Gå til innhold

Når er man middelaldrende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 -55,  40 -60,  35 -  75, eller whatever?  Når slutter man å være ungdom og bir ung og går man siden over å være middelaldrende?  Når er man voksen og når godt voksen?  Når er man gammel?  For all del ikke floskler om at man er så gammel som man føler seg og slik.  Hva føler andre når de ser mennesker i forskjellige stadier av livet?

Anonymkode: c272e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

45 -55,  40 -60,  35 -  75, eller whatever?  Når slutter man å være ungdom og bir ung og går man siden over å være middelaldrende?  Når er man voksen og når godt voksen?  Når er man gammel?  For all del ikke floskler om at man er så gammel som man føler seg og slik.  Hva føler andre når de ser mennesker i forskjellige stadier av livet?

Anonymkode: c272e...d8f

Jeg skjønner at jeg er middeladrende nå, når det som gir meg den store lykken i livet er å komme hjem på en fredagskveld å se på gullrekka 😆 Det slo meg forrige helg når jeg måtte på fest og egentlig hadde mest lyst til å være hjemme 🙂

Jeg føler meg gammel på jobb sammen med de yngste som er fulle av følelser, opp og ned og tidvis lager drama mellom seg. Eller når de snakker om hvem som er kjekk av gutta osv.  Da føler jeg meg trøtt og uengasjert. 

Men jeg føler meg ung når jeg er sammen med de eldste. Trist at det blir færre og færre av dem og snart er jeg av de eldste. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kayia skrev:

Det er når de yngre syns du er det, sannsynligvis rett rundt 40, alt etter hvordan du lever, kler deg, ter deg og ser ut. 

Det er patetisk når middelaldrende mennesker prøver å leve, kle seg, te seg og se ut som de er 20 - 30 år yngre.  Det skal ikke være negativt å bli eldre.

Anonymkode: c272e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er patetisk når middelaldrende mennesker prøver å leve, kle seg, te seg og se ut som de er 20 - 30 år yngre.  Det skal ikke være negativt å bli eldre.

Anonymkode: c272e...d8f

Så dét var agendaen din. 

Selv tenker jeg vel at bare det å gruble på, og å ønske å definere på vegne av andre, er en uting. Lev som du selv ønsker, dropp å se eller hør så mye på andre, så skal du se at livet blir litt mer levbart. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Jeg har alltid tenkt på det som fra andre halvdel av 40 årene, frem til tidlig 60 årene. Så blir man godt voksen, ved 70 er man gammel. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ofte så nok i dag tror jeg med sitt " levde liv" ,men jeg tror det er 60 + som fra tidligere tider er regnet som middelaldrende. Min gamle mor ( ville nå ha blitt 89) ville sagt at det var da omskolering til politi eller forsvaret eller lastebilsjåfør skulle begynne. ( karriereveier hun selv drømte om)😊

Anonymkode: e2762...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har alltid tenkt på det som fra andre halvdel av 40 årene, frem til tidlig 60 årene. Så blir man godt voksen, ved 70 er man gammel. osv.

WHO betegner eldre fra 60-74 år og fra 75 år er man gammel. Da er en vel kanskje middelalderen fra 45-60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Har alltid tenkt at livet var over etter 35. Det ble ikke det... men må si jeg skulle ønske tiden kunne stoppet den gang jeg var 34. Jeg synes det å bli eldre er veldig veldig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor trodde alltid at også jeg kunne bli til noe. Tror ikke hun mente en middelaldrene i kanskje altfor godt hold kjærring.Hun var et lite menneske av størrelse men hennes tro var stor som jeg opplevet da.

Noe kommer bare med alder tror jeg.😊

Anonymkode: e2762...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, cilie skrev:

Uff. Har alltid tenkt at livet var over etter 35. Det ble ikke det... men må si jeg skulle ønske tiden kunne stoppet den gang jeg var 34. Jeg synes det å bli eldre er veldig veldig vanskelig. 

Hva er det som gjør det vanskelig for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

45 -55,  40 -60,  35 -  75, eller whatever?  Når slutter man å være ungdom og bir ung og går man siden over å være middelaldrende?  Når er man voksen og når godt voksen?  Når er man gammel?  For all del ikke floskler om at man er så gammel som man føler seg og slik.  Hva føler andre når de ser mennesker i forskjellige stadier av livet?

Anonymkode: c272e...d8f

Jeg er middelaldrende (passert 50) og kan gjerne innrømme at jeg ikke liker det.  Skulle på mange måter ønsket å blitt i trettiårene. På enkelte måter i tyveårene. Men på mange måter har jeg det bedre nå 😊. Litt skremmende at alderdommen kommer stadig nærmere. Men det har den forsåvidt bestandig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
36 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg er middelaldrende (passert 50) og kan gjerne innrømme at jeg ikke liker det.  Skulle på mange måter ønsket å blitt i trettiårene. På enkelte måter i tyveårene. Men på mange måter har jeg det bedre nå 😊. Litt skremmende at alderdommen kommer stadig nærmere. Men det har den forsåvidt bestandig gjort.

Jeg synes det er deilig å være 52, men det som skremmer vettet av meg er tanken på at det bare er 8 år til jeg blir 60. 

Livet går alt for fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Jeg er middelaldrende (passert 50) og kan gjerne innrømme at jeg ikke liker det.  Skulle på mange måter ønsket å blitt i trettiårene. På enkelte måter i tyveårene. Men på mange måter har jeg det bedre nå 😊. Litt skremmende at alderdommen kommer stadig nærmere. Men det har den forsåvidt bestandig gjort.

Sånn tenker jeg og. Har drøye to år igjen før jeg er 50, men liker ikke å kalle meg middelaldrende. Heller "godt voksen " Inni meg føler jeg meg heller som 30 eller 35. Jeg har det egentlig veldig fint nå, men synes det er litt skremmende å tenke på at jeg nærmer meg det å bli gammel....

Min mor på 80 sier at hun ikke føler seg gammel til sinns, og jeg håper jeg fortsetter å likne henne ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cilie skrev:

Uff. Har alltid tenkt at livet var over etter 35. Det ble ikke det... men må si jeg skulle ønske tiden kunne stoppet den gang jeg var 34. Jeg synes det å bli eldre er veldig veldig vanskelig. 

34 var en fin alder, men det synes jeg egentlig alle aldere har vært. Har aldri hatt noen iverveldende følelse av skrekk for et nytt tall som har dukket opp. Men jeg må jo si at jeg musunner ungdommene mine som nå skal ut og erobre verden 😁 Skulle gjerne vært 20 igjen! Ikke akkurat tenårene på nytt, men 20-årene på nytt, det hadde vært noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kayia skrev:

Så dét var agendaen din. 

Selv tenker jeg vel at bare det å gruble på, og å ønske å definere på vegne av andre, er en uting. Lev som du selv ønsker, dropp å se eller hør så mye på andre, så skal du se at livet blir litt mer levbart. 

Nei jeg hadde ikke noen annen agenda enn å vite hva språkfølelsen sier om hvilken periode i livet er såkalt middelaldrende.

Det jeg har erfart er at når mor og datter går sammen inn på kontoret mitt og jeg et øyeblikk er i tvil om hvem er mor og hvem er datter så aner jeg fare.  Det viser seg også at relasjonen preges ofte av at mor prøver å fremstå som datterens venninne.  Mor er ikke mor ikke venninne.  Når man jobber med mennesker kan man ikke droppe å se og høre på andre.

Jeg bryr meg ingenting om at noen mennesker blir tatt for å være yngre enn de er, men livet blir ikke særlig levbart hvis man ignorerer alle omgivelser.

Anonymkode: c272e...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hva er det som gjør det vanskelig for deg? 

Vel, kanskje det igjen dypest sett går på det med barnløshet/fruktbarhet? Det er i alle fall trist å eldes utseendemessig og fysisk for øvrig med alt det kan innebære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, påskelilje skrev:

34 var en fin alder, men det synes jeg egentlig alle aldere har vært. Har aldri hatt noen iverveldende følelse av skrekk for et nytt tall som har dukket opp. Men jeg må jo si at jeg musunner ungdommene mine som nå skal ut og erobre verden 😁 Skulle gjerne vært 20 igjen! Ikke akkurat tenårene på nytt, men 20-årene på nytt, det hadde vært noe!

Ja, 20-årene for å velge i hvert fall annerledes når det gjelder utdanning. Ellers kan starten på 30-tallet være en god alder å bli litt ekstra på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...