Gå til innhold

Dersom man er innlagt frivillig, kan man velge å skrives ut når som helst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man er innlagt frivillig, kan man velge å skrives ut når som helst? Både i helg og etter at den faste behandleren har gått fra jobb i ukedagene?

Anonymkode: 58c30...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, kupton skrev:

Det kan man, men det er ikke særlig smart.

Hvorfor er det ikke særlig smart?

Anonymkode: 58c30...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kupton skrev:

Det kan man, men det er ikke særlig smart.

Uansett?? Kan en ikke holdes tilbake hvis det blir vurdert at det er overhengende fare for at en vil skade andre eller seg selv?

Anonymkode: 880ee...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett?? Kan en ikke holdes tilbake hvis det blir vurdert at det er overhengende fare for at en vil skade andre eller seg selv?

Anonymkode: 880ee...ade

Jo, en kan holdes tilbake på nødrett hvis det anses som nødvendig. 

Anonymkode: 6a525...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er innlagt frivillig, kan man velge å skrives ut når som helst? Både i helg og etter at den faste behandleren har gått fra jobb i ukedagene?

Anonymkode: 58c30...729

Jada, det kan man - men hva i all verden skal være en god grunn til å gjøre det? Det vitner om høy grad av umodenhet om man ikke kan utsette sitt behov for å bli skrevet ut til neste morgen eller over helgen. Ofte er det slik at de som plutselig begynner å styre med å ville skrives ut, egentlig roper om å bli holdt tilbake. 

Anonymkode: 323f5...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det kan man - men hva i all verden skal være en god grunn til å gjøre det? Det vitner om høy grad av umodenhet om man ikke kan utsette sitt behov for å bli skrevet ut til neste morgen eller over helgen. Ofte er det slik at de som plutselig begynner å styre med å ville skrives ut, egentlig roper om å bli holdt tilbake. 

Anonymkode: 323f5...036

Ikke nødvendigvis. Er det fredags ettermiddag og man vil skrives ut kan det føles ut som 2-3 lange dager til helgen er over hvis man virkelig vil ut. Men jeg er enig i at man kan vente til morgenen etter, hvis det ikke er helg.

Anonymkode: 6a525...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Er det fredags ettermiddag og man vil skrives ut kan det føles ut som 2-3 lange dager til helgen er over hvis man virkelig vil ut. Men jeg er enig i at man kan vente til morgenen etter, hvis det ikke er helg.

Anonymkode: 6a525...13a

Men man kunne "kommet på det" før kl. 15 på fredagen.

Det er dog mer konstruktivt å skrive seg ut lørdag formiddag etter å ha snakket med vakthavende enn å skrive seg ut sent fredag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det kan man - men hva i all verden skal være en god grunn til å gjøre det? Det vitner om høy grad av umodenhet om man ikke kan utsette sitt behov for å bli skrevet ut til neste morgen eller over helgen. Ofte er det slik at de som plutselig begynner å styre med å ville skrives ut, egentlig roper om å bli holdt tilbake. 

Anonymkode: 323f5...036

Finner siste setningen din litt vanskelig - at det antas at man manipulerer. Hvordan i all verden skal man som pasient forholde seg til noe sånt? Hvordan kan personale rundt en pasient gjøre en god jobb når man både tolker og mistror pasienten? Hvordan kan en pasient stole på personale og jobbe med seg selv når man vet at det man sier blir vridd og vendt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke stabil da, men likevel frivillig inne. Så fikk jeg for meg i en helg at det bare var 100% tull å være innlagt. De var veldig lite villige til å sette. i gang den prosessen det krever i helg. Tror jeg måtte stått veldig hardt på for å overbevise. Løsningen ble at jeg fikk dra på perm og komme tilbake mandag for å se hva jeg tenkte da. Valgte å bli ut tida. 

Jeg har vet et par andre anledninger skrevet meg ut fra DPS sin akuttavdeling. 1. Jeg trivdes ikke der (og gjør det stadig ikke). 2. Jeg opplevde ikke utbytte av å være der. Dette skyldtes nok mye at situasjonen min var mer egnet for sykehus, og at jeg synes det er vanskelig å ha en god dialog med personalet der.  Der fikk jeg helt klar beskjed i starten om at hvis jeg skulle ønske å skrive meg ut, måtte det skje på dagtid. De vil ikke ringe bakvakta unødig.  Og de informerte om at de kunne holde meg tilbake på nødrett og få meg innlagt på akutten ved psykehuset jeg sokner til. Da regner jeg med at vedtaket blir omgjort til tvang, men jeg er ikke sikker på det.

 jÅ skrive seg.ut trenger ikke være uhensiktsmessig, men det kan være det. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite hva jeg trenger og hvor lenge det er nyttig å være innlagt, og kommer jeg der jeg trives blir jeg der som regel. Kanskje perm i helga. Alltid utskrivingsperm av varighet på minst en overnatting, helst to. Jeg kjenner personalet godt og vet at jeg bør høre på dem når de argumenterer for at jeg bør bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 0.46, FjellOgDalar skrev:

Jeg var ikke stabil da, men likevel frivillig inne. Så fikk jeg for meg i en helg at det bare var 100% tull å være innlagt. De var veldig lite villige til å sette. i gang den prosessen det krever i helg. Tror jeg måtte stått veldig hardt på for å overbevise. Løsningen ble at jeg fikk dra på perm og komme tilbake mandag for å se hva jeg tenkte da. Valgte å bli ut tida. 

Jeg har vet et par andre anledninger skrevet meg ut fra DPS sin akuttavdeling. 1. Jeg trivdes ikke der (og gjør det stadig ikke). 2. Jeg opplevde ikke utbytte av å være der. Dette skyldtes nok mye at situasjonen min var mer egnet for sykehus, og at jeg synes det er vanskelig å ha en god dialog med personalet der.  Der fikk jeg helt klar beskjed i starten om at hvis jeg skulle ønske å skrive meg ut, måtte det skje på dagtid. De vil ikke ringe bakvakta unødig.  Og de informerte om at de kunne holde meg tilbake på nødrett og få meg innlagt på akutten ved psykehuset jeg sokner til. Da regner jeg med at vedtaket blir omgjort til tvang, men jeg er ikke sikker på det.

 jÅ skrive seg.ut trenger ikke være uhensiktsmessig, men det kan være det. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite hva jeg trenger og hvor lenge det er nyttig å være innlagt, og kommer jeg der jeg trives blir jeg der som regel. Kanskje perm i helga. Alltid utskrivingsperm av varighet på minst en overnatting, helst to. Jeg kjenner personalet godt og vet at jeg bør høre på dem når de argumenterer for at jeg bør bli. 

Hvordan er det dersom man ikke har vært innlagt før og trenger innleggelse i helgen? Må man vente til mandagen?

Anonymkode: baf8d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det dersom man ikke har vært innlagt før og trenger innleggelse i helgen? Må man vente til mandagen?

Anonymkode: baf8d...448

Nei. Da blir man innlagt på en akuttpost som har alltid har en vakthavende lege på posten. 

Anonymkode: 6a525...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da blir man innlagt på en akuttpost som har alltid har en vakthavende lege på posten. 

Anonymkode: 6a525...13a

Ok, gjelder det dersom innleggelsen er forventet/anbefalt også?

Anonymkode: baf8d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, gjelder det dersom innleggelsen er forventet/anbefalt også?

Anonymkode: baf8d...448

Alle som legges inn skal undersøkes av lege samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2018 den 9.38, kupton skrev:

Alle som legges inn skal undersøkes av lege samme dag.

Hvor lenge er det vanlig å være innlagt og må man ha ny henvisning for hver gang man trenger en frivillig innleggelse?

Anonymkode: baf8d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det vanlig å være innlagt og må man ha ny henvisning for hver gang man trenger en frivillig innleggelse?

Anonymkode: baf8d...448

Alt fra en dag til flere måneder. Man trenger ny henvising for hver innleggelse, med mindre man har en brukerstyrt plass.

Anonymkode: 6a525...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt fra en dag til flere måneder. Man trenger ny henvising for hver innleggelse, med mindre man har en brukerstyrt plass.

Anonymkode: 6a525...13a

Takk!

Anonymkode: baf8d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Anonymkode: baf8d...448

Hvordan vet jeg når henvisningen har kommet fram og at jeg kan legge meg inn? Hvem henvender jeg meg til?

Anonymkode: baf8d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet jeg når henvisningen har kommet fram og at jeg kan legge meg inn? Hvem henvender jeg meg til?

Anonymkode: baf8d...448

Du får innkalling hvis innleggelsen er planlagt. Hvis innleggelsen er akutt ringer som regel innleggende lege til posten, og man får svar på om det blir innleggelse der og da. Hvis det ender opp med innleggelse drar man til posten mer eller mindre med en gang.

Anonymkode: 6a525...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får innkalling hvis innleggelsen er planlagt. Hvis innleggelsen er akutt ringer som regel innleggende lege til posten, og man får svar på om det blir innleggelse der og da. Hvis det ender opp med innleggelse drar man til posten mer eller mindre med en gang.

Anonymkode: 6a525...13a

Takk for ditt svar. Hvordan får jeg innkallelse? Ringer deg til meg eller kommer innkallelsen i posten?

Anonymkode: baf8d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...