg er litt sånn selv. I hvert fall sier kjæresten at jeg er sånn. 

Jeg ser ikke på tv-serier og spiller ikke spill, men hvis jeg leser om en sak på nyhetene som interesser meg, må jeg lese alt om den saken og få med meg alle detaljer. Jeg blir så veldig engasjert og oppslukt i den ene saken. 

Redigering av bilder f.eks. Det samme. 

På jobb blir jeg også veldig konsentrert når det gjelder enkelte ting. Jeg går inn i en boble og stenger omverdenen ute. Da kan de omtrent rive vegger og tak rundt meg i kontorlanskapet, uten at jeg legger merke til det. Den egenskapen er god å ha noen ganger, men tenker på at jeg heller burde sløst bort tid og vært mer sosial jeg også. 

Jeg pleier å fleipe med at jeg er litt asperger light. Jeg er nok ikke det, men jeg har åpenbart noen av egenskapene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvilke store utfordringer skaper det ?Jeg spør fordi jeg er litt sånn selv. I hvert fall sier kjæresten at jeg er sånn. 

Jeg ser ikke på tv-serier og spiller ikke spill, men hvis jeg leser om en sak på nyhetene som interesser meg, må jeg lese alt om den saken og få med meg alle detaljer. Jeg blir så veldig engasjert og oppslukt i den ene saken. 

Redigering av bilder f.eks. Det samme. 

På jobb blir jeg også veldig konsentrert når det gjelder enkelte ting. Jeg går inn i en boble og stenger omverdenen ute. Da kan de omtrent rive vegger og tak rundt meg i kontorlanskapet, uten at jeg legger merke til det. Den egenskapen er god å ha noen ganger, men tenker på at jeg heller burde sløst bort tid og vært mer sosial jeg også. 

Jeg pleier å fleipe med at jeg er litt asperger light. Jeg er nok ikke det, men jeg har åpenbart noen av egenskapene :)

Jeg blir også veldig fordypet i nyheter og da henger jeg meg opp i den ene nyheten og følger den til det ekstreme mens andre nyheter er uinteressante. Første gang jeg hang meg opp i en nyhet var jeg bare 7 år og det var på nøyaktig samme måte som den dag i dag. Jeg har så lenge jeg kan huske vært som deg og stengt hele omverdenen ute hvis jeg er opptatt med noe. Hvis jeg f.eks. leste noe jeg likte, så kunne hva som helst hende rundt meg uten at jeg enset det.

Det skaper problemer i hverdagen siden jeg blir veldig sliten av det og fordi jeg blir lite sosial og greier ikke å leve som andre. Ettersom tiden har gått har jeg blitt verre mtp dette og verden går sin gang mens jeg sitter i klisteret og får ikke med meg hva som er i tiden eller skjer rundt meg. 

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir også veldig fordypet i nyheter og da henger jeg meg opp i den ene nyheten og følger den til det ekstreme mens andre nyheter er uinteressante. Første gang jeg hang meg opp i en nyhet var jeg bare 7 år og det var på nøyaktig samme måte som den dag i dag. Jeg har så lenge jeg kan huske vært som deg og stengt hele omverdenen ute hvis jeg er opptatt med noe. Hvis jeg f.eks. leste noe jeg likte, så kunne hva som helst hende rundt meg uten at jeg enset det.

Det skaper problemer i hverdagen siden jeg blir veldig sliten av det og fordi jeg blir lite sosial og greier ikke å leve som andre. Ettersom tiden har gått har jeg blitt verre mtp dette og verden går sin gang mens jeg sitter i klisteret og får ikke med meg hva som er i tiden eller skjer rundt meg. 

Anonymkode: 781b5...2d8

Jeg spurte kjæresten nå. 

- Jeg lurer på om jeg er litt Asperger light jeg ? 

Ja, du er det, svarte han 😀

På den annen side: Dette blir litt selvskryt. Men vi var 3 stykker som skulle gjennomføre en arbeidoppgave i løpet av 4 uker . Jeg mistet en uke fordi jeg hadde tatt en ukes høstferie. Men jeg fikk vite av sjefen i dag at jeg hadde utført mer på 3 uker enn de andre har på 4 uker og at uten meg hadde det gått til helvete. 

Men dette er jo  fordi at jeg ikke har vært sosial på 3 uker. Så postivt av en grunn, negativt av en annen grunn. 

Jeg blir ikke sliten av det, men det kan irritere meg å bli avbrutt av unødvendige møter. 

Dette med å bli oppslukt av enkelte ting har jeg vel alltid hatt i meg. 

Breivik f.eks. Et interessant tilfelle. Jeg sluker alt som er å lese. Leser om alle diagnoser for å prøve å komme til bunns i saken og gjør meg ikke ferdig. 

Bare et eks, men slik er det ofte. 

Andre nyheter som ikke fenger meg, leser jeg bare overskriften og får ikke med meg noen ting. Ser ut som vi er like der :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også «sånn». Som andre har skrevet, kan det være en god egenskap å kunne engasjere seg så intenst i noe. Det gir meg mye glede og sånn sett ville jeg aldri vært  foruten. Samtidig kan det i blant ta overhånd, når det blir vanskelig (umulig!) å løsrive seg. Husker jeg satt og ferdigstilte et lappeteppe til klokken 0430 en gang. Og er jeg midt inni noe som engasjerer og krever en del tankevirksomhet blir det umulig å planlegge middag eller andre praktiske ting. Det blir som et kræsj mellom ulike verdener som skaper uro og en helt egen forvirring. Ellers leser jeg aldri krim. En vanlig roman kan jeg stort sett legge fra meg. Krim derimot, MÅ jeg lese ferdig, og leseopplevelsen er på ingen måte avkoblende, men tvert i mot aktiverende på en stressende måte. 

Anonymkode: 94081...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger light må være det nærmeste vi kommer en diagnose 😄 Ser den at det kan være både positivt og negativt.  Jeg er også et arbeidsjern når det står på og kan få gjort det utroligste, men det tror jeg er hypomanien. Jeg blir også irritert hvis noen prøver å forstyrre meg når jeg er sånn, det forstyrrer hele dagen for meg og jeg greier ikke å ta meg sammen igjen. Jeg sklir veldig fort ut av det vante hvis jeg ikke har struktur, men samtidig så er det nærmest umulig i perioder å ha struktur i hverdagen. Jeg overanalyserer mye rart som andre ikke gidder å tenke så veldig på og nyheter kan være en sånn greie, en dokumentar på tv en annen osv. Jeg må til bunns i saker ellers får jeg ikke ro og jeg studerer meg nesten til grunne for å finne svar. 

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også «sånn». Som andre har skrevet, kan det være en god egenskap å kunne engasjere seg så intenst i noe. Det gir meg mye glede og sånn sett ville jeg aldri vært  foruten. Samtidig kan det i blant ta overhånd, når det blir vanskelig (umulig!) å løsrive seg. Husker jeg satt og ferdigstilte et lappeteppe til klokken 0430 en gang. Og er jeg midt inni noe som engasjerer og krever en del tankevirksomhet blir det umulig å planlegge middag eller andre praktiske ting. Det blir som et kræsj mellom ulike verdener som skaper uro og en helt egen forvirring. Ellers leser jeg aldri krim. En vanlig roman kan jeg stort sett legge fra meg. Krim derimot, MÅ jeg lese ferdig, og leseopplevelsen er på ingen måte avkoblende, men tvert i mot aktiverende på en stressende måte. 

Anonymkode: 94081...a9a

Jeg ville nok heller ikke vært foruten "det" siden det er en egenskap i mitt liv, men det er for ødeleggende i hverdagen. Oppgaver som krever tankevirksomhet er altoppslukende og som deg så får jeg ikke gjort noe som helst av praktiske oppgaver av samme grunn som du nevner. Hvis jeg ser krim på tv så er det for spennende til at jeg kan se videre neste dag, akkurat som jeg tiltrekkes av det som er litt på kanten.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser en ikke sjelden ved ADHD. Vanligvis i noe mindre grad enn hos deg, men symptomet er det samme. Jeg vil si at det er et vanlig ADHD-symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD og har samme "problem", men muligens i mindre grad. Blir ekstremt opphengt enkelte ting. Da kan jeg også konsertere meg veldig bra, selv uten medisiner. Kan sitte oppe til 4 på natten fordi jeg er for opphengt i noe til å få sove. Snakker også så mye om det jeg har blitt opphengt i at folk rundt meg blir irriterte. 

Anonymkode: b622b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Dette ser en ikke sjelden ved ADHD. Vanligvis i noe mindre grad enn hos deg, men symptomet er det samme. Jeg vil si at det er et vanlig ADHD-symptom.

Da slår jeg meg til ro med at det er pga ADHD at jeg er på den måten. Takk for at du har beroliget meg :)

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ADHD og har samme "problem", men muligens i mindre grad. Blir ekstremt opphengt enkelte ting. Da kan jeg også konsertere meg veldig bra, selv uten medisiner. Kan sitte oppe til 4 på natten fordi jeg er for opphengt i noe til å få sove. Snakker også så mye om det jeg har blitt opphengt i at folk rundt meg blir irriterte. 

Anonymkode: b622b...be8

Det er godt å høre at det er flere som har dette og at det kanskje er vanligere enn jeg trodde.

Anonymkode: 781b5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt å høre at det er flere som har dette og at det kanskje er vanligere enn jeg trodde.

Anonymkode: 781b5...2d8

Er usikker på om vi beskriver det samme egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er usikker på om vi beskriver det samme egentlig. 

Tja, når du skriver i en slik tråd må du vel regne med det ;) Du har jo ingen psykiske lidelse. 

Anonymkode: f9eca...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...