Gå til innhold

Husbanklån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har fått husbanklån ? Vi tenkte å søke for å kjøpe leilighet. Får ikke i vanlig bank pga samboer har betalingsanmerkning og skal søke gjeldsordning. Jeg har ett billån og ett forbrukslån som jeg betaler mye på pr måned. Kan jeg få det inn i huslånet og få mindre utgifter pr måned. I dag betaler vi 19000kr pr måned i husleie og de 2 lånene. Hadde vel blitt mindre om vi gikk husbanklån til å kjøpe leilighet og bake inn de 2 lånene.?

Anonymkode: 62ce8...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.. det er nok bare og prøve?? Jeg singel og har utbetalt 16700 kr pr måned, har litt kredit gjeld (grunnet lav inntekt). Fant en  leilighet som kostet 2.5, jeg trodde aldri at jeg skulle få det, men fikk lån av husbanken:) Jeg dro rett bort til meglere og sa at jeg skulle ha den, flyttet fra 20 kvm (Leide for 7500 kr pr måned) til 80 kvm nå i dag, betaler 4800 kr pr måned til Husbanken:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kommunalt lån til leilighet. Jeg hadde betalingsanmerkninger på tidspunktet. Men dette er snart 19 år siden. 

Anonymkode: e9d20...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi fyller dem siden vi ikke får lån i vanlig bank.En har fast jobb og en del forbrukslån. En har trygd og har en del inkasso.  Og vi er i slutten av 40 årene. Tenker at det er nå eller aldri når det gjelder å kjøpe leilighet for oss

Anonymkode: 62ce8...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vi fyller dem siden vi ikke får lån i vanlig bank.En har fast jobb og en del forbrukslån. En har trygd og har en del inkasso.  Og vi er i slutten av 40 årene. Tenker at det er nå eller aldri når det gjelder å kjøpe leilighet for oss

Anonymkode: 62ce8...185

Ok. Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør. 

Anonymkode: dcedc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎10‎.‎2018 den 8.08, AnonymBruker skrev:

Noen som har fått husbanklån ? Vi tenkte å søke for å kjøpe leilighet. Får ikke i vanlig bank pga samboer har betalingsanmerkning og skal søke gjeldsordning. Jeg har ett billån og ett forbrukslån som jeg betaler mye på pr måned. Kan jeg få det inn i huslånet og få mindre utgifter pr måned. I dag betaler vi 19000kr pr måned i husleie og de 2 lånene. Hadde vel blitt mindre om vi gikk husbanklån til å kjøpe leilighet og bake inn de 2 lånene.?

Anonymkode: 62ce8...185

Du sier ikke hvor stort lån dere allerede har, men det er uhyre sjelden Husbanklån gir mulighet til å refinansiere forbrukslån. Det virker heller ikke logisk å kombinere nytt låneopptak i Husbanken med søknad om gjeldsordning. 

Anonymkode: 759c9...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er vel liten siden av oss skal søke gjeldsordning. Men vi skal prøve å søke. Det værste som kan skje er at vi får nei. Så går livet videre sånn det er no 

Anonymkode: 62ce8...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke noe å søke. Lykke til :) Da er det vel viktig att den som ikke søker gjeldsordning søker under sitt navn.

Anonymkode: e9d20...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 8.08, AnonymBruker skrev:

Noen som har fått husbanklån ? Vi tenkte å søke for å kjøpe leilighet. Får ikke i vanlig bank pga samboer har betalingsanmerkning og skal søke gjeldsordning. Jeg har ett billån og ett forbrukslån som jeg betaler mye på pr måned. Kan jeg få det inn i huslånet og få mindre utgifter pr måned. I dag betaler vi 19000kr pr måned i husleie og de 2 lånene. Hadde vel blitt mindre om vi gikk husbanklån til å kjøpe leilighet og bake inn de 2 lånene.?

Anonymkode: 62ce8...185

19.000,- i mnd i husleie?! Hva er inkludert der? Det må da gå an å finne noe adskillig rimeligere enn det uten å flytte ut av skolekretsen om dere har skolebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

19000 i måned for husleie og de 2 lånene. Husleien er på 10500kr. 

Anonymkode: 62ce8...185

Det blir noe annet, jeg misforsto det du skrev. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringte dem og spurte. Og dem baker ikke lån inn i huslån. Og dem gir bare lån til bygging av nye boliger 

Anonymkode: 62ce8...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringte dem og spurte. Og dem baker ikke lån inn i huslån. Og dem gir bare lån til bygging av nye boliger 

Anonymkode: 62ce8...185

Det er boligkontoret i kommunen du må snakke med. 

Du kan sende inn søknad om startlån elektronisk. 

Hilsen en som har vært gjennom prosessen. 

https://www.husbanken.no/startlaan/

Anonymkode: dcedc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde begge usikker inntekt og høy forbruksgjeld. I følge deres budsjettmal kunne vi ikke betjene et boliglån selv om vi argumenterte med at vi ikke har så høye utgifter som deres budsjettkalkulor går ut fra samt at vi har alt vi trenger av møbler og innbo. 

..

Dere må ha sikre inntekter (= fast jobb og/eller uføretrygd, AAP er feks ikke fast inntekt).

Dere må kunne betjene både boliglån, vedlikehold, forbruksgjeld/billån (de refinansierer ikke forbrukslån hvis det ikke finnes pantemuligheter), faste boutgifter, forbruksvarer, innbo/møbler, klær, sko, lege, tannlege, reiseutgifter, fritidsaktiviter, mat, drikke, strøm, forsikringer osv osv. 

Derre må også fylle noen andre krav som feks forsørge barn, dårlig helse, være uten bolig osv. 

Anonymkode: dcedc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier bolig nå men vet jo ikke hvor lenge vi får bo her. Hvor mye lån fikk dere og hva betaler dere på det hver måned? 

Hun jeg snakket med i husbanken nevnte ikke startlån. 

Anonymkode: 62ce8...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke lån pga de nevnte faktorene. Usikker inntekt osv. Selv om vi betaler mer i husleie ved å leie. 

Det er kommunen som har med startlån å gjøre, ikke husbanken. Snakk med kommunen. 

Anonymkode: dcedc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ikke lett å finne fram i denne jungelen.  Vi har fast inntekt, så kanskje det er håp. 

Anonymkode: 62ce8...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...